Toon posts:

asp gastenboek

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben al enige tijd bezig met het bouwen van een website en een gastenboek.

Ik weet niet precies welke achtergrond informatie jullie nodig hebben, dus als er iets is wat jullie nog moeten weten, laat het me weten. Ik geeft de verdere informatie wel.

Waar het om gaat is:

Als ik iets heb geschreven in het gastenboek moet het in het database (access) komen te staan. maar daar geeft ie de volgende fout weer:
code:
1
2
3
4
5
Soort fout:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-stuurprogramma] 
De bewerking moet worden uitgevoerd op een query die kan worden bijgewerkt.
/Website/schrijvengbdef.asp, line 37

line 37 is dit:

<%
naam = request.form("naam")
email = request.form("email")
homepage = request.form("homepage")
bericht = request.form("bericht")
datumnu = request.form("datumnu")

sql="INSERT INTO gastenboek (naam, datum, email, homepage, bericht) VALUES ('" & naam &"', '" & datumnu &"', '" & email &"', '" & homepage &"', '" & bericht &"')"
set lijst=db.execute(sql)
%>

Nou is vraag ik mijn af wat is hier in hemelsnaam fout aan :/

Kunnen jullie mij hier bij helpen?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2003 12:56 ]

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:19
ik geloof dat dit in forumpje nr 14 moet, ipv 13

veel succes iig

Ik weet alles over digitale toegankelijkheid, of ik weet wie het wel weet.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

NTFS-rechten goed zetten. Dat wil zeggen: IUSR_computernaam account iig schrijfrechten geven op de folder waar de database in staat.

Tip: Zoek voortaan eens op de engelse naam op Google:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'
Database Error: [Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Operation must use an updateable query.
Iig leidt deze naar een KB artikel, waarin alles goed uitgelegd staat.
http://support.microsoft....spx?scid=KB;en-us;q175168

evenals enkele andere mogelijke oorzaken.

Mocht je toch Google op gaan, zoek dan gelijk ook eens op de term: "SQL Injection Attack". Mocht je dit niet doen en je code zo laten, moet je niet verbaasd zijn als op een dag opeens je gastenboek weer helemaal leeg is.. >:)

Andere vraag. Waarom vraag je de datum op door middel van een request.form?
Access kan dat veel beter door middel van de now() functie. Als je deze ook nog al s default instelt, heb je er hemaal geen omkijken mee rnaar,

[ Voor 99% gewijzigd door gorgi_19 op 15-03-2003 17:36 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

je hoeft geen resultset aan te maken bij een insert-statement

Verwijderd

Op http://www.webwizguide.info/asp/default.asp staat een leuke tutor over een ASP gastenboek, misschien kun je daar is bij kijken?

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 15 March 2003 @ 17:40:
Op http://www.webwizguide.info/asp/default.asp staat een leuke tutor over een ASP gastenboek, misschien kun je daar is bij kijken?
Ik zou hem eik liever dit artikel aan willen raden, welke ook op de site staat.. :)
http://www.webwizguide.info/asp/faq/server_permissions.asp

Verwijderd

Mocht je toch Google op gaan, zoek dan gelijk ook eens op de term: "SQL Injection Attack". Mocht je dit niet doen en je code zo laten, moet je niet verbaasd zijn als op een dag opeens je gastenboek weer helemaal leeg is..
TS gebruitk een access database en die heeft geen ondersteuning voor meerdere query's dus de truc '; drop table gastenboek werkt (gelukkig) niet

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 15 March 2003 @ 20:14:
[...]

TS gebruitk een access database en die heeft geen ondersteuning voor meerdere query's dus de truc '; drop table gastenboek werkt (gelukkig) niet
Mjah, sowieso gaat hij flink op z'n bek met single quotes. En het inloggedeelte blijft wel geldig, alhoewel je wel gelijk hebt op dat andere gedeelte...

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-08 09:52

Pelle

🚴‍♂️

Toch meer iets voor de buren vind ik :)

Verwijderd

Mischien dat msql voor windows mischien helpt
Zorg wel dat je een database heb natuurlijk en dat de username en passwrd goed staan en natuurlijk de rechten.

Ook kan je natuurlijk ook gewoon linux of freebsd draaien dat werk tenminste al een trein

Greetz

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 20 maart 2003 @ 21:01:
Mischien dat msql voor windows mischien helpt
Zorg wel dat je een database heb natuurlijk en dat de username en passwrd goed staan en natuurlijk de rechten.
:? Dat is niet altijd mogelijk om gelijk MS SQL te nemen. Access voldoet in de meeste gevallen ook prima, alleen de rechten goedzetten. Hetzelfde principe als je inlognaam niet werkt met SQL Server, dat je dan maar een andere database neemt.
Ook kan je natuurlijk ook gewoon linux of freebsd draaien dat werk tenminste al een trein

Greetz
Windows draait ook goed, en ASP is wat moeilijker op een *nix based machine te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 maart 2003 @ 21:01:

Greetz
Ik ga niet alleen voor een website ff een ander besturingssysteem installeren. voorlopig werkt alles nog naar wens op windows. als ik wat meer tijd en geld heb en een nieuwe computer heb, zal ik gaan overwegen om naar linux te gaan. voorlopig nog niet.
gorgi_19 schreef op 20 maart 2003 @ 21:04:

:? Dat is niet altijd mogelijk om gelijk MS SQL te nemen. Access voldoet in de meeste gevallen ook prima, alleen de rechten goedzetten. Hetzelfde principe als je inlognaam niet werkt met SQL Server, dat je dan maar een andere database neemt.
Ik heb de recht bij mijn xp bak wel goed gezet volgens http://www.webwizguide.info/asp/faq/server_permissions.asp, maar het is nog niet gelukt om het goed te krijgen :?.

hoe moet dit dan op een W98 server? of hoeft dit niet bij W98? Ik gebruik PWS op de W98. ik denk namelijk zelf ook dat het in die buurt zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2003 18:34 ]

• gorgi_19

gorgi_19

W98 server? :?
Enfin, iig heeft PWS / win98 geen problemen met NTFS rechten, omdat Win98 niet met NTFS-rechten werkt.

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 21 maart 2003 @ 18:27:
W98 server? :?
Enfin, iig heeft PWS / win98 geen problemen met NTFS rechten, omdat Win98 niet met NTFS-rechten werkt.
k heb helaas geen ander bak. :'(

Ik heb net ff de search bekeken omdat ik weer een stapje verder ben gekomen :). daar stond dat het ook met deze code ZOU werken maar alleen met PWS. Nu krijg ik een fout melding op regel 18.

<%
sqlStatement = "SELECT * FROM gastenboek WHERE ((([gastenboek].[ID])=46))"
Set DataConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
ConnString = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};
DBQ=" & server.mappath("\gastenboek.mdb")
DataConn.Open ConnString
Set cmdTemp = Server.CreateObject("ADODB.Command")
Set RS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
cmdTemp.CommandText = sqlStatement
Set cmdTemp.ActiveConnection = DataConn
RS.Open cmdTemp, , 1, 1
%>

Nu is mijn vraag. wat houd dat nou eigenlijk precies in?

• gorgi_19

gorgi_19

http://www.devguru.com/Te...ckref/recordset_open.html

Google :)

[ Voor 44% gewijzigd door gorgi_19 op 21-03-2003 20:18 ]

Pagina: 1