Toon posts:

[JS/HTML] Validate form en reset

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik ben bezig met een html formulier die
code:
1
<INPUT type="image">
gebruikt als submit en reset button. Het formulier zelf maken is geen probleem;
ook onSubmit="return formValidate(this);" werkt prima. Alleen als ik nu op me submit plaatje druk dan roept ie formValidate() ook aan!

Maar dat wil ik helemaal niet! Ik wil dat het formulier alleen ge-reset wordt.
Ik heb al dingne geprobeerd als:

code:
1
<input type="image" onMouseDown="javascript:document.frmSurvey.reset()">

Alleen tot heden werkt dat nog niet :(

Verwijderd

Met onmousedown gaat dat in principe wel, maar dan moet je dus in die functie return false; erbij zetten. Dit wordt echter alleen getriggert als iemand op het plaatje een muisknop indrukt, dan het plaatje verlaat, en dan pas de muisknop loslaat.

Beter is het om onclick te gebruiken, omdat dat event ook datgene is dat de submit van het formulier triggert (mits er geen return false; is opgenomen in de te ondernemen acties!)

Heel eenvoudig dus: <input type="image" src="plaatje.gif" onclick="this.form.reset(); return false;">

Dit return false; cancelt dus het doorgeven van het event, eenvoudig gezegd :)

En dat javascript moet je gewoon weglaten in die onevent attributen, die kun en mag je alleen gebruiken op plaatsen waar een URI kan komen te staan.

Verwijderd

Topicstarter
Aaah. Resetten werkt nu :)

[quote]
Nog een vraag; ik wil dus ook controleren of alle benodigde velden zijn ingevuld in het forumulier nu gebruik ik de manier als hierboven beschreven en roep ik [code]onClick="validateForm();"[/code] aan alleen zelfs bij return false (dat krijgt je terug als een verplicht veld niet is ingevuld) gaat ie toch het formulier posten maar dat wil ik niet![/quote]

Aah het werkt nu dmv.
code:
1
onClick="return validateForm();"
:-)
Bedankt! :)

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2003 15:50 . Reden: bedanken vergeten :P ]