Na in ongeveer elk DIY topic de W ... S serie van Visaton langs zien te komen vond ik het maar eens tijd om die wat nader te bestuderen. Eerst een half uurtje in LspCAD gerommeld en daarna maar eens WinISD geprobeerd, wat werkt dat simpel zeg, een veel grotere database en nog in Wizard vorm ook. Tis alleen een heel stuk minder uitgebreid, maar voor dit snelle simulatie werkt het een heel stuk beter als LspCAD.
Nu mijn bevindingen, ik heb me gericht op het basgedeelte aangezien dat eigenlijk het enige is waar je flink mee kan simuleren. Als woofers heb ik de W 170 S, W 200 S en de W 250 S genomen, allemaal in de 8 ohm variant en allemaal in een Basreflex kast.
De simulaties:
Rendement bij 1 watt op 1 meter:
Mijn bevindingen (puur gebaseerd op de simulatie, ik heb geen ervaring met deze woofers): De W 170 S gaat ongelofelijk laag vergeleken met de andere 2, nog lager als de 25cm variant. Natuurijk gaat hij niet het aantal DB's halen wat deze woofer doet, maar niks om je voor te schamen. Helaas is de Group Delay wel erg hoog, tevens is het rendement niet echt hoog, waardoor ik er toch niet volledig positief over ben.
De W 200 S, lijkt op het eerste gezicht een beetje tegen te vallen met zijn -3db van 40hz (vergeleken met zijn familie dan). Maar nadat ik de verschillende grafiekjes af had gelopen valt het toch reuze mee, zo is de Group Delay het laagste van de 3, met een nette 14ms bij ongeveer 35hz, en ook voor het rendement hoeft hij zich niet te schamen. Het mooiste vindt ik eigenlijk dat hij dit neerzet in een kastje van 37 liter, lekker compact dus
Van de W 250 S kan je natuurlijk de meeste druk en Spl's verwachten, dit doet hij dan ook. Qua diepgang zit het ook goed met een -3db punt van rond de 30hz, ook is de group delay erg netjes, en daarmee wint hij het in mijn ogen van de W 170 S, maar helaas zijn deze prestaties niet te halen in een compacte behuizing, gesimuleerd is namelijk een 120L (!) behuizing, te groot dus.
Als ik zou moeten kiezen zou ik de W 200 S nemen, deze zet zeer nette prestaties neer in een compacte kast. De op het eerste gezicht wat mindere diepgang valt eigenlijk reuze mee en de 40hz is in mijn ogen voldoende voor de meeste toepassingen. Daarnaast is de group delay lekker laag zodat het ook nog eens reuze strak zal klinken. Qua prijs hoef je het ook niet te laten, de W 200 S is met 47 euro nog steeds een koopje.
Dus ik zou het zo doen:
De tweeter die je hebt gekozen is echt een heel lekker dingetje die je al in kan zetten vanaf 2000Hz, doe dit dan ook. Nu zou je in principe de W 200 S wel door kunnen laten lopen tot 2000hz, maar het is toch beter voor het klankbeeld van de middentonen dat je daar een andere woofer voor gebruikt. Daarvoor is de W 130 S goed geschikt, de straalt een stuk beter af en hij haalt bijvoorbeeld de 500Hz met de spreekwoordelijke vinger in z'n neus.
Dus om het samen te vatten:
Tweeter: Seas Kt27F (€39) vanaf ongeveer 2.0/2.5Khz)
Middentoner: Visaton W 130 S (€25) vanaf ongeveer 500hz (of lager)
Woofer: Visaton W 200 S (€47) dus tot de scheidings frequentie van de middentoner.
Dan kom je uit op een €111, waarna je nog een 3-weg (2e orde) filter nodig hebt + B-R buis, een terminal en bekabeling. Reken dus totaal op een €150 per zuil, dan weet je zeker dat je goed zit.
Damn, dit heeft me een uur kostbare studeertijd gekost, hoop dus dat je er wat aan hebt/mee doet.