Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Synchroon en asynchroon SRAM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat is precies het verschil tussen synchroon en asynchroon SRAM?

Edit:
Ik bedoel losse chips, dus geen geheugenmodules

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2003 13:52 ]

• supermadcow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-03-2021
synchroom loopt gelijk en asynchroom niet :+

[ Voor 3% gewijzigd door supermadcow op 17-03-2003 13:43 ]

pc specs z750 uit 2004 met laser x-treme gp 2006 van r6

Verwijderd

Zotty schreef op 17 maart 2003 @ 13:51:
[...]

Yeah right... heb je enig idee waar ik het over heb?! Ga zelf ook ff naar een ander forum met je nutteloze post....
Sorry hoor :/

In ieder geval, zoals supermadcow al zei: synchroon loopt gelijk en asynchroon niet :)

Verwijderd

Topicstarter
supermadcow schreef op 17 maart 2003 @ 13:42:
synchroom loopt gelijk en asynchroom niet :+
Ja dat weet ik ;) Maar het is juist de combinatie met SRAM chippies wat onbekend is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 13:53:
Sorry hoor :/

In ieder geval, zoals supermadcow al zei: synchroon loopt gelijk en asynchroon niet :)
Was iid een beetje botte reactie van me |:( Excuus! Ben een beetje heel erg gestressed hier :|

Verwijderd

Bij synchrome geheugen krijgen alle geheugenmodules de klokpuls van dezelfde lijn.
Bij asynchrome krijgt iedere module de klokpuls van de vorige module (meestal).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 maart 2003 @ 13:53:
[...]

Ja dat weet ik ;) Maar het is juist de combinatie met SRAM chippies wat onbekend is.
SRAM = Static RAM, dat heeft dus verder geen verband met synchroon/asynchroon. Bij statisch RAM gaat de inhoudt niet verloren na verloop van tijd (zolang de chippies genoeg stuurspanning hebben). SRAM bestaat vaak uit bistabiele schakelingetjes, terwijl DRAM uit condensatortjes bestaat die regelmatig gerefreshed moeten worden (aangezien deze condesatortjes langzaam leeg lekken).

Synchroon vs. asynchroon is verder wel genoeg uitgelegd dacht ik zo... Het heeft dus verder geen verband met de "S" van "SRAM".

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Ik heb vannacht een mooi voorbeeld bedacht.
Denk even aan een kassa bij de supermarkt. De scanner bepaalt daar de snelheid. Als ze snel scannen, kun jij snel je boodschappen inpakken en degene aan het andere eind snel zn boodschappen op de band zetten, en als de scanner langzaam is, well you get the point.

Bij de ALDI hebben ze geen scanner, maar hele snelle kassameisjes die alle codes uit hun hoofd weten en het intypen. Ze kunnen dus vooruit kijken richting het begin van de band. Zij kunnen alles dus sneller intypen, terwijl jij je boodschappen nog aan het inpakken bent..
Conclusie: bij de ALDI is het asynchroon en bij bijv de Albert Heijn is het synchroon :)
Tot zover.

Verwijderd

Is Aldi asynchroon dan ook sneller? Of maakt het niks uit?

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:03
Dit is een FAQ vraag,(het memory FAQ van got daarvan heb ik het verschil geleerd)

Technische PMG FAQ: Geheugen < dit gaat allemaal over de werking van geheugen, hier komt ook het verschil in a en niet a geheugen in aan bod.

• stamp
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Waarom wil je het eigenlijk weten ??

Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.

Verwijderd

Topicstarter
pcmadman schreef op 17 March 2003 @ 15:09:
Dit is een FAQ vraag,(het memory FAQ van got daarvan heb ik het verschil geleerd)

Technische PMG FAQ: Geheugen < dit gaat allemaal over de werking van geheugen, hier komt ook het verschil in a en niet a geheugen in aan bod.
De FAQ gaat over geheugen modules en ik heb het over losse geheugen chips. Zaken zoals FSB hebben er in dit geval niks mee te maken. Vandaar dat ik het ook in dit forum geplaatst heb, en niet in PMG. Dit valt meer onder electronica. Ik neem hierbij overigens aan dat losse chips of modules wel verschillen. Mocht dit niet zo zijn, moet je het zeggen hoor.
stamp666 schreef op 17 March 2003 @ 15:37:
Waarom wil je het eigenlijk weten ??
Ik ben op zoek naar 8 Mbit SRAM chips (512K x 16) en kwam zo'n beetje bij elke fabrikant beide varianten tegen, maar nergens een uitleg over de verschillen. Vandaar m'n post hier. Het is dus puur nieuwsgierigheid, verder geen noodzakelijke info.

Edit:
Ff voor de duidelijkheid, ik weet wat de losse termen (synchroon, asynchroon, SRAM) betekenen. Dat is het probleem niet. Ik vraag me gewoon af waar intern de verschillen zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2003 16:52 ]

Pagina: 1