Toon posts:

logische opbouw voor IQ verhoging

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal vast wel niet de enige zijn die het is opgevallen, maar bepaalde nummers van amadeus mozart worden toch herkent door veel mensen als geest veruimend.

Toen ik een nummer hoorde gister avond viel het me op dat men zich telkens aan het zelfde ritme hield wat opzich niet zo gek is maar de intensiteit werd groter en de ingewikkeldheid telkens een beetje opgebouwd maarwel zodat je hersenen er zich op aan konden passen.

Als dit geest veruimend werkt doordat je hersenen de tijd hebben om mee tegaan zou ik hier gelijk een applicatie voor moeten schrijven. Handig bij het leren...

Nu ben ik benieuwd of er mensen zijn die ook dit soort gevallen zijn tegen gekomen. En of er mensen zijn die hier applicaties kennen die je hersen activiteit in een hogerstadium kan brengen door bijvoorbeeld het opschroeven van de intensiteit...

Verwijderd

ik denk dat je om slimmer te worden (als dat door de door jou genoemde oorzaak komt) beter muziek van j.s. bach kunt luisteren.

er zijn weinig werken zo complex als zijn klavierwerken (das wohltemperierte klavier, die kunst der fuge, de goldbergvariaties)

vooral die laatste komt erg overeen met je beschrijving, dat zijn namelijk 30 variaties op een thema, varierend van heel simpel (de eerste), tot echt verschrikkelijk moeilijk (de rest) ookal klinken sommige misschien niet zo, ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat ze zo'n beetje de hel vertegenwoordigen onder de werken die je als pianist kunt tegenkomen :)

Verwijderd

Maar leg je titel eens beter uit, Fibertrip?

Is het je stelling dat je je IQ kunt verhogen door goede muziek te luisteren?
En wat bedoel je precies met 'je hersenactiviteit in een hoger stadium brengen'?

Beter gaan nadenken is overigens iets anders dan 'slimmer worden'. Inspiratie krijgen door muziek, je geest prikkelen door muziek, en dat soort dingen hebben niets te maken met 'slimmer worden'.

Verwijderd

Ik heb wel eens gehoord dat bepaalde klassiek muziek je concentratievermogen verhoogt, niet zozeer je intelligentie (maar door de verhoogde concentratie presteer je beter in de tests).
Overigens heeft hedendaagse muziek het averechtse effect.
Ik raak zelf lichtjes hersendood als ik de nieuwe single van Jamai op de radio hoor ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2003 12:10 . Reden: taal is lastig ]

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-01 21:36
Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 12:09:
Ik heb wel eens gehoord dat bepaalde klassiek muziek je concentratievermogen verhoogt, niet zozeer je intelligentie (maar door de verhoogde concentratie presteer je beter in de tests).
Ik raak zelf lichtjes hersendood als ik de nieuwe single van Jamai op de radio hoor ;)
Niet alle hedendaagse muziek is zo hersendodend als de crap die je op de radio of op TMF hoort hoor ;)

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Verwijderd

Hankey schreef op 17 maart 2003 @ 12:13:
Niet alle hedendaagse muziek is zo hersendodend als de crap die je op de radio of op TMF hoort hoor ;)
Inderdaad, maar als je de radio hoort dan lijkt het wel eens of er niets anders meer bestaat. Gek dat je gaat downloaden om eens wat anders te horen. Of bij Plato naar binnen stapt natuurlijk ;)

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:51

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Wat trouwens wel interessant om te weten is, is dat Mozart, Bach, en andere componisten uit dat era, hun stukken speelden op instrumenten die niet equidistant waren!

Tegenwoordig worden piano's zodanig gestemd dat tussen alle tonen exact de zelfde afstand zit (of eigenlijk, dat tussen alle opeenvolgende halve tonen de zelfde factor verschil zit). Maar in feite is dat niet helemaal natuurlijk. In de tijd van de grote componisten werden piano's natuurlijk afgestemd. Dat houdt in dat de meestgebruikte accoorden veel beter klonken - maar nadeel was wel dat vreemde accoorden op weinig gebruikte toonladders slechter gingen klinken.

Piano's worden tegenwoordig equidistant gestemd omdat het veel makkelijker is, en omdat het een goed compromis is tussen enerzijds perfecte natuurlijke klank op veelgebruikte accorden maar slechte klank op weinig gebruikte accorden, en anderzijds een even "matige" klank op alle accoorden. Maar Mozart zou gezegd hebben dat hij eenieder die zijn stukken op een equidistant (=modern) instrument zou spelen zou willen vermoorden. Hij zal zich dus onderhand al wel meerdere duizenden keren in zijn graf hebben omgedraaid.........

Het probleem is alleen dat wij tegenwoordig niet meer gewend zijn aan natuurlijk gestemde instrumenten. Alle electronische muziek is per definitie equidistant. Het is immers ondoenlijk om een computer elke toon afzonderlijk aan te leren, en dan ook nog met de nodige modificaties erbij voor verschillende accoorden...

Als ik er nu over nadenk, misschien is dat wel waarom ik Afrikaanse muziek zoveel mooier vind dan Europese muziek. Afrikaanse instrumenten zijn namelijk per definitie natuurlijk gestemd. Niets gaat boven het donkerbruine geluid van een goed gestemde West-Afrikaanse balofoon... (Behalve Mozarts piano misschien?)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 12:09:
Dat verklaart de tekort aan Beta's in Nederland. :)

Zou het echt waar zijn? En dan andersom, slechte muziek zoals house je concentratie/intelligentie verlaagt.

Verwijderd

Reyn, mooi verhaal! Erg leuk om te weten.
Komt daar die warme, gevoelige klank van Afrikaanse muziek vandaan dan? Misschien moeten we de synthesizer van DJ Jean dan ook maar weer eens a-equidistant stemmen ;)

Verwijderd

Mx. Alba schreef op 17 March 2003 @ 12:41:
Wat trouwens wel interessant om te weten is, is dat Mozart, Bach, en andere componisten uit dat era, hun stukken speelden op instrumenten die niet equidistant waren!

Tegenwoordig worden piano's zodanig gestemd dat tussen alle tonen exact de zelfde afstand zit (of eigenlijk, dat tussen alle opeenvolgende halve tonen de zelfde factor verschil zit).
Hier moet ik toch even een kleine kanttekening bij plaatsen. Hedendaagse piano's zijn "wohltemperiert". Dat is niet zozeer equidistant, als wel een benadering ervan waardoor de terts (interval van 4 semitonen) niet dissonant is. Het gevolg is dat elke toonsoort wel goed klinkt, maar toch niet zijn specifieke karakter verliest. Overigens is het niet zo dat de grote meesters per definitie tegen deze stemming waren (Bach schreef Das Wohltemperierte Klavier om de mogelijkheden van zo'n instrument te verkennen) maar ze vonden dat er teveel van de karakters van verschillende toonsoorten werd ingeleverd in ruil voor een breder palet aan tonen.

Daarnaast komen Mozart en Bach niet uit hetzelfde era, Bach was zo'n beetje het toonbeeld (pun not intended) van een Barokke componist, terwijl Mozart het Weens classicisme zo ongeveer personificeert. Dat heeft voor de muziek onder meer tot gevolg dat als je een toonladder kunt spelen, Mozart geen probleem meer is, en Bach een van de hogere doelen is die je kunt nastreven bij het bespelen van je instrument :)

• Mx. Alba
  • Laatst online: 22:51

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Verwijderd schreef op 17 maart 2003 @ 12:50:
Reyn, mooi verhaal! Erg leuk om te weten.
Komt daar die warme, gevoelige klank van Afrikaanse muziek vandaan dan? Misschien moeten we de synthesizer van DJ Jean dan ook maar weer eens a-equidistant stemmen ;)
Sja, het probleem is alleen dat een computer voor het creëren van tonen afhankelijk is van een bepaalde gidsfrequentie.

Daarbij komt dat er verschillende equidistante schalen zijn. In Europa wordt een mineur en een majeur schaal gebruikt. Uitgedrukt in zogenaamde centen (100 cent is de afstand tussen twee opeenvolgende "halve tonen", dus bijvoorbeeld tussen C en Cis, of tussen E en F)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
        Majeur Mineur
Priem       0      0    C
Seconde   200    200    D
Terts     400    300    E (Es in mineur)
Kwart     500    500    F
Kwint     700    700    G
Sext      900    900    A
Septiem  1100   1000    B (Bes in mineur)
Oktaaf   1200   1200    C

Zoals gezegd, zijn moderne Europese instrumenten allemaal zo afgestemd. De instrumenten waarmee Bach en Mozart speelden waren echter niet zo mathematisch precies afgestemd, en klonken dus veel "beter" in de gebruikelijke toonsoorten.

De in Afrika gebruikte instrumenten hebben echter een totaal andere toonladder, de zogenaamde equidistante heptatonische toonladder, die ongeveer tussen de Majeur en de Mineur inligt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
                Equidistant
        Majeur  Heptatonisch  Mineur
Priem       0         0           0
Seconde   200       171,4       200
Terts     400       342,8       300
Kwart     500       514,2       500
Kwint     700       685,6       700
Sext      900       857,6       900
Septiem  1100      1028,4      1000
Oktaaf   1200      1200        1200

Maarja, er is ook weer geen enkele Afrikaan die het zo mathematisch precies afstemt. Zelfs stemvorken, die in Europa sinds mensenheugenis gebruikt worden om de A precies op 440Hz te krijgen, zijn in Afrika onbekend, laat staan elektronische stemapparatuur om een instrument precies equidistant af te stemmen. Het gaat dus allemaal op het gehoor.

Wat heel erg opvalt, is dat de "Afrikaanse" seconde zo'n 30 cent lager is dan de Europese, en dat de Afrikaanse terts zo'n 60 cent lager is dan de Europese grote terts (ofwel 40 cent hoger dan de Europese kleine terts). De kwart en kwint komen redelijk overeen (voor een ongeoefend oor zal het verschil niet hoorbaar zijn), maar bij de sext en septiem zijn weer grote verschillen (respectievelijk zo'n 40 cent en 70/30 cent tov de Europese versies).

Dat is DE reden waarom je nooit Afrikaanse muziek kunt spelen op Westerse instrumenten. De toonladder is gewoon compleet anders.

Wat je trouwens in Bluesmuziek vaak ziet is dat de seconde laag aangespeeld wordt, en de terts in mineur. Ook de sext wordt vaak laag aangespeeld, en het septiem weer in mineur. Dat geeft de typische "Bluesklank", die eigenlijk gewoon een poging is om Westerse instrumenten de Afrikaanse toonladder te laten spelen...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:04

TheDane

1.618

redelijk offtopic, maar een leuke, wetenschappelijke benadering van (een deel van) de muziek van Bach:

Gödel, Escher, Bach: an Eternal Golden Braid - Douglas Hofstadter

In dit boek wordt de muziek van Bach vergeleken met de wiskundige principes van Gödel en de kunstzinnige werken van Escher. Bijzonder interessant om de niet-triviale invalshoeken achter Bach's muziek eens te bekijken :)

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-12-2025

Eelke Spaak

- Vlad -

TheDane schreef op 17 maart 2003 @ 16:10:
redelijk offtopic, maar een leuke, wetenschappelijke benadering van (een deel van) de muziek van Bach:

In dit boek wordt de muziek van Bach vergeleken met de wiskundige principes van Gödel en de kunstzinnige werken van Escher. Bijzonder interessant om de niet-triviale invalshoeken achter Bach's muziek eens te bekijken :)
Dit boek heeft echter niets te maken met de wiskunde die 'in' de muziek van Bach zou zitten. Het gaat meer over 'isomorfieën' (;)) tussen die muziek en wiskundige principes. De verklaring voor concentratieverhoging d.m.v. muziek van Bach valt hier dus niet in te vinden.

TheStreme - Share anything with anyone

• mulder
  • Laatst online: 13-01 16:09

mulder

ik spuug op het trottoir

Mij is vertelt dat je IQ vast staat, en dus niet te verhogen is. In feite zeg je dat je jezelf zou kunnen programmeren tot een hoger (of lager) functionerend mens dmv van tonen.

oogjes open, snaveltjes dicht

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Don Facundo schreef op 17 March 2003 @ 21:57:
Mij is vertelt dat je IQ vast staat, en dus niet te verhogen is. In feite zeg je dat je jezelf zou kunnen programmeren tot een hoger (of lager) functionerend mens dmv van tonen.
Wat een kul. De persoon die je dat verteld heeft weet niet waar hij of zij over praat. Ik zal niet zeggen dat ik dat dan dus wel doe, maar zeggen dat je IQ niet te veranderen is is nonsense. Of die persoon gebruikt een zeer bizarre definitie van wat IQ is. Denk jij dat een baby geboren wordt met hetzelfde IQ als een 20-jarige? Nee. Dat is al de eerste aanwijzing dat IQ zich ontwikkeld met de groei van de hersenen. Bovendien kun je door training van, voornamelijk je werkgeheugen, je IQ vergroten. Het is niet zo dat je van 100 naar 120 kunt, maar je kunt wel degelijk voor- of achteruit gaan. Toch hangt de mate van 'flexibiliteit' in je IQ af van het soort IQ waarover gesproken wordt.

• mulder
  • Laatst online: 13-01 16:09

mulder

ik spuug op het trottoir

Dat is dan de vraag, wat voor een verschillende manieren zijn er om IQ te bepalen? Ik ben 2 keer getest, 1 keer toen ik 14 was en 1 keer toen ik 24 was, bij verschillende instanties. Er kwam in feite het zelfde uit.

Jammer dat mijn geheugen wel merkbaar minder word, want die uitspraak heb ik toch echt niet zelf gedaan.

oogjes open, snaveltjes dicht

Verwijderd

Ik zal het nog gekker vertellen: IQ is geen betrouwbaar begrip. Ik heb inmiddels zoveel 'IQ-tests' gedaan dat ik bij de laatste test een IQ van 150 scoorde. En nee, ik ben niet hoogbegaafd, ik heb alleen het truukje geleerd om zo'n test goed te kunnen maken.
IQ tests zijn gebaseerd op meting van analytisch vermogen. Dat is een aardige indicatie, maar zegt niets over je intelligentie. Er zijn meer factoren. Sowieso is IQ en intelligentie een wat ongrijpbare definitie voor mij.

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-01 20:29
TheDane schreef op 17 maart 2003 @ 16:10:

Ik was er net aan begonnen toen ik dit las :)...

Opzich denk ik wel dat muzieksoorten die vaak aan zichzelf refereren je uitdagen om verbanden te zoeken, als ik een zwaar tentamen oid. aan het leren ben zet ik ook wel vaak zoiets op...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 maart 2003 @ 00:25:
Ik zal het nog gekker vertellen: IQ is geen betrouwbaar begrip. Ik heb inmiddels zoveel 'IQ-tests' gedaan dat ik bij de laatste test een IQ van 150 scoorde. En nee, ik ben niet hoogbegaafd, ik heb alleen het truukje geleerd om zo'n test goed te kunnen maken.
IQ tests zijn gebaseerd op meting van analytisch vermogen. Dat is een aardige indicatie, maar zegt niets over je intelligentie. Er zijn meer factoren. Sowieso is IQ en intelligentie een wat ongrijpbare definitie voor mij.
Bovendien houd het EQ er ook mee samen. Het zijn beiden ongrijpbare defenities.
OM even nog aan te geven hoe complex de mens in elkaar zit.
Als je de hele dag geestelijk zwaar werk hebt gedaan ben je lichamelijk ook moe. en vice versa.

Ik ben het niet met je eens als je zegt dat die testen je analytisch vermogen testen. ze testen uiteraard veel meer. Enkele onderdelen zullen dat vermogen wel testen.

Muziek kan net als tv beelden invloed op je uitoefenen door je zintuigen te prikkelen. Muziek kan de concentratie verhogen maar ook verstoren. en waarom voel je de ene keer meer bij een nummer dan een andere keer? Maar het kan wel....

Verwijderd

Volgens mij is inteligentie een begrip voor de tijd dat ioemand nodig heeft om zijn/haar analytisch vermogen uit te breiden, dus wanneer je jezelf erop traint zou je hetzelfde moeten kunnen als iemand met de aangeboren afwijking.
Pagina: 1