P-4 1,8 Willamete @ 65 C!!!

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
Beste GoT-ers en tweakers,

Mijn Medion (aldi pc) word veel te warm
Ik had mijn koeler verwijdert van de proc
er zat zo'n zwart plaatje onder, wat niet losging
heb ik via een fohn weten te verwijderen (tnx 2 this forum)
nu wilde ik een andere cooler plaatsen maar die wilde er niet op
dus ik wilde de oude koeler er weer opdoen, alleen nu geeft speedfan aan
dat de proc aan het bakken is. (daarvoor heb ik nooit gemeten 8)7 )

Ik heb dat zwarte plaatje erafgehaald en koelpasta erop gedaan
heel weinig, ik geloof 1 druppel en dan uitgesmeerd dmv het koelblok
eroverheen te smeren terwijl ik hem erin deed.

dit zijn de resultaten
Temp2= -105
Temp1= ong 65
HD0= ong 20
Temp3= ong 85

Dit zijn extreme waarden volgens mij, ik weet niet wat ik fout doe, maar daar zullen we gauw genoeg achter komen

alvast bedankt

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01 19:58

The Third Man

The Third Jellyfish

Het zwarte plaatje had je er gewoon op kunnen laten zitten; het is ook warmte geleidend materiaal.

Het lijkt er nu echter toch op dat je er teveel pasta op hebt gedaan; een flinterdun laagje is al genoeg. Geeft het BIOS ook die temperaturen aan? En zit de koeler er wel strak op?

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-02 06:03
jozy schreef op 16 March 2003 @ 16:27:
ik geloof 1 druppel en dan uitgesmeerd dmv het koelblok
eroverheen te smeren terwijl ik hem erin deed.
probeer het eens met een stukje plastic oid heel fijn uit te smeren.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:11

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Koeskoes schreef op 16 maart 2003 @ 16:43:
[...]

probeer het eens met een stukje plastic oid heel fijn uit te smeren.
Een bankpas bijvoorbeeld.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

wat voor koeler was de nieuwe? en heb je wel artic silver opnieuw gezet ?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2003 16:50 ]

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-02 08:59

BrZ

Verwijderd schreef op 16 March 2003 @ 16:47:
wat voor koeler was de nieuwe? en heb je wel artic silver opnieuw gezet ?
arctic silver ;)
En waar haal je dat spul opeens vandaan, heeft niemand het hier nog over gehad :)

Gewoon pasta is genoeg, heeftde TS dat wel gebruikt :?

Die temperaturen kloppen btw ook voor geen meter die daar staan, ik zou me er niet echt druk om maken... 65 graden boeit totaal niet voor je cpu en een P4 doorbranden is best knap als je dat voor elkaar krijgt :P

• Barazinbar
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
dit zijn de resultaten
Temp2= -105
Temp1= ong 65
HD0= ong 20
Temp3= ong 85
Als je PC als Temp2 -105 graden aangeeft lijken me de metingen niet zo betrouwbaar..... wat gaf ie hiervoor aan? klopte dat wel ?

Failure is nothing compared to regret

Verwijderd

Wat wordt er weer enorm slecht gelezen zeg!!!

De TS geeft aan voor de tijd nooit gemeten te hebben.

En ook dat hij idd hitte-geleidende pasta heeft gebruikt, vraag dat dus niet!

• Barazinbar
  • Laatst online: 09-11-2025
Goed lezen is op een zondagmiddag altijd wat moeilijker, dat blijkt (excuses) . Maar mijn punt was meer de onbetrouwbaarheid van de metingen...-105 en 85 lijken me niet in orde dus dan zal die 65 ook wel niet kloppen.

Failure is nothing compared to regret

Verwijderd

Doe je kast eens open en voel eens aan het koelblok, is die amper beetje te houden?
Dan is is de fan niet goed. Is ie amper warm: dan is ie verkeerd gemonteerd: Cpu en koeler schoonmaken en eropzetten met een dunlaagje warmtegeleidende pasta.

Ik heb trouwens het idee dat die temps helemaal niet kloppen, kijk eerst maar in je bios zoals Lekkere Kwal al zegt.

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-01 16:54

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

Waarom kijk je dan niet eerst of de koeler die je hebt gekocht er wel oppaste?
En waarom je van de originele koeler het materiaal heb verwijder..is een beetje raar maja.
En dat veel mensen zeggen dat je cpu koel moet blijf is eigenlijk niet nodig in principe is 6 graden cker nog wel te doen. Dus erg is het niet!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als temp 2 je northbridge is zal je wel je vingers branden >:)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Barazinbar schreef op 16 March 2003 @ 18:15:
Goed lezen is op een zondagmiddag altijd wat moeilijker, dat blijkt (excuses) . Maar mijn punt was meer de onbetrouwbaarheid van de metingen...-105 en 85 lijken me niet in orde dus dan zal die 65 ook wel niet kloppen.
Het blijkt al dat jij Speedfan niet kent... Speedfan leest zoveel mogelijk sensors uit, terwijl sommige niet gebruikt worden, waardoor díé waardes niet kloppen (zoals -105). Dat wil niet zeggen dat ze allemaal niet kloppen... 65 graden is niet ondenkbaar, maar het BIOS zal uitsluitsel geven (hoop ik).

• ErDBeer
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-07-2025
Volges mij sporen et temperatuur gebeuren met al die aldi pc's niet.
Me broertje heeft er 1 en die geeft aan dat het mobo 85 graden wordt en de proc. 75. Een maat van mij heeft precies hetzelfde. Met verschillende proggie's geprobeert (oa sisoft sandra) en er komt elke keer weer een andere extreme waarde uit, dus volgens mij spoort dat gwoon niet :)

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 15:57
BrZ schreef op 16 March 2003 @ 17:08:
[...]

arctic silver ;)
En waar haal je dat spul opeens vandaan, heeft niemand het hier nog over gehad :)

Gewoon pasta is genoeg, heeftde TS dat wel gebruikt :?

Die temperaturen kloppen btw ook voor geen meter die daar staan, ik zou me er niet echt druk om maken... 65 graden boeit totaal niet voor je cpu en een P4 doorbranden is best knap als je dat voor elkaar krijgt :P
Een p4 doorbranden is niet moeilijk hoor :+
pleur hem zo hoog als ie kan, zet hem flink aan het werk, en trek de koeler eraf :z :z :z :z :z :z

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 13:08
Bij mij geeft Speedfan een temp van 144+ aan bij temp 2 en bij temp 1 (cpu) 20'C.
ik heb helemaal geen sensoren op me mobo, maar volgens sisoft sandra zit die in mijn cpu zelf :?
dus op zich kan het wel kloppen. 65 is normaal die -105 is gewoon niet aanwezig in je systeem maar je chipset ondersteunt het wel (ligt aan de fabrikant of die erop word gemonteerd)

Even niets...

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

geez schreef op 16 March 2003 @ 18:37:
[...]

pleur hem zo hoog als ie kan, zet hem flink aan het werk, en trek de koeler eraf :z :z :z :z :z :z
Idd, als de core zelf al te heet wordt voordat de warmte wordt afgevoerd via de heatspreader is hij verloren...

Verwijderd

[...]

Dat overleeft ie en hij blijft nog draaien ook!
Alleen teveel stroom is plotseling overlijden... niet meer dan 1,75V gebruiken voor continu gebruik.

// maar graag weer ff ontopic :+

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2003 18:43 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 16 maart 2003 @ 18:42:
[...]

Alleen teveel stroom is plotseling overlijden... niet meer dan 1,75V gebruiken voor continu gebruik.
1,75 is standaard voor een willamette :+ :o
Met een ASUS bord ligt het zelfs standaard rond de 1,85 :D
:+

[ Voor 23% gewijzigd door Glashelder op 16-03-2003 18:49 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 16 March 2003 @ 18:42:
[...]

Dat is niet waar, als je de proc FLINK overklokt en dan de koeling laat uitvallen, is de heatspreader te traag met het vervoeren van de warmte van de core, en dan is de core al doorgebrand alvorens de heatspreader de warmte heeft doorgevoerd.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

[...]

http://www.tomshardware.c...s_hardware_test_lab_video :Z

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Lekkere Kwal schreef op 16 March 2003 @ 18:48:
[...]
Dat is niet waar, als je de proc FLINK overklokt en dan de koeling laat uitvallen, is de heatspreader te traag met het vervoeren van de warmte van de core, en dan is de core al doorgebrand alvorens de heatspreader de warmte heeft doorgevoerd.
Als dat zo zou zijn zou de heatspreader de warmte van core naar koeler zelf al niet aankunnen, met andere woorden, als dat waar zou zijn dan fikt ie zowieso door, met of zonder koeler :+

Zodra de temp boven een bepaalde waarde komt onderklok de P4 zichzelf onmiddelijk, en je begrijpt wel dat die temp met een redelijke marge onder de doorfik grens ligt :Y)

[ Voor 16% gewijzigd door Glashelder op 16-03-2003 18:52 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

:D dat is geen overgeklokte proc...
dual-zip schreef op 16 March 2003 @ 18:51:
[...]

Als dat zo zou zijn zou de heatspreader de warmte van core naar koeler zelf al niet aankunnen, met andere woorden, als dat waar zou zijn dan fikt ie zowieso door, met of zonder koeler :+
Nee, want de heatspreader stijgt dan minder snel in temperatuur omdat er dan nog wel een koeler aanwezig is. Is er geen koeler, dan is de heatspreader niet voldoende, en dan stijgt de temperatuur zo snel dat de proc al doorbrandt voordat de beveiliging gaat werken.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Lekkere Kwal schreef op 16 March 2003 @ 18:53:
[...]
:D dat is geen overgeklokte proc...
[...]
Nee, want de heatspreader stijgt dan minder snel in temperatuur omdat er dan nog wel een koeler aanwezig is. Is er geen koeler, dan is de heatspreader niet voldoende, en dan stijgt de temperatuur zo snel dat de proc al doorbrandt voordat de beveiliging gaat werken.
Tuurlijk 8)7 :X :z

Filmpje, linkje, voorbeeld??

1 opmerking, die p4 van tomshardware is een P4 willamette op 2ghz!!!
Die produceert 100 watt aan warmte :+

* Glashelder merkt dat ie Intel verdedigd... :X

effe 1 opmerking tussendoor:

De kans dat een koeler van een P4 afvalt is zo goed als nihil door het bevestigingssysteem. Bij een AMD is de kans vele malen groter indien men de press-on-clip gebruikt. Bij schroeven is de kans ook bij AMD nihil

[ Voor 42% gewijzigd door Glashelder op 16-03-2003 19:06 ]

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02 20:49
Ja doe dat maar eens met een geOCde P4 op 1,8V :z.

edit: spuit 11 :P

[ Voor 5% gewijzigd door iets op 16-03-2003 19:00 ]

tvw

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

dual-zip schreef op 16 maart 2003 @ 18:58:
[...]

Tuurlijk 8)7 :X :z

Filmpje, linkje, voorbeeld??

1 opmerking, die p4 van tomshardware is een P4 willamette op 2ghz!!!
Die produceert 100 watt aan warmte :+

* The Third Man merkt dat ie Intel verdedigd... :X

effe 1 opmerking tussendoor:

De kans dat een koeler van een P4 afvalt is zo goed als nihil door het bevestigingssysteem. Bij een AMD is de kans vele malen groter indien men de press-on-clip gebruikt. Bij schroeven is de kans ook bij AMD nihil
Maandje terug op de frontpage, was een megaoverclock met vapochill ofzo, werd 4 GHz gehaald ongeveer, met even later een dooie proc. Ik ga ff zoeken voor je.

En een P4 Willamette 2.0 GHz verbruikt 71 Watt, dat is wel wat minder hoor (nog steeds behoorlijk veel, maar geen 100).

EDIT
Reeds gevonden: nieuws: HardOCP duwt een Pentium 4 3,06GHz naar 4,2GHz
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1043426657.jpg
Staat trouwens in de quote van het artikel dat ze al een 2.0 GHz Northwood hadden gemold, 'k ga daar ook ff een plaatje van zoeken.

EDIT2
Eerst een 2e pic van de dooie 3,06:
Afbeeldingslocatie: http://www.hardocp.com/images/articles/104317361585CkZAmyBz_1_12_l.jpg
Helaas hebben ze bij [H] niet meer het artikel met de 2.0 GHz staan, in ieder geval kan ik het niet vinden.

[ Voor 25% gewijzigd door The Third Man op 16-03-2003 20:00 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Lekkere Kwal schreef op 16 maart 2003 @ 19:40:
[...]
Maandje terug op de frontpage, was een megaoverclock met vapochill ofzo, werd 4 GHz gehaald ongeveer, met even later een dooie proc. Ik ga ff zoeken voor je.

En een P4 Willamette 2.0 GHz verbruikt 71 Watt, dat is wel wat minder hoor (nog steeds behoorlijk veel, maar geen 100).

EDIT
Reeds gevonden: nieuws: HardOCP duwt een Pentium 4 3,06GHz naar 4,2GHz
[afbeelding]
Staat trouwens in de quote van het artikel dat ze al een 2.0 GHz Northwood hadden gemold, 'k ga daar ook ff een plaatje van zoeken.
Dat was omdat de heatspreader met een klap losschoot en door de druk van de vapochill knalde deze terug op de core. Dat vondt die niet zo fijn. Kennelijk heb je niet zo goed gelezen :)

De oorzaak wordt momenteel onderzocht bij Intel

Op intel staat inderdaad 76 watt voor een 2ghz (willamette) p4. Waarom staat er op de BalusC server dan 100,4W :?

BalusC je commetaar graag!!!
Nader onderzoek wees uit dat de heatspreader van de Northwood core was geklapt en dat de processor daar niet erg blij mee was, omdat de core nu op afstand van het koelingselement kwam te liggen. Toen de evaporator terugsloeg op de core, was het gebeurd.
De proccesor mag er dan niet blij geweest mee zijn dat hij geen koeling meer had, maar dat was niet de doodsoorzaak. In het artikel staat duidelijk, en ook in de quote hier dat de echte doodsoorzaak het terugklappen van de evaporator was :P
HardOCP is trots op zijn geschiedenis als processor-killer:
Offtopic, maar toch grappig :)
The fact that the evaporator was bolted tightly to the face of the CPU then allowed it to slam right back into our CPU's die. Of course, all of this took but a split second.
In een split second brand zowel een AMD als een Intel niet door hoor, dat duurt langer :)

[ Voor 42% gewijzigd door Glashelder op 16-03-2003 19:59 ]

• jozy
Ik wilde ook via men bios kijke hoe warm het was maar ik kan het nergens vinde
gore k*tding, word GEK, volgens mij is er ook wel iets met dat proggie ja,
nu laatie rond de 60 zien en als ik voel aan men koelblok issie best koud eigelijk
dus ik weet niet offie wel betrouwbaar is zoals jullie zeiden, maar suggesties zijn altijd welkom

(welke koeler raden jullie me aan, belangrijkste is stilte, OC-en vind ik minder belangrijk, hij moet stil zijn en goed koelen tnx, hij moet wel op die medion troep van me passe)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

jozy schreef op 16 March 2003 @ 19:59:
Ik wilde ook via men bios kijke hoe warm het was maar ik kan het nergens vinde
gore k*tding, word GEK, volgens mij is er ook wel iets met dat proggie ja,
nu laatie rond de 60 zien en als ik voel aan men koelblok issie best koud eigelijk
dus ik weet niet offie wel betrouwbaar is zoals jullie zeiden, maar suggesties zijn altijd welkom

(welke koeler raden jullie me aan, belangrijkste is stilte, OC-en vind ik minder belangrijk, hij moet stil zijn en goed koelen tnx, hij moet wel op die medion troep van me passe)
Tip: laat je koeler lekker zitten!!!
Temp klopt niet, is OVERDUIDELIJK!!

Back offtopic please >:)
(mogen we hier een nieuw topic over openen anders :?, wel leuke discussie :))

• jozy
maar men koeler maakt teveel lawaai man ik wil een stille hebbe als ik snacht download dan is het zon stofzuiger weetje hoe erg dat is

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

jozy schreef op 16 March 2003 @ 20:07:
maar men koeler maakt teveel lawaai man ik wil een stille hebbe als ik snacht download dan is het zon stofzuiger weetje hoe erg dat is
Dan moet je reviews lezen, dat hoor je hier niet te vragen :)
*hint
Bij TMG (http://www.tomshardware.com) hebben ze laatst nog een round-up van een heleboel koelers.

[ Voor 30% gewijzigd door Glashelder op 16-03-2003 20:10 ]

Verwijderd

standaard p4 koelers zijn aardig stil hoor, is het niet je voeding ofzo?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als overklokken niet belangerijk is dan hoef je ook niet op de temp te letten hoor.
Koop dan gewoon een P4 koeler die in ieder geval geschikt is voor je proc en die stil is, dan komt het wel goed :)

• jozy
isgoed bedankt jonges, maar nu weetik genoeg ik ga verder kijke

• BrZ

BrZ

dual-zip schreef op 16 March 2003 @ 19:45:
[...]
Op intel staat inderdaad 76 watt voor een 2ghz (willamette) p4. Waarom staat er op de BalusC server dan 100,4W :?

Intel heeft het altijd over average power usage, BalusC heeft het over de max. (AMD heeft het btw ook meestal over de max...)

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

BrZ schreef op 16 maart 2003 @ 20:23:
[...]

Intel heeft het altijd over average power usage, BalusC heeft het over de max. (AMD heeft het btw ook meestal over de max...)
Ai, dat is waar...

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

BrZ schreef op 16 March 2003 @ 20:23:
[...]

Oh, dus tijdens dat potje UTQuake3* wat THG doet voor ze de koeler eraf trekken (UT == volle belasting iig) verstookt ie wel 100 watt? :o

en wij tweakers draaien toch ook koetjes }:O >:)

*Thx Lekkere kwal, wist het zelf niet meer :'(

[ Voor 25% gewijzigd door Glashelder op 16-03-2003 20:32 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

dual-zip schreef op 16 March 2003 @ 20:28:
[...]

Oh, dus tijdens dat potje UT wat THG doet voor ze de koeler eraf trekken (UT == volle belasting iig) verstookt ie wel 100 watt? :o
't was niet UT, maar Quake3 (wedstrijdje het beste offtopic posten).

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Lekkere Kwal schreef op 16 March 2003 @ 20:31:
[...]
't was niet UT, maar Quake3 (wedstrijdje het beste offtopic posten).
Boeiend, het is toch een leuke discussie of niet?

Waar blijft het plaatje van de gemolde P4 2,0? >:)
Lezen blijft moeilijk :'( :+

Dan maar een titlechange :+

[ Voor 17% gewijzigd door Glashelder op 16-03-2003 20:38 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

dual-zip schreef op 16 March 2003 @ 20:33:
[...]

Boeiend, het is toch een leuke discussie of niet?

Waar blijft het plaatje van de gemolde P4 2,0? >:)

Dan maar een titlechange :+
Zoals ik al zei staat er geen artikel op [H] over die 2.0, maar ik zal ze wel ff mailen :Y)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dit is trouwens ook wel een leuke

Afbeeldingslocatie: http://www.twistedhardware.net/graphics/cpu/cb0077.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.twistedhardware.net/graphics/cpu/cb0078.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.twistedhardware.net/graphics/cpu/cb0079.jpg

>:)

Bron

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

LOL, vette site overigens, check deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.twistedhardware.net/graphics/cpu/cb0007.jpg
de gast die dit had gedaan zou opgehangen moeten worden (daarmee bedoel ik met zijn rugzak aan de kapstok 8))

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Afbeeldingslocatie: http://www.twistedhardware.net/graphics/cpu/cb0075.jpg

ik vindt deze wel toepasselijk: Chipped beyond believe >:)
Hoe krijgen ze het voor elkaar? Er is bij mij nog NOOIT een AMD gecrushd :Y)

Verwijderd

en dat dan nog wel met een gewone koelblok jezus.

• BrZ

BrZ

Op die site kan je ook mijn oude mobo vinden :'(

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Tsss, moet je zien wat die gast van [H] mij terugmaild (let niet op mijn taalgebruik in het mailtje, mijn grammachecker in mijn hoofd stond uit, normaal tik ik veel betere mailtjes als ik met Engelstaligen communiceer):
Hmmm....I really don't remember.

Kyle Bennett
Editor-in-Chief @ HardOCP.com
Owner @ Ratpadz.com

-----Original Message-----
From: Bastiaan Albarda [mailto:bastiaan@4ict.nl]
Sent: Sunday, March 16, 2003 1:45 PM
To: kyle@hardocp.com
Subject: What happened with the fried 2.0 GHz Northwood?

Hi,

In your article "Pentium 4 at 4.2 GHz" you wrote the following:
"For those of you whom have been around a while, you would know we were the first to fry a 1GHz T-Bird, the first to smoke a 2GHz Pentium4 Northwood and now it would seem we have added a Pentium4 3.06GHz HT processor to the list. Or does this one count as a "4GHz"?". My question is if you can give me some information about how the 2.0 GHz Northwood got fried, because I'm having a discussion about the possibility of frieing a Pentium 4, and you fried the 3,06 GHz because the heatspreader came lose because of the low temperatures, but I can't find the article where you fried the 2.0 GHz.

I would be very pleased if you could give me that info.

Kindest regards,

Bastiaan Albarda

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

BrZ schreef op 16 maart 2003 @ 21:02:
Op die site kan je ook mijn oude mobo vinden :'(
Welke is het :?
Lekkere Kwal schreef op 16 March 2003 @ 21:06:
Tsss, moet je zien wat die gast van [H] mij terugmaild (let niet op mijn taalgebruik in het mailtje, mijn grammachecker in mijn hoofd stond uit, normaal tik ik veel betere mailtjes als ik met Engelstaligen communiceer):
[...]
Oftwel hij wist het wel, maar had gewoon geen zin om je informatie te sturen :(
Wou waarschijnlijk snel ergens naartoe, en schreef nog effe snel een reply :(

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 16-03-2003 21:26 ]

• jozy
Ik wil graag een casefan plaatsen in men kast, maar moet die lucht ERIN blaze of juist ERUIT
en is het wel noodzakelijk, kdacht dat het beter was voor de airflow

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

jozy schreef op 16 March 2003 @ 21:40:
Ik wil graag een casefan plaatsen in men kast, maar moet die lucht ERIN blaze of juist ERUIT
en is het wel noodzakelijk, kdacht dat het beter was voor de airflow
Lieve schat, wij GoTters waarderen het zéér als je eens zelf de moeite zou nemen om je vragen te beantwoorden. Om je daarin tegemoet te komen hebben wij zogenaamde FAQ's (Frequently Asked Questions) opgesteld, die, zoals de naam als zegt, de meest gestelde vragen bevatten én beantwoorden. Elk forum op GoT heeft zijn eigen FAQ (soms wel meer :o), en laat nou net het forum Die-Hard Overclocking & Cooling er ook eentje hebben, die je via deze link kan bereiken: Frequently Asked Questions DOC (laatste update 13-11-02)

Zo, en nu door de plee met dat mierzoete gedoe, voortaan de Faq's lezen of ik zet je in SEM en dan komt er gelijk een slotje op dit topic :> (zo kan het dus ook).

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Woei, hoe krijg je dat voor elkaar??

Alle voltages omhoog gegooit, alles overgeklokt zeker?

• jozy
sjees ik wist niet dat je zon mierenneuker was, wie zegt dat je het moet beantwoorden, ipv zo lange tekst op te tikke, sorry hoor

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

jozy schreef op 16 March 2003 @ 22:09:
sjees ik wist niet dat je zon mierenneuker was, wie zegt dat je het moet beantwoorden, ipv zo lange tekst op te tikke, sorry hoor
Ik vindt dat nou niet bepaald mierenneuken eigenlijk. Maar het komt erop neer dat je die vraag in die FAQ had kunnen vinden. Als iedereen daar topics over gaat openen loopt het uit de hand. Daar is ie (schijnbaar) voor in het leven geroepen :)

Mierenneuken is om te zeggen dat jij GoT niet moet zien als een chatbox, met dat taalgebruik van je.
hoort er zo uit te zien:
Ik wist niet dat je zo'n mierenneuker was, wie zegt dat je het moet beantwoorden, in plaats van zo'n lange tekst te typen, sorry hoor.
Staat overigens ook in de faq >:)

• ReseT
  • Niet online
Heeft jouw medion PC wel de normale bracket waarin je koeler hoort? Want in de medion P4 2,66Ghz zit daar een ander bracket in die speciaal voor de koeler is. Met bracket bedoel ik dat zwarte plastic ding.

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

• BrZ

BrZ

dual-zip schreef op 16 March 2003 @ 21:57:
[...]

niet eens ge-oc't...
Schijnt wel vaker voor te komen met dat mobo (dual athlon). Gelukkig via garantie een nieuwe gekregen :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:51
jozy, als dat ding 65+ graden wordt en je heatsink voelt koud aan doe je toch iets verkeerd bij het bevestigen of de meting gaat niet goed; 65&#176 C laat zich wel vernemen (of er is iets mis met je hand :+ ).

dual-zip schreef op 16 maart 2003 @ 21:57:
[...]

Helaas is dat een te vaak voorkomend Tiger MP euvel; Tyan heeft de stroomvoorziening van het bord niet echt goed uitgedacht :/ Zo trekken beide Athlon's flink aan de 5V lijn waardoor er in bepaalde gevallen teveel door de 5V ATX connector pinnen stroomt en het zaakje te heet wordt met dat als treurig gevolg (ik leg mijn vinger zo heel af en toe ook even op de connector, tot dusver geen overdreven warmte of een caramel achtige verkleuring :) )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

dual-zip schreef op 16 March 2003 @ 19:45:

BrZ schreef op 16 March 2003 @ 20:23:
Klopt, als je goed kijkt, dan staat in de table header tussen haakjes "max" B)

Het leek me namelijk zinniger om de maximumwaarden mee te nemen dan gemiddelde waarden. Want dan weet je tenminste waar je aan toe bent qua koeling en stroomverbruik ;)

[ Voor 42% gewijzigd door BalusC op 17-03-2003 07:04 ]

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:26
In zijn (voor jouw te lange antwoord) staat waar je het antwoord op je vraag kan vinden. Overigens bevatte de gestelde vraag niet alle informatie om een goed antwoord te geven.

• jozy
ReseT schreef op 16 maart 2003 @ 23:13:
Heeft jouw medion PC wel de normale bracket waarin je koeler hoort? Want in de medion P4 2,66Ghz zit daar een ander bracket in die speciaal voor de koeler is. Met bracket bedoel ik dat zwarte plastic ding.
Ja zon bracket zit erop ja
maar als je die eraf haalt kan ik die intel boxed kooler er niet op kwijt
want die heeft geen brackets alleen zon beugel geval :r
die zo je dus in die bracket meoten klikkken maar dat past niet want
dat koelblok is groter, dus heb ik die bovenkant eraf gehaald
(die koeler dus) en op mijn oude koelblok gezet en zo late werke
ff kijke of dit een betere oplossing is
btw

zo geeft speedfan aan datie maar 2500 rpm's maakt, maar ik wil dit verhogen
maar nergens kan ik dat voltage omhoog gooien, ook niet in bios (gore k*tding)
weten jullie andere manier met speedfan gaatie crashe namelijk
kan een boxed northwood wel op een willmatte eigelijk?

[ Voor 31% gewijzigd door jozy op 17-03-2003 16:27 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

jozy schreef op 17 maart 2003 @ 16:25:
[...]

Ja zon bracket zit erop ja
maar als je die eraf haalt kan ik die intel boxed kooler er niet op kwijt
want die heeft geen brackets alleen zon beugel geval :r
die zo je dus in die bracket meoten klikkken maar dat past niet want
dat koelblok is groter, dus heb ik die bovenkant eraf gehaald
(die koeler dus) en op mijn oude koelblok gezet en zo late werke
ff kijke of dit een betere oplossing is
btw

zo geeft speedfan aan datie maar 2500 rpm's maakt, maar ik wil dit verhogen
maar nergens kan ik dat voltage omhoog gooien, ook niet in bios (gore k*tding)
weten jullie andere manier met speedfan gaatie crashe namelijk
kan een boxed northwood wel op een willmatte eigelijk?
Een willamette is veel groter dan een northwood, dus nogal wiedes dat het niet past (willamette = socket 423 en northwood 478) 8)7

Je kan ook het voltage van de fan niet in het bios veranderen, je zal het handmatig moeten doen (15,3 of 17 volt van de atx connector).

• jozy
Lekkere Kwal schreef op 17 March 2003 @ 17:54:
[...]
Een willamette is veel groter dan een northwood, dus nogal wiedes dat het niet past (willamette = socket 423 en northwood 478) 8)7

Je kan ook het voltage van de fan niet in het bios veranderen, je zal het handmatig moeten doen (15,3 of 17 volt van de atx connector).
Hoe doe je dat dan pcies?:S waar kan ik die waardes veranderen

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

jozy schreef op 17 March 2003 @ 18:01:
[...]

Hoe doe je dat dan pcies?:S waar kan ik die waardes veranderen
Je verandert nergens een waarde, je gebruikt de voedingslijnen op de atxconnector (overigens mag je koelertje niet meer dan 1 A verbruiken als je dit veilig wilt doen; zorg er ook voor dat de door jou gebruikte lijnen voldoende stroom kunnen leveren (staat meestal op sticker op voeding)).

• Novah
  • Laatst online: 13-02 22:55
Hmjah een Aldi PC... een cheapo mobo zonder tempsensoren had je kunnen aan zien komen maargoed... iemand die je wijst op de FAQ is geen mierenneuker maar iemand die te lui is je heel even kort uit te leggen (:P ;)) dat er geen airflow is met 1 fan. Er ontstaat dus pas een airflow wanneer je een fan in en een fan aan de andere kant uit laat blazen, zo gaat de lucht in de kast bewegen door de kast heen. Met 1 fan beweegt de lucht ook wel maar flowt hij niet door de kast. Als je maar 1 fan gebruikt zou ik hem in laten blazen om de doodsimpele reden dat hij dan koude lucht toevoert wat de processor beter kan gebruiken dan warme lucht afvoeren omdat dat effectiever is. :)

• BrZ

BrZ

Lekkere Kwal schreef op 17 maart 2003 @ 17:54:
[...]
Klok en klepel enzo? :P

socket 423 is altijd een willamette, socket 478 kan beide zijn... Kijk maar op de site van BalusC :P

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

BrZ schreef op 17 March 2003 @ 19:02:
[...]

Klok en klepel enzo? :P

socket 423 is altijd een willamette, socket 478 kan beide zijn... Kijk maar op de site van BalusC :P
Bah, ik kan ook nooit iets goed verbeteren :o

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

BalusC schreef op 17 maart 2003 @ 07:03:
[...]

[...]
Klopt, als je goed kijkt, dan staat in de table header tussen haakjes "max" B)

Het leek me namelijk zinniger om de maximumwaarden mee te nemen dan gemiddelde waarden. Want dan weet je tenminste waar je aan toe bent qua koeling en stroomverbruik ;)
Met andere woorden weer een typische marketing truc van Intel :)

Ik denk dat heel veel mensen naast mij daar overheen lezen, average in plaats van max :(

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:51
Mja, voor het gros v.d. Pentium gebruikers is die waarde ook totaal niet interessant natuurlijk, alleen de geeks die per se zélf een doos inelkaar willen sleutelen (en daarvan leest het gros ook de specs/manuals en wat dies meer zij niet :X ) :+ Dus om het een marketing truc te noemen?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Maar als je er nou net overheen leest dat het daar om average gaat en niet om max, dan staat AMD in een slecht daglicht

Edit: quote overbodig :)
Oei, bijna een dubbelpost :+
Novah schreef op 17 March 2003 @ 18:14:
Als je maar 1 fan gebruikt zou ik hem in laten blazen om de doodsimpele reden dat hij dan koude lucht toevoert wat de processor beter kan gebruiken dan warme lucht afvoeren omdat dat effectiever is. :)
Ik denk juist dat het afvoeren van de warme lucht effectiever is omdat je dan voordat deze lucht zich in de top van de kast gaat nestelen kan afvoeren. De lucht moet er wel uitgedreven worden. Als jij 1 fan naar binnen laat blazen aan de voorkant dan nestelt volgens mij de warme lucht zich aan de bovenkant.

Klopt dit zo'n beetje :?

[ Voor 130% gewijzigd door Glashelder op 17-03-2003 23:06 ]

• BrZ

BrZ

dual-zip schreef op 17 maart 2003 @ 23:02:
Maar als je er nou net overheen leest dat het daar om average gaat en niet om max, dan staat AMD in een slecht daglicht
Mja, staan ze eigenlijk al tijden.. Hoe vaak hoor je niet in Intel/AMD discussies niet dat AMD's zo heet zijn en dergelijke, terwijl Pentium 4's (op Itaniums na) zo ongeveer de meest warmte producerende CPU's zijn :D

Maar goed, dit moet geen Intel/AMD discussie worden ;)

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

dual-zip schreef op 17 maart 2003 @ 23:02:Ik denk juist dat het afvoeren van de warme lucht effectiever is omdat je dan voordat deze lucht zich in de top van de kast gaat nestelen kan afvoeren. De lucht moet er wel uitgedreven worden. Als jij 1 fan naar binnen laat blazen aan de voorkant dan nestelt volgens mij de warme lucht zich aan de bovenkant.

Klopt dit zo'n beetje :?
Het is het belangrijkste dat het voor de lucht duidelijk is waar hij naartoe moet. Als er bovenin alleen een traag fannetje in de voeding zit, heeft het weinig zin om een fan onderin naar binnen te laten blazen; veel lucht blijft immers doelloos rondcirkelen in de kast.

In zulke gevallen is het beter om een extra fan naar buiten laten blazen bovenin. Op deze manier wordt er lucht uit de rest van de kast aangezogen zodat de warme lucht bovenin de kast vervangen wordt door iets koelere lucht uit de rest van de kast.

Helaas is ook dit niet optimaal, omdat de lucht overal vandaan moet komen, dus is er nog steeds geen duidelijke airflow. Dus is nog een extra fan onderin die naar binnen blaast het beste, want dan stroomt er koele lucht van buiten de kast de kast in en gaat linea recta naar de fan bovenin die gelijk de nu opgewarmde lucht naar buiten blaast. Ook de voeding zuigt nog wat lucht naar buiten, maar lang niet zoveel als een 12v of 15,3v 80x80 casefan.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

BrZ schreef op 17 March 2003 @ 23:22:
[...]

Mja, staan ze eigenlijk al tijden.. Hoe vaak hoor je niet in Intel/AMD discussies niet dat AMD's zo heet zijn en dergelijke, terwijl Pentium 4's (op Itaniums na) zo ongeveer de meest warmte producerende CPU's zijn :D

Maar goed, dit moet geen Intel/AMD discussie worden ;)
Pentium 4's zijn zelfs heel goed in staat om dat gigantische standaard koelblok helemaal heet te stoken met ECC aan. Maargoed, het zijn meestal de mensen die niet weten waar ze over praten die zo lopen te blaten. Ik denk dat als je aan de mensen hier vraagt wat meer hitte produceert, een P4 3,06 HTT of een Athlon 1400 (Thunderbird), dat de meeste zullen zeggen de Athlon 1400. Hoewel het tegendeel waar is. De TB 1400 produceert 72 watt aan warmte terwijl de 3,06 (P4) over de 100 watt zit.

Is overigens maar 30 watt verschil dus de term "1 van de heetste CPÚ's ooit" klopt al helemaal niet meer :D

Pagina: 1