[HD] van raid naar ide gezet probs

Pagina: 1
Acties:

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Na overleg met de modjes vervolg op [rml][ W2K] Nieuwe installatie ide met raid[/rml]

Tijdje geleden zijn er vrij vlak na elkaar 2 harddisks gecrashed die in raid stonden, 2 x 60. Hier stond ook het besturingssysteem op (W2K). Na vervanging wederom deze in raid gezet en opnieuw W2K geinstalleerd. Toen de andere harddisk het begaf en wederom alles kwijt geraakt was, heb ik besloten om me os op ide te zetten. Dus één hd van 60 gig op ide gezet en me os geinstalleerd op partitie van 20 en 40 voor de restpartitie. Installeren ging prima, maar ik zag iets wat een beetje raar was. Bij het aanmaken van de restpartitie zag ik dat deze 100 gig vrij had :?

Maar goed, installatie ging prima.

Nu draait alles weer naar behoren. Alleen nu spartelt die 40 gig nog een beetje na, hij denkt nog steeds dat ie in raid staat ofzow maar hij geeft aan dat deze 100 gig capaciteit heeft. Formatteren onder windows kan hij niet afronden en ik ben op zoek naar iets om die 40 gig partitie weer goed te maken. Zie hier ook wat windows zegt over die partitie:

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/kasper.peters/vagehd.bmp

Beschikbaar dat klopt maar capaciteit heel gek. En ik kan niets met die partitie verder.

Heb programma Maxblast (schijf is trouwens een Maxtor DiamondMax Plus 9 60 GB ATA/133) geprobeerd om ervoor te zorgen dat het opgelost kan worden. Alleen omdat de schijf NTFS geformatteerd is, kan Maxblast er niets mee, ondersteunt het niet.

Ik kan natuurlijk de schijf in ander systeem rammen en daar opnieuw formatteren en dan alles van voor af aan gaan installeren, maar ik hoop dat er ook een andere mogelijkheid is om die 40 gig goed te maken.

Ik heb nog tip gekregen van BalusC om te kijken naar MBRWORK proggie. Ik weet niet of dit proggie in mijn situatie de oplossing is, zo'n poweruser ben ik niet, want straks sloop ik misschien iets teveel.

Verwijderd

Is het niet een idee om de hele partitie weg te gooien en opnieuw aan te maken?
Of had je dit al gedaan? Format in windows zal idd niet veel uithalen.

Verwijderd

Misschien een goed plan om met Maxdiag de schijf gewoon eens mbv de packet-writing-optie eens helemaal over te schrijven.

Dan haal je in principe alle sporen van info die nog op de schijf aanwezig zijn weg.

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Maxdiag haalt niets uit want deze ondersteunt geen NTFS. Hoe kan ik het beste dan die partitie verwijderen en opnieuw aan te maken? Fdisk werkt niet onder W2K.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Met MBRWORK dus ;)

Of uiteraard met FDISK op een flop of met Debug. Zie ook de FDISK FAQ in OM FAQ.

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Nou met MBRWORK kwam ik er niet uit. Wel het e.e.a. geprobeerd, maar zelfs die gaf na het wissen van de partitie nog doodleuk aan dat het 120 (totaal) was. Bootdisk gemaakt en fdisk een paar keer geprobeerd, maar die kwam er ook niet uit in die partitie, kon um niet (goed) verwijderen. Toen maar de hele partitie gemold, met MBRKWORK alles overschreven met nullen en toen ging het wel goed, 60 gig schijfruimte.

In ieder geval een les voor degenen die een schijf uit raid haalt en op ide wilt zetten. Eerst alles verwijderen qua partities en de mbr ff opnieuw aanmaken, anders alleen maar ellende.

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09-2025

KillerB

______

Ik ben er ook wel eens mee aan het prutsen geweest. Schijven die uit een RAId opstelling kwamen. Het is me uiteindelijk gelukt door alles eraf te knikkeren en nieuwe partities aan te maken. Dat heb ik met Partition magic 4 dos gedaan. Die kan wel met NTFS overweg.

Verwijderd

M.I.G. schreef op 19 March 2003 @ 10:39:
Maxdiag haalt niets uit want deze ondersteunt geen NTFS. Hoe kan ik het beste dan die partitie verwijderen en opnieuw aan te maken? Fdisk werkt niet onder W2K.
Je haalt 2 dingen door elkaar. Maxdiag is géén Maxblast.

Maxdiag is onderdeel van Powermax en is HIER te downloaden.

Maxdiag gaat buiten 't filesystem om, dus 't maakt niet uit of je NTFS of FAT of wat dan ook hebt.

Je hebt 't dus klaarblijkelijk niet eens geprobeerd. :/

Ik geef je nogmaals 't advies de _HELE_ schijf mbv maxdiag te 'wissen' (Factory Recertification) en dan nog eens te kijken of je 't zelfde probleem behoudt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2003 19:23 . Reden: stukje gemist ]

Pagina: 1