Fan van voeding variabel?

Pagina: 1
Acties:

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:25

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Heb voor prikkie laatst een Compaq EN of EP mainboard met s370 celeron 466 gekocht en van iemand anders bijpassende voeding (want andere connector!).
Audio/video aan boord dus lekker goedkope basis voor office/internet systeempje.
Maar toen ik alles aangesloten had en Xp ging installeren (wat wel goed ging) viel me op dat de voeding nogal herrie maakte en de fan harder en zachter ging. Ik kon niet opmaken of dit naarmate processorbelasting ofzo ging.

Kan het zijn dat automatisch de fan harder draait wanneer de cpu- of voedings-belasting toeneemt? Zou nogal vreemd zijn, aangezien de cpu passief gekoeld wordt. Dat doe je natuurlijk om het systeem stiller te maken. Dan maak je dat allemaal weer ongedaan als je er zo'n lawaaiige voeding instopt.

Ik heb om te testen ook nog even Mandrake Linux geinstalleerd en daar blijf de fan een constant aantal (lage) toeren draaien!?

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
Sommige voedingen hebben idd een regelbare fan naarmate de TEMPERATUUR hoger word.

Verwijderd

Grappig dat het onder Linux wel zelfde blijft draaien. Steeds meer fans worden idd uitgerust met temperature adjustable fans. Die gaan dus harder of zachter draaien afhankelijk van de temperatuur. Staat compleet los van het OS, misschien is je fan ook gewoon smerig. Dan kan die in het begin, dus als je hm 's ochtends voor het eerst aanzet, nog wel eens wat lawaai maken. Als het tijdje draait verdwijnt ut weer.

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Als je probeert MBM of een ander monitor programma te draaien kom je er waarschijnlijk achter dat het mobo geen temperatuur kan meten (Compaq was wat later hiermee), het is dmv een tempsensor. Volgens mij heb ik het ooit opgezocht voor een EP op de site van compaq zelf, was moeilijk te vinden maar was er wel.

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:25

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Mister_X schreef op 17 March 2003 @ 12:57:
Sommige voedingen hebben idd een regelbare fan naarmate de TEMPERATUUR hoger word.
Wat ik dan kan proberen, is er een 'normaal' s370 koelertje met fan opzetten en deze aansluiten op de case fan connector of 1 van de molex-pluggen. En kijken of ie dan wel rustiger wordt.