Toon posts:

Update KAV: Mirc is een virus

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik zojuist mijn Kaspersky Anti-Virus update, kwam hij met de melding dat het process mirc.exe/mirc.exe infected was. Deze update bevatte niet alleen een viruslist update, maar ook een exe update.

Process: mirc.exe\mirc.exe Infected Backdoor.IRC.mIRC-based

Ik draai al jaren mirc de laatste tijd (half jaar denk ik) met het NoName script. (http://www.nnscript.de/) Verder draait ik een klein eigen scriptje voor auto voice/op e.d. Volgens mij zijn dit alle twee geen virussen.
Via google kon ik een aantal virussen vinden, maar geen van alle zijn ze aanwezig op mijn pc.
- Goner
- Roron
Specifiek over het virus dat KAV vindt kan ik niet erg veel vinden.

Bovendien draait KAV ook altijd en heb ik geen rare mailtjes geopend en is outlook express volledig up to date. Een volledige virusscan zegt ook dat mijn systeem vrij is van zooi. Zowel KAV als McAfee (heb ik ook maar ff mee getest, maar draait normaal niet op mij pc) Ik weet 99% zeker dat ik dus geen virus op mijn pc heb staan.

Ook heb ik een clean mirc install gedaan (v6.03) Ook deze versie vindt KAV infected, maar alleen als running process, niet als file. Ik heb ook heel even de router/firewall en netstat in de gaten gehouden. Ik zie geen rare connecties oid. Dus iig geen actieve trojan.

Ik kom er niet verder meer uit. Drm vraag het ik nu hier. Heeft iemand hier hetzelfde draaien, KAV icm Mirc en ook de laatste update? Is KAV iets te enthousiast of heb ik toch een virus?

• I Am Weasel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2021
Neem ff contact op met de makers van Kaspersky.
Ik heb een tijd geleden hetzelfde gehad met een Photoshop 7 bestand.
Kreeg netjes antwoord van ze,en na de nieuwste update was het opgelost :)

Verwijderd

Ik heb hetzelfe probleem.
Ik had mIRC 6.o erop staan en toen gaf Kaspersky ook aan dat het een virus was. (Process: mirc.exe / mirc.exe) dus heb ik een image teruggezet waar mIRC nog niet was geinstalleerd. toen heb ik mirc 5.9x van een cd geinstalleerd en daarna kaspersky. Toen mIRC draaide kreeg ik weer die melding van Backdoor.IRC.mIRC-based. Ik snap er niks van.

Verwijderd

Mail naar support@kaspersky.com en zeg ze dat je voor 99,99% zeker een false positive hebt. Geef programma info e.d. , en als het ineens kwam, vanaf welke update.

Niet vaak meegemaakt dat KAV een false positive geeft, gezien de manier waarop de signatures werken, maar natuurlijk nooit full-proof.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 13:09

bonzz.netninja

Niente baffi

mirc was volgens norton pas ook een virus bij mij , erg krom

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

Verwijderd

Heb mirc net samen met NoName script geinstalleerd, niks aan de hand hier.

Btw, wat versta je onder een exe update? Want de updates van deze week zijn alleen stuk of 8 virusdefs, of heb je zojuist pas de update van vorige week geinstalleerd?

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-08 14:13
* Bud_s gebruikt o.a. Showdown ... word terecht gezien als virus :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 March 2003 @ 23:34:
Heb mirc net samen met NoName script geinstalleerd, niks aan de hand hier.

Btw, wat versta je onder een exe update? Want de updates van deze week zijn alleen stuk of 8 virusdefs, of heb je zojuist pas de update van vorige week geinstalleerd?
Ja, ik ze zouden best van vorige week kunnen zijn. Het gebeurd alleen bij een restart/start van de KAV Monitor. Als KAV aan staat en ik zet mirc aan is, zegt die niks. Bij de update restart hij de monitor ook, dus zodoende kwam ik er achter, want meestal draait mirc niet als de KAV monitor start. Het zou dus zelfs kunnen dat die dit al veel langer doet, al lijkt me dat onwaarschijnlijk omdat ik al vaker geupdate heb met mirc aan. Al weet ik dat niet 100% zeker.
Bud_s schreef op 17 March 2003 @ 00:01:
* Bud_s gebruikt o.a. Showdown ... word terecht gezien als virus :P
Maar die heeft volgens mij ook dos tools en trojan aan boord. Ik weet het niet pcies meer, die had ik vroeger ook een tijdje. Dat was al een heleboel formats geleden en nog in win98, dus heeft bij mij geen invloed op deze melding van KAV.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2003 23:05 ]

Verwijderd

Dat is ook het rare, als je KAV Monitor herstart of hij word opnieuw gestart dan herkent KAV hem omdat hij dan het geuheugen scant. Maar als je mirc.exe gewoon scant vind hij niks.

• I Am Weasel
?
Hey guys,ik heb nu ook hetzelfde probleem na de KAV virusdefs update.
Heeft één van jullie al contact opgenomen met ze?
Heb het meteen maar ff gedaan.
Ik hou jullie op de hoogte.

[ Voor 102% gewijzigd door I Am Weasel op 18-03-2003 22:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
I Am Weasel schreef op 18 March 2003 @ 22:27:
Hey guys,ik heb nu ook hetzelfde probleem na de KAV virusdefs update.
Heeft één van jullie al contact opgenomen met ze?
Heb het meteen maar ff gedaan.
Ik hou jullie op de hoogte.
Yep ik heb het gemailed.

Wel fijn dat ik niet de enige ben :D Toch blijft het raar, al heb ik er niet eens zoveel last van, omdat ik de monitor nooit start/stop als mirc draait. En dus geeft die ook geen meldingen.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 20:39

ThaHandy

Discovery Channel

Kaspersky Anti-Virus scanner vind wel meer "domme" virusen die door bijv NAV noet gevonden worden :S
oa van die fun .exe bestandjes enzow

of heb ik dat nou grof gezegt?

Verwijderd

Symantec policy is dat ze idd nix tegen alleen maar lastige dingen doen. Dus ook niet tegen js.noclose gedoe, erg fijn als je helemaal onder de pop-ups wordt bedolven.
NAV is daarmee juist een van de weinige die daar niks aan doet.

Verwijderd

Topicstarter
ThaHandy schreef op 19 March 2003 @ 00:55:
Kaspersky Anti-Virus scanner vind wel meer "domme" virusen die door bijv NAV noet gevonden worden :S
oa van die fun .exe bestandjes enzow

of heb ik dat nou grof gezegt?
Of het nu een erg virus is of niet, ik heb liever dat die zegt dat het bestand een soort virus bevat. Kan ik altijd nog kiezen om KAV even uit te zetten en het alsnog te draaien.

• I Am Weasel
Dear Sir/Madam,

would you be so kind to send us the AV Scanner's and AV Monitor's report-files, please. Also please send us the exact file with the virus.
--------------------------------------------------------------------------
gedaan...zal wel opgelost worden in de volgende update!

• I Am Weasel
Hello !

It is a error in the Monitor at work with memory
will be fixed as soon as possible in the nearest time

> Attachment: avp32.rpt
> Attachment: avpm.rpt
> Attachment: avpupd.rep
> Attachment: mirc.exe
> Attachment: CD-Script.exe

Verwijderd

Topicstarter
I Am Weasel schreef op 20 maart 2003 @ 12:51:
Hello !

It is a error in the Monitor at work with memory
will be fixed as soon as possible in the nearest time

> Attachment: avp32.rpt
> Attachment: avpm.rpt
> Attachment: avpupd.rep
> Attachment: mirc.exe
> Attachment: CD-Script.exe
Oke

Ik zal wel iets fout gedaan hebben ofzo, ik kreeg niks terug. Geen reactie oid.

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:15

Sabbi

je denkt aan mij.

Iemand al zo snugger geweest om bij symantec's virus lijst te kijken?
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/vinfodb.html

Jesses man wat een hoop virussen propageren zich via mIRC, lekker veilig programma...
ondermeer een hele hoop Backdoor.irc.nogiets trojans....
voor mij iig al genoeg reden om nooit mirc te gebruiken.

• STING
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 12:46
mIRC 6.03 is wel een veilig programma, alleen sommige mensen laden onbekende script files, die dan vervolgens de backdoor "installeren".

Beetje zelfde principe als dus iemand een geinfecteerde .exe file uitvoert.

Verwijderd

Topicstarter
Het valt idd wel mee met de (on)veiligheid van irc. Het gaat idd vaak om mensen die het gebruiken zonder genoeg kennis van zaken. mIRC heeft de mogelijkheid om zelf vrij makkelijk scripts te maken. Dit is meteen een grote security bug, maar zonder die functie is mirc geen mirc meer. Die scripts kunnen alleen aan gaan als je dat zelf toestaat. Vaak komen die voorbij in teksten als "Stop the spam: click this link" oid. Op zo'n moment is irc net zo gevoelig als veel andere progs. Misschien door de script functie idd wel iets gevoeliger, maar een goede virusscanner haalt die scripts er gewoon tussen uit.

• ironx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 19:52
Heb er ook ineens last van :)

Afbeeldingslocatie: http://www.pitbord.nl/images/page/kav.png

Is pas na de laatste anti-virus bases update van vanmiddag, dus ik neem aan dat dit probleem wel is opgelost als ze weer nieuwe anti-virus bases hebben neergezet.

This posting is provided "AS IS" with no warranties, and confers no rights.

Verwijderd

Topicstarter
Het is tot op de dag van vandaag nog niet opgelost. Bij mij in ieder geval nog niet.

Verwijderd

Het probleem staat los van de virusdefs volgens mij, eerder een foutje in de heuristics, dus als d'r een nieuw maintenancepack oid uitkomt, zal het wel opgelost zijn.
Pagina: 1