Toon posts:

VDO-Dayton GPS integreren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort komt m'n GPS binnen, een VDO-Dayton MS-4900. Ik zou hem gedeeltelijk zelf willen integreren (enkel de aansluiting op tachometer etc... gebeurt in de garage). Ik heb nl. slechte ervaring met lelijke integraties van het schermpje.
Anyway, de vraag is simpel. Ik weet ongeveer waar ik het schermpje wil plaatsen maar weet niet precies hoe. Ik moet het er nl. niet al te moeilijk ook weer kunnen afhalen (diefstal ed.). Voor alle duidelijkheid wat pics...

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/denorbit/307.jpg(sorry voor de onduidelijke pic)

Zoals je ziet is er een lege DIN plaats tussen de autoradio en de airco. Het schermpje is wel wat groter maar ik zou het ervoor plaatsen. Op zo'n voetje op mijn dashbord vind ik lelijk en vraagt om diefstal.

Afbeeldingslocatie: http://www.caraudio.be/vdoms4900.jpg

Even recapituleren: Wat is de properste en handigste manier van installeren, welke stukken heb ik nodig en waar kan ik deze bestellen.

(ik weet niet of dit het juiste fora is dus adjes move maar... :))

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2003 14:44 ]

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je module, dat ding wat onder het schermpie zit, zou ik idd ook onder de autoradio bouwen,

maar ik zou ook uit veiligheid het schermie zo bevestigen, dat het ook weer los te halen is. om het onder je stoel of mee te nemen, like je frontje van je radio :)

Verwijderd

Topicstarter
Die module zou ik net niet in dat din slot monteren. Eerder onder de zetel. Uiteindelijk rij ik misschien 5 a 10 keer per jaar in het buitenland, en pas dan moet ik de cd's verwisselen. Ik zou het schermpje monteren voor dat din slot maar weet niet echt hoe. En zoals ik al zei, het schermpje moet gemakkelijk weer lost te maken zijn indd tegen diefstal.

Verwijderd

Topicstarter
Zo weinig inventieve geesten? :/

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Verwijderd schreef op 16 maart 2003 @ 22:03:
Hoe wordt dat schermpje aangestuurd? Via een interne controller of via S-video of iets dergelijks? Want dan zou je een LCD schermpje kunnen gebruiken dat uit je DIN uitsparing komt geschoven en openklapt.. Heb het eens bij iemand in de auto gezien. De merknaam eindigde op -son in ieder geval maar kan zo niet meer bedenken welke... Radson ofzo [maar das ook een merk CV-ketel 8)7 ]

• cwppol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-01-2025
zo'n schermpje als waar insan1ty het over heeft lijkt me wel een erg mooie (en dure...) oplossing.

Maar wat ik me vooral afvraag: als je nou zelf geen idee hebt hoe en wat... waarom doe je het dan toch zelf? (of zie ik nu het wezen van Tweakers over het hoofd?) Misschien kun je ook even overleggen met de handelaar/garage wat zij kunnen doen om het zo mooi mogelijk te maken?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 maart 2003 @ 22:03:
Volgens mij ben jij degene die niet inventief is.

Vertel eens welke afmetingen je DIN slot heeft, je schermpje?

Is het mogelijk het schermpje dwars in je DIN slot te rossen, misschien dat je een mooie beugel kunt maken waarmee je het schermpje kunt wegdraaien/klappen?

Hoe handig ben je? 2 linkerhanden of frees je zelf je velgen?

Verwijderd

Hmm, als je je afvraagt wat dit op Tweakers doet, stel je voor om bijvoorbeeld het schermpje op een cd-romspeler te zetten, dat het op een manier met radertjes/kabeltjes ophoog klapt als het eruit komt en daarmee dat dure ding (dat ik overigens ook wel eens gezien heb op tv, geeen idee wat voor merk.) Zoiets moet toch wel mogelijk zijn?

Maar of dat zoveel mooier wordt als je het zelf doet :S. Wel stoerder, maar er is kans dat je het een paar keer overnieuw moet doen. Toch lijkt me zoiets wel een leuk project!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
insan1ty schreef op 16 March 2003 @ 22:54:
[...]

Hoe wordt dat schermpje aangestuurd? Via een interne controller of via S-video of iets dergelijks? Want dan zou je een LCD schermpje kunnen gebruiken dat uit je DIN uitsparing komt geschoven en openklapt.. Heb het eens bij iemand in de auto gezien. De merknaam eindigde op -son in ieder geval maar kan zo niet meer bedenken welke... Radson ofzo [maar das ook een merk CV-ketel 8)7 ]
*klik* thomson *klik*

hebbes :9

Verwijderd

Pioneer heeft ook zo'n DIN unit met ingebouwd scherm, maar ik denk dat je daar nu weinig aan hebt.

Afbeeldingslocatie: http://www.pioneer.nl/images/products/caravdisplay/pioneer/1011799578542avx_7300_ew_uc_detailpage.jpg

Om hem mooi weg te werken zou ik in ieder geval kijken wat je met dat lege DIN plekje kan doen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 March 2003 @ 23:21:
Hmm, als je je afvraagt wat dit op Tweakers doet, stel je voor om bijvoorbeeld het schermpje op een cd-romspeler te zetten, dat het op een manier met radertjes/kabeltjes ophoog klapt als het eruit komt en daarmee dat dure ding (dat ik overigens ook wel eens gezien heb op tv, geeen idee wat voor merk.) Zoiets moet toch wel mogelijk zijn?

Maar of dat zoveel mooier wordt als je het zelf doet :S. Wel stoerder, maar er is kans dat je het een paar keer overnieuw moet doen. Toch lijkt me zoiets wel een leuk project!
Eerst wil ik indd het schermpje indd mooi kunnen integreren. Eens dat gedaan is kan ik beginnen kijken hoe die interface nu eigenlijk werkt. Volgens het boekje heeft dit schermpje geen "multimedia opties" maar een interface blijft een interface. Als ik die eens kan omzeilen kan ik beginnen kijken voor wat leuke multimedia toepassingen (dvd, notebook, etc...)

Ik laat 'm niet in de garage monteren omdat die dat standaard met een zwanehals doen of ergens zetten waar het het gemakkelijkst is. Zelf monteren is overgens goedkoper ;)

Ik ga ééns een cataloog van de leverancier opvragen met alle mogelijke 'originele' monteerstukken, dan kan ik zelf ook al zien. Ik ga denk ik wel de autoradio (is ook DIN) een dinslot verlagen zodat het schermpje hoger zit en makkelijker te monteren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 March 2003 @ 22:31:
[...]

Eerst wil ik indd het schermpje indd mooi kunnen integreren. Eens dat gedaan is kan ik beginnen kijken hoe die interface nu eigenlijk werkt. Volgens het boekje heeft dit schermpje geen "multimedia opties" maar een interface blijft een interface. Als ik die eens kan omzeilen kan ik beginnen kijken voor wat leuke multimedia toepassingen (dvd, notebook, etc...)

Ik laat 'm niet in de garage monteren omdat die dat standaard met een zwanehals doen of ergens zetten waar het het gemakkelijkst is. Zelf monteren is overgens goedkoper ;)

Ik ga ééns een cataloog van de leverancier opvragen met alle mogelijke 'originele' monteerstukken, dan kan ik zelf ook al zien. Ik ga denk ik wel de autoradio (is ook DIN) een dinslot verlagen zodat het schermpje hoger zit en makkelijker te monteren.
Als je hem onder je auto radio monteerd is hij ook makkelijker te jatten, want dan zit het schermpje en het systeem zelf vlak bij elkaar...

Ik zou het systeem zelf in de kofferbak bouwen, voor het schermpje heb je verschillende bevestigings armen. Welke ik zelf heel mooi vind is: een steun die in 1 van je luchtroosters word gemonteerd, de ribben van het luchtrooster worden dan verwijderd en daar komt dan een steun in ( het rooster wordt dicht gezet). Het voordeel hiervan is dat als je hem uitbouwt dat je de auto weer helemaal in orginele staat kan terug brengen, Ik heb zelf ook ooit een steun gehad die tussen het dashboard en sierstrip uitkwam en toen ie verwijderd was sloot het niet helemaal meer mooi aan... (was geen goed idee!)

Het voordeel van zo`n navigatie systeem vind ik vooral het TMC gedeelte (file melding op je display en meteen een snelle route erom heen). Zo`n box moet je los kopen (ik heb er toen d`r tijd 600 gulden van betaald) Heb zelf de ms-5000

Verwijderd

Topicstarter
TheGhostInc schreef op 16 maart 2003 @ 23:00:
[...]

Volgens mij ben jij degene die niet inventief is.

Vertel eens welke afmetingen je DIN slot heeft, je schermpje?

Is het mogelijk het schermpje dwars in je DIN slot te rossen, misschien dat je een mooie beugel kunt maken waarmee je het schermpje kunt wegdraaien/klappen?

Hoe handig ben je? 2 linkerhanden of frees je zelf je velgen?
Ik ben wel handig maar niet zo inventief, daarmee dat ik hier eens kom luisteren ;)
Geen idee wat de afmetingen zijn van zo'n DIN slot maar die zijn standaard dus wel ergens te vinden.
Moest ik het schermpje erin kunnen klappen, dat zou perfect zijn maar ik vrees dat daar technisch bijna geen stukken voor bestaan tenzij mij hier iemand het tegendeel kan zeggen...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 March 2003 @ 22:38:
[...]

Als je hem onder je auto radio monteerd is hij ook makkelijker te jatten, want dan zit het schermpje en het systeem zelf vlak bij elkaar...

Ik zou het systeem zelf in de kofferbak bouwen, voor het schermpje heb je verschillende bevestigings armen. Welke ik zelf heel mooi vind is: een steun die in 1 van je luchtroosters word gemonteerd, de ribben van het luchtrooster worden dan verwijderd en daar komt dan een steun in ( het rooster wordt dicht gezet). Het voordeel hiervan is dat als je hem uitbouwt dat je de auto weer helemaal in orginele staat kan terug brengen, Ik heb zelf ook ooit een steun gehad die tussen het dashboard en sierstrip uitkwam en toen ie verwijderd was sloot het niet helemaal meer mooi aan... (was geen goed idee!)

Het voordeel van zo`n navigatie systeem vind ik vooral het TMC gedeelte (file melding op je display en meteen een snelle route erom heen). Zo`n box moet je los kopen (ik heb er toen d`r tijd 600 gulden van betaald) Heb zelf de ms-5000
Het systeem verdwijnt zowiso in de koffer, dat heb je toch bijna nooit nodig.

Wat de TMC betreft. Ik begrijp die optionele module niet zo goed. Ik heb vorige week heel duitsland doorkruist (het enige land dat dit tot op heden ondersteund) en daar gaf m'n gps (een Philips Carin (nu ook vdo-dayton geworden)) ook mooi aan waar er files waren en hoe erlangs te rijden... Het gaat nochtans om een simpel instapmodel (zwart/wit in autoradio geintegreerd, simpel maar zeer goed). Bestaan er verschillende systemen tmc ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 March 2003 @ 22:43:
[...]

Het systeem verdwijnt zowiso in de koffer, dat heb je toch bijna nooit nodig.

Wat de TMC betreft. Ik begrijp die optionele module niet zo goed. Ik heb vorige week heel duitsland doorkruist (het enige land dat dit tot op heden ondersteund) en daar gaf m'n gps (een Philips Carin (nu ook vdo-dayton geworden)) ook mooi aan waar er files waren en hoe erlangs te rijden... Het gaat nochtans om een simpel instapmodel (zwart/wit in autoradio geintegreerd, simpel maar zeer goed). Bestaan er verschillende systemen tmc ofzo?
Het is indd proper zo naast een koel-ding, maar dan is het weer zo stom want dan verlies je wat kracht van je airco/verwarming en zit dat leeg DIN slot er nogaltijd nix te doen. Heb dat totaal niet nodig, opbermogelijkheden genoeg :)

edit:
oeps verkeerd icoontje, moest edit zijn ipv quote :+

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2003 22:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Owkayz, nevermind... Stom, op de VDO Site volgend accessoiry gevonden: MKM 1150 Monitor Mounting Kit for DIN Slot
Mag een slotje op :)
Pagina: 1