Toon posts:

Ander geluid bij processor activiteit?

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds mijn pc nu open naast me staat heb ik het idee dat er een heeel klein heel hoog pieptoontje inzit, zoiets dat je bij sommige TV's ook wel hoort.

Nou valt het me niet op als ik niets doe, maar zodra ik bijvoorbeeld scrol (en de processor grafiek een heeel klein sprongetje maakt) dat dan de toon sterker of harder wordt.

Nu is dat het duidelijkst te horen bij het scrollen, dus de pagina staat stil, ik hoor een heel laag toontje > ik scrol een regel, en ik hoor de toon harder of hoger, dan staat daarna de pagina weer stil en gaat de lagere of zachtere toon weer verder.

Nou boeit het niet zo aangezien ik het niet hoor als mijn kast dicht is en als ie dan ook onder me bureau staat, maar mijn vraag is:

Weet iemand hoe het komt? een processor maakt toch geen geluid?
Of heeft het met de voeding te maken ofzo? dat die dan meer vermogen moet leveren en dat dat dan de toon doet veranderen? voeding is 350 Watt, hieronder zie je verder wat ik erin heb hangen...

Heeft iemand anders dezelfde ervaring?

• secoh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02-2025
Wellicht je beeldscherm.

You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je een temperatuurgestuurde CPU koeler?

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:59
Ik heb ook een piepgeluidje bij sites met een volledig zwarte achtergrond (www.xs4all.nl), is beeldscherm.

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 09:11

_WgV_

It's a magical world!

BalusC schreef op 16 March 2003 @ 20:20:
Heb je een temperatuurgestuurde CPU koeler?
Reageren die zo snel dan?

#StopBurningStuff

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:30
is het niet je HD?

op me oude PII 350 kraakt die enorm als je ook maar iets doet, als jij nou een nogal stille HD hebt, die alleen maar piept als je iets doet...

(idle: alleen draaien, lage toon. activiteit: kop heen-en-weer, hoge toon)

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• jfeelders
  • Laatst online: 06:07

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Ik merk het ook bij mijn P4. Als ie bezig gaat zoemt er iets iets harder dan normaal. Inderdaad niets storends maar het is me wel opgevallen...

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:01

The Third Man

The Third Jellyfish

Het komt me bekend voor, is het niet alleen als je de muis gebruikt? Ga eens kijken of hij het ook doet als je bijvoorbeeld een burintest van sandra gaat doen of een divxje inpakken met winrar (oftewel: iets waardoor je 100% procbelasting krijgt). Hoor je de toon dan niet harder worden, dan ligt het aan de muis.

Ik herinner me vaagjes dat een muis bij mij op school een radio stoorde (als je met de muis bewoog hoorde je meer storing op de radio), dus ik denk dat jouw muis nu ook iets anders stoort dat ook nog eens een toon genereert.

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:10
ik heb dit ook, eigenlijk alleen bij een hoge vcore/overklok. het komt hier zeker weten uit de voeding, die moet gewoon harder werken bij load en dan hoor je een hogere frequentie.

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-06 23:24
ik ook, heeft iig geval met een ventilator te maken bij mij dan (denk ook de voeding.)
toerental lijkt dan iets lager te worden.

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:57

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het gekke is, ik heb laatst m'n geforce2 mx200 vervangen door een mx440 exemplaar. En als ik dan het scherm maximaliseer / minimaliseer hoor je een fluit toon. Van hoog naar laag, en andersom als ik het tegengestelde doe.

[Niet door de boxen / pc speaker]

[ Voor 12% gewijzigd door PD2JK op 16-03-2003 20:52 . Reden: typo's ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Weet je zeker dat het je beeldscherm niet is? Want mijn vorige (zeer goedkope) beeldscherm piepte zo nu en dan ook wel eens, maar omdat het zo een hoge piep was kon je niet echt goed horen waar het vandaan kwam. En de koeler lijkt me niet aangezien ze nooit zo snel kan reageren.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Ja, mijn elcheapo LG monitortje piept soms ook, maar dan totaal op eigen initiatief, niet op basis van processor gebruik, zeer irri, maar je went er na een minuut of 2 ook wel weer aan. Soms doet hij het ook weken niet.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

dual-zip schreef op 16 March 2003 @ 21:38:
[...]

Ja die reageren vaak op proccesorload, bij mijn proccesor in ieder geval wel (P4 met standaard retail koeler) :)
M'n vader pc had een 40x40 papst fan op z'n PII 350. Als je de sluitknop van IE indrukte, hoorde je duidelijk dat de FAN harder ging draaien :D

[ Voor 35% gewijzigd door Glashelder op 16-03-2003 21:40 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

suggestie, zet je spreadspectrum aan in je BIOS

Verwijderd

Ik heb hier zelf een AMD XP2000+ met GeForce MX440 dat is mij ook opgevallen. Bij muisbewegingen is er nix aan de hand, maar zodra je idd scrollt of iets anders doet kan ik het horen. Er is een simpele oplossing voor: ouder worden of vaker uitgaan (harde muziek).

Bij beide worden je oren minder gevoelig voor hoge tonen ;)

• irondog
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Bij mijn laptop is (in een stille kamer) te horen als de cpu belast wordt. Het is een soort krakend geluidje. Het is bij het scrollen in een browser goed te merken.

Je harde schijven kunnen een heel hoog zwevend / piepend geluidje geven als ze warm worden. Super iri!

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Ik heb het ook als ik op het sluitkruisje van een windows scherm klik en de muisknop vasthou. Zoals ik het kan beoordelen is het alsof de CPU fan harder gaat draaien.

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

Volgens mij heeft dat te maken met het lezen van het geheugen.
Had ook wel eens zoiets ergens gelezen erover.

Ik heb ook een raar zoemend geluid als ik b.v. 100mb over het netwerk heen gooi,
maar dat komt volgens mij weer van mijn netwerkkaart :?

Be Stronger Than Your Excuses

Verwijderd

Het ligt niet aan het beeldscherm, ik heb een TFT en die kan volgens mij echt niet piepen als ik scroll. Als ik scroll, overigens alleen met het wieltje, dan klinkt er een hele zachte maar hoge piep uit me kast, echt heel vreemd. :?

Verwijderd

Topicstarter
Zow, wat veel reacties,

- Mijn beeldscherm is een 19" Sony triniton, volgens mij is hij het niet aangzien het uit mijn kast komt. (als mijn kast dicht is hoor ik het niet)

- Me koeler is niet hitte gestuurd, het is gewoon de standaard intel koeler.

- Me muis is een Logitex MX 400 (optisch dus), de piep is niet het scrollen van het wieltje daar is het een veel te hoge toon voor, en dan zou het niet uitmaken of ik mijn kast open of dicht heb.

Er zei hierboven iemand dat ik maar 100% cpu activiteit moest proberen, dat geeft dezelfde toon, hij wordt iets hoger/ harder en feller. Mijn vader hoort het bijvoorbeeld niet, net zoals sommige mensen die toon van de TV niet horen en anderen wel.
Het scrollen (processor gebruik maakt dan kleine sprongetjes) is gewoon al genoeg om de toon te laten veranderen.

Ik denk dat het misschien aan de voeding ligt ja, klopt het dat hij bij een iets hogere activiteit meer vermogen vraagt waardoor de andere koelers misschien iets zachter ofzo gaan draaien? waardoor de toon ervan misschien veranderd?
suggestie, zet je spreadspectrum aan in je BIOS
Nog nooit van gehoord, wat doet dit dan?

Wat Slamfm zegt, ik denk dat hij hetzelfde heeft:
Als ik scroll, overigens alleen met het wieltje, dan klinkt er een hele zachte maar hoge piep uit me kast, echt heel vreemd.

• hootie
  • Laatst online: 28-10-2025
Heb je toevallig een (nieuw model) Zalman 300watt voeding? Ik wel en deze piept ook zo af en toe eens. Daar is ook geen aanwijsbare reden voor en ligt ook niet aan wat je doet op dat moment.

Schijnt iets met spoeletjes te zijn.

Specs

Verwijderd

klopt het dat hij bij een iets hogere activiteit meer vermogen vraagt waardoor de andere koelers misschien iets zachter ofzo gaan draaien? waardoor de toon ervan misschien veranderd?
Ben ik ook benieuwd naar. Dit fenomeen heb ik namelijk ook. Als ik de proc goed laat rekenen, veranderd het geluid van de fan(s).

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
volgens mij is dat gewoon je voeding. Door scrollen oid stijgt de cpu activiteit en trekt ie daardoor meer stroom uit je voeding.

Ik heb he ook sinds ik een cpu cool progje heb geinstalleerd. Met zo'n progje wordt in idle toestand een deel van de cpu uitgeschakeld, en als ik dan iets intensiefs doe hoor je de voeding wat ander geluid maken. Ik weet alleen niet of het de fan is of iets anders.

Verwijderd

je hebt zeker een onboard geluidskaart, doe d'r eens een andere in...

Komt mij heel bekend voor en heb dat op bovenstaande manier altijd kunnen oplossen

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-08 21:53
Bij mij is het mij cooler. Ik gebruik een programmaatje om m'n idle proc te koelen. Wanneer m'n proc in eens iets moet doen, dan vraagt ie meer stroom op de 3,3v lijn. Hierdoor zakt de 12 v lijn in en gaan je koelers langzamer draaien. Dat merk je echt meteen.

Het kan inderdaad ook nog je monitor zijn. Mijn monitor heeft bij wit beeld ook af en toe een hoge pieptoon, zoals je tv ook wel eens heeft. Ik zou zeggen dat het één van die twee is.

[ Voor 4% gewijzigd door born2tweak op 17-03-2003 09:56 ]

Verwijderd

Bij mij maakt de monitor ook een zoemend geluid als ik scroll, zal wel geen kwaad kunnen :|

Edit: het komt toch uit de kast en niet uit de monitor, dan weet ik het ook niet meer... iemand anders?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2003 10:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 09:51:
je hebt zeker een onboard geluidskaart, doe d'r eens een andere in...

Komt mij heel bekend voor en heb dat op bovenstaande manier altijd kunnen oplossen
Mijn geluid komt zeker niet uit de boxen, ik heb wel onboard geluid, maar ik denk niet dat dit het is.

Naar alle waarschijnlijkheid :P is het iets met de voeding, ik heb een standaard 350 watt voeding, ook zit ik nu op me stageplaats dus kan ik niet eff kijken wat voor een het er is.
Meerdere personen zeggen hier al dat hij misschien dus vermogen onttrekt aan de andere koelers.
Zou een zwaardere voeding dan al helpen? niet dat ik er een ga aanschaffen want het werkt perfect sinds de zomervakantie. (toen aangeschaft)

btw: het is niet zo heel boeiend aangezien het niet erg is als ik mijn kast dicht heb, maar het viel me pas gewoon op, en ik vroeg me af of meerdere mensen dat hebben, die misschien wel precies weten wat het is.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-07 04:02
Hmm, als je meer/minder stroom trekt maken sommige elektronische componenten geluidjes. Dit is een fenomeen die voor velen onbekend is omdat ze het niet horen. Dat is gewoon elektrische stroom die loopt en de miljarden elektronen die bewegen (ik heb een heel goed gehoor) en raar maar waar, dat maakt geluid ;-). Het kan ook zijn door het uitzetten van bepaalde onderdelen door de warmte. Zelfs een kleine stroomstijging doet de processor een aantal picometers uitzetten, dan hoor jij het metaal die uit- en inkrimpt. Nog zoiets raars is als je geluiden buiten het normaal gehoorspectrum hoort. Sommige onderdelen maken zo'n geluiden en dat is knap lastig. (een eigen test maakt duidelijk dat ik ergens mismaakt ben in mijn oren en van 18Hz (ipv 20Hz) - 10000 Hz hoor en van 10002-10007 (die specifieke frequenties) niet en dan van 10008 - 19700 hoor (vroeger hoorde ik meer, maar ik ben in mijn jeugd te vaak naar feestjes geweest).

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:49

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Der lopen hier twee dingen door het topic.

1.Een ventilator die harder/zachter gaat door load
2.Zoemgeluid dat verandert van frequentie bij bijv scrollen.

Het eerste heb ik zelf ook als ik bijv m'n cpu met 100% belast (rc5-72), das de ventilator van de cpu koeler zelf die dan een beetje inzakt .Ik had het zowel bij een enermax 350 watt als bij m'n nieuwe zalman 400 watt (nu hoor ik het zelfs beter :) ), dus ik denk dat het aan het mobo ligt (alhoewel ik het ook bij andere mobo's had).

Ten tweede dat verschil in zoemen bij bijv scrollen is je HD. Leg je oor eens naast dat ding en scroll erbij dan hoor je dat. Waar dat aan ligt weet ik niet aangezien erbij scrollen niks met je HD gebeurt (normaalgezien).

[ Voor 5% gewijzigd door Dukey op 17-03-2003 10:50 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Sn0wblind
  • Laatst online: 23-05 08:15
Jongens het is een heel bekend iets.

Het heeft met je northbridge te maken, zelf weet ik neit precies why maar ik weet dat eht daaraan ligt.

Maar het is geen prob en bijn alle intel chipsets van de laatste 2 jaar hebben het.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Sn0wblind schreef op 17 March 2003 @ 23:16:

Het heeft met je northbridge te maken, zelf weet ik neit precies why maar ik weet dat eht daaraan ligt.

Maar het is geen prob en bijn alle intel chipsets van de laatste 2 jaar hebben het.
Hmm, echt nooit van gehoord... Linkje/bron?

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 02:02
Ja dat ken ik. Volgens mij is het bij geheugenactiviteit. De reden dat ik dit denk is hetvolgende:

Als je prime95 laat lopen, hoor je het geluid duidelijk (ookal doe je helemaal niets anders). Begint hij aan de kleinere tests (die in de cache van de cpu passen, in mijn geval dus kleiner dan 256k), dan is het geluid spontaan weg. Zodoende kom ik bij geheugen access.

Een verdere verklaring heb ik niet, maar dat verhaal met die northbridge zou het idd kunnen zijn.

Voor de mensen die het willen reproduceren: het is echt een heel zacht geluidje, je hoort het echt alleen als je (verder :)) een erg stil systeem hebt.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03-2025

Tentacle1

60% Puur Sap!

Bij mij krijg ik een hoog piepgeluid als ik ga printen, voordat ie gaat printen gaat ie dan data verzenden naar de printer en dan lijkt het net alsof de 'processor' in de printer een hooge pieptoon geeft. Da's het enige wat mij bekend is :)

System specs

Verwijderd

Topicstarter
Sn0wblind schreef op 17 maart 2003 @ 23:16:

Ik heb alleen geen Intel chipset, maar een Sis 645DX :+.

Verder vindt ik dat er behoorlijk veel op dit topic gereageerd wordt :*), blijkbaar vinden mensen het toch wel interressant ook al is het niet een heel groot probleem ofzo.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2003 10:34 ]

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-07 16:20

Goku33

Ownage!

Is dat niet gewoon dat als je processor gaat werken, je voeding even wat meer stroom moet leveren (proc gebruikt immers meer bij load) en dan gaat overal de spanning iets omhoog, waardoor dus ook je fans ff teveel krijgen, waardoor ze harder gaan draaien

Verwijderd

Ik had dit ook, als ik een koptelefoon op had en ik minimaliseerde of maximaliseerde een window dan hoorde ik een soort gezoem net alsof je het hoorde bewegen. Ook hoor ik soms dat me CPU ook een soort piep maakt als ie hard moet werken.

En me Radeon hoor ik piepen als ik em flash, heel gek is dat.

• Sn0wblind
  • Laatst online: 23-05 08:15
Verwijderd schreef op 18 March 2003 @ 10:33:
[...]

Ik heb alleen geen Intel chipset, maar een Sis 645DX :+.

Verder vindt ik dat er behoorlijk veel op dit topic gereageerd wordt :*), blijkbaar vinden mensen het toch wel interressant ook al is het niet een heel groot probleem ofzo.
Voor zover ik weet zi thet alleen in de INtel chipsets :)

Je hoort het ook al sje met je muiswieltje gaat scrollen.

• MokerHamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
als je geluidskaart en beeldkaart te dicht bij elkaar zitten in je kast kunnen ze elkaar ook stooren

ik heb daarom altijd me audio onderin zitten ( :+ agp zit namlijk vast op je mobo :+ )

Op bovenstaande tekst rust ©copyright,
niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sn0wblind schreef op 24 March 2003 @ 14:53:
[...]

Voor zover ik weet zi thet alleen in de INtel chipsets :)

Je hoort het ook al sje met je muiswieltje gaat scrollen.
* Glashelder heeft SIS645DX en heeft het ook :)

geluid wijzigt bij andere proccesorload :)

[ Voor 11% gewijzigd door Glashelder op 24-03-2003 15:36 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• ScorpionNL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:37
Een vriend van me had hetzelfde irritante piepje, bij hem lag het aan de videokaart (club3d ti4200) Nu heeft hij een Leadtek ti4200 en heeft hij er geen last van.

Niet de moeite waard om te vermelden ^__^

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ok, dit is een hele oude koe, maar ik heb er nu ook last van. Ik heb een AMD64 3000+ gekoeld door een Zalman 7000AlCu, 2x 512 Kingston Valueram, een MSI Gforce 4 ti4200 met een arctic silencer nv1 erop, dit alles op een MSI k8t neo fisr. De kast is een Nexus Breeze, met als voeding een Nexus Nx 4090 (400W).

Het vervelende is dat zogauw je CnQ uitzet, of je CnQ wel aanhebt en wat CPU nodig hebt (bijvoorbeeld CPU-burn) de PC een irritante hoge toon produceert. De (onboard) geluidskaart heb ik inmiddels uitgezet, spread specturm aangezet, maar helpt niks. Naar mijn weten heeft de voeding geen fan die automatisch harder of zachter gaat draaien. De CPU-cooler draait ook op 1 vaste snelheid, net als de VGA-cooler.

Ook is het niet de HD, die maakt heel andere geluiden als je die gaat gebruiken. Het is niet mijn monitor, het gebeurt echt alleen bij CPU-load.

Ik vraag me echt af waar dat geluid vandaan komt, de voeding moet toch makkelijk sterk genoeg zijn en ook erg stil, volgens de Nexus-site in ieder geval.

Dus dan zou het iets op het moederbord moeten zijn. Misschien zoals iemand zei de northbridge? Is er dan niets wat ik eraan kan doen?

Edit: Nog een site met probleem dat hier sterk op lijkt:
http://forums1.itrc.hp.co...58+1095200945015+28353475

Edit2: Nog even wat experimentjes gedaan. Als ik de CPU 100% gebruik en de irritante toon hoor en dan de snelheid van de CPU-fan aanpas, verandert de hoogte van de toon. Het moet dus wel door de voeding komen lijkt me. Of toch door het moederbord. Ik gebruik dat MSI-programma om te fanspeed aan te passen. Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik de fanspeed aanpas met de fanmate (hardwarematig) van Zalman.

[ Voor 23% gewijzigd door woekele op 15-09-2004 00:47 ]

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
ikzelf heb dit ook gehad, alleen bij een bepaald voltage en de processor onder een bepaalde belasting op een bepaalde snelheid. Clockte ik 50MHz terug/over dan was het over.
Ik ben ff lekker wezen luisteren met mijn hoofd in de kast en ik kwam tot de conclusie dat het de mosfets/condensatoren naast mijn socket waren.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
Dit is echt een superonduidelijke thread. Iedereen is wat anders door elkaar heen aan het roepen. Ik heb al gehoord:
-monitor <-- is het niet komt geen geluid uit
-muis <-- is het ook niet, komt duidelijk uit kast
-boxen <-- heeft hij ook gecontroleerd
-harddisk <-- kan, maar die reageert idd heel anders op activiteit en verhogen/verlagen van de toon? nee, ik denk het niet
-CPU cooler <-- hij heeft het over piepen, niet zoemen.
-northbridge <-- een northbridge die piept? wanneer je er een muis op plakt, misschien.

Zo'n hoge piep is in elektrotechniek vaak een trilling in spoelen
edit:
of condensatoren
in de buurt van voltageregulators... DC/DC converters
edit:
dat zijn idd die mosfets
om zo maar te zeggen. Deze gebruiken hoge frequenties om spanningen te veranderen. Het kan in je voeding of op je mobo zitten (bij mij is het mijn voeding, maar alleen bij het opstarten).
Ik heb op GoT een keertje een FAQ gelezen hoe je dit kom verhelpen... het had iets te maken met siliconen kit op het onderdeeltje wat lawaai maakt te spuiten, moet je wel je voeding opengesloopt aan zetten om te kijken welk onderdeeltje dat is <-- hazard of elektric shock.

Als je nog garatie hebt, kan je hem misschien terugsturen?

P.S. dat het piepen verandert bij scrollen kan, als je scrolled onder IE. IE heeft namelijk een functie ('use smooth scrolling' uit te zetten onder advanced options) die nogal rekenintensief is en stroom nodig heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door MeMoRy op 15-09-2004 10:55 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Om het nog maar eens wat vager te maken: ik heb dit probleem ook. Ik heb een A7N8X-E Deluxe, met een Logitech X620 6.1 setje. Wanneer ik PiFast draai, hoor ik precies wanneer ie aan het rekenen is. Er komen dan verschillende pieptonen uit de centerspeaker. Ik kan het geluid helaas niet opnemen, maar het is het beste te vergelijken met het geluid wat vroeger in de staatsloterijshow gebruikt werd, als de code van de kluis werd ingevoerd. Ik heb het op verschillende clockspeeds. Ik kan de kaart niet in een ander slot doen, omdat het gaat om de onboard geluidskaart. De voeding is het probleem niet, want de spanningslijnen veranderen niet tijdens stress.

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Jij hebt een ander probleem, niet hetzelfde. Die van jou heeft duidelijk iets met speakers ipv processor. Ik zal eens met de voeding uit de kast proberen. Dan kan ik beter horen of het nou van de voeding komt. Verder moet ik ook even kijken wat er gebeurd als ik aan die fanmate ga draaien.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

klinkt als dat je videokaart interfereert met je pc speaker bij bepaalde belasting. trek je pc speaker eens los en try again.

d:)b :henk d:)b

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ik zal het voor de zekerheid proberen, maar vind het erg vreemd. Waarom zou de belasting van de videokaart veranderen bij CPU-gebruik? De toon die ik hoor is ook niet echt een piep, maar meer een beetje zoals het geluid van een HD die opspint eventjes. Ik heb het geprobeerd te recorden, maar mijn mic pakt die hoogte niet ofzo... Voor de zekerheid zal ik het toch eventjes proberen, je tip.

Edit: Het lijkt te werken! Zeker weten doe ik het (nog) niet, het is op het moment niet zo stil in huis, dus kan het moeilijker testen. Vanacht krijg ik daar weer alle kans toe.

Edit2: Het is nu behoorlijk rustig en ik kan de irritante toon gewoon niet meer horen, ik weet haast zeker dat het geholpen heeft.

De oplossing voor mij was dus het loskoppelen van de system-speaker. Ook heb ik de fanmate die bij de zalman-cooler zat nu wel gebruikt en niet langer de MSI-software. Dat zou ook de reden kunnen zijn. Dat heb ik namelijk tegelijkertijd veranderd.

[ Voor 45% gewijzigd door woekele op 15-09-2004 22:10 ]

Pagina: 1