Eigen Nameserver onder Windows 2000 Server

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 00:05
Ik heb binnenkort 9 vaste IP adressen, en meerdere domeinen
Ik wil dus zelf een Nameserver opzetten in Win2k Server (i know er zijn een paar topics hierover maar niet diepgaand genoeg of geen juiste antwoorden)
Ik heb wel een beetje kennis van DNS en Nameservers, op mijn werk gebruikte ik voor DNS Squid op Redhat. Maar wil het nu gewoon in Windows doen.
Ik heb in Win2k Server de DNS Server Service geinstalleerd.

Mijn eerste probleem:
Hoe kan ik ns.mijndomein.nl nou koppelen aan een vast IP? In je domein bij je registar stel je minimaal 2 nameservers in, het lukte mij maar niet op bijv. ns.mijndomein.nl toe te voegen want dan kreeg ik de melding Invalid Nameserver
Toen kwam ik bij m'n domain management (Dotster) het linkje "Register Nameserver" tegen ;), hier heb ik NS.MIJNDOMEIN.NL gelinked aan m'n vast IP op m'n Windows 2000 DNS Server.
Klopt het dan dus dat NS.MIJNDOMEIN.NL nu gelinked is aan mijn vaste IP. waardoor het dus bekend is waar m'n nameserver staat??

Momenteel staat in m'n domain whois m'n nameservers al gewijzigd, maar ik krijg nog steeds de pagina al resultaat van m'n vorige nameserver! Hoe kan dat?
Ik weet dat het 72 uur kan duren voordat nameservers en DNS geupdate is.

Hoe ga ik nu verder met de DNS instellingen in Windows?
Ik heb een forward lookup zone gemaakt (genaamd: mijndomein.nl, dat is toch OK?)
Vervolgens kan ik daarin toch een A record maken, bijv: webmail.mijndomein.nl en die linken aan een vast IP?
Klopt dat?

Ik weet dat het allemaal een beetje een wazig verhaal is maar hoop dat iemand me toch een beetje verder kan helpen.
Laat antwoorden zoals: Google even of zogenaamde grappige opmerkingen maar achterwege, ik heb de hele nacht al gezocht naar allerlei oplossingen....

Mijn dank is alvast groot _/-\o_ _/-\o_

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
nounou ... geen google dan ....:+

Maar als je het misschien toch wilt weten ... ik vond binnen 10 seconden dit :
http://www.microsoft.com/...olutions/howto/admhow.asp

dan even naar network en dan dns ... staat precies uitgelegt hoe je de dns configged.
Kon je dat nou écht niet vinden ?

Voor het goed begrijpen van DNS kun je misschien ook de DNS howto even doorlezen, dan begrijp je hoe het geheel in elkaar (zou ) moet(en) zitten.
www.tldp.org/HOWTO/DNS-HOWTO.html

[ Voor 22% gewijzigd door Mitch op 15-03-2003 20:11 . Reden: linkje erbij ]

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Urk schreef op 15 March 2003 @ 19:16:
Ik heb binnenkort 9 vaste IP adressen, en meerdere domeinen
Ik wil dus zelf een Nameserver opzetten in Win2k Server (i know er zijn een paar topics hierover maar niet diepgaand genoeg of geen juiste antwoorden)
Ik heb wel een beetje kennis van DNS en Nameservers, op mijn werk gebruikte ik voor DNS Squid op Redhat. Maar wil het nu gewoon in Windows doen.
Ik heb in Win2k Server de DNS Server Service geinstalleerd.

Mijn eerste probleem:
Hoe kan ik ns.mijndomein.nl nou koppelen aan een vast IP? In je domein bij je registar stel je minimaal 2 nameservers in, het lukte mij maar niet op bijv. ns.mijndomein.nl toe te voegen want dan kreeg ik de melding Invalid Nameserver
Toen kwam ik bij m'n domain management (Dotster) het linkje "Register Nameserver" tegen ;), hier heb ik NS.MIJNDOMEIN.NL gelinked aan m'n vast IP op m'n Windows 2000 DNS Server.
Klopt het dan dus dat NS.MIJNDOMEIN.NL nu gelinked is aan mijn vaste IP. waardoor het dus bekend is waar m'n nameserver staat??
lijkt me wel.. vraag een willekeurige vreemde een ns.mijndomein.nl te pingen? (na die 72 uur, wat volgens mij maar een uur of 12 is)
Momenteel staat in m'n domain whois m'n nameservers al gewijzigd, maar ik krijg nog steeds de pagina al resultaat van m'n vorige nameserver! Hoe kan dat?
Ik weet dat het 72 uur kan duren voordat nameservers en DNS geupdate is.
wat is dan het probleem? :)
Hoe ga ik nu verder met de DNS instellingen in Windows?
Ik heb een forward lookup zone gemaakt (genaamd: mijndomein.nl, dat is toch OK?)
yup
Vervolgens kan ik daarin toch een A record maken, bijv: webmail.mijndomein.nl en die linken aan een vast IP?
Klopt dat?
yup

[ Voor 96% gewijzigd door axis op 15-03-2003 20:15 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Hey Mitch zijn we hier niet meer om elkaar te helpen ofzo, als hij nou gewoon niet wist waarop hij moest zoeken, kan je ook gewoon op een normale manier zeggen hoor.

Maar anyway Urk, die link die hij gaf, daar staat het wel.

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
Verwijderd schreef op 15 March 2003 @ 20:11:
Hey Mitch zijn we hier niet meer om elkaar te helpen ofzo, als hij nou gewoon niet wist waarop hij moest zoeken, kan je ook gewoon op een normale manier zeggen hoor.
Wat zeg ik niet normaal dan :?

oke misschien wat teveel nadruk op de "e" van echt ?

Verwijderd

Ik ben momenteel ook bezigmet het configgen van mijn DNS server onder windows 2000 server. Maar raak af en toe het spoor kwijt. Heeft niemand een voorbeeld setup van een forward loopup zone? (Standaard export functie in win2k naar csv file)

(btw: met www.dnsstuff.com kun je al best een eind komen om te testen of ut een en ander werkt)

• axis
een voorbeeld setup!? gewoon een nieuwe zone aanmaken, en hosts... klaar toch? misschien nog localhost toevoegen..

voorbeeldje voor op i'net:

vanlijssel.nl. SOA ns1.is.nl postmaster.is.nl. (20011126 28800 7200 604800 86400)
vanlijssel.nl. A 213.133.35.105
vanlijssel.nl. NS ns1.is.nl
vanlijssel.nl. NS ns2.is.nl
vanlijssel.nl. MX 10 mx.netmatch.nl
vanlijssel.nl. MX 30 etrn.netmatch.nl
* A 213.133.35.105
* MX 10 mx.netmatch.nl
* MX 30 etrn.netmatch.nl
ftp CNAME ftp.netmatch.nl
localhost A 127.0.0.1
mail CNAME mx.netmatch.nl
www A 213.133.35.105
vanlijssel.nl. SOA ns1.is.nl postmaster.is.nl. (20011126 28800 7200 604800 86400)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Urk
Verwijderd schreef op 15 March 2003 @ 20:20:
Ik ben momenteel ook bezigmet het configgen van mijn DNS server onder windows 2000 server. Maar raak af en toe het spoor kwijt. Heeft niemand een voorbeeld setup van een forward loopup zone? (Standaard export functie in win2k naar csv file)

(btw: met www.dnsstuff.com kun je al best een eind komen om te testen of ut een en ander werkt)
Allereerst bedankt voor al jullie reacties, ik was dus toch wel in de goede richting :)

www.dnsstuff.com heeft me al een heel eind op weg geholpen, TNX _/-\o_
Veel tests PASSEN nu OK!
Alleen is er nog wel iets heel vreemds.
Ik heb dus van m'n domein afgelopen nacht rond 3:30 de nameservers aangepast. In een WHOIS lookup voor m'n domein geeft hij gewoon goed de 2 nieuwe nameservers weer. De oude waren van DNS2GO van Deerfield.com (ns1.dns2go.com etc..)
Het vreemde is nu dat als ik www.mijndomein.net intik ik toch nog bij m'n DNS2GO Client en dus website uitkomt. Hoe kan dit???? :? :?
Daardoor gaat alles dus ook met CNAMES nu nog niet goed, als ik bijv test.mijndomein.net aanmaak in m'n DNS server hier gaat hij ook naar DNS2GO..
Ikke niet snappe.. :?

• Urk
...Of is dit toch een pure kwestie van tijd?
Lijkt met niet want bij http://www.dnsreport.com pakt hij toch blijkbaar wel m'n nieuwe nameservers goed op...

Vreemd....iemand??

• Urk
Ik krijg ook deze melding:

FAIL
Missing nameservers 2
-----------------------------
ERROR: One or more of the nameservers listed at the parent servers are not listed as NS records at your nameservers. The problem NS records are:
ns.cistron.nl.
ns.mijndomein.net.

Van Cistron klopt wel omdat m'n domein daar nu nog niet in de DNS servers staat.
Maar wat word er met deze melding bedoelt?

• Urk
Mitch schreef op 15 maart 2003 @ 20:20:
[...]

Wat zeg ik niet normaal dan :?

oke misschien wat teveel nadruk op de "e" van echt ?
Haha ;) geeft niet hoor Mitch, ik had wel meer van dat soort reacties verwacht dus het valt allemaal wel mee.
Het nadeel van GoT vind ik toch altijd dat mensen die willen helpen te snel neigen naar "Google even" of "Kon je dat zelf niet vinden" of andere kortzichtige flauwe posts...
Bespaar dan je tijd en moeite of kom met iets nuttigs. Ook zonde van alle Kb op het GoT >:)

Verwijderd

axis schreef op 15 maart 2003 @ 20:53:
een voorbeeld setup!? gewoon een nieuwe zone aanmaken, en hosts... klaar toch? misschien nog localhost toevoegen..

voorbeeldje voor op i'net:

vanlijssel.nl. A 213.133.35.105
vanlijssel.nl. NS ns1.is.nl
vanlijssel.nl. NS ns2.is.nl
vanlijssel.nl. MX 10 mx.netmatch.nl
vanlijssel.nl. MX 30 etrn.netmatch.nl
* A 213.133.35.105
* MX 10 mx.netmatch.nl
* MX 30 etrn.netmatch.nl
ftp CNAME ftp.netmatch.nl
localhost A 127.0.0.1
mail CNAME mx.netmatch.nl
www A 213.133.35.105
Oke, maar hier is ns1.is.nl je dns server maar wat als je je eigen server dns server wil maken. ns.domein.nl terwijl je server sername.domein.nl heet?

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Ik heb ff een vraag hoe kom je aan die 9 ipadressen dan ??

Want ik heb er maar 1 :-(

• Urk
raymonvdm schreef op 16 March 2003 @ 12:31:
Ik heb ff een vraag hoe kom je aan die 9 ipadressen dan ??

Want ik heb er maar 1 :-(
Ik heb ze nog niet, maar denk volgende week.
Kan ook niet zomaar, maar ik heb een zakelijk DSL abbonement, en alleen dan heb je de mogelijkheid voor meerdere vaste IP's :)

• Urk
Axis: Werk jij trouwens bij NetMatch???

• axis
Verwijderd schreef op 16 March 2003 @ 11:35:
[...]
Oke, maar hier is ns1.is.nl je dns server maar wat als je je eigen server dns server wil maken. ns.domein.nl terwijl je server sername.domein.nl heet?
maak je een host (A) record ns.mijndomein.nl, en een NS record dat verwijst naar ns.mijndomein.nl

• axis
Urk schreef op 16 maart 2003 @ 16:42:
Axis: Werk jij trouwens bij NetMatch???
Jep..

Verwijderd

Thnx Axis, ben der uit...beetje gechecked op dnsreport.com. Af en toe lastig omdat je namelijk ook nog een IP hebt van de server zelf.

• Urk
Grappig! Die heb ik een tijd geleden gebeld voor een open vacature van web developer die jullie hadden.

Trouwens, mijn eigen Nameserver werkt nu ook prima!
Bedankt voor al jullie hulp _/-\o_
Vooral de tip van www.dnsstuff.com was erg nuttig ;)

• axis
Urk schreef op 16 maart 2003 @ 23:46:
[...]

Grappig! Die heb ik een tijd geleden gebeld voor een open vacature van web developer die jullie hadden.

Trouwens, mijn eigen Nameserver werkt nu ook prima!
Bedankt voor al jullie hulp _/-\o_
Vooral de tip van www.dnsstuff.com was erg nuttig ;)
cool :D
ik wil wel een medetweaker als collega :) maarja, ik beslis er niet over ;)

• Urk
axis schreef op 17 March 2003 @ 01:10:
[...]

cool :D
ik wil wel een medetweaker als collega :) maarja, ik beslis er niet over ;)
Ja ik woonde helaas te ver weg en die vacature was ook al vervuld.. ;'(
Pagina: 1