Toon posts:

Ati Radeon 9700 Pro MAYA II

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een aantal weken geleden heb ik een Ati Radeon 9700 Pro MAYA II van Giga-byte gekocht en een GA-7VAXP Ultra KT400. Nu lopen games en 3D Mark vast als ik in mijn BIOS AGP 8X instel. Als ik hem op AGP 4X zet is er niets aan de hand.

Ik heb bij mijn GA-7VAXP Ultra al een BIOS update gedaan maar dat hielp niet. Ook staan de nieuwste Ati drivers er al op.

Nu zit ik te denken om mijn Ati Radeon 9700 Pro MAYA II te flashen alleen nu weet ik niet of er op mijn kaart al de laatste BIOS zit. Op de achterkant van mijn kaart staat REVISIE 1.00 en Windows XP Pro zegt dat ik BIOS versie 8.003 heb.

Is dit de laatste BIOS van de Radeon, of zijn er al nieuwere? Bij de site van Giga-byte kom ik er niet echt uit vandaar de vraag...

Bvd,
Ivo

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:22

KneoK

Not in a million lightyears

Raar, ik heb ook een Maya II en ook revisie 8.003 en geen enkel probleem met AGP 8x (op een Asus A7N8X). Maar uit verschillende topics is wel gebleken dat revisie 8.004 van de BIOS alle problemen met AGP 8x moet oplossen.

Nu moet je zelf alleen even nagaan wat belangrijker is voor je, risico van het flashen of lekker op 4x lopen (wat dus geen enkel merkbaar verschil in snelheid met zich meebrengt).

De BIOS die op de site van gigabyte staat is overigens inderdaad de allereerste BIOS die ze hebben uitgebracht dus die moet je niet hebben. Je zou eens in het grote Radeon topic kunnen kijken of op de fora van rage3d.com. Daar zul je vast wel vinden welke BIOS je wel kunt gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn VGA geflashed alleen nu staat er bij DEZE COMPUTER en dan eigenschappen ATI RADEON 9700 series valt daar ook de PRO onder? Of is er de verkeerde BIOS op gegaan?

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:45
daar valt ook de pro onder!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm..... De BIOS update van mijn VGA heeft niet geholpen. :( Nu zegt Gistron dat het aan mijn OEM geheugen ligt, lijkt jullie dit ook de oorzaak?

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:43
Waarom zou het dan alleen bij 8x aan het geheugen liggen ?
mag niets uitmaken lijkt me

[ Voor 20% gewijzigd door ernst op 17-03-2003 15:28 ]

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

Topicstarter
Het is merk loos dus hun zijden dat dat het probleem was.... Het kan minder aan onze. :S

• taz3d_nl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02 12:08
ik heb zelf ook een maya II radeon 9700 pro en dezelfde problemen gehad met een gigabyte kt400 mobo, heb die van mij ook geflashed met een 8004 bios en het probleem was toen helemaal opgelost

deze bios moet je hebben :
http://members.home.nl/rvl/bios.zip

succes :)

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-08 19:04
ach laat ze praten.. laat hem gewoon op 4x staan. het verschil merk je toch niet. :P
er zijn al verscheidene tests gedaan omtremd 4x en 8x vergelijken in ComputerTotaal BV.

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
Heb je merk geheugen of heb je ook OEM?
taz3d_nl schreef op 17 maart 2003 @ 15:42:
ik heb zelf ook een maya II radeon 9700 pro en dezelfde problemen gehad met een gigabyte kt400 mobo, heb die van mij ook geflashed met een 8004 bios en het probleem was toen helemaal opgelost

deze bios moet je hebben :
http://members.home.nl/rvl/bios.zip

succes :)

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat bij mij ook om het idee. :P ;)
thijs_cramer schreef op 17 March 2003 @ 15:42:
ach laat ze praten.. laat hem gewoon op 4x staan. het verschil merk je toch niet. :P
er zijn al verscheidene tests gedaan omtremd 4x en 8x vergelijken in ComputerTotaal BV.

• taz3d_nl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02 12:08
pfff das een goeie, heb wel een v1.0 versie waar ook de 8003 bios op zat dus waarschijnlijk het zelfde geheugen als jij hebt

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel het geheugen op je moederboord. :P ;)
taz3d_nl schreef op 17 March 2003 @ 15:44:
pfff das een goeie, heb wel een v1.0 versie waar ook de 8003 bios op zat dus waarschijnlijk het zelfde geheugen als jij hebt

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-08 19:04
Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 15:50:
Ik bedoel het geheugen op je moederboord. :P ;)
[...]
Waarom dat?
alsof je stoer bent met 8x ;) :7

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
Van een vriend van me heb ik 256MB DDR 266 geleend en nu werkt hij op AGP 8X goed. Heeft Gistron misschien toch gelijk. ;)

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:43
neuh.. Gistron is lomp!! 8x agp heeft geen ene hol met je geheugen te maken..

| I've got permission to color outside the lines |

• KneoK

KneoK

Joep schreef op 17 maart 2003 @ 19:56:
neuh.. Gistron is lomp!! 8x agp heeft geen ene hol met je geheugen te maken..
Erg goed beargumenteerd ook... Maar het probleem is opgelost door een andere reep geheugen te nemen dus naast niet beargumenteerd en regelrechte flame ook nog eens foutieve informatie...

Je AGP zal direct niets ermee te maken hebben maar aangezien er vanaf het begin probleempjes zijn geweest met de implementatie van AGP 8x zal een minder compatible reepje geheugen zeker niet ten goede komen van je stabiliteit, en in dit geval waarschijnlijk zelfs het welbekende druppeltje...

[ Voor 6% gewijzigd door KneoK op 17-03-2003 20:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook OEM geheugen en ze zeiden bij Gistron toen ik het kocht dat het niet altijd super werkte en ze hebben er gelijk in gehad. Maar het kon me €20,- schelen. :P Nu kost het me alleen maar geld. :(

Ik laat het gewoon op AGP 4X omdat ik nu weet wat de oorzaak is, en qua snelheid merk je niets heb ik gemerkt.

Heel erg bedankt iedereen, en wat mij betreft kan er een slotje op dit topic.

:D :D :D :D :D :D :D

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2003 21:43 ]

• BenJoep
BioWEB schreef op 17 March 2003 @ 20:01:
[...]

Erg goed beargumenteerd ook... Maar het probleem is opgelost door een andere reep geheugen te nemen dus naast niet beargumenteerd en regelrechte flame ook nog eens foutieve informatie...

Je AGP zal direct niets ermee te maken hebben maar aangezien er vanaf het begin probleempjes zijn geweest met de implementatie van AGP 8x zal een minder compatible reepje geheugen zeker niet ten goede komen van je stabiliteit, en in dit geval waarschijnlijk zelfs het welbekende druppeltje...
De argumentatie is idd ver te zoeken.. Maar het is nou eenmaal het geval dat die 8x agp weinig met je geheugen te maken heeft.. Waarom zou dit dan foutieve informatie zijn :?..

OEM geheugen moet 100% goed lopen op de geklassificieerde snelheid.. Dat het een combinatie probleem is met het geheugen en het mobo, zou natuurlijk kunnen.. Maar het instellen van die 8x agp ipv de 4x agp zou daar verder weinig tot niks mee te maken hebben..

[ Voor 15% gewijzigd door BenJoep op 17-03-2003 23:56 ]

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 08:44

Killer

Hatseflats!

Het is volgens mij een bekend probleem dat de Radeon 9700Pro met V1.00 boards problemen hadden met AGP 8X. Dit is opgelost in de latere revisies boards. Met andere woorden kaartje retour met de melding dat ie niet op 8X AGP wil draaien. Kijk maar ff op www.rage3d.com, hier staan er genoeg draadjes over dit probleem

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• KneoK

KneoK

Joep schreef op 17 March 2003 @ 23:53:
[...]

De argumentatie is idd ver te zoeken.. Maar het is nou eenmaal het geval dat die 8x agp weinig met je geheugen te maken heeft.. Waarom zou dit dan foutieve informatie zijn :?..

OEM geheugen moet 100% goed lopen op de geklassificieerde snelheid.. Dat het een combinatie probleem is met het geheugen en het mobo, zou natuurlijk kunnen.. Maar het instellen van die 8x agp ipv de 4x agp zou daar verder weinig tot niks mee te maken hebben..
En wat blijkt in de praktijk ? Niet elk reepje geheugen kun je zondermeer op elk moederbord gooien. Wat ik bedoelde was dat er een stukje instabiliteit ontstaat met AGP 8x. Als je dan ook nog eens geheugen gebruikt wat niet helemaal 100% met je moederbord werkt kan dit precies de druppel zijn. Als je dus ander geheugen gebruikt heb je kans dat je een verwaarloosbaar instabiel systeem hebt...

En foutieve informatie in de zin van:

Met het ene reepje 256MB: AGP 8x niet, AGP 4x wel
Met een ander reepje: AGP8x wel

Dit is de oplossing die de topicstarter al boven mij en Joep heeft gepost, dus zelfs het bewijs is al geleverd...

• BenJoep
BioWEB schreef op 18 March 2003 @ 12:31:
[...]
En foutieve informatie in de zin van:

Met het ene reepje 256MB: AGP 8x niet, AGP 4x wel
Met een ander reepje: AGP8x wel

Dit is de oplossing die de topicstarter al boven mij en Joep heeft gepost, dus zelfs het bewijs is al geleverd...
Sorry ben het er nog niet mee eens.. Maarjah als hij dit als een oplossing ziet!!

• KneoK

KneoK

Joep schreef op 18 March 2003 @ 12:50:
[...]

Sorry ben het er nog niet mee eens.. Maarjah als hij dit als een oplossing ziet!!
Misschien dat je je eens moet gaan verdiepen in "discussieren voor dummies" ofzo. De enige reacties die je hebt gegeven zijn totaal niet onderbouwd...

Geef dan aan waarom Gistron lomp is en waarom je het ergens niet mee eens bent...

edit: iemand met ruim 4000 posts moet nou onderhand wel weten dat zulk soort reacties niet gewenst zijn, toch ?

[ Voor 25% gewijzigd door KneoK op 18-03-2003 13:12 ]

Verwijderd

BioWEB schreef op 18 March 2003 @ 13:10:
[...]

Misschien dat je je eens moet gaan verdiepen in "discussieren voor dummies" ofzo. De enige reacties die je hebt gegeven zijn totaal niet onderbouwd...

Geef dan aan waarom Gistron lomp is en waarom je het ergens niet mee eens bent...

edit: iemand met ruim 4000 posts moet nou onderhand wel weten dat zulk soort reacties niet gewenst zijn, toch ?
ja maar met dit soort reakties die hij geeft haal je dan ook snel zo`n aantal ;)

• BenJoep
BioWEB schreef op 18 March 2003 @ 13:10:
[...]

Misschien zou ik me kunnen verdiepen in "discussieren voor dummies"!! Mag ik jou dat dan ook adviseren.. Erg onderbouwende kritiek heb je namelijk ook niet, alleen kritiek op mijn posts.. Verder ga je alleen mee met de posts van de topicstarter, die naar zijn idee de "oplossing" al gevonden heeft..

Om te reageren op je opmerking over het aantal posts: Ik wil de discussie best aangaan, maar je kan ook ruimte tot interpretatie open laten.. Laat een topicstarter ook is verder zoeken dan ze neus lang is.. ps wat heeft het aantal posts te maken met de inhoud van de posts ;) :P
Verwijderd schreef op 18 March 2003 @ 13:19:
[...]

ja maar met dit soort reakties die hij geeft haal je dan ook snel zo`n aantal ;)
Sorry!! En wie ben jij die daar over kan oordelen.. Is het vandaag "Shoot the basterd day" ofzow.. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door BenJoep op 18-03-2003 13:42 ]

• KneoK

KneoK

Joep schreef op 18 March 2003 @ 13:26:
[...]

Misschien zou ik me kunnen verdiepen in "discussieren voor dummies"!! Mag ik jou dat dan ook adviseren.. Erg onderbouwende kritiek heb je namelijk ook niet, alleen kritiek op mijn posts.. Verder ga je alleen mee met de posts van de topicstarter, die naar zijn idee de "oplossing" al gevonden heeft..

Om te reageren op je opmerking over het aantal posts: Ik wil de discussie best aangaan, maar je kan ook ruimte tot interpretatie open laten.. Laat een topicstarter ook is verder zoeken dan ze neus lang is.. ps wat heeft het aantal posts te maken met de inhoud van de posts ;) :P

[...]

Sorry!! En wie ben jij die daar over kan oordelen.. Is het vandaag "Shoot the basterd day" ofzow.. ;)
Oke, ik kan nog een heleboel zeggen maar laten we deze discussie maar afsluiten want daar heeft de topicstarter meer aan.

Wat ik bedoelde was dat er 2 situaties zijn:

1: Problemen met AGP 8x
2: Problemen met compatibiliteit van geheugen

Als je 1 van de 2 problemen (de AGP 8x) hebt hoef je daar niets van te merken omdat de instabiliteit gewoonweg verwaarloosbaar is (theoretisch he...).
Op het moment dat je dan het tweede probleem erbij krijgt (dus incompatible geheugen) dan kan het ineens zijn dat je WEL wat van de instabiliteit gaat merken omdat je nu 2 kleine probleempjes hebt die samen ervoor zorgen dat het een algeheel probleem wordt.

Nu heeft de TS geheugen geleend wat blijkbaar meer compatible is met zijn moederbord en ineens is er alleen nog het blijkbaar verwaarloosbare probleem met de AGP 8x waardoor het zooitje gewoon naar behoren werkt.

Dan kun je beweren dat het totaal niets met elkaar te maken heeft maar volgens mij heeft ELK componentje direct of indirect invloed op de rest van je systeem.
En je gaat mij niet vertellen dat er tijdens een spel spelen totaal geen communicatie is tussen je geheugen en je AGP bus. De AGP bus wil graag wat data hebben van je geheugen, dit kan het niet leveren omdat de AGP bus het te snel wil hebben of door de AGP 8x implementatie gaat het op een andere manier fout en voila...

Dus naast een vrij aannemelijk verhaal (vind ik in ieder geval...) is ook nog eens het bewijs geleverd dat het wel degelijk wat met elkaar te maken heeft.

• BenJoep
BioWEB schreef op 18 March 2003 @ 16:11:
[...]

Oke, ik kan nog een heleboel zeggen maar laten we deze discussie maar afsluiten want daar heeft de topicstarter meer aan.
Naar mijn idee een oke plan!! :)
BioWEB schreef op 18 March 2003 @ 16:11:
[...]
Wat ik bedoelde was dat er 2 situaties zijn:

1: Problemen met AGP 8x
2: Problemen met compatibiliteit van geheugen

Als je 1 van de 2 problemen (de AGP 8x) hebt hoef je daar niets van te merken omdat de instabiliteit gewoonweg verwaarloosbaar is (theoretisch he...).
Op het moment dat je dan het tweede probleem erbij krijgt (dus incompatible geheugen) dan kan het ineens zijn dat je WEL wat van de instabiliteit gaat merken omdat je nu 2 kleine probleempjes hebt die samen ervoor zorgen dat het een algeheel probleem wordt.

Nu heeft de TS geheugen geleend wat blijkbaar meer compatible is met zijn moederbord en ineens is er alleen nog het blijkbaar verwaarloosbare probleem met de AGP 8x waardoor het zooitje gewoon naar behoren werkt.
Ik denk idd dat die instabiliteit met het geheugen altijd al heeft bestaan.. Is altijd te checken met memtest 3.0.. *misschien een idee voor de topic starter*

Ben het verder met je opmerkingen eens.. Ware het niet dat hij altijd probleem 2 blijft houden *in die mate dat hij er geen last van zou ondervinden, maar ik zou er zelf geen gerust hart over hebben*..
Probleem 1: In veel gevallen op te lossen door de bios van de 9700 pro te updaten.. (zoals al vermeld was).. Via KT400 chipset heeft verder weinig problemen met de 9700 pro, daarentegen heeft bijvoorbeeld de SiS648 wel veel problemen.. Dus aan het moederbord zou ik niet 1,2,3 de schuld geven..
Probleem 2: In sommige gevallen op te lossen door bios update *goed voorbeeld hiervan was de Asus A7M266*.. Werkt dit niet, ga terug om het geheugen te ruilen.. Lijkt me geen verstandig idee om met brak geheugen te blijven draaien, ook al lijkt het in eerste instantie goed te werken.. *laat memtest een nachtje draaien, denk hierbij aan een 20x, geen errors niks aan de hand*

Hoop dat ik nu ook aangetoond heb wat ik bedoelde met mijn gezever :P.. Heb niet altijd zin om dingen te onderbouwen..

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt jongens! Bij nader inzien en lezen van jullie verhalen heb ik toch besloten om nieuw geheugen te gaan kopen. Ik denk zelf aan 2x 512 MB DDR/333 PC2700 Infineon CL2,5. Bij Gistron kost me dit €191,70 incl verzendkosten etc.

P.S. bij Gistron hebben ze me gewaarschuwd toen is besloot 512 MB DDR/333 PC 2700 OEM te kopen. Ik zag het verschil niet echt, maar blijkbaar hebben ze gelijk gehad.

Nogmaals bedankt jongens!

• KneoK

KneoK

Joep schreef op 18 maart 2003 @ 23:48:
[...]

Naar mijn idee een oke plan!! :)

[...]

Ik denk idd dat die instabiliteit met het geheugen altijd al heeft bestaan.. Is altijd te checken met memtest 3.0.. *misschien een idee voor de topic starter*

Ben het verder met je opmerkingen eens.. Ware het niet dat hij altijd probleem 2 blijft houden *in die mate dat hij er geen last van zou ondervinden, maar ik zou er zelf geen gerust hart over hebben*..
Probleem 1: In veel gevallen op te lossen door de bios van de 9700 pro te updaten.. (zoals al vermeld was).. Via KT400 chipset heeft verder weinig problemen met de 9700 pro, daarentegen heeft bijvoorbeeld de SiS648 wel veel problemen.. Dus aan het moederbord zou ik niet 1,2,3 de schuld geven..
Probleem 2: In sommige gevallen op te lossen door bios update *goed voorbeeld hiervan was de Asus A7M266*.. Werkt dit niet, ga terug om het geheugen te ruilen.. Lijkt me geen verstandig idee om met brak geheugen te blijven draaien, ook al lijkt het in eerste instantie goed te werken.. *laat memtest een nachtje draaien, denk hierbij aan een 20x, geen errors niks aan de hand*

Hoop dat ik nu ook aangetoond heb wat ik bedoelde met mijn gezever :P.. Heb niet altijd zin om dingen te onderbouwen..
Oke, we bedoelen het allebei hetzelfde maar het komt er op een andere manier uit... ;)

Topicstarter >>> Succes met je nieuwe geheugen !!!
Pagina: 1