Toon posts:

[xp prof] Helemaal vast!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zit met een groot probleem. Een vriend van mij heeft een nieuwe pc gekocht. Xp prof erbij alle geinstalleerd werkte perfect. Toen heeft hij Nero erop gezet maar toen kon hij z'n cd-drives niet meer zien. Ik heb voor hem ff bijbehorende topic opgezocht zodat hij het kon herstellen. Hij belt me later op, heeft ie iets verkeerd gedaan XP start niet meer. Ik zeg nou gewoon clean install... niet dus geen cd-drives te vinden. Met floppy lukt ook niet geeft ie ook een foutmelding. Heb de pc nu hier en heb vanaf een andere pc de schijf geformatteerd en er opnieuw xp opgezet. Blijft ie hangen door een foutmelding, heb FAQ erbij gepakt maar doordat ik geen systeemherstel kan doen biedt ie ook geen oplossing. Heb inmiddels bios geupdate. Geen resultaat.
Ik denk dat er een fout zit in het register ofzo, maar waar kan ik die resetten of iets dergelijks, ik heb de HD geformatteerd en bios geupdate. Word er een beetje moedeloos van.
Wie helpt?

Verwijderd

Brakke IDE-kabels, brak geheugen? Probeer die eens te verwisselen

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
geen cd-drives te vinden.
AL eens in de FAQ gekeken?
Met floppy lukt ook niet geeft ie ook een foutmelding.
Wat voor foutmelding?
Blijft ie hangen door een foutmelding
Wat voor foutmelding?
heb FAQ erbij gepakt maar doordat ik geen systeemherstel kan doen biedt ie ook geen oplossing.
Hoezo kan je geen systeemherstel doen?

Wat voor CDROM drives zijn het, zijn ze wel in het BIOS te zien en kun je er wel van booten e.d.?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
De pc heeft het volledig gedaan maar het is gekomen nadat hij in het register heeft zitten rotzooien. Geheugen is één reepje Kingston vrijdag gehaald. Verder asus p4-533-E moederbord. 40 gig schijf.

In bios zijn de drives niet te zien. Wel diskette maar bij booten geeft ie foutmelding (ga ff lkijken welke)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2003 13:11 ]

• blackd
  • Niet online
maar het is gekomen nadat hij in het register heeft zitten rotzooien.
Weet je wat hij precies heeft gedaan?

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk upper of lowerfilter in verkeerde key verwijderd, ik ben bang die van floppy omdat die zo raar doet

• blackd
  • Niet online
In bios zijn de drives niet te zien. Wel diskette maar bij booten geeft ie foutmelding (ga ff lkijken welke)
Dan heeft dat probleem niets met Windows te maken, check je IDE kabels / jumpers etc eens.

[ Voor 11% gewijzigd door blackd op 16-03-2003 13:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Met een bootflop geeft ie de volgende melding: Boot: I/o error reading disk
De jumpers en kabels lijken goed te zitten. Is ook niets aan veranderd.

Verwijderd

In je bios moeten de harde schijf en cd rom al zichtbaar zijn, anders gaat het al fout. Kijk eens in de biosinstellingen en wat er staat in de handleiding van het moederboard. Let wel, als je kabels gaat veranderen, verwijderen: stekker uit netspanning halen!!!

Verwijderd

Topicstarter
Het is toch mogelijk om het moederbord te resetten? Zou die niet alle instellingen weer op standaard zetten? Moet dit dmv jumpers of is batterij verwijderen genoeg?

Bootflop is inmiddels gelukt, maar vraagt halverwege om cd dus geen optie.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2003 14:11 ]

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:13
Hmmm.. Als jij z'n schijf op jouw pc formatteerd en windows installeerd, past windows zich toch gelijk aan aan JOUW hardware?

Verwijderd

Topicstarter
Das waar, die foutmelding krijg ik ook. Ik had gehoopt vervolgens dat Xp zich aan zou passen aan de nieuwe configuratie. Helaas, kan alleen met een cd herstelt worden.
Heb ff andere IDE kabels gefixt dus ff testen jullie horen 't wel.

Nieuwe kabels geen resultaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2003 14:45 . Reden: Update ]

Verwijderd

Topicstarter
Iemand suggesties?

• blackd
  • Niet online

• danslo
Heb je wel in de BIOS gekeken? Zoals Eduitzutphen heeft gezegd.?

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik weet het maar ben inmiddels een beetje hopeloos. Alle oplossingen die ik kan vinden komen er op neer dat ik een cd moet gebruiken. Beetje lastig. Verder is het wel gelukt om er een schijf aan te hangen met win 98. Hij ziet ook geen cd-spelers en ik kan eigenlijk niets aanpassen. Maar ja, hij loopt tenminste.

Ik heb in bios gekeken maar ik kan alleen kiezen none of disabled.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2003 15:01 ]

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
Verwijderd schreef op 16 maart 2003 @ 15:00:
Ja ik weet het maar ben inmiddels een beetje hopeloos. Alle oplossingen die ik kan vinden komen er op neer dat ik een cd moet gebruiken. Beetje lastig. Verder is het wel gelukt om er een schijf aan te hangen met win 98. Hij ziet ook geen cd-spelers en ik kan eigenlijk niets aanpassen. Maar ja, hij loopt tenminste.

Ik heb in bios gekeken maar ik kan alleen kiezen none of disabled.
Zijn in je bios je spelers zichtbaar?

Edit: Probeer anders eens een biosdefault

[ Voor 5% gewijzigd door Banshee op 16-03-2003 15:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee

Heb bios al geupdate verder, deault verandert niets

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2003 15:08 ]

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
Dit zelfde geintje heb ik ook een aantal maanden terug gehad (asus a7v-133c) eveneens met xp pro

Bij mij bleek na metingen met een multimeter dat men ide controller hemelen was
Ineens, zou je ook eens moeten meten, want zo vind ik het wel klinken nu

Edit:

Kan je toevallig wel naar de hd toe schrijven maar er niet meer vanaf lezen?

[ Voor 12% gewijzigd door Banshee op 16-03-2003 15:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niet te hopen, ga ik zo ff opmeten.

• danslo
Verwijderd schreef op 16 March 2003 @ 13:07:
Brakke IDE-kabels, brak geheugen? Probeer die eens te verwisselen
edit: Http://www.memtest86.com/

[ Voor 10% gewijzigd door danslo op 16-03-2003 15:21 ]

Verwijderd

Bij het installeren van nero (Is waarschijnlijk geen orginele versie maar een kopie die naderhand gepatched wordt zodat deze onder XP werkt) heeft hij een opmerking gehad van zoiets als "de cd-rom drive wordt niet ondersteund, deze toch gebruiken " daar heb je waarschijnlijk NEE op geantwoord.
En dan heb je inderdaad het probleem wat jij beschrijft want op een of andere manier wordt de cd-dvd rom van je pc verwijderd en is niet meer terug te krijgen met wat voor drivers je ook probeert.
De enigste manier om dit goed te krijgen is om Xp volledig opnieuw te installeren, maar dan begin je met opstart diskettes die ervoor zorgen dat je pc te cd-dvdrom weer ondersteunt.
Mijn collega had dus hetzelfde probleem en de diskettes kun je volgens mij op de microsoft site downloaden. het zijn er 6 en als je deze geinstalleerd hebt kun je weer met je cd-rom xp erop zetten.
Hoop dat ik je hier een beetje meegeholpen heb.

Verwijderd

Ach standaard probleem met Nero die in conflict komt met XP eigen burnprogramma.

Ga met regkey naar:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325 -11CE-BFC1-08002BE10318}

en verwijder deze 2 waardes
"Upperfilters"
"Lowerfilters"

En bij reboot zie je als het goed is die cdroms weer :)

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:02
gooi je hardschijf es op een andere plaats, bijvoorbeeld primary slave of secundary master / slave, lijkt me een makkelijkere manier om te testen of je IDE kabel / IDE connecters nog goed zijn. als ie je HD nou wel vind, probeer eens een andere cdrom speler ?

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:26

AMDFreak

Intel is zo..

Verwijderd schreef op 16 March 2003 @ 13:26:
Met een bootflop geeft ie de volgende melding: Boot: I/o error reading disk
De jumpers en kabels lijken goed te zitten. Is ook niets aan veranderd.
Waarschijnlijk een brakke flop. Enneh, heeft die diskette drive het wel gedaan in xp? Zo nee, waarschijnlijk zitten die kabels omgedraait (heeft er ook bij mij voor gezorgt dat ik een brakke boot flop kreeg)

Ohja, mijn bootflop ondersteund cd-rom drives. Ik weet niet hoe het met die van jou zit..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• Atmosphere
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-12-2025
Klinkt misschien heel vaag maar heb je toevallig wat oudere kabels gebruikt bij het installeren van die hardware?? IDE kabel misschien omgedraaid, of een aantal jumpers niet goed staan. Dan kan je bios ze ook niet vinden.

kabelvolgorde
code:
1
2
     mb------------mi----si 
moederbord->Master Ide->Slave Ide

De lange kant op je moederbord, de eerste aansluiting voor je master en de 2e aansluiting voor je slave. Let hierbij ook op de nokjes die normaal op de IDE connector zitten. Als je er een verkeerd om heb zitten (gedraait) dan kan ie alle communicatie verstoren. (Tevens ook ffies letten op Power, hebben alle op de IDE-bus aangesloten devices wel stoorm)
Nog ffies over die nokjes waar ik het net overhad, Deze zijn soms weggelaten maar in dat geval zitten er een tweetal kleine inkeepingen in de connector. Dit is standaard dezelfde kant als waar het nokje zou moeten zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Atmosphere op 17-03-2003 10:27 ]

-x(Al is de wereld is nog zo klein. Atmosphere vind hem wel fijn)x-; Sys; t-net

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-09 15:28

JF_

Atmosphere schreef op 17 March 2003 @ 10:25:
De lange kant op je moederbord, de eerste aansluiting voor je master en de 2e aansluiting voor je slave.
Zeg 't dan goed (of in ieder geval duidelijk) voor.... Master op einde kabel, slave ertussen. Andersom mag ook, zolang 't uiteinde van de kabel maar op een device zit.
Niet dat 't hier iets uitmaakt, want 't heeft gewerkt - even ervanuit gaan dat er niemand aan de kabels heeft zitten rukken moeten ze dus nog gewoon goed zitten.

[ Voor 20% gewijzigd door JF_ op 17-03-2003 10:32 ]

• Atmosphere
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-12-2025
JF_ schreef op 17 maart 2003 @ 10:31:
[...]
Zeg 't dan goed (of in ieder geval duidelijk) voor.... Master op einde kabel, slave ertussen. Andersom mag ook, zolang 't uiteinde van de kabel maar op een device zit.
Niet dat 't hier iets uitmaakt, want 't heeft gewerkt - even ervanuit gaan dat er niemand aan de kabels heeft zitten rukken moeten ze dus nog gewoon goed zitten.
Intressant .. ik heb zelf diverse kabels gehad waarbij de master op de 1e (gezien vanaf mobo) moesten. Maar ffies voor duidelijkheid een plaatje van een direct verkrijgbare kabel ;) (let op de labels)

Zijn eigenlijk de devices al eens los getest (dus elke CD-rom en HDD los).. Is de PC misschien verplaatst etc :) kijk eens, indien mogelijk, tussen je mobo en case of zich daar niet een hele hoop stof bevind (en verwijder het). Euhm heb je gekeken of je bios-batterij het nog doet?
Overigens als er de kans voor is misschien nog ffies testen met een PCI ide controller kaartje...

[ Voor 36% gewijzigd door Atmosphere op 17-03-2003 18:30 ]

-x(Al is de wereld is nog zo klein. Atmosphere vind hem wel fijn)x-; Sys; t-net

Pagina: 1