Zijn we de essentie verloren van het modden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Tjah, zoals de topictitel doet vermoeden wil ik het daar wel eens over hebben, en wel nu :P.

Ik liep zonet door de reacties van de meuktracker om een en ander te modden, en er viel mij één ding op: als er gemod wordt, moeten we dan niet gaan kijken naar de algehele toegevoegde waarde van een reactie met betrekking op de rest van de reacties en draadje waarin deze gepost wordt? Ik zie vooral dat reacties een score krijgen die ze zouden krijgen als alles ooit eens gezegd is (klinkt moelijker dan het is). Dus stel dat alles al gezegd zou zijn in een draadje (maar dan ook echt alles), dan krijgt op dit moment een reactie de score die deze ook zou verdienen. Eigelijk is het toch zo dat je rekening moet houden met wat er al gezegd is in een draadje en dan een reactie beoordelen, en ook nog rekening houdend met zijn toegevoegde waarde?

Ik neem als voorbeeld deze reactie. Ik zag die reactie staan op een score van +2, terwijl deze veel hoger gewaardeerd zou moeten zijn: naar mijn mening zou die reactie mogen eindigen op een +4. Gezien de rest van de reacties, die er nauwelijks zijn, zou dit dus een behoorlijk goede reactie zijn.

Ik heb hier verschillende factoren buiten beschouwing gelaten, maar ik weet dat jullie snappen met wat ik bedoel :P. Hmmm, aannames zijn fataal :o :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randal Peelen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10 19:35
Om maar gelijk op de topic-titel te antwoorden: Neen.
Ik denk dat dit niet het geval is. Reacties als de door jou genoemde zijn natuurlijk erg goed; maar het is gewoon een grote meningpost. Ik vind hem informatief en goed onderbouwend maar een +4? Nee je moet echt met wat beters komen dan dat wil je van mij een +4 krijgen.

En reacties moet je natuurlijk niet alleen beoordelen op informatief-heid maar ook op relevantie, zo kun je je bijv. afvragen of iemand die geinteresseerd is in Coolmon niet zelf een kijkje kan gaan nemen wat het is en het downloaden om zodoende zelf een mening te vormen.

Wat ik vaak zie in de meuktracker zijn mensen die even komen vertellen of iets bij hen werkt of niet, nu is de discussie hierover al gevoerd maar de conclusie leek mij duidelijk. Dergelijke reacties moeten niet zomaar boven de +1 komen, als dergelijke reacties op het niveau van de genoemde post weten te komen vind ik het prima ze een +2 te geven maar zolang het bij ervaringen blijft hoeft het niet veel meer. En echt veel meer soorten posts kan ik mij in de meuktracker niet indenken, en echt onmisbaar worden de discussie's niet. Een +4 in de meuk? Ik denk niet dat ik die snel zal geven.

http://twitter.com/randalpeelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Niet online
http://www.tweakers.net/r...n=Posting&ParentID=724949

Wat dacht je dan van deze post? Meteen als binnenkomer en degelijk goed onderbouwd en kan zelfs dienen als meukpost gewaagde uitspraak :P. In tegenstelling tot het gros van de reacties is dit toch wel een reactie die ik, en meerdere denk ik ook, niet zou willen missen als ik ga kijken naar de reacties als ik die post zou tegenkomen op mijn zoektocht.

Je hebt het ook over meningen: is het niet zo dat alle reacties alleen maar meningen zijn, die al dan niet onderbouwd zijn met behulp van feiten. Een reactie kan je niet opeens bestempelen als een feit, en dus moet het wel een zeer goede en beargumenteerde mening zijn. Als je al opzoek gaat naar een programma en zelf nog niet weet of het wel goed is en het is wat je zoekt, in dit geval heb je als voorbeeld CoolMon genomen, ga je dan niet eerst uit van de mening van iemand anders. Niet iedereen zal doen, dat zal ik ook niet ontkennen. Maar dat neemt niet weg dat je je eerste mening zal baseren op de mening van iemand anders. Hierop kom je dus ook uit op de ervaringen wat jij beschrijft: ik ben het met je eens dat als iemand even snel komt vertellen wat diegene vindt van dat programma, je de reactie ook niet hoger kunt beoordelen dan een +2. Zie deze reactie.

Wat als iemand met een degelijke mening komt en die ook onderbouwd en uitlegt aan de mensen wanneer je het beste welke versie kunt gebruiken? Dit zie ik duidelijk terugkomen in de reactie die ik in deze post hierboven heb gegeven: je kunt bij wijze van de meukpost vervangen met die reactie, en daar is de reactie dan ook naar beoordeeld: een plus vier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spook
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
je eerste posting vind ik gewoon een 2 waard. tis een mening maar met wat nuttige informatie.
De 2e posting ook maar voegd daar ook nog wat links met meer informatie en discussie toe waardoor die voor mij een +3 waard is.
Een +4 is in mijn ogen de sublieme posting.. die zijn zeer zeldzaam.. vandaar dat ik ook zeer zelden een posting naar +4 zal helpen.

Ik ben wel van mening dat je een posting in zijn contens dient te zien.. als er een threat loopt met vragen ofer het nieuws item en die worden goed beandwoord maar is onder tussen off topic als je naar de posting alleen kijkt denk ik dat die wel gewoon beoordeeld moet worden en niet als off topic (imers het topic vraagt om die antwoorden).
Zelfde heb ik met dubbel posts.. als het een directe antwoord op een vraag is is hij mischien dubbel (omdat het al eerder genoemd is) maar het is ook een antwoord op een vraag waardoor hij in mijn ogen dus min. op +1 moet komen.

Dus terug te komen op jou vraag.. ja je moet rekening houden met de threat bij het beoordelen.. en nee als een threat alleen trieste reacties heeft moet je niet een minder trieste reactie sky high zetten omdat die inverhouding tot de rest beter is.

(c) GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Life is a Joke!, but not all jokes are funny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:46

botoo

💀 too old to die young

Eensch met de eerste alinea van spook, indien de tweede post op +4 eindigt (waar 'ie nu op staat) dan is dat imo aan de hoge kant, maar ik ga dat toch niet schaven.

* botoo vind dat de essentie van het modden niet is verloren, ook al moeten we onszelf altijd af blijven vragen of we zo nu en dan niet iets te kritisch zijn, Molice leest nu eenmaal heel veel reacties waardoor er een been there(c) . . . seen that effect optreed wat misschien niet altijd terecht is.

Objectief blijven is wel eens moeilijk. Goede reacties moeten als zodanig beoordeeld worden. Reacties die weliswaar nuttig, maar een algemeen repeterend karakter hebben, hoeven wmb niet de hemel ingeprezen te worden, een 2'tje kan daar imo wel volstaan.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Dus stel dat alles al gezegd zou zijn in een draadje (maar dan ook echt alles), dan krijgt op dit moment een reactie de score die deze ook zou verdienen.
Tja, als alles al gezegd is, is iedere volgende post een dubbelpost. En dan verdient hij een nul.
Een heel goede, mag wmb op +4. Hij staat nu trouwens op +3, en het aantal Overgewaardeerds dat erover is uitgestort doet me vermoeden dat er een LM aan het werk is geweest. Eigenlijk niet terecht, want op +4 staat hij niet echt scheef.

Die volgende die je noemt is waardeloos, een mening zonder onderbouwing. Niet meer dan nul waard, en daar staat hij ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Niet online
polaris schreef op 17 maart 2003 @ 11:06:
Een heel goede, mag wmb op +4. Hij staat nu trouwens op +3, en het aantal Overgewaardeerds dat erover is uitgestort doet me vermoeden dat er een LM aan het werk is geweest. Eigenlijk niet terecht, want op +4 staat hij niet echt scheef.

Die volgende die je noemt is waardeloos, een mening zonder onderbouwing. Niet meer dan nul waard, en daar staat hij ook op.

Tis wel frappant dat die reactie opeens naar de +3 gemod is, zonder eerlijk overleg te hebben gepleegd met de rest van de LM'ers? Best wel zonde eigelijk, want het is voor mij nog altijd een reactie die op de +4 mag eindigen, en tot nu toe zijn er drie mensen die vinden dat het een +3 posting waard is. Niet iedereen van de LM-club zal alles lezen, maar dat deze opeens een vol punt naar beneden is gehaald vind ik zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022

KeX

Robin Vreuls schreef op 17 maart 2003 @ 15:34:

[...]

Tis wel frappant dat die reactie opeens naar de +3 gemod is, zonder eerlijk overleg te hebben gepleegd met de rest van de LM'ers? Best wel zonde eigelijk, want het is voor mij nog altijd een reactie die op de +4 mag eindigen, en tot nu toe zijn er drie mensen die vinden dat het een +3 posting waard is. Niet iedereen van de LM-club zal alles lezen, maar dat deze opeens een vol punt naar beneden is gehaald vind ik zonde.
Ben het ermee eens dat dit een beetje een zozo multimod is. Hij stond na een behoorlijk aantal moderaties op +4 en dat misstond echt niet. Strangé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 23:08
Hm, tis nog een nutteloze multimod ook. Reken maar na:

Beoordelingen: +1, +1: Behulpzaam, +1: Behulpzaam, +1: Behulpzaam, -1: Overgewaardeerd, -0.80: Overbodig, +0.67: Informatief, +0.57: Behulpzaam, +0.50: Behulpzaam, -0.44: Overgewaardeerd, -0.05: Overgewaardeerd, -0.04: Overgewaardeerd, -0.04: Overgewaardeerd, -0.04: Overgewaardeerd, -0.03: Overgewaardeerd, -0.03: Overgewaardeerd, -0.03: Overgewaardeerd, -0.03: Overgewaardeerd, -0.03: Overgewaardeerd, -0.02: Overgewaardeerd, -0.02: Overgewaardeerd, Totaal: 3.14 / 21x

De multimod begint bij -0,05 Overgewaardeerd, tel ze vanaf daar bij elkaar op, krijg je -0.36. De score stond dus voor de multimod op 3.14 + 0.36 = 3.50, dus nog net als +4 zichtbaar in de meuktracker. 1 moderatie was genoeg geweest om hem naar +3 te krijgen. Iemand een beetje RSI-happy geweest. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:46

botoo

💀 too old to die young

Het is niet alleen een 'zozo' en nutteloze multi-mod, wmb is het een onterecht en ongewenst gebruik van de multi-optie.
De reactiescore is niet zodanig fout dat zwaar ingrijpen noodzakelijk maakt, en 'niet noodzakelijk' is in het multi-mod kader 'ongewenst'.

Nu maken we allemaal wel eens een foutje, dus degene die hier gemultimod heeft (dwz, _als_ er gemultimod is, dat is immers niet zeker), mag hier een lering uit trekken.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Pagina: 1