Toon posts:

[SBLIVE]50% minder snelheid met hardware sound aan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik UT2003 (en ik verwacht ook dat het bij andere spellen is, maar dat heb ik nog niet getest) met software 3d sound zet heb ik gemiddeld een fps van 35-45. Als ik hardware 3d audio aanzet (met of zonder EAX) dan daalt dat naar 15-20. Lijkt me niet gezond. Helemaal omdat hardware me beter lijkt omdat m'n geluidskaart (Creative Soundblaster Live! 1024) dan het geluid voor z'n rekening zou moeten nemen in plaats van de processor. En m'n processor heeft het toch al veel te druk vergeleken met m'n videokaart
Ik heb de nieuwste drivers van Creative geinstalleerd. Heb het ook geprobeerd zonder de drivers van Creative en dan met de standaard windows XP drivers, maar dat geeft hetzelfde.

Waar kan dit aan liggen?? Want ik wil wel graag hardware met EAX aan hebben.

Systeem:
Athlon 1200
Geforce 4 ti4200 (op ti 4600 settings :) (Omega 42.30a driver op performance)
Sounblaster Live
Windows XP

Verwijderd

Ik heb precies zoiets maar dan met battlefield :(

Verwijderd

Topicstarter
heb je dat nog kunnen oplossen? of waar ligt het aan denk je?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Het is misschien teleurstellend, maar hardware EAX stelt bar weinig voor en is eigenljk maar een leuk marketing praatje. Net zoals vroeger bij videokaart-drivers werd toch een hoop software matig gedaan in de drivers en de allerlaatste stap pas in de hardware.
Bij videokaarten is nu vrijwel de gehele functionaliteit naar de hardware verplaatst, maar bij geluidskaarten is dit mede door de houding van Creative nog steeds niet gebeurd.
Meestal komt hardware-ondersteuning neer op het mixen van de verschillende datastreams door de geluidskaart.
Het kan zijn dat de Creative drivers zo beroerd zijn dat ze gewoon slechter werken dan de software versie.

Dit het ik ook wel eens gezien bij grafische kaarten van Matrox. Sommige driver functies werken zo slecht dat je ze als game-programmer zelf sneller kunt uitvoeren dan Matrox.

Verder zou het ook kunnen zijn dat je videokaart en geluidskaart elkaar dwars zitten.
Ze kunnen op hetzelfde IRQ zitten, wat nadelig is voor de overall-performance.

Maar ze kunnen ook op dezelfde INT zitten. Dit is een beetje technisch, maar sommige fabrikanten vermelden welke INT toegekent wordt aan welk PCI/AGP slot.
Het beste kan je videokaart een eigen INT hebben en de rest moet dan op de andere 3.

Als je hardware ondersteuning aanzet voor je geluidskaart worden ineens de audiostreams niet meer door de CPU afgehandeld maar alle audio-data wordt via de PCI bus naar de geluidskaart gestuurd. De geluidskaarten hebben geen stevige buffer dus zeer periodiek moet een blokje data verstuurd worden.
Ik kan me zo voorstellen dat dat niet bevorderlijk is voor de doorvoersnelheid van de grafische gegevens over PCI-bus naar de grafische kaart.

je zou voor de grap eens een Terratec kaart moeten proberen. Misschien dat die wat betere drivers hebben.

Het kan verder nog van een hele reeks andere instellingen afhangen maar de oorzaak verhelpen is erg lastig.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
Mijn IRQ settings zijn:

0 Systeemtimer
1 standaardtoetsenbord (101/102) toetsen of Microsoft Natural Ps/2 toetsenbord
3 COM2
4 COM1
6 Standaarddiskettestationcontroller
8 systeem-CMOS/Real-timeklok
9 Systeem dat voldoet aan Microsoft ACPI
12 PS/2-compatible muis
13 Numerieke-gegevensprocessor
14 Primair IDE-kanaal
15 Secundair IDE-kanaal
5 Creative SBLive! Value
5 Multimedia-videocontroller
10 NVIDIA GeForce 4 Ti 4200 (Omega KX 1.4230a)
10 VIA Rev 5 of later USB universele host-controller
10 VIA Rev 5 of later USB universele host-controller
11 3Com 3C900B-TPC Eternet Adapter (Generic)
11 Intel V92 HaM Data Fax Voice
11 Windows XP Promise FastTrak100 (tm) Controller (PDC20265)

Geen conflict tussen geluids en video kaart dus lijkt me. Die multimedia controller op IRQ 5 is een tv kaart die ik nooit gebruik en daarom ook niet geïnstalleerd heb.

Maar als ik de IRQ aan moet passen, hoe doe ik dat dan? In m'n BIOS vind ik niks en in windows kan ik het niet aan passen, want daar is het grijs

Wat die bandbreedte van de PCI bus, maakt de AGP kaart daar ook gebruik van? AGP loopt in ieder geval op een hogere frequentie als PCI, maar het zou kunnen dat hetzelfde deel van de Chipset het verzorgt klopt dat????

Dat INT gedoe wat je zei snap ik niet helemaal, ik kan wel in m’n BIOS iets over INT pin 1 2 3 en 4 vinden, waarvoor ik dan kan kiezen: Auto, 3,4,5,7,9,10,11,12,14,15. Ze staan nu allemaal op auto. Maar hoe weet ik op welk cijfer ik het moet zetten om alleen de video kaart daar op te zetten. Rechts in m’n BIOS staat trouwens ook een stukje help waarbij staat wat waar op staat, maar dat veranderd niet als ik die INT op een getal zet.

Een Terratec kaart proberen wordt een beetje lastig want ik ken niemand die een Terratec kaart heeft, iedereen heeft van die onboard *** dingen, en die zijn echt ……. Dan gaan je prestaties sowieso omlaag naar 1 fps welke instellingen je ook maar gebruikt. (vind ik dan)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2003 15:20 . Reden: IRQ ]

Verwijderd

Topicstarter
niemand????? Of kan ik het anders proberen met Terratec drivers op een Creative kaart ? Of werkt dat niet?

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:14
Als je die TV-kaart niet gebruikt, waarom haal je hem er dan niet uit. Misschien zit die nu juist dwars, omdat je hem niet geïnstalleerd hebt.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:39
Ik heb ook het zelfde probleem met 5.1 EAX , kheb nu wel Audigy 2 drivers op ik heb nog niet getest of het verschil uitmaakt in FPS, maar iig wel standaard windows drivers klopte het ook dat ik met EAX fps drops had ipv met Software :)

Verwijderd

Topicstarter
hoe kom je aan die gehackte audigy 2 drivers? heb hier op GoT wel een link naar deze ( http://www3.telus.net/henryho/sblive2audigy/ )site gevonden, maar al die download links zijn dood. Ik heb er nu eentje op die site van het 120 mb bestand en dat komt wel binnen met 1.5 kb/s binnen. Schiet niet echt op. Heb al op google gezoekt, maar ik kan geen andere site vinden

Verwijderd

Topicstarter
Heb die tv kaart er uit gehaald, maar het heeft niks geholpen. Ik heb nog steeds hetzelfde probleem, maar hoe zit dat met die INT instellingen, want misschien dat het daar aan ligt, maar ik weet niet hoe het werkt.

Verwijderd

Topicstarter
weet echt niemand waar dit aan kan liggen? Ik wil toch wel graag EAX hebben....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 March 2003 @ 18:04:
niemand????? Of kan ik het anders proberen met Terratec drivers op een Creative kaart ? Of werkt dat niet?
Je kan proberen wat je wilt maar je zult een gigantische framedrop houden. Het staat zelf in de officiele FAQ/Help van UT2003, daarin wordt hardware audio gewoon afgeraden!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 maart 2003 @ 20:44:
weet echt niemand waar dit aan kan liggen? Ik wil toch wel graag EAX hebben....
Zoals ik al zei je kan proberen wat je wilt. Ik heb een Audigy met Audigy2 drivers en dan heb ik ook gigantische framedrop, hiervoor had ik een Live! 5.1 met Audigy2 drivers en ook hier gigantische framedrops met hardware audio aan. Het verhaal van _bas_ (een paar posts hierboven) legt precies uit hoe de vork in de steel zit.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:39
Verwijderd schreef op 18 March 2003 @ 19:36:
hoe kom je aan die gehackte audigy 2 drivers? heb hier op GoT wel een link naar deze ( http://www3.telus.net/henryho/sblive2audigy/ )site gevonden, maar al die download links zijn dood. Ik heb er nu eentje op die site van het 120 mb bestand en dat komt wel binnen met 1.5 kb/s binnen. Schiet niet echt op. Heb al op google gezoekt, maar ik kan geen andere site vinden
Of je moet die drivers met een download accelerator downloaden (freshdownload
-> www.freshdownload.com) of je moet me maar ff mailen voor drivers, heb ze nog op computer staan. (bart_van_amelsfoort@hotmail.com)

Verwijderd

hmm ik heb er hier ook last van met me normale audigy...helaas

ik vind dit echter meer wat voor de SPV :)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-02 22:32
we gaan het in spielerij proberen :)
Pagina: 1