Verwijderd schreef op 18 maart 2003 @ 02:53:
Dus als ik het goed begrijp blijft de massa van de totale materie gelijk. Tijdens de BigBang, nu, en over miljoenen jaren. Zou de theorie over het, op den duur, inklappen van het heelal (het "elastiek"-principe, of hoe dat ook genoemd mag worden) dan niet te maken kunnen hebben met de maximale afstand tussen de kleinste deeltjes? Dus dat de atoomkrachten de atomen niet meer bij elkaar kunnen houden?
Ik kan me voorstellen dat het heelal op dat moment zijn maximale grootte bereikt heeft, en dus ineen zal storten.... Of zit ik er nu helemaal naast?
Deeltjes die nu dicht bij elkaar zitten (bijvoorbeeld protonen, neutronen en electronen in een atoom; atomen in een molecuul; etc.) blijven door onderlinge krachten gewoon bijeen. Die krachten zijn groter dan de uitrekkinge van de ruimte. Maar als je twee deeltjes neemt die - bijvoorbeeld - 1000 km uit elkaar zitten, dan rekt de ruimte tussen die twee op zonder dat er een kracht tussen die twee is om daarvoor te compenseren.
Het is dus niet zozeer een kwestie van deeltjes die desintegreren omdat ze uit elkaar worden getrokken, maar van deeltjes die buiten elkaars bereik blijven of komen.
Nog even een analogie: als we met z'n tweeën op een station staan en ik stap op de trein (uitdijend heelal). Dan zou je mijn hand vast kunnen grijpen door het raam om bij me te blijven (sorry, lijkt een beetje klef zo

). Dat zijn dan de krachten die deeltjes (moleculen bijv.) bijeen houden. Als je dat niet doet, rijdt de trein weg en komen we buiten elkaars bereik.
Dat dat gebeurt, wil nog niet zeggen dat mijn electronenwolk (mijn kleren) door de rijdende trein weggerukt worden. Die worden door interne krachten (ritsen en knopen

) aan mij gebonden en die kracht is sterker dan de versnelling van de trein.