PartitionMagic 8 vraag

Pagina: 1
Acties:

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 14:27

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ik heb dus een Raid0 array. Deze is verdeelt in 4 partities. Mijn 1e partitie is dus te groot en ik wil graag die vrije ruimte verschuiven naar 2 andere partities of 1 andere partitie die al aanwezig is.
Op alle partities staan data en het is onmogelijk alles te backuppen. Ik wil natuurlijk ook niets aan data kwijtraken.

Nu vraag ik mij af hoe veilig dit is met PM8?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

niet veilig.
PM wil nogal eens vast lopen, dus ik zou zelf nooit iets veranderen aan de partities als ik geen backup zou hebben. (tenzij de data niet belangrijk genoeg is daarvoor).

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:54

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Mijn persoonlijke ervaring met Partition Magic is dat zolang je het bij aanmaken / verwijderen / resizen van partities houdt dat dat wel goed gaat, het mergen van partities gaat niet altijd goed, zoals ik dat hier vaak genoeg lees.
Als PM bij een dergelijke actie vastloopt heb je kans dat je data kwijt bent.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Bedankt voor de info. Op de site beweren ze dus dat dit wel allemaal erg veilig is :?
Maarja dan laat ik het maar zo... en koop ik wel een keer 2 nieuwe HDD's die zowiezo wat stiller zijn ;) en dan beginnen we netjes opnieuw

Verwijderd

mebie kan je partities resizen gewoon via xp? schijnt te werken zonder dataverlies, heb het echter nooit geprobeerd

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:57

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Toeval wilt dat ik net wat gepartitioneerd heb met PM8. Resizen, moven, en verwijderen. Ging allemaal goed. Mergen heb ik niet gedaan, maar dat komt omdat ik van tevoren al alles zo had gedaan dat het niet meer nodig was. (Ik bereid alles zo voor dat ik zo min mogelijk aan PM hoeft over te laten, is altijd veiliger).

Zo te zien wat jij wilt doen is resizen, en weer resizen. Of eventueel moven erbij. Ik zou zeggen, ga je gang. Zorg ervoor dat je geen andere software runt. Gewoon windows zelf en dan er niet mee klooien tijdens de PM handelingen.

Tuurlijk, risico's blijven er altijd. Maar zover toe heb ik PM toch als heel veilig gevonden.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• AproK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 16:11
tja, met vastlopen, hangt ook een beetje aan hoe stabiel je computer is... hardware toch ook wel, bij mij is het bij 1 actie paar keer vastgelopen omdat de hd gewoon naar de haaien was... voor de rest nooit

• dynax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-08 20:41
ik heb het vaak gedaan zonder verlies van data,gaat bij mij altijd prima....

mijn systeem.

Verwijderd

Ik gebruik partition magic niet meer. Het heeft bij al eens een hele hoop data naar de vergetelheid gestuurd. Nu heb ik OS Selector. Het ding past op een 1.44MB diskette. Je boot ermee, kiest of je de Boot Manager wilt installeren of de Disk Utility wilt opstarten.
Dat 2de is een partitioneringsprogramma. Het kan mergen, resizen, deleten, converten, createn, formateren, ...
De eerste keer dan ik het gebruikte was ik erg verbaasd toen ie na 10 seconden zei dat de taken (3 in de queue) gedaan waren.
Na de pc te hebben geboot, waren alle veranderingen aanwezig en is er niks misgelopen.
Nu gebruik ik geen ander programma meer. Dat diskje is goud waard :)

Ik denk niet dat mijn versie met RAID overweg kan. Misschien een recentere versie.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Trinsec>

Wat adviseer jij dan om het tot een minimum te beperken? ik heb trouwens wel de mogelijkheid om 1 partitie volledig te backuppen en mijn C kan ik een ghost image van maken (maar deze moet wel op een andere partitie)

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:54

CAP-Team

XBL: CAPTeam

even vergeten te melden dat ik ten allen tijde de MS-DOS versie van Partition Magic gebruik. Partities wijzigen grijpt diep in in het systeem, en dient ook op een zo kaal mogelijk systeem te gebeuren, en niet vanuit Windows imho.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:57

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

CAP-Team> Well.. ik was zelf ook verbaasd dat PM8 het allemaal zo pats-boem in Windows deed, geen reboot naar dos wat ik gewend was. Gelukkig niets vreemds gebeurd. :)

n00bs> Wat ik altijd doe is zeker van zijn dat de data tenmiste al goed staat. Dat is inclusief alle data in hun goede partities zetten, en ook defraggen om ze allemaal netjes te laten oplijnen. Als het kan, sommige waardevolle data backuppen (mp3s zijn NIET waardevol :) ). Als je een partitie moet 'mergen', doe ik het liever zo: Alle files in de ene partitie. De andere partitie leegmaken, en dan de ene partitie vergroten. Zulke soort dingen geven het minste risico in mijn opinie. Ik wil zo min mogelijk 'grote' acties verrichten. Wat ik veilig vind is resizen, en moven. En delete/create partities ook, natuurlijk.. aangenomen je niet toevallig een verkeerde partitie deleted. ;)

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Verwijderd

PM wil nog wel eens de mist in gaan als je de partitie waar windows op staat kleiner gaat maken. Vanuit dos heb ik nog nooit problemen gehad maar vanuit (een tweede) windows wel.
Sindsdien doe ik alles vanuit dos en nooit meer problemen gehad, ook niet met de oudere versies.

Verwijderd

Trinsec schreef op 16 maart 2003 @ 13:20:
Toeval wilt dat ik net wat gepartitioneerd heb met PM8. Resizen, moven, en verwijderen. Ging allemaal goed. Mergen heb ik niet gedaan, maar dat komt omdat ik van tevoren al alles zo had gedaan dat het niet meer nodig was. (Ik bereid alles zo voor dat ik zo min mogelijk aan PM hoeft over te laten, is altijd veiliger).

Zo te zien wat jij wilt doen is resizen, en weer resizen. Of eventueel moven erbij. Ik zou zeggen, ga je gang. Zorg ervoor dat je geen andere software runt. Gewoon windows zelf en dan er niet mee klooien tijdens de PM handelingen.

Tuurlijk, risico's blijven er altijd. Maar zover toe heb ik PM toch als heel veilig gevonden.
Bij mij is tot nu toe nooit PM8 vast gelopen. Ik vind het een fantastisch prog.

Ik lees hier veel over gewoon in dos of in windows zonder andere progs te draaien maar bij mij is dat helemaal geen optie. Hij reboot altijd naar (hoe heet dat eigenlijk waar xp in opstart, dat blauwe?) en daar voert hij alle handelingen uit.

Wat mij betreft dus alles veilig, alleen als het mis gaat dan is het spijtig dat je geen backup hebt!
Pagina: 1