Toon posts:

[IBM PC DOS] harddisk bootable maken

Pagina: 1
Acties:
  • 417 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleempje.

Ik heb een harde schijf, en daarop had ik de command.com en aanverwanten van een Win95 systeem. Die was bootable gemaakt dmv sys c:. Werkte prima.

Maar ik heb command.com en aanverwanten van Win95 vervangen door de command.com en aanverwanten van IBM PC DOS 7.10. Het gaat namelijk om een schijf die Norton Ghost moet starten en IBM PC DOS is meer dan 2 keer zo snel met ghosten op mijn systeem.

Het probleem is dat de schijf nu niet meer bootable is. Ik ben dus op zoek naar een manier om een harde schijf die de boot-files van IBM PC DOS 7.10 bevat, bootable te krijgen. Er is schijnbaar geen sys-commando in IBM PC DOS.

Weet iemand een vergelijkbaar commando van SYS voor IBM PC DOS, of een andere manier om m'n harde schijf weer bootable te krijgen? De schijf is 1 partitie, active, en boot prima met de Win95 bootfiles.

De files nu in de root van de schijf:

AUTOEXEC.BAT
COMMAND.COM
CONFIG.SYS
IBMBIO.COM
IBMDOS.COM
MOUSE.COM
MOUSE.INI

De files zelf zijn in orde. Als ik van flop boot met deze exacte files dan werkt het prima. Maar niet van de harde schijf.

Ik heb al geprobeert om met een Win95 flop te booten, dan een sys c: te doen, en vervolgens de bootfiles te overschrijven met de bootfiles van de IBM PC DOS bootflop, maar dan krijg ik "invalid disk".

Verwijderd

Moet je niet een bootloader van PC DOS (dus uit de MBR) installeren die dan m.b.v. de IBM PC DOS bestanden boot?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 maart 2003 @ 10:18:
Moet je niet een bootloader van PC DOS (dus uit de MBR) installeren die dan m.b.v. de IBM PC DOS bestanden boot?

Je bedoelt?

De flop heeft ook niet meer files dan die hierboven er op staan en die boot prima.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
command.com moet volgens mij op de eerste sectoren van je schijf gezet worden. Als je zelf een command.com op je schijft kopieert, gebeurt dat niet en is je kun je dos niet starten vanaf die schijf. Je zult dan inderdaad een sys c: moeten doen. Als je geen sys commando hebt kun je het met een format optie proberen. format /b of zo. Kijk maar even in de format help: format /?

Verwijderd

Format C: /s
(/s voor System dus)

Overigens moet IO.SYS op de juiste begin sector staan, command.com haalt niet uit verder. Maar zelfs als je de schijf leeg maakt, en dan IO.SYS er handmatig naartoe kopieerd gaat het niet goed, moet echt via formatteren of via het SYS commando.

Ook moet je erop letten dat de boot partitie aktief gemaakt is (kan je zien via fdisk). Je kan hem overigens alleen aktief maken als die als master op je primaire IDE aansluiting zit.

Verwijderd

Topicstarter
De schijf is actief. En het gaat hier NIET om MS DOS. Als ik in PC DOS het SYS commando typ dan kent ie 'm niet.

Formatteren is geen optie. Er staat 80 GB aan data op en het enige dat moet gebeuren is dat de schijf weer bootable is :)

Ik zoek dus een sys commando voor IBM PC DOS.

Edit: weird .. volgens deze pagina moet IBM PC DOS ook het sys commando kennen.

http://www.easydos.com/sys.html

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2003 10:47 ]

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 17:32

Roel

screen -x addict

Kun je niet gewoon van de flop booten ? :)

Als de norton ghost !home editon hebt, (7 of 7.5 ofzo) kun je geloof ik ook een bootcd maken waarvan je kunt opstarten.. Moet je wel even met parition magic oid wat schijfruimte vrij maken..

Heb er nooit mee gewerkt, maar geloof dat het kon :)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Verwijderd

Topicstarter
[nohtml]
Roel schreef op 17 maart 2003 @ 10:46:
Kun je niet gewoon van de flop booten ? :)
Ja en dat werkt prima. Maar ik wil juist van de HDD kunnen booten zoals voorheen met de Win95 bootfiles, want dat is veel sneller en dan hoef ik niet steeds de bootflop te zoeken.

• weerdo
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Sys is een extern commando. Je hebt toch de beschikking over het bestand sys.com ?

Verwijderd

Topicstarter
weerdo schreef op 17 March 2003 @ 10:53:
Sys is een extern commando. Je hebt toch de beschikking over het bestand sys.com ?

Sys werkt prima met MS DOS of 9x-smaken. De bootfiles kennen sys gewoon intern. Net als dir/rn/md enz.

sys.com, zelfs google kijkt je dan vragend aan :?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2003 10:59 ]

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 17:32

Roel

screen -x addict

Dan zou ik toch eens naar die losse partitie kijken die je kunt maken.. Heb het ergens gezien bij de corporate version.. Dat heb ik vroeger eens opgezet,

Systemen hadden een boot manager, kon je kiezen tussen windows 2000 en norton ghost met pc-dos..

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-05 23:37

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Goh, bij mij is sys.com toch ook een los programma.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
De flop is toch ook gewoon zelf bootable. Dus een harddisk moet dat hetzelfde kunnen. :?

Het is m'n backup schijf. Dat is 1 grote partitie met daarop ghost iamges en losse files.

• weerdo
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 10:55:
sys.com, zelfs google kijkt je dan vragend aan :?
Ook ik ben gaan googlen, kwam op dezelfde conclusie uit..

Maar in ebd.cab welke bij Windows 98 bootdisk zit wordt sys.com toch echt bijgeleverd... (En in de 95 setup zit ie ook ergens)

(En de ultieme resource, gevonden met Yahoo: http://www.geocities.com/thestarman3/asm/mbr/SYSCOM.htm)

[ Voor 14% gewijzigd door weerdo op 17-03-2003 11:23 ]

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:06

pistole

Frutter

in mijn herinnering is sys toch ook een extern commando.
Het punt is (zoals eerder gezegd) dat je een loader op je partitie / schijf nodig hebt.
Misschien is het een idee om het met lilo te doen?

Ik frut, dus ik epibreer

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik snap het probleem niet....
Waarom maak je die HD niet bootable mbv de Win95 diskette. Dan zou die weer moeten opstarten. Je schrijft dat dit werkt, alleen ga je hierna weer bestanden overschrijven om 1 of ander duistere reden.
Als je wilt ghosten, kun je toch opstarten van de PC Dos diskette.
Of snap ik het nu weer niet?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Op de bootflops @ bootdisk.com
staat wel sys.com

(http://www.micom.freeserve.co.uk/downloads/pcd701bd.zip)

dus mij lijkt dat je bootflop niet compleet is ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Erkens op 17-03-2003 11:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
ajhaverkamp schreef op 17 maart 2003 @ 11:24:
Ik snap het probleem niet....
Waarom maak je die HD niet bootable mbv de Win95 diskette. Dan zou die weer moeten opstarten. Je schrijft dat dit werkt, alleen ga je hierna weer bestanden overschrijven om 1 of ander duistere reden.
Als je wilt ghosten, kun je toch opstarten van de PC Dos diskette.
Of snap ik het nu weer niet?

Je snapt het idd niet. Ik wil PC DOS gebruiken ipv Win95 'DOS' omdat dat tijdens het ghosten meer dan 100% in snelheid scheelt.

Ik heb trouwens nu een sys.com gevonden (sys.com op google werkt niet, maar tussen "" wel) van een Windows bootflop.

Die sys vindt alleen dat de kernelfiles van PC DOS niet geschikt zijn om een sys mee uit te voeren.

Ik zal eens proberen wat er gebeurt met de sys.com uit de zip hierboven.
Edit: dat is een img file ipv losse files. Argh ..

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2003 11:36 ]

• weerdo
  • Niet online

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 11:34:

[...]

Je snapt het idd niet. Ik wil PC DOS gebruiken ipv Win95 'DOS' omdat dat tijdens het ghosten meer dan 100% in snelheid scheelt.

Ik heb trouwens nu een sys.com gevonden (sys.com op google werkt niet, maar tussen "" wel) van een Windows bootflop.

Die sys vindt alleen dat de kernelfiles van PC DOS niet geschikt zijn om een sys mee uit te voeren.

Ik zal eens proberen wat er gebeurt met de sys.com uit de zip hierboven.
Edit: dat is een img file ipv losse files. Argh ..
http://members1.chello.nl/~h.j.erkens/michael/sys.com

;)

Verwijderd

Topicstarter

Die had ik via google ook gevonden :)

Maar ik ben op zoek naar een losse IBM PC DOS sys.com ipv een image. Ik wil nl. niet m'n bestaande bootflop overschrijven.

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 11:34:

[...]

Goed, is dat duidelijk (dat we elkaar niet snappen) :)

Moet die PC opstarten met Windows 95 om te kunnen ghosten?
Je kun toch gewoon de dosversie van Ghost gebruiken, deze wordt bij elke Ghostversie geleverd/geinstalleerd.
Kweet niet of dit werkt, maar als je nu start van PC Dos disketten en daarna naar C:\windows gaat en hier "win" intypt... werkt dit??

Verwijderd

Topicstarter
ajhaverkamp schreef op 17 March 2003 @ 11:45:
[...]

Goed, is dat duidelijk (dat we elkaar niet snappen) :)

Moet die PC opstarten met Windows 95 om te kunnen ghosten?
Je kun toch gewoon de dosversie van Ghost gebruiken, deze wordt bij elke Ghostversie geleverd/geinstalleerd.
Kweet niet of dit werkt, maar als je nu start van PC Dos disketten en daarna naar C:\windows gaat en hier "win" intypt... werkt dit??

Ik wil niet van diskette hoeven starten. Die DOS versie bij ghost is dus wat ik al dit hele topic probeer bootable te krijgen op de harde schijf, namelijk IBM PC DOS 7.10 :)

Ik start ook Win95 helemaal niet op. Ik gebruikte voorheen die bootfiles om ghost te kunnen starten.

Ik heb nu m'n eigen sys.com van een Windows flop gebruikt, en de sys.com van Erkens. Beide werken niet :(

Elke sys.com van een Win9x of MS-DOS bootdisk vindt dat de IBM PC DOS files geen bootfiles zijn. Nogal wiedes als ze een andere naam hebben.

En de sys.com van erkens vind dat het niet de juiste DOS versie is. Ws. is dat een sys.com van een lagere versie dan IBM PC DOS 7.10?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2003 11:52 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 11:51:
Ik heb nu m'n eigen sys.com van een Windows flop gebruikt, en de sys.com van Erkens. Beide werken niet :(

Elke sys.com van een Win9x of MS-DOS bootdisk vindt dat de IBM PC DOS files geen bootfiles zijn. Nogal wiedes als ze een andere naam hebben.

En de sys.com van erkens vind dat het niet de juiste DOS versie is. Ws. is dat een sys.com van een lagere versie dan IBM PC DOS 7.10?
idd is van 7.01 :/
@ bootdisk.com vind ik 7.10 niet :/

• pistole

pistole

Frutter

check de tool "gdisk.exe" die ook bij Ghost zit. Hiermee kan je o.a. de MBR opnieuw initialiseren. Ik weet niet of dat voldoende is, maar het is wellicht te proberen. HIerover staat ook een hoop in de ghost manual
GDisk has eight main modes of operation, the first four of which
correspond to the menu options in the Fdisk main menu. The mode in
which GDisk operates is selected by one of the following switches:

[...]
Activate /act Activating and deactivating a partition (nominating
it as the bootable partition)

[...]
Reinitialize MBR /mbr Reinitializing the Master Boot Record

[...]

[ Voor 95% gewijzigd door pistole op 17-03-2003 11:59 ]

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
pistole schreef op 17 March 2003 @ 11:57:
check de tool "gdisk.exe" die ook bij Ghost zit. Hiermee kan je o.a. de MBR opnieuw initialiseren. Ik weet niet of dat voldoende is, maar het is wellicht te proberen. HIerover staat ook een hoop in de ghost manual

[...]

Dan initialiseer ik een schijf met 80 GB aan backups. Is dat wel zo verstandig? Ik moet niet m'n partitietabel oid verliezen (ok, maar 1 partitie).

Ik denk dat als ik ergens de sys.com van IBM PC DOS 7.10 vandaan kan toveren ik home-free ben. Maarja dat is ws. nog altijd geen freeware.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2003 12:00 ]

• pistole

pistole

Frutter

De MBR is niet hetzelfde als je partitietabel he.
Ken je linux een beetje? Dan zou je misschien iets met een LiLo bootloader kunnen doen

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
pistole schreef op 17 March 2003 @ 12:01:
De MBR is niet hetzelfde als je partitietabel he.
Ken je linux een beetje? Dan zou je misschien iets met een LiLo bootloader kunnen doen

Ik ben Linux-foob :+

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ff een ideetje
kan je niet booten met een w95 bootflop waarom sys.com staat, deze copy naar je hd
pcdos bootflop erin
sys a: c:

Verwijderd

Topicstarter
Erkens schreef op 17 March 2003 @ 12:06:
ff een ideetje
kan je niet booten met een w95 bootflop waarom sys.com staat, deze copy naar je hd
pcdos bootflop erin
sys a: c:

Heb ik al gedaan. Dat werkt dus niet omdat dat een 9x/MS-DOS sys.com is en die vind de IBM PC DOS bootfiles geen bootfiles. de IO.SYS en zo heet bij IBM ook anders.

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 09:48

cjdijk

Hans favoriete radiostation

sys.com is altijd een extern bestandje, geen interne instructie uit command.com
Geldt zowel voor microsoft dos als ibm pc dos.
Normaal gebruik je sys.com om de systeem bestanden over te zetten,
maar ook tevens op sector nul te plaatsen om te kunnen booten.
Maar je hebt het sys.com bestandje niet op je flop staan.
Op je harddisk heb je ms dos staan, geen pc dos.

Wat je kan proberen, is handmatig a:\ibmbio.com over c:\io.sys heen copieren,
en a:\ibmdos.com over c:\msdos.sys copieren.
Verder (wat je waarschijnlijk al gedaan had) a:\command.com naar c:\command.com
Volgens mij moet dit gewoon werken op deze manier.

En na het copieren uiteraard de ms dos bestanden op c: hernoemen naar de pc dos namen.

Uiteraard eerst even de read-only system hidden attributen van de genoemde bestanden verwijderen anders kan je ze niet overschrijven.
Hiervoor gebruik je "attrib -r -s -h c:\*.*"

[ Voor 20% gewijzigd door cjdijk op 17-03-2003 12:18 . Reden: attributen & rename ]

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 12:12:

[...]

Heb ik al gedaan. Dat werkt dus niet omdat dat een 9x/MS-DOS sys.com is en die vind de IBM PC DOS bootfiles geen bootfiles. de IO.SYS en zo heet bij IBM ook anders.
:/

hmm, eerst ff renamen >:)
en dan weer terug?

ik kan het niet uittesten, zit hier alleen met met laptop @ school namelijk :P
Het vreemde is dat ik nergens een bootflop van 7.1 kan vinden :/

Anders zou je er eerst PCDOS 7.01 erop kunnen zetten en dan de files overwriten?

Verwijderd

Topicstarter
Erkens schreef op 17 maart 2003 @ 12:15:
[...]

:/

hmm, eerst ff renamen >:)
en dan weer terug?

ik kan het niet uittesten, zit hier alleen met met laptop @ school namelijk :P
Het vreemde is dat ik nergens een bootflop van 7.1 kan vinden :/

Anders zou je er eerst PCDOS 7.01 erop kunnen zetten en dan de files overwriten?

Dat werkt ook niet want op het moment dat ik ze overschrijf, overschrijf ik alleen de FAT, en de files zelf staan op een heel andere set sectoren. En niet op die aller1e.

cjdijk schreef op 17 March 2003 @ 12:13:
sys.com is altijd een extern bestandje, geen interne instructie uit command.com
Geldt zowel voor microsoft dos als ibm pc dos.
Normaal gebruik je sys.com om de systeem bestanden over te zetten,
maar ook tevens op sector nul te plaatsen om te kunnen booten.
Maar je hebt het sys.com bestandje niet op je flop staan.
Op je harddisk heb je ms dos staan, geen pc dos.
Nee. Op de HDD staan helemaal geen bootfiles meer. En daarna alleen nog die van IBM PC DOS. Op de flop staat ook IBM PC DOS, dit keer mét sys.com. Maar gewoonweg niet de juiste versie van sys.com. De verkeerde versie van de IBM PC DOS versie, en de MS-DOS/9x versie werkt uberhaupt niet.
Wat je kan proberen, is handmatig a:\ibmbio.com over c:\io.sys heen copieren,
en a:\ibmdos.com over c:\msdos.sys copieren.
Verder (wat je waarschijnlijk al gedaan had) a:\command.com naar c:\command.com
Volgens mij moet dit gewoon werken op deze manier.

En na het copieren uiteraard de ms dos bestanden op c: hernoemen naar de pc dos namen.

Uiteraard eerst even de read-only system hidden attributen van de genoemde bestanden verwijderen anders kan je ze niet overschrijven.
Hiervoor gebruik je "attrib -r -s -h c:\*.*"

Zie hierboven. Ik heb al een keer de Win95 files vervangen door de IBM files. Met exact dezelfde eigenschappen. Dan krijg ik dus "Invalid Disk".

Ws. staat in de MBR een verwijzing direct naar de kernelfiles?? :?
En die heten bij IBM DOS dus anders.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2003 12:26 ]

• pistole

pistole

Frutter

heb je eigenlijk al eens een hele simpele fdisk /mbr gedaan?

Ik frut, dus ik epibreer

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

pistole schreef op 17 March 2003 @ 12:01:
Niet met lilo, met dd kan het wel..
dd if=/dev/fd0 of=/dev/hda1 bs=512 count=1 zorgt ervoor dat je je bootsector overschrijft. Maar eerlijk gezegd weet ik niet waar ibmbio.sys en ibmdos.sys precies horen te staan.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Treb
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wellicht is je MBR corrupt :?

Dit zou je kunnen oplossen door : FDISK /MBR wel voorzichtig zijn he :)

Waarom gebruik je V.7.01 van PC-DOS niet, als je daar wel alle files van hebt?
Of heb je die snelheidswinst alleen bij V7.10 van PC-DOS :?

Vraag me wel af waarom het dan zoveel sneller zou zijn met PC-DOS.
Is het ook sneller als ms-dos dan? of heb je alleen PC-DOS geprobeerd :?

EDIT:
Let op dat FDISK /MBR er wel vanuit gaat dat het om de eerste HD gaat in je systeem. Is tie dat niet dan wel eerst als eerste schijf erin zetten he :)

Enne, waarom niet een bootable CD of Flop gebruiken?
Want nu ga je dus ook Win95 van die HD opstarten vanaf PC-DOS :?
Lijkt me een rare combinatie..... ik zou altijd een aparte flop of CD gebruiken om vanaf op te starten om ghost te draaien.

[ Voor 35% gewijzigd door Treb op 17-03-2003 12:40 ]

• pistole

pistole

Frutter

moto-moi schreef op 17 March 2003 @ 12:29:
[...]

dd if=/dev/fd0 of=/dev/hda1 bs=512 count=1 zorgt ervoor dat je je bootsector overschrijft. Maar eerlijk gezegd weet ik niet waar ibmbio.sys en ibmdos.sys precies horen te staan.
Precies. Maar dan moet wel je MBR goed zijn. Het gaat hier idd om de bootsector van de partitie...

Overigens, HlpDsk, staat het bootable bitje wel aan op die partitie? Issie 'active'?

[ Voor 4% gewijzigd door pistole op 17-03-2003 12:35 ]

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
pistole schreef op 17 maart 2003 @ 12:35:

Overigens, HlpDsk, staat het bootable bitje wel aan op die partitie? Issie 'active'?

Zoals al 2 keer eerder in dit topic gezegd ( ;) ), ja hij is active.

Als ik er nu weer de Win95 files op gooi en ik sys 'm , boot ie prima. Maar ik wil geen Win95 files meer gebruiken :)

• pistole

pistole

Frutter

hmmz, dan is het wel duidelijk. In je bootsector staat dus de MS-versie, en die checkt misschien een signature ofzo (van io.sys o.i.d.).

Heb je het al eens met een oudere Dos flop geprobeerd? Misschien dat de controle in die versie minder dan wel afwezig is. Ik bedoel dus: booten van bv Dos5.00 flop, sys c:, en dan de bestanden van ibm erover knallen

[ Voor 32% gewijzigd door pistole op 17-03-2003 12:43 ]

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alleen PC DOS 7.10, en die werkt met ghost veel vlotter. Dus die hou ik graag zo.

Ik heb net een fdisk/mbr gegeven (met een fdisk.com van een 9x flop). Maar hij blijft zeggen "Invalid system disk".

Ik zal toch ergens een correcte sys.com vandaan moeten zien te halen

• cjdijk

cjdijk

Verwijderd schreef op 17 maart 2003 @ 12:44:
Ik heb alleen PC DOS 7.10, en die werkt met ghost veel vlotter. Dus die hou ik graag zo.

Ik heb net een fdisk/mbr gegeven (met een fdisk.com van een 9x flop). Maar hij blijft zeggen "Invalid system disk".

Ik zal toch ergens een correcte sys.com vandaan moeten zien te halen
In het master boot record zou inderdaad ook best kunnen staan,
hoe de bestanden precies heten,
en daardoor kan hij io.sys en msdos.sys niet meer vinden,
want die heten nu ibmbio.com en ibmdos.com
Je had toch wel een bootfloppy van pc dos 7.01?
Als je nu daarmee fdisk /mbr doet,
dan klopt de bootrecord ook weer, zonder overschrijven pc dos 7.10.

Verwijderd

Topicstarter
cjdijk schreef op 17 March 2003 @ 13:08:

Je had toch wel een bootfloppy van pc dos 7.01?
Als je nu daarmee fdisk /mbr doet,
dan klopt de bootrecord ook weer, zonder overschrijven pc dos 7.10.

Nee die heb ik niet. Maar dat ga ik nog proberen.

Ik probeer nu eerst wat met MS DOS 6.22, maar ws. gaat dat ook op niks uitlopen.
Edit: idd dat gaat iig niet werken want die ondersteunt geen FAT32, en kan dus überhaupt de hele backup schijf niet zien.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2003 13:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een bootflop van PC DOS 7.01
Dat gaat ook niet lukken, want ook die ziet geen FAT32.

Het zal toch echt PC DOS 7.10 moeten zijn.

• orca
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

gebruik een oude Norton Utilities waar de optie bij zit 'maak disk bootable' en gebruik dan de boot flop als bron.. dan maakt het type dos niet meer uit..

dan blijft ook je data bewaard.

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen oude NU. En een oude NU zou m'n huidige installatie van m'n recente NU vernaggelen.

Edit: damn. Ik had op google iets gevonden dat bootsectoren kan kopiëren. mkbt.exe

Maar dat werkt weer alleen tussen floppies :(

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2003 13:43 ]

• cjdijk

cjdijk

Vreemd dat pc dos 7.01 fat32 niet ziet.
Ik heb alleen ervaring met pc dos tot/met versie 5.0
Ms dos ken ik tot/met versie 8.0 (=Windows ME)
Heb je geen andere pc waar pc dos 7.10 op staat?
Dan kan je daarvan sys.com copieren.

• pistole

pistole

Frutter

Misschien ligt het aan mij, maar ik mis 'the big picture'.
Je wilt die schijf bootable maken om te kunnen ghosten. Ik neem aan dat je dus "naar een andere schijf toe" ghost? Waarom start je dan niet gewoon van een floppie op?

Kan je nog eens proberen uit te leggen waarom je per sé die disk bootable wilt hebben?

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
cjdijk schreef op 17 March 2003 @ 14:14:
Vreemd dat pc dos 7.01 fat32 niet ziet.
Ik heb alleen ervaring met pc dos tot/met versie 5.0
Ms dos ken ik tot/met versie 8.0 (=Windows ME)
Heb je geen andere pc waar pc dos 7.10 op staat?
Dan kan je daarvan sys.com copieren.

Nope. PC DOS 7.10 is wat je krijgt als je een bootflop maakt met Norton Ghost. Maar daar staat geen sys.com op. En verder gebruik ik het nergens

pistole schreef op 17 March 2003 @ 14:18:
Misschien ligt het aan mij, maar ik mis 'the big picture'.
Je wilt die schijf bootable maken om te kunnen ghosten. Ik neem aan dat je dus "naar een andere schijf toe" ghost? Waarom start je dan niet gewoon van een floppie op?

Kan je nog eens proberen uit te leggen waarom je per sé die disk bootable wilt hebben?

Om dat ik persé niet wil booten van flop elke keer. Dat duurt veel te lang met het laden van devices en ghost zelf, en het is elke keer zoeken naar een onbetrouwbare flop.

Ik ghost van een RAID-0 naar een FAT32-schijf in een removable bracket. En ik wil, net als voorheen, gewoon booten vanaf die FAT32 schijf. Dat is sneller en geen gedoe met een flop.

• cjdijk

cjdijk

Je kan natuurlijk van die Ghost diskette ook een bootable cdrom maken.
Start nog sneller op, en een cdr kost tegenwoordig minder dan een floppy.

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je kan onder Norton Ghost Corporate een boot partitie maken :),

via je enterprice console, voeg je de machine toe aan een machine group,

je kan hier wat meer info vinden:

hier geloof ik

HlpDsK dit is toch wat je wilt :?

• Sir Isaac
Kijk anders eens naar freedos (www.freedos.org). Helemaal vrije software (gpl, de linux licentie). Dus zal sys.com van freedos waarschijnlijk geen check uitvoeren of je wel een freedos bootsector installeert. Mogelijk is freedos ook nog sneller dan PC DOS. Zou ik eens proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sir Isaac op 17-03-2003 14:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
AMD_er schreef op 17 maart 2003 @ 14:30:
Je kan onder Norton Ghost Corporate een boot partitie maken :),

via je enterprice console, voeg je de machine toe aan een machine group,

je kan hier wat meer info vinden:

hier geloof ik

HlpDsK dit is toch wat je wilt :?

Ik heb Ghost Corporate 7.5 en die heeft die tool niet staat daar :)

cjdijk schreef op 17 March 2003 @ 14:26:
Je kan natuurlijk van die Ghost diskette ook een bootable cdrom maken.
Start nog sneller op, en een cdr kost tegenwoordig minder dan een floppy.

Zucht. Ik wil geen extra floppen of CD's of wat dan ook. Daarbij: vanaf een harde schijf is nog steeds veel sneller dan van CD :)

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-05 13:09

_nethack

We're all MAD here

Ik denk dat het moelijk gaat worden om een sys.com van PC-DOS 7.10 te vinden.
Voor zover ik weet is PC-DOS 7.01 (officieel IBM PC-DOS 2000) de laatste officiele release versie.
Die versie 7.10 die bij Ghost zit is waarschijnlijk dus een custom versie van Symantec. Ik denk niet dat ze die hebben bedoelt om iets anders mee te doen dan een ghostflop mee te starten. Ik denk dat je de losse dos tools voor die versie dus niet zult vinden (als ze uberhaupt wel bestaan)

Kijk anders eens naar DR-DOS, die is vrij te downloaden op het web (versie 7.03) en daar is ook een fat32 driver voor voor zover ik weet.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Topicstarter
Zover was ik ook ja. 7.10 is verder non-existent.

Ik heb nu de schijf gesyst met gehex'te Win98 bootfiles. DOS 7.10 in principe. Zeker niet m'n 1e keus, maar Symantec schijnt hun sys.com voor PC DOS 7.10 voor zichzelf te willen houden.

Ik heb verder alle overbodige zooi uit de opstart bestanden gesloopt, en ik hoop dat dit ook sneller is dan de Win95 troep die ik eerst gebruikte.

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

moto-moi schreef op 17 March 2003 @ 12:29:
[...]

Dat is een slecht idee. De boot sector van een DOS partitie bevat ook de BPB table met daarin gegevens als sectors per cluster, fat size, media type, reserved sectors, aantal sectors etc.
Als je die overschijft met de BPB table van de floppy disk dan zal msdos het waarschijnlijk niet meer begrijpen :).

Dit is ook de reden dat je lilo niet in de bootsector van een dos partitie kan installeren.

Je kan natuurlijk met een hex editor de BPB table (eerste 30 bytes dacht ik) van de hard disk bootsector in de image van de floppy disk bootsector zetten en die naar de harddisk bootsector kopieren.
Maar het blijt riskant. Eerst even een backupje maken van de boot, fat en root directory sectors :)

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

Verwijderd

Ik heb denk ik een beetje omslachtige methode gevonden... download de Slackware 8 ISO, en brand die op een cd'tje en booten.
Nou ga je naar rescue-mode, en typ cfdisk, en dan kan je de partitie bootable maken (denk ik, het kan met de meeste filesystems wel).

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 18 March 2003 @ 13:58:
Ik heb denk ik een beetje omslachtige methode gevonden... download de Slackware 8 ISO, en brand die op een cd'tje en booten.
Nou ga je naar rescue-mode, en typ cfdisk, en dan kan je de partitie bootable maken (denk ik, het kan met de meeste filesystems wel).
Daarmee kun je nog steeds geen PC DOS 7.10 bootable harddisk maken hoor ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

moto-moi schreef op 18 March 2003 @ 14:13:
[...]

Daarmee kun je nog steeds geen PC DOS 7.10 bootable harddisk maken hoor ;)
daarbij komt nog dat HlpDsk al diverse malen heeft gezegt dat die partitie bootable is == active :)

Verwijderd

Erkens schreef op 18 March 2003 @ 15:11:
[...]

daarbij komt nog dat HlpDsk al diverse malen heeft gezegt dat die partitie bootable is == active :)
Ok, ik moet gewoon leren lezen dus |:(

Ben sowieso niet echt een IBM Dos expert... en al helemaal geen MS Dos expert 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2003 15:17 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 18 maart 2003 @ 15:17:
Ben sowieso niet echt een IBM Dos expert... en al helemaal geen MS Dos expert 8)7
mja dat kan, maar waarom dan TOCH reply'en?

Verwijderd

Hoi ik zag dit draadje. Ik dacht laat ik eens bij IBM.COM intypen download PC DOS". Ik kreeg een resultaat waar jij misschien wat aan hebt. Zie onderstaande url en klik die readme.nl eens aan.
ftp://ftp.software.ibm.co...os/fixes/dos7.0/year2000/

Dit is dus een soort van y2k update van PC dos die je op een lege floppy kunt zetten en dan vanaf die floppy een install kunt doen met een commando naar je installdrive waar nu je onvolledige PC DOS staat. Het is natuurlijk ff een gokje of het werkt maar met wat mazzel schrijft ie nieuwe bootfiles neer. Ehhe wel backuppen enzo want ik heb geen flauw idee of dit je oplossing is of je PC dos helemaal in puin gaat draaien :)

edit: oh ja ga dit zelf even goed uitchecken want ik heb er maar 5 minuten aan besteed en misschien is het helemaal niet wat je nodig bent.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2003 19:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 March 2003 @ 19:46:
Hoi ik zag dit draadje. Ik dacht laat ik eens bij IBM.COM intypen download PC DOS". Ik kreeg een resultaat waar jij misschien wat aan hebt. Zie onderstaande url en klik die readme.nl eens aan.
ftp://ftp.software.ibm.co...os/fixes/dos7.0/year2000/

Dit is dus een soort van y2k update van PC dos die je op een lege floppy kunt zetten en dan vanaf die floppy een install kunt doen met een commando naar je installdrive waar nu je onvolledige PC DOS staat. Het is natuurlijk ff een gokje of het werkt maar met wat mazzel schrijft ie nieuwe bootfiles neer. Ehhe wel backuppen enzo want ik heb geen flauw idee of dit je oplossing is of je PC dos helemaal in puin gaat draaien :)

edit: oh ja ga dit zelf even goed uitchecken want ik heb er maar 5 minuten aan besteed en misschien is het helemaal niet wat je nodig bent.

Bedankt voor de moeite, maar IBM PC DOS 7.01 (ook bekend als PC DOS 2000) is nog steeds FAT 16. En met een 80 GB FAT32 schijf is dat dus geen optie helaas :)

• Sir Isaac
Ik heb nog geen reactie gezien op mijn suggestie om de sys.com van freedos te proberen. Of zelfs overstappen of freedos (www.freedos.org)
Pagina: 1