Dos + cd-rom + win 98

Pagina: 1
Acties:

• Rexcore
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:50
Ik heb een probleempje met het aan de praat krijgen van de cd-rom onder dos.. (voor installatie win 98)

Ik krijg altijd de volgende melding.. -->

CD/DVD-ROM device driver for IDE/ATAPi, Ver 2.0 rev.001

**error: no cdrom\dvd-rom drive found, pleas check power cable.
**error IDE cd/dvd-rom device driver not instaled!!
Mode functie codetabel defineren voltiood.
stuurprogramma niet gevonden: MSCD001
Geen geldige CDROM stuur programma`s geinstalleerd.

Nu heb ik het ook geprobeerd met een windows 98 opstart diskette.. alleen die vind ook niets..
Nu heb ik ook alle kabels goed aangesloten.. (heb zelfs een nieuwe ide kabel erin gehangen..)
En mijn config.sys en autoexec.bat zijn ook goed..
kortom ik heb de hele search van GOT ook al nagezocht en alle dingen geprobeerd die erin stonden.. Maar nu krijg ik het nog niet voor elkaar..

oh ja.. De cd-rom is verder wel correct.. dit heb ik toch maar even getest op mijn andere computer..
(cd-rom is trouwens een liteon ltn244)

De enige oplossing wat ik nog in me hoofd had is om een opstartdiskette van windows ME te gebruiken.. (misschien vind ie hem daarmee??)

Help mij aub... ik ben wanhopig.. :)

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

jumpertjes ook goed?
in de bios op auto?

[ Voor 35% gewijzigd door PipoDeClown op 17-03-2003 14:03 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Je zou eens kunnen proberen om de driver die meestal op diskette meegeleverd wordt op de Windows 98 opstart diskette te zetten en daarmee proberen op te starten. Als ie het dan nog niet doet heb je toch wèl een kabel probleem. (of een Master/Slave-probleem)

• Rexcore
Ik heb de cd-rom op master te staan.. dus dat moet wel goed zijn..

ik gaat nu maar eens dan die driver op de win 98 diskette zetten...

Verwijderd

Ik heb de cd-rom op master te staan.. dus dat moet wel goed zijn..
Dat is dus NIET waar; als op dezelde hdd-controller nog een device op master staat, kan dat conflicten opleveren. Dit kan als resultaat hebben dat één of meerdere devices niet werken.

Verwijderd

waarom boot je niet ineens van je CDROM?
lijkt me eenvoudiger
in je BIOS naar 'boot sequence' (oid) zoeken
en die op 'cdrom' zetten (of bij oudere mobo's op het juiste device zetten (ide0 = primary master, ide1 primary slave enz...)
suc6

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

NBK

Weercam-Avatar

kijk eerst of je PC hem uberhaupt wel vind door de opstartschermen even in de gaten te houden...

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kijk ff op http://www.bootdisk.com Daar vind je vrijwel alle bootdisks, ook voor w98 en/of DOS met cdrom support. Ik heb er hier zoeen, die snapt het zelf zonder problemen als er 2 of mee cdromspelers in de pc hangen (da's de bootflop van w98se btw)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Rexcore
Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 17:24:
waarom boot je niet ineens van je CDROM?
lijkt me eenvoudiger
in je BIOS naar 'boot sequence' (oid) zoeken
en die op 'cdrom' zetten (of bij oudere mobo's op het juiste device zetten (ide0 = primary master, ide1 primary slave enz...)
suc6
Omdat het beestje een compaq is.. En die heeft een bios die ik nog nooit heb gezien zeg maar..

elke keer als ik er nieuw hardware in gooi, dan moet ik de hele bios opnieuw installeren van floppy af.. (wat ik natuurlijk bij deze cd-rom ook gedaan heb.)
Alleen ik weet niet hoe ik dan kan selecteren dat ie gelijk van cd-rom af boot. Volgens mij is dat dan niet mogelijk...

en nog over dat master-slave verhaal, er zit maar 1 cd-rom aan.. (degene dus die het niet doet..) en die moet dan toch echt wel op master staan... toch???

Verwijderd

Rexcore schreef op 17 March 2003 @ 19:01:
[...]

Omdat het beestje een compaq is.. En die heeft een bios die ik nog nooit heb gezien zeg maar..

elke keer als ik er nieuw hardware in gooi, dan moet ik de hele bios opnieuw installeren van floppy af.. (wat ik natuurlijk bij deze cd-rom ook gedaan heb.)
Alleen ik weet niet hoe ik dan kan selecteren dat ie gelijk van cd-rom af boot. Volgens mij is dat dan niet mogelijk...

en nog over dat master-slave verhaal, er zit maar 1 cd-rom aan.. (degene dus die het niet doet..) en die moet dan toch echt wel op master staan... toch???
Als de cdrom op dezelfde hdd-controller zit moet de cdrom op slave staan. Zo niet, dan kun m op master laten staan.

BTW: Wat voor Compaq heb je, want ik heb met compaq nog nooit de bios opnieuw hoeven te installeren. :? Bovendien kun je in de bios van compaq prima een boot-sequence (lees: volgorde) opgeven. :)
Pagina: 1