[EL] HD-led header gesloopt?

Pagina: 1
Acties:

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Ik wilde een VU meter (nieuws: Hoe een VU-meter voor schijfactiviteit te bouwen) inbouwen, ik heb een 600ohm metertje uit een analoge multimeter gesloopt en die wilde ik parallel aan de LED zetten.

Ik probeer het uit, meter slaat te ver uit, dan maar een potmetertje er tussen om de stroom te temperen. Ik sluit hem weer aan en zie tot mijn schrik dat er spanning op blijft staan, hoewel er geen schijfactiviteit is.
Ik sluit de led weer aan, en die blijft branden, bij activiteit is hij feller, maar hij gaat niet uit.

Zonder activiteit is de spanning rond de 3,1V, maar zeer gevoelig voor parallelweerstanden (mijn handen, weerstand ongeveer 1Mohm), dan zakt het naar ongeveer 2,8V.

Ik heb niet zo'n snelle multimeter, maar bij activiteit loopt de spanning op tot zo'n 4,5V (niet te meten bij parallelweerstand omdat het te snel gaat, en dat echt een piek is)

Ik kan mij niet voorstellen dat een klein sluitingkje (ik pruts er aan terwijl de computer aanstaat) al de header (de electronica er achter bedoel ik) kan slopen, en een weerstand van 600ohm (de meter) is ook te groot daarvoor.

Heb ik hem echt gesloopt, of doe ik wat verkeerd?

(het is een Jetway BX2000 moederbord, niet het beste, maar hij werkt (nog))

offtopic:
Mijn electronicakennis is redelijk groot, ik hoop maar dat dit een gevalletje bad luck is

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

ESD daar al aan gedacht???

en de spanning zo zakken zou kunnen denk ik omdat de led met stroomregeling aan gestuurd wordt ipv spanningsregeling tenminste zoiets heb ik mij ooit laten vertellen

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 March 2003 @ 22:21:
ESD daar al aan gedacht???

en de spanning zo zakken zou kunnen denk ik omdat de led met stroomregeling aan gestuurd wordt ipv spanningsregeling tenminste zoiets heb ik mij ooit laten vertellen
Ik heb de gok gewaagd (stroommeten is de boel kortsluiten), en er loopt continu een stroompje van 6,5mA, bij activiteit loopt het op tot 10mA.

En aan dat ESD had ik niet gedacht, omdat ik zo vaak rare dingen doe met computerdingen (P133 in een borstzakje van een trui die knettert van de statische electriciteit, en hij doet het nog, diverse ESD-gevoelige dingen waar ik rustig aan loop te solderen zonder bescherming), en een headertje voor een ledje lijkt mij redelijk fool-proof, vaak prikte ik daar op de tast het stekkertje overheen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Er zit (in de meeste gevallen) een klein (SMD) weerstandje in serie met de HD-LED header. (vandaar dat mensen soms 5V menen te meten, wanneer zij over de headers zelf meten - onbelast that is.)

Ik kan me voorstellen dat je misschien iets teveel stroom door de SMD hebt gejaagd (vaak zijn de HD-LED van 't high-efficiency type) en dat de weerstand (deels) is doorgeslagen.

Misschien goed plan om maar een galvanische scheiding tussen mobo en VU-meter aan te brengen? Gewoon optocouplertje zou moeten voldoen - signaal is toch aan of uit.

Verwijderd

dat ken ik ja
ik doe het zelf ook altijd gewoon zo zonder er rekening mee te houden
en dan gebeurt het wel eens dat iets waar je het het minste van verwacht uitfikt....
maar ik hoop voor je dat het iets ander is, anders kan je je HDD led ook simuleren uit je ide kabels dan heb je die knipperfunctie iig weer terug

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-02 12:16

M14

Verwijderd schreef op 15 maart 2003 @ 22:38:
dat ken ik ja
ik doe het zelf ook altijd gewoon zo zonder er rekening mee te houden
en dan gebeurt het wel eens dat iets waar je het het minste van verwacht uitfikt....
maar ik hoop voor je dat het iets ander is, anders kan je je HDD led ook simuleren uit je ide kabels dan heb je die knipperfunctie iig weer terug
Dit is pin 39 als ik me niet vergis. Maar jah, de mobo-aansluiting is en blijft het makkelijkst. Nou moet je weer gaan hobbyen aan die ide-kabels.

[ Voor 11% gewijzigd door M14 op 16-03-2003 01:45 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Pagina: 1