Toon posts:

Athlon 2200+ en FSB 266 Mhz Kopzorgen..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vanmorgen heb ik per ongeluk mn Duron 1200 Mhz processor gefrituurd, die op mn Epox 8KTA3L+ mainboard bevestigd zat. Kijk, daar heb ik geen hulp bij nodig, want dat was gewoon mn eigen domme rot schuld :)

Ik heb deze middag nog een Athlon 2200+ processor gehaald, en deze op mn mainboard bevestigd. Mn mainboard was revisie 1.0 en had de nieuwste bios update, dus dat was mogelijk.

Natuurlijk de Front Side Bus van 200 Mhz (duron 1200) naar 266 Mhz gezet, en een PC-133 SD-Ram moduletje erin gedaan. Opstarten, alles gaat goed..

Maardan, crash na crash! terwijl de temperatuur gewoon goed blijft (46 graden). Als ik vervolgens de FSB naar 100 Mhz zet, wat mijn cpu degradeert naar 1500+ gaat alles prima en goed!

Ik snap er helemaal niets meer van, en namens mezelf, en mn huisgenoten die mn sacherijnige kop zat zijn hoop ik dat iemand een oplossing voor mij weet 8)7

Verwijderd

Wanneer crasht hij precies? Alleen tijdens zware applicaties? Of ook tijdens windows gebruik.

Verwijderd

kijk eens naar je voltages., misschien is je voeding niet sterk genoeg, aangezien een athlon XP wel veel meer energie nodiug heeft dan een duronnetje

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik Windows 2000 en bij het opstarten en windows gebruik gaat het gewoon goed, wanneer ik bijvoorbeeld probeer in te bellen op internet (dialup) of een spel probeer te starten reset ie de pc of krijg ik zo'n blauw scherm. Maar idd, windows gebruik gaat gewoon goed, grote bestanden over het netwerk gooien ook.

Een kennis van mij raadde me ook al een zwaardere voeding aan. Ik heb nu een gewone 230v, en ook bij het losmaken van alle apparaten (op mobo en HD na) blijft ie crashen. Maar maakt die overstap van FSB 200 naar 266 nu echt zoveel uit qua voltage?

Bedankt alvast!

Verwijderd

nee, maar wel hoeveel watt ie verstookt

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:22
Je FSB moet toch op 133? Of zeg ik nu iets doms? :X :)

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Verwijderd

Bart schreef op 15 March 2003 @ 18:58:
Je FSB moet toch op 133? Of zeg ik nu iets doms? :X :)
ja en nee, het is 2*133 (=266ddr)

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 17:10

Steve

Krokodil \o/

Voor eens en altijd: het is 133 MHz. Niks 2x die kloksnelheid..

De kloksnelheid blijft 133 MHz, daar verandert het DDR-principe niks aan, het enige verschil is dat er tweemaal zoveel data per kloktik wordt verstuurd.

Vanwaar komt het getalletje 266 dan? Wel, 133 MHz DDR presteert in theorie hetzelfde als 266 MHz SDR - het is dus vooral om het duidelijker te maken voor de consumenten die er minder van kennen.

Just my 2 yen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 maart 2003 @ 18:15:
..8<..
Maardan, crash na crash! terwijl de temperatuur gewoon goed blijft (46 graden). Als ik vervolgens de FSB naar 100 Mhz zet, wat mijn cpu degradeert naar 1500+ gaat alles prima en goed!

..8<..
Dat zijn typische verschijnselen van:

1. Oververhitting
of
2. Te lage of instabiele voltages (en dan met name 't corevoltage)

Aangezien je al opgemerkt had dat je CPU zo rond de 46C bleef zal '1' de oorzaak niet zijn. Echter helemaal uitsluiten kan ik 'm niet, want ik weet niet wat de onnauwkeurigheid in de temperatuurmeting is.

Voor oorzaak 2 is iets meer 'werk' nodig.

Een te lage of instabiele voltages zijn fnuikend voor de stabiliteit van een systeem. Dit kan veroorzaakt worden door een ontoereikende voeding, of door verkeerd ingestelde voltages door 't moederbord, de corevoltage in 't bijzonder.

Een goede 300Watt voeding zou voldoende moeten zijn, echter een goede is een wat meer voor de hand liggende keus.

Kijk eens in 't BIOS om de voltages te controleren, en let dan met name op de corevoltage. Welke waarde heeft deze?

Ik neem aan, maar weet niet zeker, dat je nog een XP2200+ met Thoroughbred-core hebt. Die heeft een corevoltage van 1,650Volt nodig. Een Palomino zal met 1,750Volt genoeg moeten nemen.

Verhoog anders de corevoltage in 't BIOS eens (+0,050V bv), en kijk vervolgens of je nog steeds instabiliteit hebt met een 133MHz FSB.

Verwijderd

Topicstarter
Temperatuur:
CPU: 46 graden
System: 23 graden

Voltages
vCore: 1.68
AGP vCore: 1.54

Ik weet niet precies hoe ik de corevoltage kan veranderen. Ik heb een gewone Award bios, maar ik kan niets veranderen in het 'PC Health' venster, waar ik bovenstaande gegevens vandaan heb.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Daar kan je het inderdaad niet instellen.. Het is in het SoftMenu of Frequency Settings (oid).

Verwijderd

Jupiler schreef op 15 maart 2003 @ 20:22:
Daar kan je het inderdaad niet instellen.. Het is in het SoftMenu of Frequency Settings (oid).
Als 't niet bij de bovengenoemde menu's te vinden is, dan moet je eens kijken of je toevallig een Miscellanious Control menu-item hebt.

• Heideroosje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03-2024

Heideroosje

Welcome To Paradise

Heb je wel eens DDR geheugen geprobeerd?? Je hebt zo te zien SDR geheugen. Dat verklaart meteen ook waarom het wel op 100Mhz doet, maar niet op 266Mhz.

Verwijderd

Tja een heel probleem, temperatuur en voltage misschien. Het doet mij toch ook wel denken aan irq problemen of slecht geheugen.
wellicht had je de geheugen timing erg strak staan en houdt deze het niet met het nieuwe geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
Al die menu's in mn bios heb ik niet, alleen een menu waar ik de snelheid van de cpu kan instellen, maar die heb ik gewoon op default staan. Kan ik veranderen in xx/xx/xx maar al die waarden zeggen mij weinig tot niets.. (heb net een random instelling daar gebruikt, maar toen kreeg ik geen beeld :S).

Het geheugen dat ik gebruik is gewoon een standaard PC-133 512 Mb bankje, en een andere DIMM die ik net probeerde geeft gewoon hetzelfde resultaat...

(wat een ellende...)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Heideroosje schreef op 15 March 2003 @ 20:29:
Heb je wel eens DDR geheugen geprobeerd?? Je hebt zo te zien SDR geheugen. Dat verklaart meteen ook waarom het wel op 100Mhz doet, maar niet op 266Mhz.
Misschien weten waarover je praat als je reageert??

1) SDR-SDRAM is 168-pins, DDR-SDRAM is 184-pins, kan dus onmogelijk in hetzelfde slot passen.
2) En nogmaals: DDR draait niet op 266 MHz, maar net als SDR op 133 MHz.

En is de vcore niet in te stellen via jumpers?

[ Voor 6% gewijzigd door Steve op 15-03-2003 21:09 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Staan de geheugentimings niet té strak?

Verwijderd

Topicstarter
BalusC > Nope, heb alle settings geprobeerd
Jupiler > Op mn mobo zitten wel een aantal switches, maar als gewoon daar 'default' insteld word mn cpu goed weergegeven..alleen dat crashen is jammer :p

Verwijderd

Topicstarter
Okay, ik heb zojuist de vcore via switches op weten te schroeven van 1.68 naar 1.80 maar nogsteeds geen effect... Ik begin er nu toch wel een beetje moedeloos van te worden. 8)7 Zou mn moederbord kapot kunnen zijn, of is dat niet erg waarschijnlijk?

Onderstaande zijn de type crashes die ik ontvang op 133 mhz:
-Gewoon een reset, zonder foutmelding, blauw scherm of wat dan ook
-Soms een kernel file die crasht of iets dergelijks, blauw scherm gaat te snel om te kunnen lezen
-IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2003 11:25 ]

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:05

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

"IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL"

Wat te denken van een schoone win2k install? :)

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Wat voor voeding heb je eigenlijk?

En ik denk niet dat een schone install zal helpen.. Zelfs al is je installatie corrupt, dan nog zal je geen dergelijke foutmeldingen krijgen.

Verwijderd

Hubert schreef op 16 March 2003 @ 11:31:
"IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL"

Mwah lijkt meer op een irq conlfict, Kijk eens welke apparaten allemaal op hetzelfde IRQ zit, Probeer desnoods een paar pci kaarten tewisselen :)

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
had ik ook met mijn xp2000+ en epox 8kt3a+ via kt133a
nieuw mobo en alles was gefixst weet niet waarom die het niet deed

2x MT v3 | EMS v149 VNS v119 BMS v113 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | M5Stack RS485 | AstraMeter as virtual CT002

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-08 12:43
Verwijderd schreef op 15 March 2003 @ 18:15:
Vanmorgen heb ik per ongeluk mn Duron 1200 Mhz processor gefrituurd, die op mn Epox 8KTA3L+ mainboard bevestigd zat. Kijk, daar heb ik geen hulp bij nodig, want dat was gewoon mn eigen domme rot schuld :)
Wat heb je eigenlijk fout gedaan? M.a.w. hoe heb je je duronnetje gebakken?

Verwijderd

Topicstarter
zork schreef op 16 maart 2003 @ 11:46:
[...]
Wat heb je eigenlijk fout gedaan? M.a.w. hoe heb je je duronnetje gebakken?
Ik ging hem ff overclocken, dus had heel voorzichtig de pencil trick toegepast, dus ik dat ding erop gezet zonder cooler, om ff te kijken of ie nog beeld gaf. Na 3 seconden was ie doorgefikt, wist niet dat dat zo snel ging :s
cold schreef op 16 maart 2003 @ 11:42:
had ik ook met mijn xp2000+ en epox 8kt3a+ via kt133a
nieuw mobo en alles was gefixst weet niet waarom die het niet deed
Hmmm, had jij exact hetzelfde? Dat ie op 100 Mhz wel werkt, en op 133 mhz niet? Als dat zo is ga ik hem maandag nog omruilen :)
Hubert schreef op 16 March 2003 @ 11:31:
"IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL"
Lukt niet.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Misschien heb je je bord beschadigd toen je CPU doorfikte.. Nee?
Jupiler schreef op 16 maart 2003 @ 11:37:
Wat voor voeding heb je eigenlijk?
O-)

Verwijderd

Topicstarter
Het kan natuurlijk zijn dat mn bord beschadigt is bij mijn frituur avontuur (leuke woordspeling :)) maar waarom zou die dan op 100 mhz prima draaien, zoals ik de hele ochtend al doe?

Mn voeding is een gewone atx 230v bak.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Welk vermogen heeft je voeding?

En het zou kunnen dat je een baan/whatever beschadigd hebt, waardoor je bord niet meer de volledige kracht heeft.. Ik weet het, klinkt vaag, maar je kan echt niet voorspellen wat er gebeurt.

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
wat is idd het vermogen van je voeding (gecombineerd dus niet piek) en weet je toevallig wat voor merk het is. Het zou goed mogelijk kunnen zijn dat je mobo beschadigd is geraakt door die actie van je. Enige wat er dan nog op zit is om een gewoon een nieuw mobo aan te schaffen (+ nieuw geheugen)

[ Voor 197% gewijzigd door KaMiKaZe op 16-03-2003 13:54 ]

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Topicstarter
Switching Power Suply
Model: LC-235ATX
Input 115/230~, 6/4A
60/50Hz
Output 235W

Heb net ook verschillende combo's geprobeerd van voedingen, videokaarten en andere apparatuur, loskoppelen en noem het maar op..geen effect |:(

Een nieuwe mobo aanschaffen is geen optie. Ik meen dat ik nog garantie heb, en de meeste bedrijven doen nooit zo moeilijk in mijn persoonlijke ervaring, dus met een beetje mazzel...
Maar ik ga wel eerst even alles proberen om hem op 133 mzh te krijgen, voor ik mn mobo ga inleveren.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2003 14:04 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

235W? Beetje weinig hoor.. Heb je geen zwaardere voeding?

• butsj
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-06 15:58
ik heb dit probleem ook gehad, ik kon mijn fsb wel op 133 zetten maar dan crashte hij ook vaak.
Bleek door ddr geheugen te komen wat niet op een fsb van 133 wou draaien, terwijl het pc2100 ddr was = 266/2=133, dag daarna nieuw 512 (ddr333) reepje erin gezet en alles was goed:?

Dit was met een Soltek SL-75FRN en een XP 2400+, uiteraard wel een 300Watt voeding.
zoals Jupiler al zei, 235 is wel erg weinig voor een amd, ligt er natuurlijk helemaal aan of je ook een stevige videokaart hebt ja/nee.

nouja veel succes:P
Pagina: 1