Stelling: de "levensduur" van een processor is een fabeltje

Pagina: 1
Acties:
  • 95 views sinds 30-01-2008

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Toen ik begon met overklokken (was een Pentium 100) las ik al dat je met overklokken de levensduur van je processor bekort. Elders las ik een verweer op die bewering, in de zin van: "boeie dat ik de levensduur van mijn Pentium 100 van 10 jaar naar 5 jaar terugbreng, over 5 jaar zitten we toch allemaal 1 GHz processors over te klokken... :) "

Nu vraag ik me af, wat is dan die levensduur? En vooral: heeft iemand ooit een processor gehad die het jaren prima deed, onder dezelfde omstandigheden, maar die toen van "ouderdom" kapot is gegaan?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Mijn P166-S was al stuk na iets meer dan een jaar, terwijl ik er nooit wat bijzonders mee had gedaan.
Maar ik heb wel CPU's gezien die er spontaan mee ophouden ja... (laatste die ik me herinner zijn een Athlon 700 en een Pentium II 350)

Het lullige is dat je die niet meer nieuw kan kopen, en vervangen gaat dus meestal niet zo makkelijk.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
Mijn P150 heeft jaren lang op 166 gedraaid en tijdens het VCD kijken ook wel op 200.
Laatst had ik 'm nog op 150 draaien (zit nu in de server) en tijdens het compileren van de kernel ging er vanalles mis. Nadat ik 'm op 120 gezet had (zelfde bussnelheid) ging alles prima.
Oftewel ik geloof wel dat een CPU slijt van overklokken.
Deze CPU heeft sinds zomer '96 tot 2002 dus altijd op 166 of meer gedraaid en nooit problemen tot nu toe dus. Hij heeft ook lange tijd lopen meecrunchen met dnetc en verder heel veel compressiewerk gedaan.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:38

Klippy

Still Game

Heb er zelf nooit last van gehad.
Dat van die 10 jaar na 5 jaar ben ik het wel mee eens, dat boeit me ook niet veel.

Maar het kan wel denk ik van ouderdom kapot gaan, maar dat zou dan ook voor videokaarten, geheugen etc moeten gelden...
Weet eigenlijk niet of die dingen slijten :P

Iig draait mijn 5-6 jaar oude Pentium 100 nog regelmatig, staat ergens bij een tante voor de kinderen...
En heb boven nog ergens een P75 die nog steeds werkt...

Maarja dat moet dan ook afhankelijk zijn van hoe vaak je 'm gebruikt :?
Dus als je PC veel aanstaat gaat je processor sneller kapot? En met koe dan? :)

Ik weet 't nog niet zo...

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:55

Dark

who tweaked the light?

Volgens mij zit er wel wat in het idee erachter, n.l. hoe meer de boel aan temperatuursverandering onderhevig is, hoe sneller het stuk zal gaan, maar of dit echt in termijnen van 5 of 10 jaar vast ligt betwijfel ik.

Ik denk dat andere factoren eerder een beslissende rol spelen, zoals piekspanningen bij het aan of uitschakelen of het uitvallen van ventilatoren, de montage van de heatsink, hoe vaak de computer verplaatst wordt en hoe ruw, of het falen van andere componenten zoals de condesators op het moederbord ...

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

tja, en daar zijn ook weer uitzonderingen op .... een vriend van me heeft een Athlon 1400 waar enorme stukken core vanaf zijn, en dat ding draait nog steeds als een trein ....
Heeft ook vele koelers gezien, vandaar dat ie nogal beschadigd is

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Dark schreef op 17 March 2003 @ 02:18:
in termijnen van 5 of 10 jaar vast ligt betwijfel ik.
Dat was ook heel random en meer symbolisch, moet je dus niet serieus nemen

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• whackerjack
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-09-2025
10 jaar is meer dan voldoende., dan wordt de pc verkoop ook lekker gestimuleerd.
Want Microsuft alleen krijgt mijn vader niet van een P1 naar een p4.
Volgens mij slijt een cpu extyra door temperatuurswisselingen. Vooral met opstarten dus, beesie gewoon voorzien van goede koe-ler }:O en laten maaien en draaien.
Mijn 486 DX-4 loopt nog netjes op 100Mhz.

[ Voor 111% gewijzigd door whackerjack op 17-03-2003 02:53 ]

It takes 2 2 make 1

• Klippy
  • Laatst online: 16:38

Klippy

Still Game

whackerjack schreef op 17 maart 2003 @ 02:41:
10 jaar is meer dan voldoende.
8)7

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Verwijderd

na een jaar of 2/3 wil ik echt wel weer een nieuwe pc.. althans, als de ontwikkelingen net zo snel doorgaan als in de afgelopen 15 jaar.. als je ziet wat er van 8086 2Mhz naar p4 3.06Ghz is veranderd, en aangezien het ongeveer exponentieel vooruitgaat, zitten we over 10 jaar (mits de marketing van de grote bedrijven dit tegenhoudt in verband met de verkoop) met een 100Ghz of snellere pc, of misschien al met "pc's" die net zo werken als onze hersenen, alleen vele malen sneller vooral qua rekenen enzo.. Wat maakt mij het dan uit of de levensduur 5 of 10 jaar is aangezien de ontwikkelingen zo achterlijk hard gaan..

niet dat ik mn pc's weggooi, kheb dr nu 7 en die blijven er ook, inclusief mn 80286 12mhz:D

Verwijderd

Ik wil helemaal geen 286 meer, dan had ik mijn ZX81 ook niet weg mogen gooien .. :P

Maar ik denk dat het met die levensduur wel los loopt, in de trand van geen 250 jaar levensduur maar 150.

Pffhh :+

PS Wat er meestal kapot gaat, zijn de voeding of het moederbord, en die blazen de CPU op....
(Of een ventilator die vastloopt)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2003 03:06 ]

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Sja, er kan een kern van waarheid in zitten, maar ik denk dat je die kan verwaarlozen.

Ik heb zelf nog nooit een kapotte CPU gehad. Heb nu al vijf jaar mijn P90 op 133MHz lopen als een server.

Ik heb er weinig verstand van, maar het lijkt mij dat het verhogen van voltages wel schadelijk kan zijn. Zeker als je processor langere tijd op een hoger voltage werkt.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, dit is nog steeds koffiedik kijken. Zie bovenstaande reacties en de Search:
zoeken naar 'levensduur processor' in PMG :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.