Toon posts:

[Proftpd] 421 Service not available...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
[Distro] Debian SID

Ik zal mijn probleem zo uitgebreid mogelijk bespreken:

Wat normaal altijd gewerkt heeft werkt nu na een apt-get update; apt-get dist-upgrade niet meer. Ik kan dus niet meer inloggen op mijn ftp server. De ftp server is proftpd (1.2.6-5). De error melding is "421 Service not available, remote server has closed connection". Het enige wat ik terug zie in /var/log/syslog is "Mar 17 12:44:37 diablo proftpd[1109]: diablo (192.168.1.5[192.168.1.5]) - FTP session opened."

N.B. Dat de username en password goed zijn weet ik 100% zeker. Via ssh inloggen lukt bijvoorbeeld nog steeds gewoon.

Heb inmiddels proftpd eraf gehaald en opnieuw ge'apt-get installed, maar dat heeft geen effect gehad. Ook heb ik WU-FTPD erop gezet, maar deze geeft dezelfde fout. Heb proftpd in de debug mode opgestart, om te zien of er vreemde dingen te zijn zijn, maar dat is niet zo.
code:
1
2
3
4
diablo - ProFTPD 1.2.6 (built do mrt 22 18:28:32 CET 2001) standalone mode STARTUP
diablo (192.168.1.5[192.168.1.5]) - FTP session opened.
diablo (192.168.1.5[192.168.1.5]) - USER myuser: Login successful.
diablo (192.168.1.5[192.168.1.5]) - Linuxprivs: capabilities '= cap_net_bind_service+ep'.
Hij zegt dus login successful wat erop wijst dat de fout pas na de login optreedt, maar mijn WS_FTP log zegt iets anders:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
connecting to 192.168.1.1:21
Connected to 192.168.1.1 port 21
220 ProFTPD 1.2.6 Server (Debian) [diablo]
USER myuser
331 Password required for myuser.
PASS (hidden)

! Logon failure, so quitting

De proftpd FAQ is ook niet al te specifiek over 421

Iemand enig idee hoe ik weer kan inloggen?

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-05 10:01

Blaasvis

Cidora \o/

staan de rechten op de default root wel goed ?
want als ik kijk betekend de fout 421 vooral dat ergens je rechten niet goed, ga eens na wat er allemaal is geupgrade na een dist-upgrade.
zijn er config files aangepast is ?

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Verwijderd

Topicstarter
Nou het is een default config die normaal gesproken gewoon werkt. Wat is vreemd vind is dat het met andere ftpd's ook gebeurt. Dus het lijkt me niet dat het probleem in DefaultRoot zit.

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:29

scorpie

Supra Addict

Blaasvis schreef op 17 March 2003 @ 12:59:
staan de rechten op de default root wel goed ?
want als ik kijk betekend de fout 421 vooral dat ergens je rechten niet goed, ga eens na wat er allemaal is geupgrade na een dist-upgrade.
zijn er config files aangepast is ?
ftp error 421 betekent dat er teveel mensen op de server zijn ingelogd, Nokia, check even je max connections

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb niet echt een antwoord op jouw vraag.

Ik wilde alleen even zeggen dat ik laatst na een upgrade van mijn systeem ook niet meer kon FTP'en met een bepaalde groep die ik had aangemaakt, speciaal daarvoor. Er was niets veranderd aan mijn config etc. maar het werkte niet meer. Een herinstall hielp niet, de config veranderen hielp ook niet. Alleen een "apt-get remove proftpd --purge" en de rootdir + config helemaal opnieuw opzetten. (wat uiteindelijk gewoon hetzelfde werd, maargoed..).

Erg raar, maar daarna werkte het dus pas weer.
Dit was met ProFTPd in Debian Sarge.

[ Voor 4% gewijzigd door saviour op 17-03-2003 13:34 ]

• El_kingo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-03-2025
Kwam het volgende linkje nog tegen:
http://www.tldp.org/FAQ/L...ssages.html#FTP-421-ERROR

Misschien dat je er nog iets aan hebt...

Overigens is foutmelding 421 een verzameling voor allerhande fouten en is het soms dus moeilijk om aan te geven wat er precies mis is met een configuratie...

Verwijderd

Topicstarter
sparcky schreef op 17 maart 2003 @ 14:54:
Kwam het volgende linkje nog tegen:
http://www.tldp.org/FAQ/L...ssages.html#FTP-421-ERROR

Misschien dat je er nog iets aan hebt...

Overigens is foutmelding 421 een verzameling voor allerhande fouten en is het soms dus moeilijk om aan te geven wat er precies mis is met een configuratie...
Ja dat had ik ook gezien. Ik vermoed dat er iets fout gegaan is met dist-upgrade (het blijft natuurlijk unstable, dus kan er af en toe iets fout gaan). Ik los het nu tijdelijk op door via samba files te kopieren en ik hoop dat het morgen met de nieuwe packages in SID opgelost is. Neemt natuurlijk niet weg dat ik graag wil weten waardoor het precies fout gegaan is :)

Verwijderd

Toch niet toevallig met ftpshut zitten spelen he :? :)

rm /etc/shutmsg doet dan wonderen

[edit]
/me moet beter lezen, aangezien je het login proces wel doorloopt

Toevallig de user in /etc/ftpusers staan of authenticatie via PAM wat niet goed gaat? Draai anders de proftpddaemon eens met volledige debugging en in de voorgrond

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2003 16:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wil nog ff reageren. Heb zojuist weer een dist-upgrade gedaan en zag dat proftpd-1.2.8-2 er in gekomen is i.p.v. 1.2.6-5. Nadat ik LsDefaultOptions (blijkbaar deprecated) had vervangen door ListOptions werkt de daemon weer.
Pagina: 1