• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-10-2025
Euhm .. toen ik de beschrijving van dit forum zag hadden jullie het over "hoog niveau".

Sorry maar het lukt me niet deze vraag zo te verwoorden dat hij van hoog niveau klinkt, en omdat het toch met Wetenschap te maken heeft stel ik hem maar gewoon.

Is de rode kant van een magneet altijd positief?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nee, de positieve kant van de magneet wordt altijd (over het algemeen dan) rood gekleurd :P

tis niet zo dat als jij een random kant van een magneet rood verft dat dat dan de positieve kant wordt :D

Verwijderd

tenzei je er een ander kleurtje verf op doet 8)7

• Hbeez
Nee, dat snap ik.
Maar in diverse Natuurkundeboeken word, zag ik, ook met magneten gewerkt. ( In tekeningen bijvoorbeeld ) En die hebben allemaal een rode en witte kant.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Son_Gohan schreef op 16 March 2003 @ 12:36:
Euhm .. toen ik de beschrijving van dit forum zag hadden jullie het over "hoog niveau".

Sorry maar het lukt me niet deze vraag zo te verwoorden dat hij van hoog niveau klinkt, en omdat het toch met Wetenschap te maken heeft stel ik hem maar gewoon.

Is de rode kant van een magneet altijd positief?
:|

Alleen de vraag is al zo a-wetenschappelijk als het maar kan.

1) Er zijn diverse magneten die al dan niet geverfd zijn op verschillende manieren; rood-wit/rood-blauw/rood-groen/alleen rood etc\
Indien je dus een alleen-rode magneet hebt zou hij dus alleen een (zoals jij dat noemt) positieve pool zijn? En als hij ongeverfd is, dan heeft hij geen pool? of is hij (zoals jij dat dan waarschijnlijk zou noemen) negatief?

2) Bij magneten spreken we niet over + en - of over positief en negatief maar over noordpool en zuidpool

• HunterPro
  • Niet online
'mijn bankpasje is blauw. zijn alle bankpasjes blauw?'

ligt er aan, als er een knurft er eentje groen verft is het dus niet zo. Niet na te gaan lijkt me; misschien heeft iemand wel een magneet pimpelpaars met gouden stippen geverfd ;)

maar bij natuurkundeboeken mag je daar wel vanuit gaan ja.

• Hbeez
Euhm .. voor jullie informatie .. magneten krijgen in de wetenschap bijna altijd een rode en een witte kant. Ik snap ook wel dat als je hem een ander kleurtje geeft dat de lading dan niet verandert.
2) Bij magneten spreken we niet over + en - of over positief en negatief maar over noordpool en zuidpool
Niet waar. De rode kant dus, heeft een positieve lading. Dit kun je zien door bijvoorbeeld wat ijzervijgsel erbij te leggen. Welleens gehoord van magnetische flux / inductie? Dat komt allemaal doordat de ene kant positief en de andere negatief is.

Of je deze kanten nou positief / negatief, noordpool / zuidpool, rose olifantje / paarse zebra noemt maakt niet uit voor de lading.

• HunterPro
  • Niet online
Son_Gohan schreef op 16 March 2003 @ 12:58:
Euhm .. voor jullie informatie .. magneten krijgen in de wetenschap bijna altijd een rode en een witte kant. Ik snap ook wel dat als je hem een ander kleurtje geeft dat de lading dan niet verandert.

[...]

Niet waar. De rode kant dus, heeft een positieve lading. Dit kun je zien door bijvoorbeeld wat ijzervijgsel erbij te leggen. Welleens gehoord van magnetische flux / inductie? Dat komt allemaal doordat de ene kant positief en de andere negatief is.

Of je deze kanten nou positief / negatief, noordpool / zuidpool, rose olifantje / paarse zebra noemt maakt niet uit voor de lading.
zeg sjaak, als je al deze kennis al hebt, waarom open je dan zo'n ontiegelijk onzinnig en n00b topic? Kom op zeg... en dan ook nog mensen gaan verbeteren die jou helpen? god god god...

[ Voor 5% gewijzigd door HunterPro op 16-03-2003 13:19 ]

• Hbeez
Hehe. Ik stel het op prijs dat iedereen me zo helpt. Ik was gewoon vergeten welke kant welke lading heeft.

maar als iemand verkeerde informatie geeft, over iets wat ik toevallig wel weet, mag ik dan niet verbeteren, puur omdat ik deze topic opende? god god god ...

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025

Yoozer

minimoog

Son_Gohan schreef op 16 March 2003 @ 13:26:
Hehe. Ik stel het op prijs dat iedereen me zo helpt. Ik was gewoon vergeten welke kant welke lading heeft.
Waarom kon Google je dan niet helpen?

http://science.howstuffworks.com/electromagnet.htm is misschien ook wel nuttig. Het mag toch duidelijk zijn dat tekeningen in een natuurkundeboek alleen maar referenties zijn?
maar als iemand verkeerde informatie geeft, over iets wat ik toevallig wel weet, mag ik dan niet verbeteren, puur omdat ik deze topic opende? god god god ...
Voor god zou ik een ander topic openen. Maar het kwam wel over alsof jij een vraag stelde waar je het antwoord al op wist ;).

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Laten we deze maar sluiten... Wordt wel heel kansloos zo :) Het antwoord is gegeven, vindbaar met google, en zowiezo niet erg boeiend voor een forum over Wetenschap (en wmb vallen kleurtjes in je natuurkundeboek daar NIET onder)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.