[cpu] CPU TB 1Ghz kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Vai
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-02-2023
Het volgende probleem:

De pc van me zus start normaal op, maar geeft een beetje sissend geluid, na een random tijd slaat de hele pc vast, fan's draaien door maar bijvoorbeeld de netwerk kaart gaat uit.

We hebben met een kokertje ( :) ) geluisterd en het geluid komt echt bij de CPU vandaan. Het geluid lijkt een beetje op een oververhitte condensator maar dat is het niet, heb die gecontrolleerd en ze worden niet warm en zien er nog goed uit.

Steunen jullie mijn mening dat het de CPU is of zou het iets anders kunnen zijn?

Sorry dat ik weinig specs weet, het is niet mijn pc, staat op het moment wel hier, maar kan SiSoft Sandra niet even draaien, voordat windows opgestart is loopt het al vast :(

Info die ik wel weet:

CPU: AMD TB 1000Mhz
mem: 384MB SD-RAM 133
HD's: MXT 40GB 7200, MXt 40GB 5400
VID: ATI Rage pro II

Ik zal ondertussen proberen om Sandra te installeren als ik de kans krijg, maar ik kan niets beloven helaas :(

Mijn dank zal groot zijn iig.

Q6600, 6144MB, WD 160GB & Maxtor 400GB,NVidia 8600GT, Samsung SH-S202N, NEC ND-2510A, SB Audigy 2

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:29

The Third Man

The Third Jellyfish

Dat psssss geluid ken ik van kortsluiting, ik zou ff checken of de proc goed in zijn socket zit, en dat er geen schroefje onder het mobo is gevallen en of er iets anders op of naast de proc kortsluiting veroorzaakt of kan veroorzaken.

• Keizer
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dat sissende geluid kan toch ook gewoon een brakke cpu fan zijn? In dat geval is de cpu dus gewoon een beetje te warm :)

[ Voor 25% gewijzigd door Keizer op 16-03-2003 22:47 ]

Always outnumbered, never outgunned!

• Vai
te warme cpu is het niet iig, heb ik gevoeld, het gebeurt soms al na een seconde of 10 en dan is alles nog koud. proc zit ook goed in de socket, zit ook geen schroefje of wat dan ook onder/op het mobo enkel stof :)

Helaas ondersteunt de BIOS niet de temp weergave etc :(

[ Voor 13% gewijzigd door Vai op 16-03-2003 23:01 ]

Q6600, 6144MB, WD 160GB & Maxtor 400GB,NVidia 8600GT, Samsung SH-S202N, NEC ND-2510A, SB Audigy 2

Verwijderd

Kijk es in de bios hoe heet die cpu wordt

Verwijderd

Heb het ooit eens meegemaakt met een mobo waarvan een IC'tje siste en echt GLOEIEND heet werd. Misschien is het hetzelfde bij jou?

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Als een transistor lek is ben je zuur...letterlijk. Maak open en verwijder cpu. Check ff op iets doorgebrand is of aan het doorbranden is.

dikzak

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:03
Hmmz.. zit de koelprut er wel goed tussen? Kan me voorstellen dat wanneer er wat ruimte is, en er zit een beetje op de rand van je proc wat erg warm wordt, het gaat koken / sissen. Dat zou ook verklaren waarom je koelblok koud blijft en je proc kennelijk te warm (hij loopt vast)

Proc er even opnieuw opzetten en je bent klaar :D

//edit
Dual-zip: bullshit, een proc gaat niet direct dood als er wat te weinig koelprut opzit, hij wordt alleen erg snel warm. Bovendien zijn lang niet alle dingen te ruiken, en weet ik veel hoe goed hij kijkt? :+

[ Voor 25% gewijzigd door FragFrog op 18-03-2003 13:45 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

FragFrog schreef op 17 March 2003 @ 21:05:
Hmmz.. zit de koelprut er wel goed tussen? Kan me voorstellen dat wanneer er wat ruimte is, en er zit een beetje op de rand van je proc wat erg warm wordt, het gaat koken / sissen. Dat zou ook verklaren waarom je koelblok koud blijft en je proc kennelijk te warm (hij loopt vast)

Proc er even opnieuw opzetten en je bent klaar :D
Dan was ie al dood geweest :D
Bovendien was dan de koelpasta helemaal over de package gelopen, en aangezien hij gecontroleerd heeft op schroefjes in de socket zal ie dat wel gezien hebben :Y) (en geroken :+)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Vai
Even een update: ik weet nu het moederbord ook: ms-6340 socket 462, ik heb namelijk nu de machine draaiende. Ik heb de cpu uit de socket gehaald, beetje stof geprobeerd weg te blazen (rokers longetjes ;) ) in zovere dat ging. cpu weer in de socket gezet.

Na opstarten is de machine weer blijven draaien, let wel: dit is al de derde keer dat dat ding het weer opeens doet, maar na een tijdje gaat ie toch weer vast slaan.
Omdat ik de cpu nu los heb gehad en terug gestopt ga ik er bijna van uit dat er toch iets is met de CPU?

Ik denk nu ook trouwens dat er niet zo'n best contact is met de koelrip en CPU dus zal ook wel ergens koelpasta vandaan moeten halen en er tussen doen voor betere koeling.

Pagina: 1