PC gaat uit na aantal uur belasting.

Pagina: 1
Acties:

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
PC: Gigabyte ILMT4 i845GL met alles o/b, Celeron 1700, 40 gig 7200 IBM, 300 wat Aopen voeding, 256 MB elixer geheugen.

Klacht: na een aantal uren er op werken gaan het beeld op zwart en blijft de pc wel aan.

deze klacht heb ik weten te reproduceren door p6burn.exe, onderdeel van cpu burn4, te draaien. inderdaad, scherm ging op zwart.

al eerste gedaan: memtest. geheugen was ok.
voeding vervangen. zit nu nieuwe 350 watt in.
mobo vervangen. zit nu Gigabyte ILFT4 in.

nu gaat na een aantal uren het scherm niet meer op zwart, maar de hele pc uit. dit gebeurt pas na 10 uur ofzo.

We hebben nog over:
cpu
hdd
cd-rom
floppy
kast
software.

mijn volgende verdachte: software. er staat nu win2k prof op, maar misschien is die corrupt geraakt ofzo.

aan hitte ligt het niet denk ik, de pc blijft een uur draaien zonder koeler, dus dan moet ie het Met koeler wel 10 uur volhouden.

of kan zoiets aan een brakke cpu liggen?

iemand nog een briljante oplossing?

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:20

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Als het scherm op zwart gaat na het draaien van p6burn, kan dat niet liggen aan je software (als ik het goed begrijp kijke p6burn puur alleen naar de hardware toch?). Floppy, harddisk, CD-ROM en kast lijkt me sterk, dus die streep ik voorlopig weg.
Ik denk dat je toch wel even naar de CPU kan kijken. Is de koeler niet defect, oftewel produceert de koeler niet genoeg koelte? Zit de heatsink wel goed op de CPU (koelpasta???). Als de CPU defect is, zou het systeem al meteen of in iedergeval sneller dan na een paar uur op tilt moeten slaan.
Als je toch zeker wilt weten dat het niet aan de software ligt (win 2k), bekijk dan de Event Logs (ik weet niet hoe dit in het NL heet) en speur die af op foutmeldingen die tot het probleem kunnen leiden.

Verwijderd

Hitteprobleempje :+

Verwijderd

kzou toch ff temp meten van je proc etc..
nix ge-oc'ed?

• smvs
  • Niet online
ik zal die event log nog ff checken en idd de processor gewoon maar eens checken.

ik heb nix ge-oc'ed. ik zal nooit voor mezelf een intel kopen.

[ Voor 16% gewijzigd door smvs op 16-03-2003 14:43 ]

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
de pc van mijn vrouw heeft exact het zelfde probleem.
ook een 1700+
en ik zie nu met mbm dat ie tijdens internetten(zit nu alleen op GoT) al 51 graden wordt!!!
ik binnen kort es ff de koeler eraf halen en een beetje pasta ertussen doen
hij heeft al een extra casefan.

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:45
MBM geeft bij mee hele rare resultaten van 114c dus ik zoud mbm niet zo vertrouwen.

• smvs
  • Niet online
Master Tweaker schreef op 16 March 2003 @ 16:00:
MBM geeft bij mee hele rare resultaten van 114c dus ik zoud mbm niet zo vertrouwen.
mbm heb ik er overigens ook al opgegooid om de temp te checken, en de temp klopt wel geloof ik, daar niet van, maar hij blijft continue piepen, ook als ik mbm uit zet. dat heb ik wel met meer mobo's gehad en is zo irri dat ik mbm er maar weer afgegooid heb.

• OliverBB
smvs schreef op 16 March 2003 @ 16:24:
[...]

mbm heb ik er overigens ook al opgegooid om de temp te checken, en de temp klopt wel geloof ik, daar niet van, maar hij blijft continue piepen, ook als ik mbm uit zet. dat heb ik wel met meer mobo's gehad en is zo irri dat ik mbm er maar weer afgegooid heb.
piepen??
kun je toch gewoon die alarm meldig uitschakelen?

• smvs
  • Niet online
OliverBB schreef op 16 March 2003 @ 16:48:
[...]

piepen??
kun je toch gewoon die alarm meldig uitschakelen?
nee dat is het niet, het zit in het mobo dat piepen, niet in mbm. ik heb die melding al uitgezet, en zowieso, als je mbm helemaal uitschakelt gaat hij fijn door.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

OliverBB schreef op 16 maart 2003 @ 14:54:
ook een 1700+
en ik zie nu met mbm dat ie tijdens internetten(zit nu alleen op GoT) al 51 graden wordt!!!
ik binnen kort es ff de koeler eraf halen en een beetje pasta ertussen doen
hij heeft al een extra casefan.
51 graden is heel normaal voor een Athlon XP 1700 :+

[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 16-03-2003 18:30 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Oplossing voor piepend mbm: http://www.livewiredev.co...read.php?s=&threadid=2662
url stond op http://mbm.livewiredev.com/comp/gigabyte.html (had hier zelf ook zo'n mobo dat ging piepen en heb daar nu dus geen last meer van.)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

OliverBB schreef op 16 March 2003 @ 14:54:
ook een 1700+
Celeron 1700 <> 1700+ :p
En zoals eerder gezegd, 51 graden is helemaal niet erg hoog. Het kan natuurlijk altijd koeler, maar er zijn geen problemen zolang ie stressed niet boven de 60 graden uitkomt.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• OliverBB
MadMarky schreef op 16 maart 2003 @ 19:32:
[...]

Celeron 1700 <> 1700+ :p
En zoals eerder gezegd, 51 graden is helemaal niet erg hoog. Het kan natuurlijk altijd koeler, maar er zijn geen problemen zolang ie stressed niet boven de 60 graden uitkomt.
hoogste dat ik gezien heb was 61 graden,.. maar ik zal het es in de gaten houden

• smvs
  • Niet online
fuck wat is dit stom.

het is een pc in het netwerk van de lokale vmbo/havo/vwo school en daar hebben ze een policy dat de systemen zich om 5 uur 's middags en om 11 uur 's avonds vanzelf uitschakelen via een scriptje (gemaakt met kixstart geloof ik ofzo) en zowel ik als de systeembeheerder waren dat vergeten. aangezien er een ander mobo in zit nu klopt er van de tijd ook geen fuck meer, en zodoende ging hij gewoon overdag uit. sys is dus goed.

(klopt ook wel, want met een schone win2k deed ie het wel)

[ Voor 8% gewijzigd door smvs op 17-03-2003 14:21 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

OliverBB schreef op 16 March 2003 @ 19:58:
[...]

hoogste dat ik gezien heb was 61 graden,.. maar ik zal het es in de gaten houden
Pas boven de 70 graden zal je spontane reboots krijgen, voor ergere dingen kan te hoge temp eiglijk niet zorgen (zolang je iig koelt :+ )

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

YakuzA schreef op 17 maart 2003 @ 15:37:
[...]

Pas boven de 70 graden zal je spontane reboots krijgen, voor ergere dingen kan te hoge temp eiglijk niet zorgen (zolang je iig koelt :+ )
Hangt ook weer van de kwaliteit van de sensor af en van het type cpu. De meeste sensoren geven een te lage temperatuur aan, en die van Asus(vaak) weer een te hoge.
XP1700+ processors met een palomino core mogen 90 graden worden, en die met een thoroughbred maar 85.
Onder de 60 is gewoon een richtlijn om geen problemen te krijgen...

[ Voor 1% gewijzigd door MadMarky op 18-03-2003 00:41 . Reden: typo ]

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Pagina: 1