Toon posts:

PC slaat bij spellen vast.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een PC staan van een collega van me moeder. Deze PC slaat vaak vast tijdens spellen, of gaat plotseling terug naar windows. Ik heb nu WinXP erop staan, met alle nieuwe drivers enzo. Ik heb MBM5 erop gezet en ben toen Sandra burn in gaan doen. Het voltage van de 5 volt lijn daalt dan van 4.98 naar 4.91 volt. De 12 volt lijn stijgt van 12.84 naar 12.90 volt. De PC slaat niet vast tijdens de test, daarom heb ik ook ff 3dmark 2001SE geprobeerd, en daar slaat hij bij het tweede filmpje terug naar windows, of helemaal vast. Als hij helemaal vast slaat krijg ik een BSOD met een error in ati3d2ag.dll.

Waarom slaat de PC vast? toch een te zwakke voeding? Dan zou hij toch ook bij de burn in van sandra vast moeten slaan?? Wordt de videokaart niet te warm? Zijn die afwijkingen van de voltages normaal?

Computer:
300watt noname voeding
Gigabyte GA-7DX (AMD 76x chipset, + VIA southbridge)
Athlon 1800+
384 mb DDR
Ati Radeon 8500
Liteon DVD en brander

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

BSOD op ati3d2ag.dll .. Al verschillende ATI drivers geprobeerd?

Anders zou ik het geheugen en/of de voeding verdenken.

Verwijderd

Topicstarter
heb alleen de nieuwste Catalist drivers geprobeerd. Ik ga ff het geheugen checken met memtest.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer dan oudere versies :)

Als de BSOD altijd op ati3d2ag.dll terugkomt, dan mag je er wel vanuit gaan dat het de drivers zijn. Wat is overigens de foutcode/melding?

Verwijderd

Heb al meer van dit probleem gehoord, stond laatst in een of ander blad.
Volgens dat blad wordt de videokaart dan niet goed gekoeld waardoor de pc vastloopt.
Om dit te testen adviseerde ze op je pc open te maken en een tafelventilator op je pc te richten zodat deze extra gekoeld wordt en dan het spel te starten.
Loopt je pc dan niet vast dan heb je dus te weinig koeling.

Verwijderd

Je kunt ook proberen met een Radeon Tweak programma van www.guru3d.com de klok en geheugensnelheid van de kaart een klein stukje terug te zetten als de kaart te warm wordt.

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Oh, dit is gewoon een te hete videokaart. Ik krijg precies dezelfde foutmelding als ik het ding te ver overklok, dus.
Die kast is te heet, de airflow moet verbeterd worden of de fan op die kaart is stuk

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

Topicstarter
Er zaten 2 reepjes ram in, 1 256 mb Twinmos, 1 128 mb samsung.

Heb me eigen geheugen erin gedaan (256 mb Kingston) en toen ging alles plotseling goed (3dmark enzo). Toen weer het oude geheugen erin gedaan (eerst Twinmos), ging goed, toen Samsung erbij, geen weer goed! Ik dacht van, tja, wat moek hier nou mee. Dus kas dicht geschroefd en opnieuw 3dmark gedaan, loopt weer vast! Heb nu kast dichtgedaan en het samsung geheugen eruit gehaald, en hij is nog niet vastgelopen.

Opzich is het ook interresant dat met netwerkkaart erin, en kast open (dit precies onder de videokaart zat en dus de airflow blokkeerde) de pc vastliep, en met dat ding eruit en kast open hij gewoon doorloopt. Met kast dicht en geen netwerk kaart met twinmos en samsung gaat het weer fout, met kast dicht en kingston gaat het weer goed. Ben nu aan het benchen met alleen twinmos en kastdicht(heb alleen het frontje er niet opgezet) en hij loopt niet vast.

.... wat is het nou, geheugen, temperatuur, voeding??

Verwijderd

Topicstarter
Ok.... het is toch de temperatuur

Heb net 4 keer achter elkaar 3dmark gedaan, en toen sloeg tie pas vast. En de videokaart voelde nogal warm aan.... Ik ga nu de modem en geluidskaart onderin zetten en een 8x8 koeler erin zetten.

edit: zo cooler eronder gelegd, op 12 volt. Ben benieuwd....

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2003 19:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok hij loopt nu weer vast....

Ga het nu nog 1 keer proberen (alleen met het Twinmos geheugen), misschien is dat samsung geheugen wel geen pc2100....

Kan het de voeding zijn? Het is toch gek dattie pas naar een tijdje vastloopt? Lijkt me logischer dat het de videokaart is...

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 16 maart 2003 @ 20:04:
Probeer dan oudere versies :)

Als de BSOD altijd op ati3d2ag.dll terugkomt, dan mag je er wel vanuit gaan dat het de drivers zijn. Wat is overigens de foutcode/melding?
BSOD komt niet altijd op ati3d2ag.dll terug. Soms knalt ie terug naar windows, soms loopt ie vast met een andere BSOD....

Heb nu geluidskaart, brander en DVD eruit gehaald.... nog steeds niet vastgelopen.

Het is toch onlogisch dattie na een tijdje pas vastloopt omdat de voeding te zwak is? Lijkt me dat dat meteen gebeurd, of niet... Hij slaat er ook nooit zomaar in windows uit. Bij een zwakke voeding kan de pc toch ook plotseling in windows rebooten? Dat is nameiljk nog niet gebeurd.

Ik ga zo alles er weer in zetten, cooler vastschroeven, en behulp van Radeonator de snelheid van de videokaart terugschroeven... ik wordt hier echt gek van.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Cooler eronder gelegt? En je denkt dat dat helpt? Mjah, het probleem is dat de warme lucht niet naar buiten kan, en de beste methode om warme lucht naar buiten te blazen is toch een aantal fans aan de zijkant vastmaken (dus gaten in de kast etc.), misschien eentje bovenaan, of gewoon de zijkant van de kast niet meer erop zetten. Vraag anders aan de eigenaar wat hij het liefste heeft, ventilatoren (dus ronde gaten en afdekplaatjes) of zijkant open.

Als je echt denkt dat het de voeding is moet je even vertellen hoeveel amp er op de 12/5/3V lijnen lopen. Daar kunnen we wat mee :)

kijk hier: http://firingsquad.gamers.com/guides/power_supply/ voor meer info over powersupplies, kan je zelf kijken of dat het probleem is.

[ Voor 25% gewijzigd door GambitRS op 17-03-2003 20:55 ]

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu een kastcooler gewoon vastgemaakt waar die hoort (vooraan, is de enige plek waar hij uberhaupt kan), alles er weer in gezet, en nu met tweak proggie geheugen en core op allerlaagst gezet. Hij loopt vast.... Opnieuw, nu samsung geheugen eruit, ben benieuwd... hij doet het iig langer dan de vorige keer.

Dankje voor de link, ga ff kijken. Het ziet er namelijk wel uit als een cheape voeding.
Heb zelf duron 1.2 , gf 4 mx, matrox millenium, WD 80 gig, dvd, writer, tv kaart, netwerkkaart, sb live allemaal op een 300 watt voeding... nooit problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Ah.... misschien toch de voeding.

Er zit een XP1800 in, en hij levert op de 12 volt lijn maar 13A.
hier: http://firingsquad.gamers.com/guides/power_supply/page4.asp
staat dat 15A te weinig is voor een XP2000. Denk toch maar es dat ik een andere voeding ga proberen.

Verwijderd

Uh ja, het kan best de voeding zijn.

Het is toch niet een 250 of 235 watter of zo hoop ik..?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 22:29:
Uh ja, het kan best de voeding zijn.

Het is toch niet een 250 of 235 watter of zo hoop ik..?
ff goed lezen hé.... is een 300 watt voeding. Maar hij levert dus op de 12 volt lijn maar 13 Ampere, is imho dus iets te weinig voor een Athlon 1800+.

Heb gisteren zonder writer/dvd/floppy geprobeerd, en hij liep niet vast, maar heb maar 3 keer 3dmark gedaan, ging daarna slapen dus... vanmiddag weer proberen.

De pc is trouwens gekocht bij een bedrijf, dus is niet zelf gebouwd. Het enige wat de eigenaar er aan verandert heeft is een extra geheugen reepje (samsung 128 mb) en een betere geluidskaart (Hercules Muse XL ipv o/b).
Misschien zijn die toevoegingen net de bottleneck geweest voor de voeding.

• GambitRS

GambitRS

w00t

Of misschien dat de voeding gewoon in het begin al niet goed was en naar mate hij ouder werd hij minder stroom ging leveren.

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 22:08
13A op de 12 volt, das een budget 300watt. Ik zou zeker ook voor betere voeding gaan. Wat zeggen de temp proggies in je pc? ( zet een temp log program aan zodat je na de crash kakijken in de logs )

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 March 2003 @ 09:48:
[...]

dus op de 12 volt lijn maar 13 Ampere, is imho dus iets te weinig voor een Athlon 1800+.
Op dat bord wordt de CPU niet uit de 12 Volt gevoed volgens mij, maar ouderwets uit de 5 volt dacht ik .. ???

Of heb jij die kleinere stekker (De P4 stekker noemen ze hem) ook aangesloten op het bord...??

Verwijderd

Topicstarter
Ok... ik ben bijna de wanhoop nabij...

Heb nu het volgende gedaan:

Heb de voeding van me broer in de pc gezet (Chieftec 350 watt ofzo, levert iig 17 A op de 12 volt lijn). Ik gebruik de P4 stekker niet (dacht dat je die ook alleen maar bij P4's hoeft te gebruiken???). Het heeft geen resultaat, hij blijft, met Samsung en Twinmos geheugen en alle kaarten en dvd/writer erin vast lopen. Heb daarna ipv de Ati Radeon kaart mijn GF4MX erin gedaan. Geen resultaat, zelfde soort vastlopers. Ik denk niet dat het door de drivers komt, de BSOD's zijn van alle aard, ati3d2g.dll, maar ook IRQ fouten, plotseling resetten (1 keer gebeurd), ook ander BSOD's zonder duidelijke oorzaak.

Ik heb nu mijn Kingston geheugen erin gezet en het Twinmos en Samsung in mijn pc, waar ik nu zit te typen, ga zo wel Warcraften, kijken of het misschien toch daar aan ligt.

Temperatuur lijkt me ook uitgesloten. Die GF4MX is bij mij nooit vastgelopen, en er zit nu een extra kastcooler in. Op de Athlon XP zit een huge cooler, en sandra en de bios zeggen dattie maar 50 graden wordt.

Iemand nog ideeen? Ik ben nu aan het benchen met mijn geheugen erin, en tot nu toe niet vastgelopen (hij komt gewoon "raar" ver).

Zit er niet een bug in de chipset waar ik niet vanaf weet? Bios flashen misschien idee? Ik heb SP1 erop staan, dus daar zal het ook niet aan liggen. Via hyperion en Ati Catalyst staan ook erop (nieuwste).

Ok, hij heeft nu de eerste benchmark afgemaakt.... zegt nog niet zoveel (soms gebeurde het pas na de vierde ofzo), maar het geeft hoop :-).

Hij doet 8000 3dmarks (2001SE), beetje redelijk?

• GambitRS

GambitRS

w00t

Het kan gewoon het geheugen zijn. Misschien is het de combinatie van de twee die niet werkt, misschien is een van de reepjes niet goed, misschien wordt een van de reepjes wel overgeclockt door te ruwe settings (omdat dat andere reepje dat wel aan kan en je zelf dat hebt ingesteld, of de BIOS de settings van dat reepje gebruikt, of verzin maar zelf :+ ), misschien is een van de reepjes wel stuk, misschien worden ze te warm, misschien is het iets anders.... maar als je 1 voor 1 gaat elimineren vind je vanzelf de oplossing. Je moet wel veel werk verrichten, maar dan weet je wel waar het aan lag.

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:25
Verwijderd schreef op 19 maart 2003 @ 16:47:

Hij doet 8000 3dmarks (2001SE), beetje redelijk?
Das prima voor zo'n bak

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Verwijderd

Topicstarter
GambitRS schreef op 19 March 2003 @ 17:08:
Het kan gewoon het geheugen zijn. Misschien is het de combinatie van de twee die niet werkt, misschien is een van de reepjes niet goed, misschien wordt een van de reepjes wel overgeclockt door te ruwe settings (omdat dat andere reepje dat wel aan kan en je zelf dat hebt ingesteld, of de BIOS de settings van dat reepje gebruikt, of verzin maar zelf :+ ), misschien is een van de reepjes wel stuk, misschien worden ze te warm, misschien is het iets anders.... maar als je 1 voor 1 gaat elimineren vind je vanzelf de oplossing. Je moet wel veel werk verrichten, maar dan weet je wel waar het aan lag.
Ik heb idd nog niet gekeken naar de timings... Ga nu ff warcraften, kijken oftie het trekt, zo ja dan zijn het wellicht de timings.

Heb net met me eigen geheugen gebenchd, stuk of 8 keer, geen vastlopers. Heb nu weer de oude voeding erin, met mijn geheugen, kijken oftie stabiel wilt lopen. Ik raad de eigenaar iig een nieuwe voeding aan, want dit ding is dus én te licht, én de ventilator maakt herrie :-).

Verwijderd

Topicstarter
Mijn PC heeft geen problemen met het geheugen, tenminste heb een half uur gewarcraft en alles ging prima.

Ik heb het weer teruggestopt, en heb hier de timings voor me neus... hij staat nu op auto, op de volgende settings:

Dram PH limit: 8 C
Dram Idle Limit: 8 C
Dram Trc Timing Value: 10 C
Dram Trp Timing Value: 3 C
Dram Tras Timing value: 7 C
Dram CAS Latency: 2.5 C (staat ook op de reepjes, dus da's goed)
SDram Trcd Timing Value: 3 C

Is dit agressief? Of juist beetje sloom? Ik kan ook "Top Performance" op "enabled" zetten, maar denk dattie dan alleen maar instabieler wordt...

Verwijderd

Topicstarter
Nou ja, whatever, ik weet nu zeker dat het het geheugen is. Heb met me eigen geheugen iedere test van 3dmark 10 keer gedaan (was tie dus wel een uurtje mee bezig), en hij is niet vastgelopen. Ik doe er nog een nieuwe voeding in, deze koop ik bij Computerland. Het is een Topower 470 watt, met 17 A op de 12 volt lijn, lijkt me dus wel voldoende. Hij kost €80, maar de eigenaar vond dat iig niet erg.

Bedankt iig voor de reacties!

Verwijderd

Ik heb deze opmerking al eerder gelezen in de thread.
Maar kon niet uit jouw reacties opmaken of je de memtest al gedaan had?
Die kun je hier downen --> http://www.memtest86.com/
Gooi dat proggie eens over de verdachte reepjes geheugen heen :)
Pagina: 1