[DIY] Orientatie voor zelfbouw zuilen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 681 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Met 55 liter uit het voorbeeld komt een dubbele W170S configuratie op een -3dB punt van 40, keurig. Wel is de eerdere afval al vrij snel daar. Met 80 liter zit je al op -3dB van 35 Hz, met 100 liter op 33 Hz of zo.

Group delay (vertraging van de bas) is wel wat hoog met 22 ms op 30 hz. Echter, dat moet je niet tegenhouden :P

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:17
Wekkel schreef op 16 maart 2003 @ 21:06:
Met 55 liter uit het voorbeeld komt een dubbele W170S configuratie op een -3dB punt van 40, keurig. Wel is de eerdere afval al vrij snel daar. Met 80 liter zit je al op -3dB van 35 Hz, met 100 liter op 33 Hz of zo.

Group delay (vertraging van de bas) is wel wat hoog met 22 ms op 30 hz. Echter, dat moet je niet tegenhouden :P
dan heb je het over de 8ohm versie ?

en wat is dan aan te raden ? 80L denk ik zelf, dan is de group delay een stuk lager..

Verwijderd

Laat dat 8/4 ohm even los, dat heeft verder geen grote invloed op het geluid. Als je een dubbele opstelling maakt, neem dan 2 4 ohm woofers die je in serie aansluit. Zo krijg je een mooie 8 ohm, wat versterker virendelijk is.

Verder heb ik nog wel wat ideeen, maar geen fut meer om de registers open te trekken. In ieder geval kan je erg veel op got zelf vinden, kijk ook eens in het topic van Mad_demon waar hij wil bouwen voor zijn profielwerkstuk.

Verder moet je je nog wat beter gaan inlezin in de technische kant van zelfbouwen, het Diy sub topic uit me sig is daar een goed voorbeeld van, het gaat dan wel over een sub, maar je zal er veel nuttigge informatie in vinden.

• JWO
Verwijderd schreef op 16 March 2003 @ 21:17:
Verder heb ik nog wel wat ideeen, maar geen fut meer om de registers open te trekken. In ieder geval kan je erg veel op got zelf vinden, kijk ook eens in het topic van Mad_demon waar hij wil bouwen voor zijn profielwerkstuk.
ik heb ze beide al door gelezen, toen ik bezig was met info zoeken :)
Verder moet je je nog wat beter gaan inlezin in de technische kant van zelfbouwen, het Diy sub topic uit me sig is daar een goed voorbeeld van, het gaat dan wel over een sub, maar je zal er veel nuttigge informatie in vinden.
Ja daar was ik zelf ook al achter :)

ik zal binnen kort eens langs de bieb, zijn er nog boeken die begrijpbaar zijn en toch goed ?

Verwijderd

Eul is als beginnende DIY'er begonnen in Luidsprekerkasten ontwerpen van Vance Dickson.

Moet je even aan hem vragen of het een beetje te begrijpen is, in ieder geval is het een goede referentie.

Haal gewoon alles uit de bieb wat er te krijgen is, kan je later altijd nog wat terug brengen ;)

• Dioot
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-02 15:39
JWO schreef op 16 maart 2003 @ 20:55:
omdat de box die visaton heeft op basis van deze drivers dat ook heeft :) ik dacht dan kan het vast geen kwaad ;)

zie:
http://www.visaton.de/english/artikel/art_546.htm

en de grafiek word er ook een stuk strakker van (volgens mij ?)
Ik heb deze speakers nagebouwd en ik moet zeggen dat het erg goed klinkt :P. Ze halen in mijn kamer ongeveer 30 Hz (-3 dB) en de bas klinkt mooi strak.
Het enige dat ik verder gewijzigd heb is de tweeter, omdat ik die een beetje te scherp vond klinken. Ik heb er nu een g20sc van Visaton in en dat klinkt een stuk rustiger.

Verder heb ik ook dit ontwerp wel eens gehoord en dat klinkt ook erg goed. Dat is dus een W200S in 58 L bas reflex.

Verwijderd

Het is nog helemaal geen gek idee om 2 woofers te nemen ipv 1!
Het rendement is wat aan de lage kant van die speakers dus als je er 2 neemt zit je al een stuk hoger.
Het nadeel (wat wekkel al aangaf) is dat hij wel wat groot word.
Maar dan heb je iig geen subwoofer meer nodig.

Maar als je die W170 of W200 zo een groot bereik gaat geven (van 30Hz tot ongeveer 2000Hz) heb je wel kans dat het wat geknepen gaat klinken.
Dat heeft te maken met de afstraling dus daar moet je even mee expirimenteren.
Ik ben zelf ook bezig met zuilen alleen de woofers doen nog niet echt hun best (ik ben nog aan het uitzoeken hoe dat nou kan).
Ik gebruik de W130sc in een geslote kast en een G20sc (die dioot ook gebruikt) en dat is een helemooie combinatie.
Klinkt mooi helder en open............daar bij gebruik ik een bandpass woofer maar daar heb ik enig problemen mee dus dat moet ik nog oplossen.

• JWO
Verwijderd schreef op 16 March 2003 @ 21:54:
Eul is als beginnende DIY'er begonnen in Luidsprekerkasten ontwerpen van Vance Dickson.

Moet je even aan hem vragen of het een beetje te begrijpen is, in ieder geval is het een goede referentie.

Haal gewoon alles uit de bieb wat er te krijgen is, kan je later altijd nog wat terug brengen ;)
net ff bij de bieb geweest, en jah hoor, uitgeleend (slechts 1 exemplaar :( )

Verwijderd

Na in ongeveer elk DIY topic de W ... S serie van Visaton langs zien te komen vond ik het maar eens tijd om die wat nader te bestuderen. Eerst een half uurtje in LspCAD gerommeld en daarna maar eens WinISD geprobeerd, wat werkt dat simpel zeg, een veel grotere database en nog in Wizard vorm ook. Tis alleen een heel stuk minder uitgebreid, maar voor dit snelle simulatie werkt het een heel stuk beter als LspCAD.

Nu mijn bevindingen, ik heb me gericht op het basgedeelte aangezien dat eigenlijk het enige is waar je flink mee kan simuleren. Als woofers heb ik de W 170 S, W 200 S en de W 250 S genomen, allemaal in de 8 ohm variant en allemaal in een Basreflex kast.

De simulaties:

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Visatonplot1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/VisatonGDelay.jpg

Rendement bij 1 watt op 1 meter:
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/VisatonSPL.jpg

Mijn bevindingen (puur gebaseerd op de simulatie, ik heb geen ervaring met deze woofers): De W 170 S gaat ongelofelijk laag vergeleken met de andere 2, nog lager als de 25cm variant. Natuurijk gaat hij niet het aantal DB's halen wat deze woofer doet, maar niks om je voor te schamen. Helaas is de Group Delay wel erg hoog, tevens is het rendement niet echt hoog, waardoor ik er toch niet volledig positief over ben.

De W 200 S, lijkt op het eerste gezicht een beetje tegen te vallen met zijn -3db van 40hz (vergeleken met zijn familie dan). Maar nadat ik de verschillende grafiekjes af had gelopen valt het toch reuze mee, zo is de Group Delay het laagste van de 3, met een nette 14ms bij ongeveer 35hz, en ook voor het rendement hoeft hij zich niet te schamen. Het mooiste vindt ik eigenlijk dat hij dit neerzet in een kastje van 37 liter, lekker compact dus :)

Van de W 250 S kan je natuurlijk de meeste druk en Spl's verwachten, dit doet hij dan ook. Qua diepgang zit het ook goed met een -3db punt van rond de 30hz, ook is de group delay erg netjes, en daarmee wint hij het in mijn ogen van de W 170 S, maar helaas zijn deze prestaties niet te halen in een compacte behuizing, gesimuleerd is namelijk een 120L (!) behuizing, te groot dus.

Als ik zou moeten kiezen zou ik de W 200 S nemen, deze zet zeer nette prestaties neer in een compacte kast. De op het eerste gezicht wat mindere diepgang valt eigenlijk reuze mee en de 40hz is in mijn ogen voldoende voor de meeste toepassingen. Daarnaast is de group delay lekker laag zodat het ook nog eens reuze strak zal klinken. Qua prijs hoef je het ook niet te laten, de W 200 S is met 47 euro nog steeds een koopje.

Dus ik zou het zo doen:

De tweeter die je hebt gekozen is echt een heel lekker dingetje die je al in kan zetten vanaf 2000Hz, doe dit dan ook. Nu zou je in principe de W 200 S wel door kunnen laten lopen tot 2000hz, maar het is toch beter voor het klankbeeld van de middentonen dat je daar een andere woofer voor gebruikt. Daarvoor is de W 130 S goed geschikt, de straalt een stuk beter af en hij haalt bijvoorbeeld de 500Hz met de spreekwoordelijke vinger in z'n neus. ;)

Dus om het samen te vatten:
Tweeter: Seas Kt27F (€39) vanaf ongeveer 2.0/2.5Khz)
Middentoner: Visaton W 130 S (€25) vanaf ongeveer 500hz (of lager)
Woofer: Visaton W 200 S (€47) dus tot de scheidings frequentie van de middentoner.

Dan kom je uit op een €111, waarna je nog een 3-weg (2e orde) filter nodig hebt + B-R buis, een terminal en bekabeling. Reken dus totaal op een €150 per zuil, dan weet je zeker dat je goed zit.

Damn, dit heeft me een uur kostbare studeertijd gekost, hoop dus dat je er wat aan hebt/mee doet. :P

Verwijderd

Waarom bas-reflex? Voor muziek is imo gesloten nog steeds het best om een mooie strakke bas te krijgen..

bij bas-reflex krijg je al heel snel 'brrrggdrrrpp' te horen waar het geluid oorspronkelijk 'boem' was :)

Overigens gaan er nu 100 man posten dat ik gek ben en bas-reflex heilig, dus het is wel iets wat ter discussie staat, echter ik zou niet per definitie voor bas-reflex gaan. Beetje rondkijken wat het mooiste resultaat oplevert.

Verwijderd

Ja play dat is een leuke combinatie!
Die tweater lijkt erg veel op de G20sc van visaton.
Die klinkt iig heel erg mooi en niet agresief (waar ik in het begin wel ban voor was) dus die kan je makkelijk recht trekken met de midden toner.

Ik hoop dat ik mijn W170 snel aan de praat krijg :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 maart 2003 @ 15:15:
Waarom bas-reflex? Voor muziek is imo gesloten nog steeds het best om een mooie strakke bas te krijgen..

bij bas-reflex krijg je al heel snel 'brrrggdrrrpp' te horen waar het geluid oorspronkelijk 'boem' was :)

Overigens gaan er nu 100 man posten dat ik gek ben en bas-reflex heilig, dus het is wel iets wat ter discussie staat, echter ik zou niet per definitie voor bas-reflex gaan. Beetje rondkijken wat het mooiste resultaat oplevert.
Ga niet zeggend at je onzin praat, maar je wat je zegt is wel erg kort door de bocht.

Met bass-reflex kan je enorm strakke resultaten krijgen, juist ook voor muziek.

Het enigste wat ik er nog over kwijt wil is: REL ST lijn, ga die maar eens bekijken en beluisteren. ;)

Trouwens rare definitie heb je van discussie, als 100man zeggen dat het onzin is lijkt het mij dat het juist niet ter discussie staat en jij je standpunt moet bijstellen. Maar nogmaals, dat doen ze niet want het is niet complete onzin

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2003 15:22 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Bas reflex, gesloten, ze hebben beide voordelen en nadelen. Aangezien vaak de basweergave absolute voorrang heeft bij 'onze' doelgroep ;) ligt de keuze voor basreflex gewoon meer voor de hand. Als HQ nog een rol gaat spelen, kan je met duurderde units ook met bas reflex een prima resultaat neerzetten zonder al te veel brrrggdrrrpp-effecten, zoals jij het omschrijft. Een gesloten kist krijgt ook last van group delay, zij het een stuk minder dan een typische basreflex. Echter, wat je (theoretisch) niet kan horen, hoor je niet. Bas reflex is dus niet meteen gediskwalificeerd als behuizing methode, het kan gewoon domweg erg goed klinken.

Natuurlijk valt met een group delay van 26ms @ 30 Hz wel wat verminderde strakheid te verwachten. Echter, het is maar de vraag of de gemiddelde luisteraar er notie van neemt. Boem boem, en liefst zo hard en laag mogelijk. Als dat uit een zelfbouwer komt, zijn velen allang tevreden.

Gesloten heb ik in ieder geval nooit overwogen (behalve car-hifi), omdat ik persoonlijk de voordelen van basreflex op vind wegen tegen de nadelen, mits een goed gekozen ontwerp wordt gekozen. Voor de rest leef ik wel met tekortkomingen, zoals verhoogde group delay. Mijn gehoor heeft er tot nu toe gelukkig vrede mee gehad, genietend van diep rollende bassen.

• JWO
Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 15:09:
Damn, dit heeft me een uur kostbare studeertijd gekost, hoop dus dat je er wat aan hebt/mee doet. :P
Uiteraard hele het heeft een heleboel duidelijk gemaakt, en heb in tussen nog ff zelf wat door gespit end ... maar ik zit dus nu nog met de volgende simpele vraagjes..

- Passen de woofers en de tweeter wat bij elkaar ?
- Is 17cm woofer genoeg ? of kan ik beter een 20cm woofer (de W 200 S ) nemen?
- Zal ik het verschil wel gaan horen ?
- Hebben jullie misschien een beter voor stel voor drivers ? ik wil ong. max 120 euro per box aan drivers uitgeven..
- Kan mijn receiver het aansturen? (lijkt me eigenlijk wel)
- Is het geen overkill voor een kamer van 4,5m bij 4m ? (muziek draai ik gewoon in stereo dus geen 5.1 )
- heb ik aan 18mm MDF genoeg ?
- Zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden ?
- Is het spul hier in het hoge noorden misschien te beluisteren zonder dat ik naar het midden van het land moet ?
- Met wat voor voorgefabriceerde luidsprekerboxen kan ik dit ong. vergelijken ?

Is het verstandig om de woofer op deze manier te monteren ? Of juist niet :
Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.de/bilder/fotos/klein/vox252mti.jpg
ik bedoel dus aan de zijkant..

[ Voor 12% gewijzigd door JWO op 17-03-2003 16:07 ]

Verwijderd

Tussen de 170 en 200? ja zeker wel, de W 200 S is gewoon de betere keuze voor een 3 weg zuil. Dat ga je dan natuurlijk vooral horen in de basweergave.

- Hebben jullie misschien een beter voor stel voor drivers ? ik wil ong. max 120 euro per box aan drivers uitgeven..
Alternatief waar je in dezelfde prijsklasse mee blijft is dezelfde tweeter te combneren met een woofer van bijvoorbeeld Seas, dan krijg je een boekenplank luidspreker met een 170mm woofer die erg mooi zal klinken, maar qua bas niet in de buurt komt. Ik zou lekker voor de Visaton variant gaan, kan zo even niet bedenken wat er qua prijs/kwaliteit in de buurt kan komen, een erg sterke combo dus.

- Kan mijn receiver het aansturen? (lijkt me eigenlijk wel)
Ja geen probleem

- Is het geen overkill voor een kamer van 4,5m bij 4m ? (muziek draai ik gewoon in stereo dus geen 5.1 )
Nee echt niet, als je mijn voorbeeld volgt krijg je gewoon een mooie uitgebalanceerde zuil die het overal ged zal doen. Voor jou redelijke kamer is dat echt geen overkill.

- heb ik aan 18mm MDF genoeg ?
Ja, ik zou in ieder geval 18mm nemen, daar wordt vaak mee gestund en met wat zoeken moet het mogelijk zijn om voor 15 euro een plaat van 2440x1220 te halen. Verder zoals al door Wekkel is gezegd zal je inwendig wel wat verstevigingen moeten aanbrengen. Daarover is ook veel te vinden in dit topic:[rml][ DIY] actieve sub[/rml]

- Zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden ?
een goed filter dus.

- Is het spul hier in het hoge noorden misschien te beluisteren zonder dat ik naar het midden van het land moet ?
Pff, geen idee, er zit wel een speakerenco in Groningen waar je de benodigde spullen kan halen, maar denk niet dat ze een vergelijkbare luidspreker hebben staan, maar daarvoor zal je even langs moeten gaan.

Dat is gedaan uit optische overwegingen, een slanke zuil ziet er gewoon wat beter uit en straalt ook wat beter af (dus toch niet alleen optische) met dat laatste wordt bedoelt dat het geluidsveld breder wordt doordat de baffle (front) niet te breed is.

In jouw geval zou ik daar niet voor kiezen omdat de breedste woofer toch maar 200mm is, je kan je front dan binnen de 25cm houden wat zeker niet te breed is.

• JWO
Verwijderd schreef op 17 maart 2003 @ 16:15:
Tussen de 170 en 200? ja zeker wel, de W 200 S is gewoon de betere keuze voor een 3 weg zuil. Dat ga je dan natuurlijk vooral horen in de basweergave.
sorry dat bedoelde ik niet :)

ik bedoelde meer met mijn huidige setje..

Verwijderd

kan het aan mij liggen of lijken die speakers heel veel op die van die aldi boxen van laatst. :? niet dat hier iets mis mee is want ik heb thuis ook 2 paar staan en die klinken goed. maar dan zou je de mate zo over kunnen nemen en bespaar je jezelf een hoop reken werk.

Verwijderd

JWO schreef op 17 March 2003 @ 16:18:
[...]

sorry dat bedoelde ik niet :)

ik bedoelde meer met mijn huidige setje..
ohw dat, ja ik weet wel zeker dat het beter gaat klinken. Vooral qua muziek weergave zal je er flink op vooruit gaan. Een systeem met een goede middentoner klinkt gewoon veel beter dan een systeem waarvan de zang door van die melkpakjes moet worden weergegeven.

Verder kan je later dit Visaton systeem ook nog perfect uitbreiden voor HT, de woofers zijn namelijk verkrijgbaar van 10 tot 30 cm, en ook nog eens in magnetisch afgeschermde varianten. Zo is een center of rear speaker ook zo uitgezocht. ;)

Je kan nu natuurlijk altijd nog de sub aangesloten houden als je hem goed vindt klinken.

Verwijderd

Dat is d'appolito geeft een beter afstraling, echter bij 17cm units is het effect al veel minder dan bij kleinere diameters. In groningen kan je veel luisteren bij Speaker & Co (ja ook in het hoge noorden :).

Je moet die woofers niet in zulke grote kasten zetten, neem genoegen met minder bas (40 -45 hz dat is al best laag) en een veel betere respons.
Die KT27 is een erg mooie tweeter veel beter dan een hoop duurder tweeters. Staar je niet stuk op simulaties ... een redelijke klinkende speaker kan bijna iedereen maken maar eentje die echt alles uit de units haalt is extreem moeilijk. Maak je ontwerp niet te breed, verstevig de kast, goede demping EN een goed filter :).

P.S in een redelijk kleine kamer zou ik altijd voor een speaker gaan die rond de 40Hz zit anders krijg je wel erg veel bas-problemen ivm de ruimte. Tenzij je veel dempende spullen in je kamer hebt staan.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2003 16:28 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 16:22:
kan het aan mij liggen of lijken die speakers heel veel op die van die aldi boxen van laatst. :? niet dat hier iets mis mee is want ik heb thuis ook 2 paar staan en die klinken goed. maar dan zou je de mate zo over kunnen nemen en bespaar je jezelf een hoop reken werk.
Verklaar je nader, heb je het nu over de drivers?

Zo ja, ik heb nog nooit gehoord dat Visaton leverancier is voor oem, aldi boxen, nee dus het zijn niet dezelfde. Schroef anders de woofers eens uit je boxen, kan je ze beter vergelijken. ;)

Verder begrijp ik wel dat je ze op elkaar vindt lijken, het is gewoon een gecoate papieren conus, een veel gebruikt concept.

Ohw, je had het over de Voxen, nou als ze die bij de aldi hebben dan mag je ze allemaal voor mij opkopen :+

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2003 16:28 ]

Verwijderd

// on-topic
Als je met het hoge noorden Groningen bedoelt, jazeker. Speaker&Co zit in groningen, en die hebben meerdere gebouwde speakers klaar staan om te gaan luisteren. Ze zijn net verhuisd, waar ze nu zitten durf ik zo niet te zeggen, maar het telefoonboek zou je verder moeten helpen. Zowieso een aanrader om daar eens te gaan kijken, er lopen een hoop mensen met kennis rond daar en ze hebben ook ' semi-diy' pakketten, oftewel paketten waarbij alles al voorgezaagd en gefreesd is. Neem je zo'n pakket met een set drivers erbij in en configuratie die ze daar hebben staan dan heb je het voordeel dat je wel DIY hebt (en de prijs) maar niet de risico's (niet kunnen beluisteren, zaag/bouw-fouten)
Ik kan me niet voorstellen dat het heel veel uitmaakt, e.e.a. hangt ook af van de rest van je speaker. Ik betwijfel overigens of hetgeen je op het plaatje ziet ook daadwerkelijk een woofer is..

//off-topic
Trouwens rare definitie heb je van discussie, als 100man zeggen dat het onzin is lijkt het mij dat het juist niet ter discussie staat en jij je standpunt moet bijstellen. Maar nogmaals, dat doen ze niet want het is niet complete onzin
Het is (zeker op GoT) pefect mogelijk om volledig gelijk te hebben, en toch meer dan 100 man te vinden die zeggen dat het niet zo is. Wat ik een beetje probeerde aan te geven is dat het een soortement Intel vs. AMD discussie is..

//edit

even voor je opgezocht:
code:
1
2
3
050-3144978
Speaker & Co Luidsprekerspecialist
Stockholmstraat 2 B 9723BC Groningen

het leuke van die winkel is dat ze ook wel eens 'oude drivers' hebben liggen welke je tegen een zacht prijsje kunt krijgen. Met oud bedoel ik in dit verband een ouder model, niet een 2e hands..

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2003 16:29 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 16:27:
[...]
Verklaar je nader, heb je het nu over de drivers?

Zo ja, ik heb nog nooit gehoord dat Visaton leverancier is voor oem, aldi boxen, nee dus het zijn niet dezelfde. Schroef anders de woofers eens uit je boxen, kan je ze beter vergelijken. ;)

Verder begrijp ik wel dat je ze op elkaar vindt lijken, het is gewoon een gecoate papieren conus, een veel gebruikt concept.
oke ik heb de plank dus weer eens mis geslagen.

• JWO
// on-topic

[...]

Als je met het hoge noorden Groningen bedoelt, jazeker. Speaker&Co zit in groningen, en die hebben meerdere gebouwde speakers klaar staan om te gaan luisteren. Ze zijn net verhuisd, waar ze nu zitten durf ik zo niet te zeggen, maar het telefoonboek zou je verder moeten helpen. Zowieso een aanrader om daar eens te gaan kijken, er lopen een hoop mensen met kennis rond daar en ze hebben ook ' semi-diy' pakketten, oftewel paketten waarbij alles al voorgezaagd en gefreesd is. Neem je zo'n pakket met een set drivers erbij in en configuratie die ze daar hebben staan dan heb je het voordeel dat je wel DIY hebt (en de prijs) maar niet de risico's (niet kunnen beluisteren, zaag/bouw-fouten)

[...]

Ik kan me niet voorstellen dat het heel veel uitmaakt, e.e.a. hangt ook af van de rest van je speaker. Ik betwijfel overigens of hetgeen je op het plaatje ziet ook daadwerkelijk een woofer is..

//off-topic

[...]

Het is (zeker op GoT) pefect mogelijk om volledig gelijk te hebben, en toch meer dan 100 man te vinden die zeggen dat het niet zo is. Wat ik een beetje probeerde aan te geven is dat het een soortement Intel vs. AMD discussie is..

//edit

even voor je opgezocht:
code:
1
2
3
050-3144978
Speaker & Co Luidsprekerspecialist
Stockholmstraat 2 B 9723BC Groningen

het leuke van die winkel is dat ze ook wel eens 'oude drivers' hebben liggen welke je tegen een zacht prijsje kunt krijgen. Met oud bedoel ik in dit verband een ouder model, niet een 2e hands..
ik ben een enorme knutselaar dus zagen end. doe ik allemaal zelf wel :)

wat je op het plaatje ziet is is gewoon doek wat voor een 30cm driver zit.

Verwijderd

Het is op public fora altijd zo dat je niet blind moet afgaan op de dingen die worden geschreven.

Verwijderd

Dat is dus voor de afstraling en de looks, het is wel een woofer en wel een TIW model.
Lekkere discussie heb je dan, zou het niet logischer zijn dat een goed discussiepunt ongeveer evenveel aanhangers als tegenhangers heeft.

Trouwens, beide concepten zijn helemaal te te ontleden middels grafiekjes en luistersessies, dus het enige waar je dan nog over kan twisten is smaak. De eigenschappen staan dus al vast.
Juist zo ben ik ook aan m'n huidige sub gekomen ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 March 2003 @ 21:54:

Ja idd, ik ben er alleennog maar net in begonnen.

Voor het eerste hoodsruk dan...
Ik ben wel blij dat ik op school al het een en ander heb geleerd over electo en (electro)magnetisme ( automonteur ;) ) omdat het hele principe van een speaker hier op gebaseerd is. Uiteraard zit er weer veel meer (fasinerende) techniek in een speaker als een leek zich maar kan indenken, wat dat betreft is het boek wel leuk om te lezen (voor mij iig omdat ik nou eenmaal gefacineerd ben van alles wat met techniek temaken heeft :) ).
Ik denk dat dit voor iemand die totaal geen verstand heeft van electro en (electro)magnetisme wel een pittig hoofdstuk is, maar met genoeg doorzettingsvermogen en evt. de hulp van wat andere boeken (electro :p) wel te doem moet zijn. Het is geen HTS niveau ofzow.
De volgende hoofdtukken... daar ben ik ook nog niet, maar omdat alles hier vanaf de grondbeginselen uitgelegd wordt moet dit voor iedereen ( ik :o )met een beetje technische aanleg te doen zijn.

Ik zal wel een revieuw over het boek schrijven als ik het uit heb :)

• JWO
Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 20:02:
[...]

Ja idd, ik ben er alleennog maar net in begonnen.

Voor het eerste hoodsruk dan...
Ik ben wel blij dat ik op school al het een en ander heb geleerd over electo en (electro)magnetisme ( automonteur ;) ) omdat het hele principe van een speaker hier op gebaseerd is. Uiteraard zit er weer veel meer (fasinerende) techniek in een speaker als een leek zich maar kan indenken, wat dat betreft is het boek wel leuk om te lezen (voor mij iig omdat ik nou eenmaal gefacineerd ben van alles wat met techniek temaken heeft :) ).
Ik denk dat dit voor iemand die totaal geen verstand heeft van electro en (electro)magnetisme wel een pittig hoofdstuk is, maar met genoeg doorzettingsvermogen en evt. de hulp van wat andere boeken (electro :p) wel te doem moet zijn. Het is geen HTS niveau ofzow.
De volgende hoofdtukken... daar ben ik ook nog niet, maar omdat alles hier vanaf de grondbeginselen uitgelegd wordt moet dit voor iedereen ( ik :o )met een beetje technische aanleg te doen zijn.

Ik zal wel een revieuw over het boek schrijven als ik het uit heb :)
hehe nou dan zou ik het ook moeten kunnen snappen met mijn 5e klas vwo met natuurkunde.. :)

Verwijderd

Daarmee zou het makkelijk moeten kunnen!

• JWO
nog ff een vraagje :) zijn die aansluit-terminals luchtdicht ?

Verwijderd

Alleen goedkope speakerterminals zijn niet luchtdicht ;) Misschien moet ik dat kookboek van Vance Dickson ook maar eens gaan lezen. Ik zit na te denken aan een volgend DIY project(je) heeft er iemand nog een goed idee?

Verwijderd

Maak een mooie speaker met de tweeter uit je sig :). (mooie combinatie met een ScanSpeak 15w)

• JWO
Verwijderd schreef op 18 maart 2003 @ 15:49:
Maak een mooie speaker met de tweeter uit je sig :). (mooie combinatie met een ScanSpeak 15w)
welke tweeter is dat als ik vragen mag ?

Verwijderd

Ringradiator van Scanspeak (R2904/7000). Niet te betalen supervette ultratransientverantwoorde supertweeter.

Toch vraag ik mij af hoe zo'n tweeter klinkt tegen de foster band tweeter die in mijn elipsons zit (8>

Ik zou graag een d'apolito opstelling bouwen in een zuil met 1 R2904 en 2x 15W 8530
Maar ja dan ben je ongeveer 2000 euro aan units kwijt. -slik- :P

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2003 17:23 ]

Verwijderd

Das een Scanspeak R2904/7000

Afbeeldingslocatie: http://www.d-s-t.com/scs/data/foto_r2904_700000.jpg

Characteristic sensitivity (2.83V / 1m) : 94.5 dB
Recommended frequency range : 2 - 40 kHz
Free air resonance frequency, fs : 520 Hz
DC resistance, Re : 3.0 ohm
Voice coil inductance, Le : 0.01 mH
Effective piston area, Sd : 5.6 cm²
Moving mass incl. air, md : 0.30 g
Force factor, BL : 2.8 Tm
Excursion, lin./max. : ±0.20 / ±1.6 mm
Voice coil diameter : 25 mm
Net weight : 0.42 kg

Quanta kosta? €498, slik :o

thx Walter :P , Taco heeft hem ook als avatar.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2003 17:23 ]

• JWO
hmm tsja.. ehh als je geld over heb ;)

en als je weer wat nieuws wil bouwen:

Gitaarwerk in "Zelfbouwen voor je profielwerkstuk, goed"

lijkt me opzich ook heel interessant :P

[ Voor 67% gewijzigd door JWO op 18-03-2003 18:24 ]

• JWO
ik heb nog ff zitten te denken, maar als ik nou 2 visaton w200s er in zet, heb ik een kleiner volume nodig, dan bij een w 250s, de group delay blijft gelijk en de SPL gaat met zo'n 3dB :)

dan ben ik wel wat meer kwijt aan drivers, maar jah ik houd er soms wel van om ff het volume omhoog te gooien :D

(en nu niet aan komen met boom blasters ;) ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door JWO op 19-03-2003 20:36 ]

Verwijderd

Je moet voor een kastvolume kiezen wat de beste response geeft (SBB 4). Er is immers meer dan alleen wat wollige bas. Ook geeft 2x een 17cm unit meer dynamiek dan een 25 cm unit.

Play, ik heb de Vifa ringradiator de voorlooper van de SS tweeter en inmiddels betaalbaar (was 150+ euro nu te koop voor 70 euro) De SS is er op door ontwikkeld en klinkt nog eens een paar keer zo goed, echt een enorm mooie tweeter. Maar de vifa is ook mooi, en die wordt tevens gebruikt in een Krell Lat, T+A en Audio Physics speakers.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Nog even over dat ideetje van je om de basdriver aan de zijkant toe te passen: Als je een 2weg systeem bouwt dan cross je de basdriver vaak aan de hoge kant (rond de 2 tot 3k ongeveer), op zich niet zo erg op eventueel wat vreemd afstraalgedrag na, maar als je de driver dan aan de zijkant plaats zullen alle tonen dus ook naar de zijkant 'gaan', voor lage tonen maakt dat niet uit omdat je daar de richting toch niet van kunt bepalen, maar zeker de wat hogere tonen (1,5khz+) zul je toch echt duidelijk van de zijkant horen komen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• JWO
m.m schreef op 19 March 2003 @ 22:07:
Nog even over dat ideetje van je om de basdriver aan de zijkant toe te passen: Als je een 2weg systeem bouwt dan cross je de basdriver vaak aan de hoge kant (rond de 2 tot 3k ongeveer), op zich niet zo erg op eventueel wat vreemd afstraalgedrag na, maar als je de driver dan aan de zijkant plaats zullen alle tonen dus ook naar de zijkant 'gaan', voor lage tonen maakt dat niet uit omdat je daar de richting toch niet van kunt bepalen, maar zeker de wat hogere tonen (1,5khz+) zul je toch echt duidelijk van de zijkant horen komen.
maar als ik een 3 weg systeem bouw volgens het idee van Play, dan komt de eerste crossover op +/- 500hz, dus dan zou het niet uit maken ?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Een woofer aan de zijkant zo ik persoonlijk niet hoger dan 200 Hz laten spelen.

• JWO
Wekkel schreef op 19 March 2003 @ 23:15:
Een woofer aan de zijkant zo ik persoonlijk niet hoger dan 200 Hz laten spelen.
ok dan valt die optie dus af :P
maar stel dat ik op basis van visaton drivers en die seas tweeter een mooie speaker maak. Klinkt dit dan beter dan bv. een B&W DM-601S3 ?

want er wordt steeds geroepen dat zelfbouw een zeer goede prijs/prestatie verhouding heeft..

[ Voor 36% gewijzigd door JWO op 19-03-2003 23:40 ]

Verwijderd

Ik denk dat zo'n B&W keflar unit meer detail geeft, als je zoiets wil maken, maak dan ook een 2-weg en neem dan een betere woofer. (vifa, SEAS, Peerless) Dan is er wel een beter resultaat te halen. Aangezien de B&W zo goedkoop mogelijk is gemaakt, jij kan een extra dikke kast + demping maken en goede filter componenten.

Ga anders eens luisteren bij Speaker en CO ofzo, kan je beoordelen of jij het beter vind klinken :).

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2003 08:54 ]

Verwijderd

JWO schreef op 19 March 2003 @ 22:29:
[...]

maar als ik een 3 weg systeem bouw volgens het idee van Play, dan komt de eerste crossover op +/- 500hz, dus dan zou het niet uit maken ?
Gewoon aan de voorkant zetten. 20cm is niet zo verschrikkelijk breed, en je kan zoals al eerder gezegd alleen een driver aan de zijkant zetten die je puur voor subtonen gebruikt.

Al wil je trouwens met 2 W200 S per box draaien dan verhoogd het je baspotentiel natuurlijk wel weer een stukje. Toch zou ik dan nog steeds grijpen naar een andere middentoner. Deze straalt veel beter af en eigenlijk is die W 200 S niet geschikt om mooi in een 2-weg systeem te draaien.

Dus dan zou je op 2xW200S en 1xW100S/W130S uitkomen. Dit in combinatie met een seas tweeter zal dit erg fijn klinken. Zoals al eerder gezegd is zal de B&W misschien wat gedetaileerder klinken maar het baspotentieel van de Visaton is natuurlijk vele malen groter.

Je moet denk ik toch eens bij speakerenco langsgaan om even goed te luisteren. In Rotterdam hebben ze ook een speaker staan met een KT 27 F en een Seas 170mm kevlar unit. Setprijs ongeveer 130 euro. Deze zal qua bas het zeker afleggen, maar in het midden gebied klinkt hij denk ik net wat audiofieler. ;)

• JWO
visaton heeft ook nog de AL serie, deze is echter een stuk duurder, wat is precies het verschil ?

ze gaan opzich minder laag de de WxxxS serie ..

• JWO
Verwijderd schreef op 20 maart 2003 @ 09:39:
[...]
Gewoon aan de voorkant zetten. 20cm is niet zo verschrikkelijk breed, en je kan zoals al eerder gezegd alleen een driver aan de zijkant zetten die je puur voor subtonen gebruikt.

Al wil je trouwens met 2 W200 S per box draaien dan verhoogd het je baspotentiel natuurlijk wel weer een stukje. Toch zou ik dan nog steeds grijpen naar een andere middentoner. Deze straalt veel beter af en eigenlijk is die W 200 S niet geschikt om mooi in een 2-weg systeem te draaien.

Dus dan zou je op 2xW200S en 1xW100S/W130S uitkomen. Dit in combinatie met een seas tweeter zal dit erg fijn klinken. Zoals al eerder gezegd is zal de B&W misschien wat gedetaileerder klinken maar het baspotentieel van de Visaton is natuurlijk vele malen groter.

Je moet denk ik toch eens bij speakerenco langsgaan om even goed te luisteren. In Rotterdam hebben ze ook een speaker staan met een KT 27 F en een Seas 170mm kevlar unit. Setprijs ongeveer 130 euro. Deze zal qua bas het zeker afleggen, maar in het midden gebied klinkt hij denk ik net wat audiofieler. ;)
jah ik bedoelde dan ook 1x seas k27f 1x visaton w130s en 2x visaton w200s

maar is het dan niet mogelijk om een betere middentoner te plaatsen om meer detail in het midden te krijgen ?

en nog ff een vraagje, moet de middentoner een aparte ruimte hebben of kan deze in dezelfde ruimte als de drivers voor het laag ?

[ Voor 10% gewijzigd door JWO op 20-03-2003 11:35 ]

Verwijderd

De AL heeft aluminium membraam, beter magneetsysteem en een betere ophaning van het membraam. Ik heb de AL 130 gehoord en deze klinkt heel goed, (strakker dan de papieren WS serie).

En de Fres is niet heilig er zijn nog andere parameters die van belang zijn.

Verwijderd

@JWO
Het is wat beter voor de layout als je zulke lappen tekst niet quote, is ook niet nodig, want als je je post had ge-edit met dat antwoord dan had iedereen het gesnapt ;)

De AL is een serie van Visaton met een Aluminium membraam. Ik ken deze drivers niet, maar een alu conus produceerd weer een ander geluid dan een papieren membraam oid, dat is dus een kwestie van smaak.

Zoals je misschien wel snapt draait het niet alleen om bas, dat is meestal ondergeschikt aan andere eigenschappen van drivers, de 170 AL is dan ook niet gemaakt voor bas, maar meer om mooi gedetailleerd muziek weer te geven, of hij dit ook doet is aan jouw oren om dat te beoordelen.

De middentoner moet inderdaad in een aparte behuizing, deze heeft namelijk ook z'n eigen inhoud nodig om goed te presteren. Ook is het belangrijk dat de woofer geen direct contact heeft met de middentoner ander zal deze een flink vervormd geluid produceren.

(ja daar gaat m'n quote vrije post, thx Taco :P )

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2003 11:42 ]

• JWO
is het ook mogelijk om de AL en de WS serie te combineren in 1 speaker of zou dit negatief uitpakken ?

bv een seas tweeter met een al 130 mid en een w200s woofer ?

Verwijderd

Je budget stijgt met het uur ;) , de AL 130 kost €90 euro dat met 2x de W200S en Seas tweeter kom je uit op een kleine 230 euro. Als je dat inderdaad te besteden hebt dan kan er natuurlijk ook gedacht worden aan andere merken.

Of 2 muzikale subs die 2 boekenplank speakers ondersteunen, ik zeg maar wat..

Dus maak even duidelijk wat je van plan bent te besteden en wat je eisen zijn :)

• JWO
oe jah idd die dingen zijn errug aan de prijs ff niet gezien |:( ik denk dat ik eerst maar een moet gaan luisteren, maar rotterdam is mij te ver weg, dus dan zal het wel groningen worden ...

dan kan ik ff zien wat een beetje aan mijn eisen voldoet, er is nl. ook nog het plan er later een center en 2 rears bij te maken, dus zo'n ruim budget is er nou ook weer niet ;)

maar goed front speakers hebben toch wel een hogere prioriteit, rear speakers hoeven toch opzich niet fullrange te zijn, die geven toch "alleen maar" effecten weer

maar kun je misschien es een voorstel doen voor een box met kevlar drivers er in ?

dan heb ik ong. een idee hoeveel dat gaat kosten..

[ Voor 36% gewijzigd door JWO op 20-03-2003 11:54 ]

Verwijderd

Ja dat wil ik wel ff doen,

Stel dat je nou helemaal uit je dat gaat van die Kevlar drivers, en dus op basis van die drivers je een HT set wilt maken. Ga ik even uit van Seas dus.

Als front en rear zou je dan een box in boekenplankformaat kunnen maken. Als woofer/midrange (2-weg dus) gebruik je dan een Kevlar (Glasfiber) W 171-EX GF (WinISD: G 17 REX/P) en als tweeter een KT27F deze combo is dus ook te beluisteren.
Dit gaat je €96 + €39 = €135 per box aan drivers kosten.

Nou is dit genoeg full-range voor je rears, maar voor je front speakers wil je toch een wat steviger baspotentieel. Deze zul je dus moeten aanvullen met een Sub, of deze combo in een 3-weg configuratie gebruiken.

Mijn idee is al een tijdje om een stereo sub configuratie te maken met 2 subwoofers op basis van de Seas W 21 NAL (WinISD H0955), dit is een 21 cm woofer met aluminium conus die ik een keer gehoord heb bij speakerenco en die me zeer goed beviel. Stel dat jij die ook heerlijk vindt dan maak je dus 1, maar het liefst 2 subwoofers op basis van deze woofer, dat gaat je per sub €116 kosten aan drivers.

Totaal kom je dan dus uit op een €772 aan units. Daarvoor heb je dan 4x de kevlar-KT27F combo en 2 subwoofers. Dit lijkt misschien wat veel, maar het is z'n geld dubbel en dwars waard. :)

Ook moet je niet vergeten dat je het heel mooi in delen kan aanschaffen. Maak je bijvoorbeeld eerst 1 sub en 2 speakers. Dan kost de eerste fase je €386 aan drivers. Reken daar nog 25 euro hout en 50 euro aan filters bij dan kom je uit op een 461 euro.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Wat een bedragen zeg. Zoveel zou ik in ieder geval niet steken in mijn luidsprekers, teveel andere wensen over ;)

Ik heb reeds wat op papier staan voor een transmissielijn luidspreker met de welbekende W170s volgens de rules of thumb :) Als er doekoes zijn, maar eens een paar units bestellen en een testkastje bouwen. De rest (filter, tweeters) kunnen veel later wel uitgezocht worden.

Ik moet eerst nog van mijn SpeaKa's af, die momenteel (hopelijk) in de grondverf worden gezet. De cashflow is deze maand ook weer bedenkelijk, dus we'll see.

Verwijderd

Tja Wekkel, Ik zit zo slecht in de doekoes dat ik me DIY needs maar ga vervullen met het slopen van me Sub en die in een andere kast bouwen, in ieder geval op een manier dat ik wat handzamere kastjes krijg. Misschien 2x 60 liter of 1x60 liter waar ik ook met compound ga experimenteren.

Gister al bijna met een stofzuiger een driver om zeep geholpen, ga niet vertellen hoe, te embaressed :X

Maar als ik geventileerde spreekspoel zeg weet je dan genoeg? :+

Ook aan het hout ga ik niks uitgeven omdat ik nog een erg mooi showmodel van me pa heb staan vervaardigd uit multiplex (in verstek) met de maten 43x35x120. Die ga ik verzagen tot 1 of 2 kastjes van 43x35x43. Hij zal enorm verstevigd moeten worden aangezien het multiplex niks weegt en het ook nog eens vrij dun is. Misschien dubbel uitvoeren en dan met spaanplaat matrixen. Ik zie nog wel

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Da's dus echte budget. Ik haal mijn hout wel gewoon vers, maar het wordt vrolijk een meermaanden plan. Elke maand verse luidsprekers gaat dan ook wat te ver.

Verwijderd

Ja begrijp ik, maar dat ding wat ik erin verwerk staat enorm in de weg en het is gewoon erg mooi hout, ook is het al in verstek dus hoef er eigenlijk alleen een boven en onderkant op te maken.

Samen met wat binnewerk uiteraard ;)

• JWO
hmm dat met die kevlar units van Seas is ook zo gek nog niet ;) ik ben nu zoiezo af van het idee van 2x w200s.. dit heeft niet zo'n meerwaarde tov wat je er voor neerlegt.

dan kun je beter inversteren in een speaker die misschien wat minder SPL levert maar een stuk beter klinkt...

maar met die subwoofers hoe wil je die aansturen ? via een sub-amp (dat kost ook weer extra 8)7 ) of gewoon een extern filter gebruiken ( of filter in de sub, en dan de fronts daar weer op aansluiten )

[ Voor 30% gewijzigd door JWO op 20-03-2003 13:58 ]

Verwijderd

Nou daar heb je een punt, ze moeten inderdaad goed gefilterd worden, een sub versterker is daar ideaal voor. Maar je wilt ze natuurlijk wel stereo aansturen en dat zal dus al snel erg kostbaar worden. Tik daarvoor een mooie eindversterker van NAD ofzo op de kop, hoeft niet alles te kosten en sluit hem aan op de sub out van de versterker. Zo wordt hij wel gefilterd maar op een erg brakke manier.

Al vindt je de instelmogelijkheden daarvan te beperkt zul je een aparte voorversterker ervoor moeten gebruiken. Deze zijn wel te krijgen, bij Conrad bijvoorbeeld (eigenlijk een actief filter) maar dit is niet ideaal.

Eerlijk gezegd weet ik ook niet een goede budget oplossing, passief filteren is eigenlijk de enige, maar dan krijg je als snel veel botte (grote) spoelen en is ook niet goed in te stellen.

Een andere voorversterker is dus wel aan te raden, maar wel kostbaar.

Je enige geluk is dat de W 21 NAL niet zo verschrikkelijk veel power nodig heft, misschien red je het al met 2 Conrad sub-versterkers die je vast wel eens hebt zien langs komen op Got. Maar dat is nog steeds vrij duur.

Nu ik er nog wat over nadenk. Haal een goede 2e hands versterker Nad oid of dat Koda ding van rond de 150 euro (KD-269). Koop daar, voor 30 euro een actief filter bij van Conrad, en sluit het zaakje aan op de preouts van je receiver, als hij deze tenminste heeft. Zo kan je de kantelfrequentie in 3 standen kiezen (helaas niet traploos dus) en ben je redelijk goedkoop klaar.

Makkelijker zou het zijn als je 1 sub hebt, deze zou je dan gewoon met een submodule kunnen aansturen waarvan de kosten nog wel te overzien zijn. Alleen 2 van die dingen wordt zo kostbaar. Toch is het wel aan te raden om 2 subs neer te zetten. maar dat moet je zelf maar beoordelen als je hem hoord, ik ben trouens bang dat hij niet in Groningen staat...

• JWO
mijn receiver heeft alleen een sub-pre-out, dus niet 5.1pre-out :/

zou je dus niet gewoon een 3weg filter kunnen maken, in de sub zetten, en dan 2 kabels naar je boekenplank luidspreker met dubbele terminal, zodat je ze zo kunt aan sluiten ?

dan pak je als kantelferquentie van de sub 100hz ofzo .. :*)

[ Voor 73% gewijzigd door JWO op 20-03-2003 14:36 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ga maar eens rekenen wat voor componenten je nodig hebt om 100 Hz passief te filteren met 12 db flanksteilheid :/ Dat kost je een vermogen aan spoelen en condensatoren.

• JWO
ok wrong idea :P :P

//edit

op welke frequentie zou je die 17cm seas bass/midtoner dan affilteren aan de onderkant ?

[ Voor 116% gewijzigd door JWO op 20-03-2003 15:34 ]

Verwijderd

Je stopt het gewoon in een gesloten kast, dan valt ie al "vanzelf" af rond de 100 hz oid. Dan doet de sub de rest. Maar ik zou gewoon een mooie sateliet maken en nu nog niet nadenken over een sub.

Verwijderd

Vance Dickason:
De stijfheid van de membraan bepaald mede het rendement bij hogere frequenties, het verloop van de frequentiekarakteristiek en het ruimtelijk afstraalgedrag van een luidspreker
Hoe stijfer het membraan hoe gunstiger kun je over het algemeen zeggen, de frequentiekarakteristiek heeft over het algemeen bij een stijfer membraan een soepeler verloop en vertoont minder rare (grote) pieken of dalen, dit is gunstig.
Uiteraard bepaald het ontwerp van de gehele speaker het uiteindelijke frequentiekarakteristiek van de speaker ;)

Jaja, van lezen kun je dus toch wat leren :D (damn, me leraren hadden toch gelijk >:) ).

Verwijderd

Oftewel Eton Hexacone, dat zijn pas stijve membramen, en ook nog eens super ligt. Over dat laatste zal je ook nog wel wat te lezen krijgen..

Hexacone is een membraam waarbij 2 lagen kevlar op elkaar liggen met een honingraat er tussen gemaakt van Nomex. Resultaat is een ultrastijf en erg lichte conus.

Doe mij er dus maar eentje om een mooi subje van te maken ;)

Verwijderd

Crewl, dat klinkt idd erg aanlokkelijk.
Denk alleen dat de prijs dat niet zo is :/

Ik lees nu elke dat een stukje, als ik een hoofdstuk uit heb neem ik hem nog eens helemaal overnieuw door. Meer leren dus. Tot nu toe bevalt het boek wel, nog zooo veeeeel te leren (en zoooo wijnig tijd :( ).

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 18:35

ranzige pad

kwaaak kwaak

Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 15:15:

ooit gehoord van transmission line ??? is toch ook uit eindelijk bass-reflex ??
of een push pull systeem ?? dit zijn toch termen die je veel tegen komt bij de speakers van de betere bouwers. dus gesloten beter ??? mhhh weet ik zo nog niet hoor.

HT & NAS & Inventaris

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

ranzige_pad schreef op 21 maart 2003 @ 00:00:
of een push pull systeem ?? dit zijn toch termen die je veel tegen komt bij de speakers van de betere bouwers.
Op de site van JL Audio zijn ze wat minder lovend over push pull. Je zou het slechts moeten gebruiken in de volgende omstandigheden:
1 You have more subwoofers than space to properly utilize them.
The first condition is a common occurence if you decide to change vehicles and keep the sound system or when you out-grow that desire to consume every cubic inch of your vehicle's storage space with subwoofers. You don't want to sell your equipment because you've fallen in love with it and so you begin to look for any way you can to keep it all (after all it *does* sound impressive to say "Hey, I've got 16 eight-inch woofers in the back of my Jetta"). Since iso-loading allows us to use the same number of pistons (a piston is one air-moving unit--think of it as you would the pistons in your engine) in half the space, an isobarik loading scheme might prove very attractive here.

2 You have more power than you know what to do with.
The second condition may hold true if you've suddenly acquired a 500W amplifier for your subs and your poor little 125W subwoofers just cannot handle that kind of power. In this case, you might switch from one 125W driver (such as a JL Audio 10W1) in a .875 cubic foot enclosure to 4 of the same drivers (2 isogroups) in the same sized box. This would bump your effective power handling up to 500W -- which, assuming the box was built according to the manufacturer's specifications, should handle the added power just fine.

3 You have more money than you know what to do with
The third condition is pretty self-explanatory...you've got money burning a hole in your pocket and rather than purchase a new set of tires to replace your balding Dunlops, you decide to splurge on stereo equipment and try to put as much stuff into your car as possible.
Er zit maar een voordeel aan een echte push pull (dus drivers tegenover elkaar, niet met magneet dezelfde richting op):
4 You are a golden-eared tweak who can detect subtle non-linearities in your sub-bass.
The fourth and final condition is a subtlety that most probably won't be familiar with. One of the nice little side-effects of using a face-to-face (or back-to-back) loading arragements is the cancellation or driver non-linearities. This will be explored a little later though.
http://www.jlaudio.com/tutorials/isobarik/index.html

Overigens heeft push-pull geen betekenis in je opgesomde rijtje van behuizingstypen. Het is immers geen behuizingstype ;)

• JWO
Ik denk dat ik er uit ben..

Mijn plan: (lever maar commentaar :) )

voorlopig eerst een 2.1 systeem

drivers:

Tweeter: Seas KT27F (h831) 39,-
Mid/laag: Seas G17REX/P (h648) 96,-
Sub laag: Seas W21 NAL (h0955) 116,-

Conrad sub-amp (80w?) 105,-

Hout: 22mm MDF 22,- per plaat

Frequentie bereik:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/wytze.posthumus/stuff/seas.jpg

de vraag is dus nog even of 17cm in een BR of een gesloten behuizing komt, ik denk zelf aan gesloten, maar krijg ik een 17cm in zo'n kleine ruimte ? 3,7L?

ivm. ruimte gebrek hier in mijn kamer was mijn idee om toch de 21cm woofer in 1 van de 2 zuilen te zetten samen met de sub-amp (je ziet het niet er komt toch een doek voor)

Verder dacht ik aan een kantelfrequentie van 2500hz en de sub vanaf 100hz, want dan valt de 17cm af.

Goed idee of heeft iemand nog op-/aanmerkingen ?

[ Voor 5% gewijzigd door JWO op 03-09-2003 16:18 ]

Verwijderd

Je kan idd de sub-amp gewoon onder in je zuil schroeven. Mooier is nog om aan beide kanten een 21cm woofer in de zuil te bouwen met sub-amp. Dan maak je idd een gesloten behuizing voor je middenwoofers +tweeter.

Als je maar aan 1 kant een sub maakt, is het misschien verstandiger om het BR te maken, anders mis je misschien wel heel veel bas. En krijg je onevenwichting klankbeeld. Bij gesloten kast valt het laag immers al bij 200hz af.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:43

JvS

Ik heb hem zelf ook

die drie grafieken zijn niet van de sub hoor, alleen die rooie :).

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 03-09-2003 16:43 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• JWO
klopt
rood= subwoofer
groen= 17cm met BR poort
geel= 17cm gesloten

Verwijderd

Dat is geen onbekende combo ;)

Ik zou de sataliet b-r maken, het gaat hem net een lekker stukje lager gaan wat het mogelijk maakt je sub hoger te crossen, dit geeft een wat fijner klankbeeld, zeker als je kiest voor 1 sub.

Aan de andere kant zal je mid misschien een pietsie beter klinken als je een gesloten behuizing maakt, maar ik verwacht daar nou niet echt problemen mee. Ik hou het bij b-r dus :)

• JWO
Verwijderd schreef op 03 September 2003 @ 17:23:
Dat is geen onbekende combo ;)

Ik zou de sataliet b-r maken, het gaat hem net een lekker stukje lager gaan wat het mogelijk maakt je sub hoger te crossen, dit geeft een wat fijner klankbeeld, zeker als je kiest voor 1 sub.

Aan de andere kant zal je mid misschien een pietsie beter klinken als je een gesloten behuizing maakt, maar ik verwacht daar nou niet echt problemen mee. Ik hou het bij b-r dus :)
je bedoelt de sub lager crossen denk ik ? of ben ik nu gek ? :X

Verwijderd

Een mid b-r maken is niet echt voordehand liggend natuurlijk... dat doe je eigenlijk nooit.
Maar als je voor een 2 weg systeem + sub gaat kan het natuurlijk wel. Ook al zou ik het zelf niet doen. (als je vantevoren weet dat het een sataliet wordt). Hoe ben je trouwens van plan het filter te ontwerpen?

• JWO
het wordt idd een 2-weg systeem + sub, maar dan in 1 zuil zeg maar :P weet niet of het duidelijk is, maar het worden dus ZUIL speakers en geen (kleine) sataliet speakers.. ene zuil zal dus een grote loze ruimte hebben (voor misschien latere inbouw ;) ) en de andere zal onderin nog een sub-amp + sub-driver hebben, zodat je dus de extra ruimte voor een sub bespaard.

filter tsja..

2e orde butterworth met een crossover op 2500hz zoiets ?

en de sub actief gefilterd op de subamp.

maar over wat voor spoelen end. weet ik nog niet..

iemand tips ?

[ Voor 21% gewijzigd door JWO op 03-09-2003 19:18 ]

Verwijderd

Leuk om zelf je speakers te bouwen.

ik ben zelf helaas nog niet ver genoeg met mijn Diy speaker om er wat meer over te vertellen. : (http://www.sloejd-kbh.dk/tema/speakers/everest.htm),
maar dit gaat het worden ,puur om eens te luisteren wat dit zoal kan.

Ook heb 'k in het verleden al een paar Subs gemaakt Gesloten,Basreflex en een soort van TL behuizing.

Na het lezen van een hoop Speakerboeken.

Ben 'k tot de conclusie gekomen dat als het om het Rendement gaat (dus maximale uit een driver halen geschikt voor die behuizing) je het beste voor een Exponentiele box kan gaan.
dat wil overgens niet zeggen een betere Bas.(kan)

even op een rijtje

1 gesloten behuizing :het naar achter afgestraalde geluid wordt volledig geabsorbeerd.

2 Bassreflex :het naar achter afgestraalde geluid wordt deels benut

3 TL Behuizing : het naar achter afgestraalde geluid wordt versterkt Afgestraalt aan het andere uiteinde van de pijp. Uitgaande van een eenvoudige baspijp.

4 TL Labyrint behuizing Volledig opgevult met Glaswol,deze komt ongeveer overeen met een Grote gesloten box. Het naar achter afgestraalde geluid wordt volledig geabsorbeerd.

5 Exponentiele behuizing :het naar achter afgestraalde geluid kan op de meest efficiente manier worden gebruikt.

Ook zit je met TL of Expo boxen wel een beetje vast aan (Lomp grote boxen) mits je geen concessies wil maken.

Ook zijn er bijna alleen maar drivers te krijgen voor Gesloten en Bassreflex boxen
en maar weinig andere type.(omdat we tegenwoordig toch genoeg vermogen hebben om minder effieciente boxenTypes beter aan te sturen)
Voor een boxen fabrikant ook makkelijker en goedkoper te maken.

Verwijderd

JvS schreef op 03 September 2003 @ 16:43:
die drie grafieken zijn niet van de sub hoor, alleen die rooie :).
Ik heb het over de topkast, die je bij de sub wil matchen.

Verwijderd

JWO schreef op 03 September 2003 @ 18:23:
het wordt idd een 2-weg systeem + sub, maar dan in 1 zuil zeg maar :P weet niet of het duidelijk is, maar het worden dus ZUIL speakers en geen (kleine) sataliet speakers.. ene zuil zal dus een grote loze ruimte hebben (voor misschien latere inbouw ;) ) en de andere zal onderin nog een sub-amp + sub-driver hebben, zodat je dus de extra ruimte voor een sub bespaard.

filter tsja..

iemand tips ?
Filter ontwerpen is ingewikkelder dan je denkt, misschien kun je afspraken maken met de zaak waar je ze koopt of zij je kunnen helpen met het ontwerpen van de filters en de broodnodige metingen kunnen doen.

Ik bedoelde daarnet idd, lager crossen. ;)

Verder vroeg ik me nog af waar je de woofer wou plaatsen. In de baffle heeft zeker wel een aantal nadelen.
Reuze interessant, vooral aangezien ik in het dagelijks leven meestal alleen gesloten en bass-reflex zie met eventueel een TL er doorheen.

Lijkt me leuk om wat foto's van zulke projecten te zien :)

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-08 21:18

Indoubt

Always be indoubt until sure

Leuk project JWO,

De conrad amp (volgens mij hebben ze er maar een) levert 100w @ 8 ohm en 150w @4ohm, beide RMS. De amp heeft een filter met een flanksteilheid van 12 db hetgeen voor en subamp niet zo veel is. Je moet hem dus niet te hoog crossen. Dat heeft niet te maken met je sub luidspreker, deze is uitstekend geschikt om ook wat hogere tonen zuiver weer te geven maar meer met het feit dat je bastonen dan "plaatsbaar" worden en dat zou je stereo beeld wat kunnen vertroebelen.

De 17cm en de tweeter die je hebt gekozen zijn uitstekend (ik luister er bijna elke dag naar) alleen heb ik ze in een 14,5 liter basreflexkast. Ik heb een losse sub die ik op circa 50 Hz cross

Ik ben erg benieuwd hoe deze unit in een kleine gesloten kast klinkt. Succes met bouwen

Verwijderd

Lager ja...

Ik zou zelf de sub ietsjes kleiner maken en iets op het laag inleveren. Ik heb hier een naaste verwant van de 21NAL en die klinkt er goed moet ik zeggen, maar als je hem in een erg grote kast zet word de groupdelay wel erg hoog, iets kleiner vermindert dit.

• JWO
Verwijderd schreef op 03 September 2003 @ 21:02:

Verder vroeg ik me nog af waar je de woofer wou plaatsen. In de baffle heeft zeker wel een aantal nadelen.
de woofer had ik (toch) in gedachten aan de zijkant..
Verwijderd schreef op 03 september 2003 @ 22:44:
Lager ja...

Ik zou zelf de sub ietsjes kleiner maken en iets op het laag inleveren. Ik heb hier een naaste verwant van de 21NAL en die klinkt er goed moet ik zeggen, maar als je hem in een erg grote kast zet word de groupdelay wel erg hoog, iets kleiner vermindert dit.
hmm net ff een kleinere kast geprobeer van 41L ipv 53L maar de GD wordt nou niet echt noemenswaardig lager volgens mij (correct me if i'm wrong)

[ Voor 49% gewijzigd door JWO op 03-09-2003 23:23 ]

Verwijderd

JWO schreef op 03 September 2003 @ 23:18:
hmm net ff een kleinere kast geprobeer van 41L ipv 53L maar de GD wordt nou niet echt noemenswaardig lager volgens mij (correct me if i'm wrong)
Ik zou wel uitkijken met de maximale uitslag. Het is maar een 20cm driver en die zal flinke uitslagen moeten maken om veel SPL's te halen. Dat geld helemaal bij 30hz, wat hij dus nog volledig meepakt. Ik heb zo mijn twijfels of dit gaat werken. Misschien toch beter in een wat kleinere kast zetten.

• JWO
ok dus een kleinere kast voor de sub, zou dit dat beter zijn volgens jullie ?

FQ response:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=307347

Group Delay
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=307345

Groen = 35L
Blauw= 53L

Verwijderd

Je zou de gegevens in Winisd pro moeten invoeren zodat je kan zien wat de maximale uitslag bedraagd bij welk ingangsvermogen.

Op die manier kun je ook gokken hoeveel de maximale SPL Output bedraagd.

Verwijderd

Ik denk dat je maximale SPL al bij 25W wordt bereikt dat is dus ongeveer 100dB SPL. Tenminste als ik je afstemming simuleer in unibox:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/W21NAL.gif

en de bijbehorende 2pi responseplot Het dipje in verloop wordt veroorzaakt doordat er een ontzettend lang BR kanaal wordt gebruikt in deze afstemming en is dus een poortresonantie.
Het aflopen van de respons in het hoog wordt veroorzaakt door het oplopen van de inductie van de spreekspoel. Dit is de ideale situatie zonder dat er uberhaupt rekening is gehouden met de bafflestep.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/W21NAL2.gif

Oh ja het betreft een behuizing waar alleen de wanden zijn gedempt en het reflexkanaal aan 2 kanten taps toeloopt. Met demping zou je nog een iets lagere afstemming kunnen verkrijgen.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2003 13:36 . Reden: aanvulling ]

Verwijderd

JWO schreef op 03 september 2003 @ 18:23:

filter tsja..

iemand tips ?
Zoals Taco al aangaf moet de satelliet doorlopen tot tenminste <100Hz anders hoor je duidelijk dat de midbast mist in het kanaal zonder sub.
Wat betreft het filter, wat wil je nu bereiken?

2e orde elektrisch of 2e orde akoestisch (en ja dit is een groot verschil)
tevens is butterworth niet vlak te krijgen rondom het cross-over point.

en hoe weet je dat je bij 2500 Hz wil filteren? Heb je de afstraling van de middenwoofer bij 30, 60 en 90 graden ook gemeten? Misschien gaat je woofer al heel erg bundelen.

en als laatste opmerking: je gebruikt drivers die bijzonder wat vergen in je filterontwerp (door alu membraam en glasfibermembraam met de bijbehorende resonanties) dat is geen beginnerswerk.

• JWO
Verwijderd schreef op 04 September 2003 @ 13:43:
[...]

Zoals Taco al aangaf moet de satelliet doorlopen tot tenminste <100Hz anders hoor je duidelijk dat de midbast mist in het kanaal zonder sub.
Dan is het dus duidelijk dat de 17cm toch een BR behuizing zal krijgen..
Wat betreft het filter, wat wil je nu bereiken?

2e orde elektrisch of 2e orde akoestisch (en ja dit is een groot verschil)
tevens is butterworth niet vlak te krijgen rondom het cross-over point.
ik heb net ff mijn luidsprekerboek er bij gepakt, en ff een stuk over filters gelezen, idd je hebt gelijk, in tegenfase heb je een 3dB bult en in fase heb je een gat bij de kantelfrequentie.

Dus dan zou 3e orde butterworth meer voor de hand liggen (wel duurder maar jah het moet wel goed gebeuren niet waar ;) ? )

ik kon trouwens niets vinden over het verschil tussen electrisch en acoustisch? kun je misschien dat even uitleggen? ben het hier op GoT ook nog niet tegen gekomen..
en hoe weet je dat je bij 2500 Hz wil filteren? Heb je de afstraling van de middenwoofer bij 30, 60 en 90 graden ook gemeten? Misschien gaat je woofer al heel erg bundelen.
ik !dacht! dat dat het beste zou zijn, de woofer heeft nl. een frequentie bereik van 38-3000hz, en de tweeter van 2000-25000hz. neem je daar het midden van de "overlapping" dan zit je op ong 2500hz.
en als laatste opmerking: je gebruikt drivers die bijzonder wat vergen in je filterontwerp (door alu membraam en glasfibermembraam met de bijbehorende resonanties) dat is geen beginnerswerk.
ik ben ook hier om hulp te vragen, ik probeer er over te lezen, en alles moet leren toch ?

Alle tips en adviezen zijn welkom hoor :) als jij betere ideeen hebt, post ze met alle genoegen _/-\o_

Verwijderd

Akoestisch filtering is de daadwerkelijke demping die je krijgt. Stel dat de woofer al afvalt met 6db/ octaaf en je vervolgens met 6db/octaaf electrisch filter dat nog eens versterkt dan krijg je een totale filtering (akoestische dus) van 12/db octaaf.

Ik ben met Mako eens dat je misschien beter kunt kijken naar wat resonantie vrije membramen, met deze units moet je stijl filteren en heb je al met veel meer resonanties te maken waarvoor je dan een notch-filter moet maken.

De Peerless HDS serie en Seas PPI bijvoorbeeld zijn erg mooie membramen die je 1e of 2e order kan filteren zonder moeilijke problemen. Die w21nal kan je wel blijven gebruiken als je maar goed oplet dat je hem niet te hoog crosst.

Het bereik van een woofer kan misschien wel doorlopen tot 3000hz, echter de afstraling is dan vaak beroerd, daarom staan er in de plots van fabriekanten ook meerdere lijntjes met de verschillende meethoeken. Die KT27 tweeter is erg mooi, die kan je wel op 2000 crossen, als je stijl filtert.

• JWO
ik zit nog even die grafieken van Mako te bekijken, maar daar staan een max. linear peak cone excursion van 6mm moet dit niet 12mm zijn ?

Verwijderd

Inzetten van Seas PPI in de topkast, deze woofer wordt o.a. door Geenius gebruikt.
Deze woofer icm met de seas KT27 moet wel lukken. En bovendien een muzikale combinatie opleveren. Waar je wel op moet letten is dat deze tweeter niet te laag ingezet kan worden, dus minimaal vanaf 2000Hz, liever wat hoger.
Als ik de Seas PPI simuleer in een gesloten behuizing dan is f3 precies 100 Hz dit is met een Qtc van 0,707 (volgens velen de optimale afstemming):

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/PPI.gif

De Seas PPI is volgens mij iets goedkoper dan een Peerless HDS dus misschien economisch een betere oplossing (seas €80,- peerless €98,-) Echter Speaker en Co is niet de goedkoopste aanbieder.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2003 16:50 ]

Verwijderd

JWO schreef op 04 September 2003 @ 16:27:
ik zit nog even die grafieken van Mako te bekijken, maar daar staan een max. linear peak cone excursion van 6mm moet dit niet 12mm zijn ?
Nee Seas publiceert p-p waarden, dus een dubbele amplitude (maximale negatieve uitslag + maximale positieve uitslag), dat is natuurljk verwarrend. Als je in het intertechnikboek kijkt dan zie je dat deze leverancier weer de normale norm hanteert.

Of je trekt de hoogte van de airgap van de totale wikkelhoogte van de spreekspoel af. In dit geval dus 18mm-6mm=12mm totale travel voor het membraam. Dus 6mm naar voren en 6mm naar achteren.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2003 17:53 . Reden: taalfouten ]

• JWO
aha duidelijk :)

[ Voor 94% gewijzigd door JWO op 04-09-2003 17:10 ]

Verwijderd

JWO schreef op 04 September 2003 @ 14:43:ik heb net ff mijn luidsprekerboek er bij gepakt, en ff een stuk over filters gelezen, idd je hebt gelijk, in tegenfase heb je een 3dB bult en in fase heb je een gat bij de kantelfrequentie.

Dus dan zou 3e orde butterworth meer voor de hand liggen (wel duurder maar jah het moet wel goed gebeuren niet waar ;) ? )
Je kan wel met een 2e orde butterworth filter de kantelfrequnenties een paar honderd Hz uit elkaar laten liggen, waardoor het gemiddelde daar van (de werkelijke kantelfrequentie) een redelijk vlak verloop heeft :)
Maar als je erg laag wilt crossen dan zul je misschien wel een 3e orde filter bij de tweeter moeten toepassen, en combinaties van verschillende ordes heb ik nog geen kaas van gegeten, daar ben ik me ook nog aan het inleren :)

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-08 21:18

Indoubt

Always be indoubt until sure

Alhoewel het natuurlijk van meerdere criteria afhangt (oa ook de kast en zo) ben ik van mening dat de glas unit en KT27 over het algemeen prima tweede orde gefilterd kunnen worden. De Opgegeven grafiekjes zeggen vaak bedroevend weinig heb ik gemerkt. De enorme stijfheid van het membraan en de lage Fs is een groot voordeel. De PPI kun je waarschijnlijk wel wat hoger in het ferquentiebereik laten doorlopen maar de vraag is of het nodig is. De GREXP is wat mij betreft toch well de topper uit deze serie dus als je het met de filter voor elkaar kunt krijgen dan is het zeker een aanrader. (Misschien ga ik toch ooit ook nog eens een proteus bouwen of zo maar voorlopig ben ik tevreden)

Als je zover gaat met ontwerpen dan kun je er niet omheen: je zult de units in hun uiteindelijke kast moeten meten voor je serieus aan het filter kunt ontwerpen.

Over de verschillen tussen opgegeven en gemeten curves bij de peerless HDS units kan ik je nog wel wat vertellen. Deze zijn GROOT :'( . Voorbeeldjes zijn (helaas) aanwezig en wel die van mijn GoT wedstrijd luidsprekers.

Waarschijnlijk is dit bij vrijwel alle merken het geval, ook bij de gerenomeerde.

Success

Verwijderd

Meetgegevens van de fabrikant verschillen idd per unit. Maar Peerless heeft toch over het algemeen goede meetgegevens. (de parameters iig) De frequentieplot in je eigen speakerbox verschillen natuurlijk met die van de oneindige baffle meting. De PPI geniet mijn voorkeur omdat de unit wat gevoeliger is, aangezien de bas actief is kan je zo een gevoeliger systeem maken. Tevens denk ik dat dat de PPI beter klinkt icm de KT27. En de lagere Fs van de glasvezel unit is in dit ontwerp niet nodig.

• JWO
probleem met filter ontwerp is ook opgelost.. even bij speaker en co binnen gestapt, en de beste man wilde voor mij best een filter ontwerpen :)

Verwijderd

Heel mooi geregeld, onder welke voorwaarden als ik vragen mag?

Neem aan dat je gewoon hebt afgesproken dat je de drivers daar bestelde?

• JWO
yup

dus zoals het nu staat :

KT27F
g17rex/p in 10L BR behuizing
w21nal 30L BR behuizing -3dB op 37hz

en hopelijk de panasonic sa-he90 vervangen door een marantz sr-4300

[ Voor 120% gewijzigd door JWO op 07-09-2003 23:45 ]

• JWO
ok was ik weer :)

ik ben wat aan het ontwerpen geslagen maar kom nu nog een paar onduidelijk heden tegen..

ik ben van plan om bij de sub een rechthoekige BR poort van MDF te maken.

heb ff een schetsje gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=371128
maar waar begint nu de BR poort, als ik de ruimte achter net zo hoog maak als de hoogte van de poort, volgens mij begint ie dan bij het blauwe streepje of niet ?

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-08 16:44

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Kijk even op de site van JL audio, daar staat een goede tutorial hoe je dit soort baspoorten moet maken.

Verwijderd

JWO schreef op 01 October 2003 @ 16:25:
ok was ik weer :)

ik ben wat aan het ontwerpen geslagen maar kom nu nog een paar onduidelijk heden tegen..

ik ben van plan om bij de sub een rechthoekige BR poort van MDF te maken.

heb ff een schetsje gemaakt:

[afbeelding]
maar waar begint nu de BR poort, als ik de ruimte achter net zo hoog maak als de hoogte van de poort, volgens mij begint ie dan bij het blauwe streepje of niet ?
Blauwe streepje, je hebt ons helemaal niet nodig :).
Pagina: 1 2 Laatste