Toon posts:

iMac boot niet vanaf CD

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Laat ik beginnen met zeggen dat ik zelf geen mac expert ben.

Ik heb van een vriend een oude iMac gehad. Volgens mij een rev B, zonder firewire en met een tray load cd speler.
Nu is het probleem dat die cd speler er niet meer is, en ik dus een andere ide cd speler aangesloten heb.

Op de hdd (6GB) staat MacOS 9.2 en OSX. Beide herkennen de cd speler goed. Ik heb installatie cd's van MaxOC 9 en X. Beide heb ik op een andere mac geprobeerd, en daar booten ze. Dus de cd's zijn voor mijn gevoel goed.

Maar als ik tijdens het opstarten de C knop ingedrukt houd, of in MacOS selecteer dat hij van cd moet booten gebeurt dit dus niet. Het lijkt wel als tijdens het opstarten de cd speler niet herkent wordt.

Ik heb het PRAM "gezapt" (cmd+opt+p+r) en in open firmware alles gereset (cmd+opt+o+f -> set-defaults -> reset-all). Dit gaat allemaal goed, maar de iMac boot dus nog steeds niet vanaf cd.

Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd, maar wat?

Verwijderd

probeer eens de ALT ingedrukt te houden als je m aanzet, je krijgt dan knoppen met icoontjes van OS-en erin, probeer dat maar es :)

werkt dat niet, dan werkt die CD-speler niet met jouw computer... waar aan toe te voegen is, dat het 'C' opstarten alleen geld voor de INTERNE cd-speler...

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-05 13:09

_nethack

We're all MAD here

Staat de speler zelf goed ingesteld? (Master, Slave of Cable Select)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Topicstarter
Helaas. Als ik de alt toets ingedrukt houd, start gewoon het os op. Ik krijg geen keuze menu of wat dan ook.

En de cd speler staat goed ingesteld, want zodra OS 9 of X opgestart is kan ik hem gewoon gebruiken. Alleen ervan opstarten lukt dus niet. :-(

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-05 13:09

_nethack

We're all MAD here

Dat zegt dus niets..

Het zou zomaar kunnen zijn dat het OS bijvoorbeeld een IDE slave cdrom speler wel herkent, maar dat de BIOS kijkt of ie een master drive aan de controller ziet om van te booten.
Ik zou het dus tóch maar even controleren :)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• [NUT]
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 17:15

[NUT]

Heppiedepeppie

_nethack schreef op 15 March 2003 @ 18:34:
Dat zegt dus niets..

Het zou zomaar kunnen zijn dat het OS bijvoorbeeld een IDE slave cdrom speler wel herkent, maar dat de BIOS kijkt of ie een master drive aan de controller ziet om van te booten.
Ik zou het dus tóch maar even controleren :)
Dat ben ik grondig met je eens...

Apple is al net zo strikt met biossen proggellen als IBM dat was toen ze het nog zelf deden....

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Dat zou inderdaad best kunnen.

Alleen de 2e ide poort is er eentje met een 2mm pitch. Een kleinere stekker dus.
Enig idee waar ik een kabel vandaan zou kunnen halen die daarop past?

• [NUT]
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 17:15

[NUT]

Heppiedepeppie

Verwijderd schreef op 16 March 2003 @ 15:13:
Ok. Dat zou inderdaad best kunnen.

Alleen de 2e ide poort is er eentje met een 2mm pitch. Een kleinere stekker dus.
Enig idee waar ik een kabel vandaan zou kunnen halen die daarop past?
Tel de pins eens van die aansluiting? er is een serie gemaakt met laptop achtige cdrom spelers, en die zijn alleen met 44pin's stekkers te verbinden omdat daar ook de power door heen gaat... er zijn verloopjes te koop bij conrad (ik heb er zelf 1) voor groot->klein en klein->groot

check www.conrad.nl maar eens

Verwijderd

Topicstarter
Het is idd dezelfde maat als een laptop harddisk connector (ik heb zelf ook zo'n verloopje om een laptop hdd met een normale ide kabel te verbinden), maar het is een 50 pins connector ipv. een 44 pins.

Het verloopje past dus wel, maar op meerdere posities binnen de connector. (pin 1 op vh verloopje kan op pin 1, 3, 5 & 7 van de connector op het moederbord)

Iemand nog enig idee wat ik hiermee aan moet?

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-03 15:24
De IDE CD speler moet als master staan ingesteld, anders kun je er niet van opstarten. Zelf heb ik ook een iMac met een externe CD-ROM drive omdat de interne stuk is, en zo ben ik hier achter gekomen. Staat hij op slave, dan werkt hij wel, alleen niet om te booten...
[edit]
Oeps, ik moet dus beter lezen...

Op deze site zie je hoe je de converter op die 50 pens connector moet aansluiten:

http://members.fortunecity.com/tinux1/sites/imac-atx.html

Zelf heb ik zo'n kitje gekocht om een 2.5"drive aan een standaard IDE aansluiting te hangen. LET OP: dit is zo'n printje met aan de ene kant die 50 pens connector en aan de andere kant een standaard IDE aansluiting. Bij de mijne moest ik enkele pennen die op het printje verbonden waren met ground, door de printbanen door te krassen losmaken van de gnd, anders startte de iMac niet eens op, vermoedelijk door sluiting o.i.d...

Was even zoeken maar onder mijn iMac staat nu een oude AT kast met alleen een voeding en een CD-ROM speler erin, die via een 1 meter lange IDE kabel op het mainboard van de iMac is aangesloten. Werkt perfect, een gewone IDE drive is ook nog eens veel sneller dan de ingebouwde laptop cd-rom drive...

[ Voor 82% gewijzigd door Luke_msx op 17-03-2003 11:38 ]

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Site heb ik bekeken, maar als ik de converter aansluit zoals op die foto (rechts 4 pennen vrijlaten) dan wordt de cd speler helemaal niet meer herkend.

Ik ga nog wel wat heen en weer schuiven met die adapter. Meestal is die electronica toch wel vrij stevig? ;-)

• Luke_msx
Eh, wel, bij mij had de converter dus een aantal pennen verbonden met GND, waardoor de iMac niet eens meer aangezet kon worden. Vermoedelijk zal het daar dan wel iets mee te maken hebben. Overigens zou het ook nog kunnen dat de betreffende IDE poort op het moederbord stuk is, en dan heb je een wat lastiger probleem :|

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou altijd kunnen. :( Hopen van niet natuurlijk.
Als ik de cd-speler aansluit dan boot de iMac wel, maar herkend de cd-speler niet meer in macos, dus hij zit niet op de juiste pinnen.

Heb jij naast die converter ook 4 pennen rechts vrij?

• Luke_msx
Ik heb de IDE converter op dezelfde manier aangesloten als je op de die site kunt zien, in ieder geval, dus ik denk het wel. Heb je zo'n printje of gewoon een kabel?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een klein printje, met 2 connectoren en een los voedingskabeltje.

• Luke_msx
Ah, sorry voor mijn late reactie.. :/

Ik heb ook zo'n printje, en ik moest van drie pins op het printje de verbinding met ground verbreken. Daarna werkte het probleemloos, oh ja, dat voedingskabeltje kun je dus niet gebruiken...Wel ff goed kijken wat pin 1 is natuurlijk ;)

Pagina: 1