Hoe mijn SCSI schijf weer als c: neerzetten?

Pagina: 1
Acties:

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
sys:
1x scsi schijf, 2x ide schijf, 2x cd drive, xp prof.
de scsi schijf waarvan windows boot is nu softwarematig als c: neergeknald, ik zal uitleggen hoe ik dat gedaan heb. in dos is het d: en de 1e ide schijf is c:

toen ik nog geen scsi schijf had had ik xp op de 1e ide schijf staan. toen heb ik de scsi schijf erbij geprikt en die gepartitioneerd in windows en een drive letter gegeven. vervolgens heb ik in het register aangegeven dat de scsi schijf c: moest worden, en de 1e ide schijf d: (je kunt in het register ook driveletters veranderen van systeempartities)

daarna gereboot, met ghost de ide schijf naar de scsi schijf gekloond, weer gereboot, en voíla, mijn systeem bootte van de scsi schijf. leuk staaltje gehussel al zeg ik het zelf.

als ik echter nu mijn scsi disk ga formatteren, en er 2k prof op ga zetten, dan zal 2k prof de scsi schijf als d: gaan zien. ik wil echter mijn boot schijf als c: houden. ik kan wel die wisseltruuk weer gaan doen, dus eerst op de ide schijf installeren en daarna in het register pielen, maar dat wil ik eigenlijk niet.

hoe krijg ik mijn bios of mijn win2k installatie zo ver dat hij de scsi schijf als c: gaat zien, zonder aan de partities van de andere schijven te gaan lopen kloten (dus bijv. extende maken ipv primair) ??

't ziet er nu zo uit. zoals je ziet gaat dos mijn c: schijf zeker niet als c: zien.

klik voor vergroting
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ippc/b/diskman.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door BalusC op 16-03-2003 18:15 . Reden: pic resized ]

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-03 19:19
Ik doe het altijd alsvolgt in dit soort situaties (bij meerdere raid controllers bv):
In jou geval gewoon de hele ide controller waar de ide disk(s) aanhangen deactiveren in bios. Dan windows installeren en pas als windows helemaal geinstalleerd is weer heractiveren. Dan gooit ie hem gewoon erachter.

Je moet ook eff kijken of je de bootvolgorde goed hebt ingesteld. (dus scsi voor ide) Normaal zou ie dan al meteen je scsi als C: drive moeten pakken.
(Daar je niet meerdere ide / scsi controllers hebt zou bovenstaande truckje met deactiveren van ide controller nl helemaal niet nodig zijn, en is het alleen een kwestie van bootvolgorde instellen. )

Suc6 ermee

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
hij gooit dus mijn scsi drive in dos wel als 2e schijf neer, en als boot order staat scsi, c,a ofzo. maar dat maakt niks uit, want ik gooi idd gewoon de ide schijven ff op 'none' in het bios en ga ff kijken wat hij er van gaat brouwen. bedankt! (het is zo simpel maar kom er maar ff op)

[ Voor 11% gewijzigd door smvs op 16-03-2003 18:50 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je moet gewoon even alle schijven behalve de bootschijf uitzetten (stroom eraf) als je Windows gaat installeren.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ja psies, ik heb ook onwijs zitten kloten, maar op een gegeven moment dacht ik, wat boeit het nou, dat de Os schijf C: of G: is, het is maar een aanduiding.

specs

Pagina: 1