[PHP] mail() functie stabiel of niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersook
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-07 17:09

supersook

Professioneel prutser

Topicstarter
(omdat de search weer eens niet werkt)

Ik werk met PHP 4.2.3 op een w32 platform en wil gebruik gaan maken van de mail() functie binnen PHP.

Nu hoor ik verschillende verhalen over deze functie (jaja, zelfs over dit soort spul doen verhalen de ronde). Van de ene kant hoor ik dat deze functie altijd goed zijn werk doet, maar van andere kant hoor ik verhalen dat deze functie 'a bit laggy' zou zijn. Wie moet ik nu geloven? Kan ik erop vertrouwen dat als de functie geen foutmeldingen aangeeft de mail ook daadwerkelijk verstuurd is, of kan ik beter zoeken naar een alternatief?

(overstappen naar een ander platform of een andere versie van PHP is geen optie)

Graag uw mening hierover

(geplaatst in P&W omdat ik denk dat hier de meeste mensen rondlopen die hier iets zinnigs op kunnen antwoorden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbakker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-06-2024
Mwah... volgens mij valt het allemaal wel mee. Als de instellingen zoals de SMTP server en alles goed ingesteld zijn kan er lijkt mij weinig fout gaan. Ik werk er al een aantal jaar mee en heb er nog nooit er problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

'a bit laggy' wat is dat?

Bedoelen ze daarmee dat als je "mail()" in je php aanroept, dat niet op hetzelfde moment de mail aangekomen is? Dat is ook niet zo vreemd, mails versturen duurt even, zeker als er buffering optreedt en opstakels aanwezig zijn.

Je kan niet zomaar aannemen dat als mail geen fouten geeft, de mail ook echt verzonden is. Je zult daarvoor toch enig vertrouwen in de smtp-server/je isp moeten hebben. Wel is, als er geen foutmelding was, de mail correct afgegeven (voor zover ik weet) aan de SMTP-server.

Pas wel een beetje op, als je enorme hoeveelheden mail gaat versturen kan je smtp-server bezwijken/mails droppen/e.a. Maar dan hebben we het over de echte bulk-mail situaties. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je webbased een paar 1000 emails wil gaan versturen ga je een redelijke load krijgen van je machine, het versturen van mail is nou niet echt een efficient proces.

Er moet iedere keer verbinding worden gemaakt met een smpt server en iedere keer de mail doorsuten, wachten op antwoorden van de mailserver en dan het proces afsluiten...

als je dat heel vaak doet zal je wwwserver het ook wel eens kunnen begeven, ervan uitgaande dat je gewoon een fatsoenlijk smtp server (a la smpt.xs4all.nl) gebruikt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersook
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-07 17:09

supersook

Professioneel prutser

Topicstarter
nou, mijn vraag lijkt duidelijk beantwoord:

zolang de smtp server niet overbelast raakt en de functie vind dat er daadwerkelijk is verstuurd is het zeer onwaarschijnlijk dat de mail niet juist aankomt.

(en dat natuurlijk mail niet DIRECT aankomt ben ik van op de hoogte, we zitten allemaal wel eens te wachten op een e-mailtje dat maar niet van de ene naar de andere mail-server wilt gaan)