[OC] P3 1gHz, niet verder dan 1,11gHz

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Zow, mijn eerste topic hierzo!

Ik heb maar even de overklok-guide doorgenomen en via msn door een vriend begeleid, toen ik mijn pc'tje ging klokken. Ik vond het allemaal wel koek en ei gaan in het begin, zo netjes me FSB lopen verhogen in me BIOS met elke keer een stapje hoger en dan kijken hoe de temps uitpakte.

Wat op zich wel fijn is, is dat mijn pc al aardig gekoeld is... In het Casemod forum ben ik dan ook aardig actief en heb in plaats van eerst te OC'en eerst geCMt. Onder andere hier te zien: http://gsjosh.yabbsites.com/Site/main/mypc/modpics.htm

Maar nu de eigenlijke rededat ik hier een topic post. Ik was dus vrolijk aan het klokken door in mijn Award BIOS, onderdeel van mijn Chaintech CT-6AJA4/6AJR4 MoBo, de FSB te verhogen (zeg het me als ik het fout heb, over dat FSB). Toen ik een snelheid bereikte van 147/36 mHz. Hier ging het nog goed. Maar toen begon het, ik voerde hem op tot 150/37 mHz terwijl de temps netjes onder de 30 bleven (let op, non-stressed dus!! Weet iemand trouwens of mijn CPU een interne tempmeter heeft of niet? Want ik vind 26 graden wel erg chill voor mijn P3 1gHz :)) en me comp herstartte, netjes het BIOS bleepje maar het beeldscherm ging niet aan :/. Ik rebooten, kreeg ik een error die heel snel ging maar neerkwam op iets als error checksure cmoss ROM. En iets met een floppy dat erin moest. Ik schrok wel maar dat moet dus altijd bij een beginnende OCer :*).

Ik het systeem een tijdje gelaten voor wat het was en weer gereboot, naar mijn opluchting ging het beeldscherm aan waarna windows (XP) geladen werd, met het systeemherstel wel te verstaan :|. Dat was dus niet zo fijn... Geen idee wat er mis gegaan was (later in de FAQ gelezen dat te hoge FSB kan leiden tot FATbeschadegingen |:( ). Bij 54% bleef hij vasthaken, dus ik resetten en maar meteen in de BIOS een stapje terug gedaan.

Ik heb heel wat gepraat met die vriend van me, hij had het over me sys bus verhogen met de jumpers, dat was me wel duidelijk... Ik heb het ff bekeken en de jumpers daarvoor staan nu op auto. Maar als je het mij vraagt heb ik niets aan het veranderen daarvan, want mijn P3 werkt toch op 133? En hoger dan dat kan ik dat niet zetten. Ook had hij het erover me core te verhogen (later in de FAQ gelezen dat dat voor het dataverkeer was, omdat de pulsen te zwak werden).

Ik heb verder niets ondernomen maar ik wil natuurlijk wel verder, als dat wel kan tenminste. Mijn vraag nu, hoe krijg ik hem hoger? En wat moet ik daarvoor doen? Aan welk onderdeel van me pc ligt het en waar/waarom gaat het fout? Ik zet hieronder even mijn specs. Heel erg bedankt, ik vind dit echt superlauw _/-\o_

Chaintech CT-6AJA4/6AJR4 (staat voorop me manual)
intel P3 1 gHz
256 MB RAM Ik heb het ff bekeken en er staat op elk chipje Infinion, dus wel een bekende RAMfabrikant. (handig zo'n window :))(please vertel me iets meer, kan het hieraan liggen dattie niet hoger wil?)
Point Of View Geforce 4 Ti 4200 XP met 128 MB VideoRAM
Ethernet kaartje
geluidskaartje
Cd-rom
brander
floppy (duh)

[ Voor 3% gewijzigd door Josh op 16-03-2003 21:17 ]

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:27

Rannasha

Does not compute.

Het kan inderdaad zijn dat je RAM niet hoger wil, vooral als het noname el-cheapo ram is.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Verwijderd

Ik heb zelf een P3 1 gig met een cusl2-c, ik kom zelf ook niet hoger dan rond de 1,13 gig. Bij het testen met 3d mark krijg ik tevens een lagere score dan dat ik hem niet heb overgeclocked. Dus bij mij loopt hij gewoon weer op 1 gig.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Nouh, ik merk duidelijk snelheidverschil in windows al... Me stressed temp is na een kwartier burnP6 draaien 35 graden. Maar ff wat duidelijker graag, hoe kan ik onderzoeken welk onderdeel het is? En kan ik er wat tegen doen? Waarom was die error en die HDDherstel? enzovoort (zie de rest in me eerste reply)

Verwijderd

ik denk zelf dat het aan het geheugen ligt. In ieder geval bij mij wel!, dat is ook el cheapo geheugen.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Okay, hoe kan ik dat zeker weten? Nieuw geheugen dus? Of kan ik ook proberen me core te verhogen? En what about die jumpers die gaan over Auto/66/100/133 ??

ik heb dus ff gekeken, het is van infinion...

[ Voor 14% gewijzigd door Josh op 16-03-2003 21:17 ]

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Een combi van minder goed geheugen en wellicht wat pech met andere hardware..

Heb zelf een Asus CUSL-2 (rev 1) i815 met een P3-866 en 384 MB PC-150 van Mushkin. Deze combo doet 1001 Mhz (154 FSB) als ik er de GeForce 1 DDR (Guillemot) er in steek, om veel verder te komen wordt het grof te werk gaan [Vmod, etc]. Dit komt overeen met de overclock verder naar boven van +133 MHZ. Stop ik er een GeForce 3ti500 (Guillemot) dan komt tie niet verder dan 140 MHz FSB :(

[ Voor 17% gewijzigd door Pantagruel op 16-03-2003 21:25 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
ik snap er geen snars van

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 16:55

_WgV_

It's a magical world!

GsJosh schreef op 16 maart 2003 @ 21:15:
Okay, hoe kan ik dat zeker weten? Nieuw geheugen dus? Of kan ik ook proberen me core te verhogen? En what about die jumpers die gaan over Auto/66/100/133 ??

ik heb dus ff gekeken, het is van infinion...
Met de core verhogen bedoelt die vriend van je hoogst waarschijnlijk de Vcore (Voltage Core) dat is dus de spanning die over je Core(=in dit geval je processor)loopt. Een hogere Vcore zorgt soms dat je CPU op een hogere snelheid wil lopen, maar zorgt er ook voor dat hij meer warmte produceerd.
Die jumpers doen niet zoveel als je de FSB naderhand in het bios verandert, dus (correct me if i'm wrong) die kun je het beste op auto zetten.
Infineon is in ieder geval geen el cheapo geheugen, het is ook niet het beste geheugen om mee te oc'en dus het zou kunnen dat het daaraan ligt.

#StopBurningStuff

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-01 11:50
ik snap er geen snars van
Misschien moet je ff wat meer research doen naar de werking van een computer en waar alle instelling betrekking op hebben, dan snap je het misschien iets beter.

Ik heb zelf niet veel overclock ervaring, maar misschien de multiplier verhogen i.p.v. de FSB??

• Carp_Hunter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 15:01

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

pcmadman schreef op 16 March 2003 @ 22:24:
[...]

Misschien moet je ff wat meer research doen naar de werking van een computer en waar alle instelling betrekking op hebben, dan snap je het misschien iets beter.

Ik heb zelf niet veel overclock ervaring, maar misschien de multiplier verhogen i.p.v. de FSB??
FF voor de duidelijkheid: een P3 is Multiplier locked dus kan alleen via FSB worden OCed ;)

Voor de Topicstarter:
Heb zelf ook een P3 1GHz gehad (de 1000EB). Ik kwam zelf ook niet veel hoger dan 1100Mhz (heb de 1200 }) wel gehaald maar dat was ff om te testen met extreme lucht cooling).
De P3 proc (coppermine) is maar gemaakt tot de 1100Mhz. Dit verklaart waarom je niet veel hoger komt. De core die werd gebruikt zat bij deze snelheid aan zn max. Heeft dus niet veel te maken met geheugen of wat dan ook bij jou. Dit is gewoon de max voor je P3.

Er zijn natuurlijk wel manieren om hoger te komen maar dan praten we al over ander capriolen zoals voltmods en dergelijke en zelfs dan kan het zijn dat je niet veel hoger komt.

Wil je verder OCen zul je moeten zoeken naar een P3 met Taulatin core. Deze kunnen in de regelmaat veel verder OCed worden (moet natuurlijk wel je mobo ondersteuning bieden voor de Taulatin)

-KiLLALoT- -Guild Wars Player LLL en WauS- -System- & -Server

• Hyphen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 14:16

Hyphen

Snap je het wel?

Ik ben zelf ook bezig met het overclocken van mijn PIII's. Probleem hierbij is dat ik een dual systeem heb (Abit VP6). Standaard lopen ze @ 1Ghz maar ik heb ze nu toch op 1136 Mhz (151 * 7.5). Op dit moment is de bottle neck mn SCSI adapter, maar daar verzin ik nog wel wat op :) Qua geheugen zit er 256Mb noname in en 512Mb Kingston, allebei op CAS2 EN heb ik de v-core 1 stapje omhoog gekrikt, het loopt nu stabiel, maar ik wil proberen em op 1.2Ghz te krijgen (160 * 7.5) >:)

[ontopic] Welke stepping heb je, aangezien je melding maakt van een 133 Mhz bus kunnen het volgens de Intel PIII spec page deze zijn,

PIII 1.0Ghz stepping tA1, 0.13 micron 133 Mhz bus
PIII 1.0Ghz stepping cD0 0.18 micron 133 Mhz bus <- heb ik
PIII 1.0Ghz stepping cC0 0.18 micron 133 Mhz bus

De tA1 stepping lijkt mij het beste voor het OC'en, door de die-shrink, ik heb dus
de cD0 stepping, en die POST iig bij 1.2Ghz maar dan gaat XP op zn gat door
een foutmelding bij het laden mn SCSI adapter :X .
[/ontopic]

edit:
die tA1 is dus een tualatin core, de cD0 is een coppermine en de cC0 is een mendocino als ik het goed heb

[ Voor 7% gewijzigd door Hyphen op 16-03-2003 23:07 ]

//ugly hack

Verwijderd

pcmadman schreef op 16 maart 2003 @ 22:24:
[...]

Lees volgende quote ;)
8)7 Hmmm ik vraag me af wie er research moet doen 8)7

Ontopic:
Je bent duidelijk over de top gegaan met je OC , de het iets rustiger aan en idd verhoog je v-core met stapjes mee om de OC te doen slagen, al betwijfel ik gezien de core of je veel verder komt. :)

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
ik laat het wel voor wat het is, ik denk dat hij niet veel hoger kan :(. Me stepping weet ik niet uit me hoofd, heb geen verpakking meer en er zit een dikke Cooler op dus dat ga ik nu niet bekijken. Ik denk een van deze:

PIII 1.0Ghz stepping cD0 0.18 micron 133 Mhz bus

Want voor 0.13 micron is me CPU te oud (ruim 2 jaar nu). Ik dank jullie allemaal, ik vind het wel ontzettend zonde... Heb ik de perfecte situatie, namelijk een stil gekoelde case waarbij de temps NU 26 en 35 @ stressed zijn!!! Maar Ik heb geen idee hoe ik die Vcore verhogen ga, in me BIOS staat wel iets bij das FSB twekaing, met het Spreaden ofzo... Maar de cores staan alleen bij health status, en onveranderbaar! Ik schrok me wel de pleuris, aangezien ik geen beeld had (waarom eigenlijk niet? En me HDD kan het dus ook blijkbaar niet aan, want XP moest herstellen) dacht ik dat ik me videokaart opgeblazen had :| dan schrik je wel ff met een 2 maanden nieuwe Video.

Waar ligt het nou precies aan? Me CPU nokt ermee vertellen jullie... Maar eigenlijk hoort een CPU al helemaal niet geOCt te worden. Waarom zegt hij Toedeloe, doe het zelf maar?

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

GsJosh schreef op 17 maart 2003 @ 07:38:
dacht ik dat ik me videokaart opgeblazen had :| dan schrik je wel ff met een 2 maanden nieuwe Video.

Waar ligt het nou precies aan? Me CPU nokt ermee vertellen jullie... Maar eigenlijk hoort een CPU al helemaal niet geOCt te worden. Waarom zegt hij Toedeloe, doe het zelf maar?
Tja, OC is niet voor de "faint-hearted". er zit altijd een risicofactor wanneer je je componenten boven specs gaat pushen.

---

Het probleem hoef niet persee je CPU te zijn die ermee nokt. wanneer je je systeem OC'd via de FSB en vooral met wat oudere MoBo's wil het voorkomen dat je FSB verhoging ook je AGP/PCI clocks verhoogd en dus ook je IDE controllers worden in feite "opgevoerd". (dat verklaart misschien wel die systeemherstel van XP en sommige HDD's houden er helemaal niet van en kappen ermee).

Je Geforce 4 kan wel goed tegen de hoge AGP clocks (in iedergeval vond m'n oude GF2 het niet erg). maar je kunt ook PCI apparaten hebben die het niet prettig vinden op een PCI-clock te werken die hoger is dan 33 Mhz..

Dus kortom:

Bij OC komt veel meer kijken dan alleen de CPU.. bij oudere MoBo's op 133Mhz is vaak je PCI clock = FSB / 4 en je AGP clock = FSB / 2.

Ik hoop dat dit duidelijk was.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

GsJosh schreef op 17 maart 2003 @ 07:38:
Een fsb Oc gaat gepaard met een hogere Agp en Pci bus snelheid , de Pci bus = Ide controller , dus bij het verhogen van je Fsb gaat je Pci bus mee omhoog en dan uiteraard dus ook je Ide , waarna die corupte data door de pci-ide-hdd gaat doorgeven.
Het is dus vaak niet de hdd maar gewoon je Pci bus wie de problemen maakt. :)

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
ik weet ook heus wel dat met FSB tweaking, je hele system bus omhoog gaat, kijk ik weet wel een beetje hoe alles zit, heb netjes de FAQ doorgelezen hoor!! :P In ieder geval komt het erop neer dat een van de onderdelen in me comp het loodje legt en zegt doe het zelf maar. En daar kan ik niets aan veranderen :(

• Carp_Hunter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 15:01

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

Hyphen schreef op 16 March 2003 @ 23:00:
Ik ben zelf ook bezig met het overclocken van mijn PIII's. Probleem hierbij is dat ik een dual systeem heb (Abit VP6). Standaard lopen ze @ 1Ghz maar ik heb ze nu toch op 1136 Mhz (151 * 7.5). Op dit moment is de bottle neck mn SCSI adapter, maar daar verzin ik nog wel wat op :) Qua geheugen zit er 256Mb noname in en 512Mb Kingston, allebei op CAS2 EN heb ik de v-core 1 stapje omhoog gekrikt, het loopt nu stabiel, maar ik wil proberen em op 1.2Ghz te krijgen (160 * 7.5) >:)

[ontopic] Welke stepping heb je, aangezien je melding maakt van een 133 Mhz bus kunnen het volgens de Intel PIII spec page deze zijn,

PIII 1.0Ghz stepping tA1, 0.13 micron 133 Mhz bus
PIII 1.0Ghz stepping cD0 0.18 micron 133 Mhz bus <- heb ik

De tA1 stepping lijkt mij het beste voor het OC'en, door de die-shrink, ik heb dus
de cD0 stepping, en die POST iig bij 1.2Ghz maar dan gaat XP op zn gat door
een foutmelding bij het laden mn SCSI adapter :X .
[/ontopic]

edit:
die tA1 is dus een tualatin core, de cD0 is een coppermine en de cC0 is een mendocino als ik het goed heb
Zoals ik al eerder poste is het meestal niet de randapperatuur (Ram, PCI enz) die ermee kapt maar de Proc zelf.

Die tA1 is inderdaad verder over te clocken omdat deze een hogere eindwaarde hebben gehaald door de die (meen iets van 1400Mhz. correct me if i'm wrong :) )

Maar alle cores die beginnen met cXX zijn coppermine (daar staat dus die c voor). Taulatin (tXX) Mendecino (mXX) en Katmai(kXX) hebben weer andere benamingen (Mendecino is trouwens een Celeron Core). De letter achter de core naam staan voor de versie van de core. cC0 wil dus zeggen: coppermine core 3de generatie 1ste revisie

-KiLLALoT- -Guild Wars Player LLL en WauS- -System- & -Server

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

GsJosh schreef op 17 March 2003 @ 13:38:
ik weet ook heus wel dat met FSB tweaking, je hele system bus omhoog gaat, kijk ik weet wel een beetje hoe alles zit, heb netjes de FAQ doorgelezen hoor!! :P In ieder geval komt het erop neer dat een van de onderdelen in me comp het loodje legt en zegt doe het zelf maar. En daar kan ik niets aan veranderen :(
You get the point :P

Ik kan hier verder niets toevoegen, maar je wel vertellen dat je P3 een interne sensor voor de temp heeft :)

Edit: kennelijk heb je de FAQ niet goed genoeg gelezen, het staat er gewoon in >:)
Normale temperaturen hangen af van de manier waarop de temperatuur gemeten word. Processoren met interne meetdiode meten de temperatuur direct op de chip zelf, en geven dus een hogere temperatuur aan dan externe sensoren in de socket. Dit verschil kan best oplopen tot 20 °C of meer. Bij processoren met interne meetdiode, zoals de Pentium 3, Pentium 4 en AMD Athlon XP geld 65-75 °C nog als veilig. Een normale temperatuur is dan 55-60 °C. Maar zelfs langdurig op 70 °C draaien kan dan geen kwaad. Gebruikt jouw moederbord een externe sensor in de socket of aan een draadje, dan is 45-55 °C een normale waarde, en is de processor veilig tot zo'n 65 °C.
:+

[ Voor 43% gewijzigd door Glashelder op 17-03-2003 15:34 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
off course heb ik dat gelezen, ik meen het... Maarja, processoren worden in zoveel soorten gemaakt, wie weet heeft MIJN P3 opeens geen interne... Ik ben een brave jongen, lees altijd eerst de FAQ

• Hyphen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 14:16

Hyphen

Snap je het wel?

Carp_Hunter schreef op 17 March 2003 @ 15:27:
[...]

Die tA1 is inderdaad verder over te clocken omdat deze een hogere eindwaarde hebben gehaald door de die (meen iets van 1400Mhz. correct me if i'm wrong :) )
idd, de laatste versie van de PIII met tualatin core draait op 1400Mhz.

Maar alle cores die beginnen met cXX zijn coppermine (daar staat dus
die c voor). Taulatin (tXX) Mendecino (mXX) en Katmai(kXX) hebben weer andere benamingen (Mendecino is trouwens een Celeron Core). De letter achter de core naam staan voor de versie van de core. cC0 wil dus zeggen: coppermine core 3de generatie 1ste revisie
heh, ff nie opgelet van die mendocino 8)7, deed een cat /proc/cpuinfo op mn linux doos, wat dus een celeron in zit :). Iig weer wat geleerd _/-\o_

//ugly hack

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
Ik neem aan dat je nog met SD-Ram draait, dat is geheugen dat over het algemeen niet erg ver wil :) Infinion is dan wel een lekker merkje, maar ik heb hier zelfs 100mhz geheugen liggen dat niet verder win als 110 8)7

jij zult ongetwijfeld 133mhz geheugen hebben, en ik zou blij zijn met die 147mhz FSB.

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 21:51
Je hoeft ten eerste niet zo teleurgesteld te zijn hoor :) , dat je P3 niet hoger dan 1,11GHz.
Een P3 "coppermine" kan je ongeveer 100MHz - 200MHz overklokken.
Mijn ouwe P3 667MHz kreeg ik ook niet hoger dan 810MHz.

Maar ff over jouw probleem :)
Wat voor koeling gebruik je? 30 graden is standaard als je je CPU niet overklokt.
Een oorzaak van vastlopers is je AGP/PCI, als je je FSB verhoogt voer je ook je PCI/AGP op. Helaas zit er op je bord geen PCI/AGP fix.
Een FAT beschadiging krijg je als je FSB heel hoog opvoert.
Een FSB van 150MHz is zeker al een grote stap voor een Pentium 3. (150*7,5=1125MHz). Je moet een P3 niet vergelijken met de P4 overklok avontuur :)

Met die jumper waar je vriend het over heeft is geen "overklok" jumper. Stel je heb een 100MHz FSB CPU dan moet je de jumper op 100MHz zetten. Heb je coppermine dan de andere.

En je moet wel beetje voorzichtig zijn met Vcore verhogen, zeker met P3 (eigen ervaring). Een Vcore van 1.75v had ik met P3 667@800 46graden.

Hoger is bijna niet mogelijk. 170MHz/1250MHz is echt een beetje de MAX.
Wat je kan proberen is een beter koeling en evt. betere geheugen (CL2.0) en dan kan je misschien de 160-165MHz halen.

[ Voor 18% gewijzigd door Kakaroto op 17-03-2003 21:29 ]

Verwijderd

Wat voor netwerkkaart heb je? De meeste Realtek kaartjes blijven steken bij 147MHz (zowel al mijn kaarten als die van veel anderen).

Infineon zegt ook niks. Mijn geheugen wou niet zo ver, dus kocht ik er wat infineon voor. Die wou net eens boven de 140MHz uit komen, en heb ik dus maar in een oude celeron bak gestopt.

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 21:51
Dus als je echt overklok avontuur wil, neem P4/celeron P4/XP TB-B :D

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
hier staat iets over hoe me pc gekoeld is: http://gsjosh.yabbsites.com/Site/main/mypc/modpics.htm er zit nog geen window in dus supergoede aiflow :)

wat er in zit vind je hier: http://www.gsjosh.yabbsites.com/Site/main/mypc.htm

kijk, kakarot, aan jou heb ik echt wat! :P Niet dat de andere goed helpen hoor ;)
Pagina: 1