[XP] Netwerk kapot na verwisselen NIC

Pagina: 1
Acties:

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
hallo,

mijn probleem is als volgt;
na maanden trouwe dienst van m'n netwerktkaart onder windows XP besloot ik deze vanmiddag te vervangen door een andere, ik ging naar device manager, deed uninstall op de kaart en zette m'n PC uit. Ik verwisselde de kaarten en startte weer op.

Na het instellen van TCP/IP naar de correcte waarden om via m'n adsl modem/router te kunnen internetten bleef het opeens akelig wit bij het openen van internet explorer, waarna na enkele seconden mij werd verteld dat de pagina niet gevonden kon worden.

:{

Na mij ervan verzekerd te hebben dat het hier niet zomaar om een configuratiefout ging probeerde ik een ping uit te voeren naar mijn adsl modem... tot mijn verbazing zag ik dat ping opeens wel heel creatief omging met het IP adres van m'n router, omdat ik even niet zo snel weet waar alle speciale tekens zitten zal ik het met een omschrijving moeten doen;

Nadat ik ping 10.0.0.138 had getyped gevolgd door een enter verscheen de volgende tekst:

Pinging to > (wit gevuld driehoekje) with 32 bytes of data:

<4 tal geslaagde replies!>

Ping statistics voor Oú<schoppenteken> :
<stats>

Kortom; het IP adres lijkt scrambled met rare tekens te worden weergegeven.
Ik krijg echter wel reaktie van m'n router en ook van EXTERNE ip adressen!!

Als ik deze adressen echter wil bezoeken via IE krijg ik weer de melding dat de pagina niet kan worden weergegeven (dit lijkt overigens te gebeuren zonder dat er echt naar de pagina gezocht wordt... de melding verschijnt meteen!)

Het is zelfs niet meer mogelijk om de service pagina van m'n alcatel ADSL modem te bezoeken op ip 10.0.0.138

Wat ik heb geprobeerd om het op te lossen:

- NIC verwisselen met een 3e NIC
- Winsock resetten met tooltje
- TCP/IP stack resetten met tooltje
- Gillend op toetsenbord slaan (hielp ook niet)

De 2 NIC's die ik heb geprobeerd komen uit andere PC's waar ze goed werken, ze zijn dus niet defect.

Komen deze symptomen iemand bekend voor en/of weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Ik installeer windows XP liever niet opnieuw

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Doe's IPCONFIG /ALL hier posten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Wouter
  • Niet online
"Windows IP Configuration"

Gevolgd door niks... na het resetten van Winsock krijg ik trouwens geen reaktie meer op pings!!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Nou, lekkere tooltjes waren dat dan :(
'k Denk dat re-install van XP de snelste manier gaat zijn om e.e.a. weer aan het werk te krijgen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Wouter
  • Niet online
Ik denk dat re-install van windows XP de aller langzaamste manier is om m'n computer weer zo te krijgen zoals ie een uur geleden was, als je begrijpt wat ik bedoel... ik heb er maanden over gedaan om het zo te krijgen als nu en dat gooi ik niet zomaar weg

[ Voor 5% gewijzigd door Wouter op 16-03-2003 17:39 ]

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 11:13

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

restore pointje doen?

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• Wouter
  • Niet online
Heb geen restore points... zag daar nooit het nut van in..

Daarbij had ik niet verwacht dat windows XP niet eens een nieuwe NIC kon installeren zonder self destruct uit te voeren |:(

[ Voor 53% gewijzigd door Wouter op 16-03-2003 17:50 ]

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Kun je XP niet installen over de huidige heen zoals met 98?
dan ben je niet alles kwijt.

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 22:00

grimson

domeingrommer

System files checken ?

'sfc /scannow'

Nic uninstallen en opnieuw installeren ?
(Win2K en XP zien voor elk PCI slot een andere NIC, maw. plaats je de NIC in een ander PCI slot, dan wordt deze als een 'nieuwe nic' gezien.)

[ Voor 49% gewijzigd door grimson op 16-03-2003 17:56 ]

Verwijderd

Even alles verwijderen wat ook maar naar netwerk ruikt.. volgorde: services, protocollen, adapters. Dan rebooten zonder kaart. Kijken of er nog iets is blijven hangen, indien van toepasssing dit ook verwijderen. Dan uit --> kaart er in --> aan --> kaart installeren.

Zet je modem en eventuele hubs/routers/switches ook even uit/aan nadat je een nieuwe kaart geinstalleerd hebt (ARP).

daarna zou het gewoon moeten werken, een reinstall is sowieso nooit nodig..

• Wouter
  • Niet online
Ik heb trouwens nog wel restore points gevonden... windows had er gister een aangemaakt toevallig :) ... hopelijk werkt die

Hezik... je kan in WinXP TCP/IP protocol sowieso niet verwijderen geloof ik.
En er staan nog allemaal oude netwerkkaarten in device manager onder hidden devices... die kan ik niet weghalen omdat windows dan zegt dat ze misschien nodig zijn voor het booten.

system files check mee bezig... ik moet nu eerst eten
ik post zo wel resultaten van alles

[ Voor 11% gewijzigd door Wouter op 16-03-2003 18:05 ]

• Wouter
  • Niet online
3Com NIC (degene die er oorspronkelijk in zat) terugzetten + system restore naar gisteren werkte :)

PFEW... het vooruitzicht misschien opnieuw te moeten installeren zag ik niet zitten;
maar waar het eigenlijk allemaal om draaide:

Ik heb een P166 MMX met 48 MB RAM waar Windows NT4 Server op draait, deze PC wil ik gebruiken als file/internet/ftp/web/-en wat niet meer-server... echter met de NIC die erin zat kwam de server al op 100% cpu load met een doorvoorsnelheid van 1.2 Megabyte/s (100 Mbit NIC), daarom wilde ik de 3com uit deze PC proberen, in de hoop dat deze voor minder cpu load en dus hogere snelheden zou zorgen.

Aangezien WinXP blijkbaar erg gehecht is aan de 3com.. en niet meer functioneert zonder, zal ik een andere oplossing moeten zoeken :{

• Giblet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:19

Giblet

Dingen

. w o u t e r . schreef op 16 March 2003 @ 19:08:
3Com NIC (degene die er oorspronkelijk in zat) terugzetten + system restore naar gisteren werkte :)

PFEW... het vooruitzicht misschien opnieuw te moeten installeren zag ik niet zitten;
maar waar het eigenlijk allemaal om draaide:

Ik heb een P166 MMX met 48 MB RAM waar Windows NT4 Server op draait, deze PC wil ik gebruiken als file/internet/ftp/web/-en wat niet meer-server... echter met de NIC die erin zat kwam de server al op 100% cpu load met een doorvoorsnelheid van 1.2 Megabyte/s (100 Mbit NIC), daarom wilde ik de 3com uit deze PC proberen, in de hoop dat deze voor minder cpu load en dus hogere snelheden zou zorgen.

Aangezien WinXP blijkbaar erg gehecht is aan de 3com.. en niet meer functioneert zonder, zal ik een andere oplossing moeten zoeken :{
die 1,2 megabyte/s ligt volgens mij niet aan je nic... ik heb ook n vergelijkbaar syteem (maar dan n laptop) draaien met n 100 mbit kaart en die komt ook nie boven de 1,2 megabyte/s uit. zal wel met je processorbelasting te maken hebben

• Wouter
  • Niet online
Ik heb eindelijk m'n netwerk werkend met een andere NIC op deze PC....ik denk dat het probleem bij MCAfee virusscan lag... die gaf steeds een melding dat ie wijzigingen had aangebracht in de winsock configuratie nadat ik een nieuwe NIC had geinstalleerd.

Dus... weet iemand een goede virusscanner die m'n systeem met rust laat? ;)
Pagina: 1