Internet valt uit zodra 2de PC aangaat

Pagina: 1
Acties:

• Ashen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 16:24
Vandaag heb ik bij kennissen een netwerk aangelegd tussen 2 computers d.m.v. een cross-cable. Op een van de computers draait Windows XP Professional, op deze komt ook het internet binnen (via een 2de netwerkkaart). De andere computer is een Windows 2000 Professional bak, deze is er net opnieuw op geïnstalleerd.

Met het netwerk is voor de verandering eens niets mis, de computers zien elkaar netjes, zitten in dezelfde werkgroep en bestanden overplaatsen enzo gaat allemaal perfekt. Nou komt het probleem: Zodra de windows 2000 computer wordt aangezet (en het netwerk dus actief wordt) doet het internet op de Windows XP computer niets meer. De bedoeling was het internet te delen via de XP computer, maar zolang internet daar niet op werkt (wanneer de 2000 computer aanstaat) heeft dit weinig zin.

De netwerkkaarten, beide Realtek 8139(A) kaarten (10/100Mbit), waartussen de cross-cable zit hebben als ip 192.168.1.1 (voor de XP comp) en 192.168.1.2 (voor de 2000 comp). De netwerkkaart waarop internet zit is een 3Com [nogwat] TPO, een 10Mbit kaart, dit is de standaard kaart die bij chello wordt geleverd. Deze kaart staat ingesteld op automatisch ip adres, wat nodig is omdat de terayon modem een dynamisch ip heeft.

De internet verbinding wordt gezien als LAN verbinding 1, internetdelen en firewall staat beide uit, de netwerkverbinding wordt gezien als LAN verbinding 2, ook hier staan internetdelen en firewall uit.

Na de FAQ's gelezen te hebben en de search te hebben gebruikt ben ik nog weinig wijzer geworden, weet er misschien iemand hier welke instelling verkeerd staat waardoor internet niet wil werken (zal vast wel weer een heel simpel iets zijn dat ik over het hoofd zie :|)? Thnx alvast!

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

ik zou het delen eens inschakelen op je XP machine.
Moet je wel even de netwerkkaart automatisch zetten van je xp machine.

Je netwerkkaart in je xp machine, die verbind naar je 2000 machine, krijgt dan een ip toegewezen.

Wel opletten dat je de 2000 machine daarna in dezelfde range hebt staan.

Verwijderd

Als je even op bijde computers, ipconfig in een 'dos' schermpje zou willem opstarten en dat hier posten, kan iedereen je makkelijker helpen.
(start > uitvoeren > cmd [enter] > ipconfig > ipconfig.txt, en dan ipconfig.txt even van bijde pc's hier posten.)

Verwijderd

lijkt erop dat ze in dezelfde subnet (of verkeerde) mask zitten waardoor er een conflict ontstaat.

• Ashen
ok, zit nu niet meer bij die kennissen dus kan op dit moment ff geen ipconfig doen, maar als ik me niet heel sterk vergis is het op XP comp:
code:
1
2
3
4
Verbindingsspec. DNS-Achtervoegsel:
IP-Adres: 192.168.1.1
Subnetmasker: 255.255.255.0
Standaardgateway: 192.168.1.1

en de 2000 pc:
code:
1
2
3
4
IP-Adres: 192.168.1.2

De Ipconfig van de netwerkkaart waar internet opzit zou ik zo alleen niet weten, maar vraag me alleen ook af of dat er wat toe doet omdat het dynamisch ip is...., subnetmask is hier trouwens ook 255.255.255.0

ennuh RedVox: Internet delen had ik al wel ingeschakeld, dat had geen succes, maar had nog niet de netwerkkaart op automatisch gezet, dit zal ik morgen eens proberen, thnx!

[ Voor 3% gewijzigd door Ashen op 15-03-2003 23:51 ]

• RedVox

RedVox

Universe Radio!

Let wel even op.. als je hem namelijk automatisch zet moet je de 2000 machine in de 192.168.0... range zetten... (en niet 192.168.1....)

Nergens een foutmelding gehad over een ip conflict ?? of dat windows geen ip kon instellen ?

Let ook op welke kaart je deelt >:) Ik ben zelf nog wel eens zo 8)7 dat ik de verkeerde deel...... 8)

• Ashen
Ok zal erop letten :) En nee nergens iets van foutmeldingen ofzo gehad... Vraag me alleen wel beetje af wat internet delen aan dit probleem zou kunnen oplossen? Bedoel stel dat ik wel een netwerk zou willen maar internet juist niet zou willen delen, dan zou dit toch ook gewoon moeten kunnen :?

• RedVox

RedVox

Universe Radio!

hmm waar ik een beetje op "hoop" is dat er intern iets niet lekker gegaan is op je XP machine. Door nu alles auto te gooien, delen aan, zal xp (normaal) je interne netwerkkaart opnieuw instellen. Mischien is de fout er dan uit.

/edit; kan een relatief snelle en makkelijke oplossing zijn... zo niet.. puzzelen we gewoon verder 8)

[ Voor 22% gewijzigd door RedVox op 16-03-2003 00:04 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ashen schreef op 15 March 2003 @ 23:49:
....
IP-Adres: 192.168.1.1
.....
Da's niet zo slim, hè? Zo vertel je de PC dattie bijv. www.tweakers.net [213.239.154.35] over je interne NIC kan bereiken en dat gaat niet lukken. Je moet zorgen dat er alleen op die 3Com (Chello) NIC een default gateway staat gedefinieerd

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Ashen
aha ok, klinkt idd wel logisch :) Vreemde is alleen wel dat ik zeker weet dat ik eerst niets bij de gateway heb ingevuld maar dat windows daar toen zelf 192.168.1.1 heeft ingevuld toen ik opnieuw de eigenschappen bekeek, maar verder heb ik hier toen niet echt veel aandacht aan gegeven dus misschien kon het wel gewoon worden weggehaald zonder dat ie er zelf iets zou invullen.

Magoed kreeg vandaag telefoontje dat de hele computer ermee was opgehouden (de windows xp pc) nadat de andere pc aanging... Lijkt me niet echt dat dit kan komen door het netwerk, lijkt me erg onlogisch in ieder geval (zeker bij deze mensen omdat die kinderen daar de computer binnen een week nadat ie opnieuw is geïnstalleerd echt compleet "kapot" weten te krijgen, niets in configuratiescherm kon meer worden geopend etc.). Kreeg een vaag verhaal te horen dat de computer vastliep nadat de win 2000 pc aanging en dat ze em daarna niet meer konden opstarten omdat ze dan een vaag blauw scherm kregen met een of andere BIOS foutmelding :? Magoed ze zouden em vanmiddag opnieuw installeeren dus daarna zal ik opnieuw proberen dat netwerk aan de gang te krijgen (dit kon blijkbaar nog gewoon want heb geen telefoontjes meer van hen gehad :)).

Thnx voor jullie reacties in ieder geval!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-08 00:12
t lijkt me noodzakelijk dat je delen inschakelt. wanneer je dat niet doet kan je host niet de verbinding doorsluisen naar de andere computer. wil je dat niet dan moet je een router of iets dergelijks gaan aanschaffen!!!!

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Pagina: 1