wat te vervangen om mijn systeem stiller te krijgen?

Pagina: 1
Acties:

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik ben opzoek naar een oplossing om mijn systeem een heel stuk stiller te krijgen. Mijn systeem maakt absoluut meer lawaai als een gemiddeld systeem.
Ik ben een absolute noob op het gebied van cooling dus ik wil graag weten of ik het aantal db's (het liefst zo goedkoop mogelijk) een stuk naar beneden kan krijgen. Uit de search kan ik opmaken dat er niks boven watercooling gaat maar mijn systeem is echt te lawaaierig. voobeeldje, medion 8000xl vindt ik een superstille pc!.

mijn cooling is het volgende:

Case cooler (blaast naar buiten, aan de achterkant):
Y.s.tech FD12812555-1a 8mm fan

voeding: codegen 300w atx 2.03p4 model: 300x

cpu cooler: Coolermaster ball cm12u, verder kan ik er nix over vinden :S

hdd cooler: dubbele alcasa sleave bearing in een aluminium rackje.

system specs:

Amd athlon 1500+
ECS k7vza 3.0
Hdd: MAXTOR 6L060J3 7200rpm (niet liquid bearing versie!)
dvd brander pioneer a05
..de rest is niet van belang denk ik ;)..

Wie weet wat ik het beste kan vervangen om mijn systeem veel stiller te krijgen? :?

p.s. search heb ik gebruikt maar daar kan ik weinig wijs uit.

Verwijderd

andere kast/cpu koeler?

Verwijderd

cpu gewoon op half je mhz laten lopen... zo veel merk je er nie van dan gewoon
kleinere koelers op low speed.... en hijs stil

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:48

Shunt

Boe

je kan hier over niets vinden ?
man hier zijn echt 10000e topics over geweest :>
http://search.gathering.t...5D=&data%5Bsearch%5D=Zoek

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Dnc1n
Mijn kast is niet een al te stevige kast, een elle design kast van best wel slap matriaal. zou een andere kast veel uitmaken ?

ik heb btw net de cpu koeler even met de vinger uitgedrukt en het de geluidsproductie nam af, heeft iemand een tip voor een niet al te dure stille cpu cooler?

en kan iemand mij vertellen hoe ik de coolers kan afremmen?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik zie dat je een vaste bezoeker ben van AV :) en een behoorlijk groot aantal postings heb. Wat ik me dan afvraag is waarom je niet al teveel moeite hebt gedaan om even de search te gebruiken.

Jouw vraag is al erg vaak aan de orde geweest en evenzoveel oplossing zijn aangedragen. Kast isoleren, fans vervangen, koelers vervangen, HD's langzamer laten draaien etc. etc.

Gegarandeerd dat je de betere oplossingen in no time zult kunnen vinden.

Overigens, de oplossing van die kettingzaag hierboven zou ik maar niet serieus nemen.

ARME AOW’er

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:55

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Los van het feit dat er een aardige hoeveelheid topics over geweest is, wat is ongeveer je budget?
Ik bedoel, voor 10 euro kom je niet ver, voor 1000 krijg je een pc die je niet meer hoort ;).

Verwijderd

Zoals je zelf zegt, LB nemen :D

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
1. Zet je HDD cooler uit....is namelijk niet erg noodzakelijk. Desnoods op 5 volt laten draaien.
2. CPU cooler vervangen door een stiller exemplaar, lees hiervoor wat reviews door. 65 socket A coolers @ Digit-life en @ Dan's data zijn er ook een heleboel, dan is er nog eentje op Tom's Hardware Guide.
3. Nieuwe, stille casefan: Papst is duur maar de 12/19 db modellen zijn zeer stil. Ook ander fabrikanten (enermax, sunon etc.) hebben stille koelers, op hun sites staan de decibelletjes. Je huidige koeler kan je ook op 5/7 volt laten lopen. Gebruik de search als je nog niet weet hoe dat moet.
4. Voedingsfan vervangen door een stillere fan (zie punt 3)
5. Je kast aan de binnnenkant bekleden met noppenschuim of iets dergelijks. Kan je halen bij de Gamma ofzo, maar er zijn ook dure kant & klaar pakketjes te koop bij o.a. Freezing Hardware
6. Je harddisk ophangen met elastiekjes, of op een bodempje van noppenschuim leggen.
7. Je kast niet direct op de vloer/ bureau laten staan, maar wat noppenschuim tussen kast en ondergrond leggen. Gaat het niet zo resoneren...

Overigens was je met de search echt wel verder gekomen.....er zijn genoeg topics over te vinden.

[ Voor 1% gewijzigd door Tweeke op 15-03-2003 13:59 . Reden: typo's ]

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• Dnc1n
GuardianAngel schreef op 15 March 2003 @ 13:49:
Ik zie dat je een vaste bezoeker ben van AV :) en een behoorlijk groot aantal postings heb. Wat ik me dan afvraag is waarom je niet al teveel moeite hebt gedaan om even de search te gebruiken.

Jouw vraag is al erg vaak aan de orde geweest en evenzoveel oplossing zijn aangedragen. Kast isoleren, fans vervangen, koelers vervangen, HD's langzamer laten draaien etc. etc.

Gegarandeerd dat je de betere oplossingen in no time zult kunnen vinden.

Overigens, de oplossing van die kettingzaag hierboven zou ik maar niet serieus nemen.
Dat er veel topics over zijn heb je gelijk in. alleen ik weet niet waar ik in mijn systeem moet zoeken, bijvoorbeeld over m'n cpu cooler weet ik geen typenummer.
misschien kunnen jullie wel opmaken uit de rest van de coolers die ik heb welke cooler het meeste geluid produceert. ;)
Ik ben van plan om een grotere hdd te nemen met liquid bearing, zou dat al wat uitmaken?

en nogmaals mijn pc is erg luid! :(

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Kijk voor tips op www.7volts.com. Erg goede site.

Beste tip die ik je kan geven is om casefans op 7 volt te laten draaien ipv 12 volt. Je gaat er niet meer dan 1 graad op achteruit, maar het scheelt 85% van de herrie. Trust me

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

yup, 7 volt is stap 1 naar een stillere PC, stap 2 is die HD-koeler eruit te knikkeren. Beter een 80mm fan custom monteren op 7 volt dan van die noisy kleine 40mm's op 12volt. (die maken vaak zelfs op 7 vlot nog een takkeherrie!)

ff voor de eenvoud: 2 picts
Afbeeldingslocatie: http://hermit.nl/images/7v_molex.gif
Afbeeldingslocatie: http://hermit.nl/images/7v_molex.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2003 14:23 ]

• Dnc1n
Ik geloof dat mijn casefan niet zo lawaaierig is, ik heb hem gekocht als een low noise en het is een sleeve bearing. als ik m' stop met m'n vinger neemt de geluidsproduktie wel wat af maar niet zo heel veel.

maar ik ga m' is op 7v zetten kijken of het helpt ;)
hdd cooler koppel ik wel even af...

[ Voor 21% gewijzigd door Dnc1n op 15-03-2003 14:17 ]

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:17

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Je zult altijd bij de Maxtor uitkomen uiteindelijk ben ik bang...

Ik geloof dat je dezelfde versie hebt als ik, ook de gewone ball bearing, en die maakt gewoon een tering herrie :(

Als je temperaturen het een beetje toelaten kun je bv de cpu fan en de voeding + case fan op 7 Volt laten draaien.

Dat scheelt echt veel.

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zie mijn specs voor een al heel stuk stillere PC. Wat daar niet bij staat is dat de kast bekleed is met kurkplaten.

Zalmancoolers en Papst-Fans geven de stilste resultaten. Kost wat geld maar dan heb je dus echt het stilst mogelijke en je bent goedkoper uit als met een WC-systeem.

ARME AOW’er

• marksanne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12-2023
0. gooi in ieder geval die harddiskkoelers eruit & je casefan(s) (zolang je cpu niet 80 graden wordt en je harde schijf ook niet loeiheet is er niets aan de hand).
1. kijk voor een superstille CPU koeler op http://www.zalman.co.kr/english/intro.htm
2. vervang je voeding door een stille ENERMAX/ZALMAN/ander topmerk voeding
3. vervang je harde schijf door een seagate baracuda IV of V (zo goed als onhoorbaar!)

• Dnc1n
http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps5100AlCu.htm

deze kost me 20 euro, is dit een stille, goede?

als ik een zalman neem (silence mode) de rest van mijn coolers uitschakel of evt. 1 van de coolers op 7volt zet heb ik dan al een heel stuk stillere pc?

[ Voor 43% gewijzigd door Dnc1n op 15-03-2003 15:17 ]

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dnc1n schreef op 15 maart 2003 @ 15:02:
http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps5100AlCu.htm

deze kost me 20 euro, is dit een stille, goede?

als ik een zalman neem (silence mode) de rest van mijn coolers uitschakel of evt. 1 van de coolers op 7volt zet heb ik dan al een heel stuk stillere pc?
Jahoor, evenals de Zalman 6000CU, de Zalman 6000ALCU voldoet ook nog voor jou XP1500, maar als je gaat upgraden is ie weer wat minder...

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 16:04
Ik heb dezelfde HDD en ik vind em erg stil. Waarom? Omdat ik em op een stukje (geluidsisolatie)schuim heb liggen. Dat zit een beeetje eromheengevouwen, en nu zijn alleen de printplaat en natuurlijk de aansluitingen nog open, en hij is stiller dan mijn Sunon@7V. Je moet gewoon overal waar dingen strillen rubbertjes doen oid.

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09-2025

KillerB

______

Zalman coolers scheelt je al enorm. De voeding zou ik een papst 12db inschroeven, en een seagate barracuda V scheelt ook enorm in het geluid ;)

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02 09:30
Je harddisk koelers maken vast een heel erg hoog irritant geluidje welke overal bovenuit komt...daar heb ik iig last van hier :)

Verwijderd

Mooie oplossingen voor de TS , hij vraagt om een oplossing om zijn zooi stiller te maken zonder al te veel kosten te maken en dan valt volgens mij hdd vervangen toch wel af,maarja tweakers zijn verstrooide lezers. :+

@Duncan:
Je moet gewoon ff die hdd fannetjes vervangen voor een 80mm variant(dure is niet nodig) en dan al je fans op 7V zetten , nadat je dit hebt gedaan hoor je vermoedelijk je hdd er wel boven uit zoals de meeste zeggen(de kraakjes) , maar die kan je ook weer modden door middel van matjes en rubberen ophanging, de hoge tonen zoals met op spinnen krijg je daar niet mee weg , maar om voor een paar dB een andere hdd te kopen gaat wel erg ver,maarja dat is iedereen zijn eigen keus.
Overigens is over het modden van je fans om de hele zooi wat minder dB's te laten produceren op GoT meer als genoeg te vinden , dus ik vind dit topic wel een beetje overbodig. :)

• Dnc1n
KillerB schreef op 15 maart 2003 @ 17:12:
Zalman coolers scheelt je al enorm. De voeding zou ik een papst 12db inschroeven, en een seagate barracuda V scheelt ook enorm in het geluid ;)
oke dan, bedankt voor de tips allemaal!
daar had ik zelf niet eens aan gedacht, nieuwe cooler in de voeding ;)
dat wordt dan een zahlman of papst
Ik zat te denken aan een maxtor dimond max 9 7200rpm 120gb, deze dus niet doen omdat ie net zo luidruchtig is als mijn huidige schijf?
die nieuwe maxtor is wel liquid bearing.
Verwijderd schreef op 15 March 2003 @ 21:09:
Mooie oplossingen voor de TS , hij vraagt om een oplossing om zijn zooi stiller te maken zonder al te veel kosten te maken en dan valt volgens mij hdd vervangen toch wel af,maarja tweakers zijn verstrooide lezers. :+
Ik was zowieso van plan een nieuwe hdd te kopen wegens ruimtegebrek ;)
de oude verhuist waarschijnlijk naar het systeem bij m'n broer in de kamer })

[ Voor 32% gewijzigd door Dnc1n op 15-03-2003 21:19 ]

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
je moet zon seagate barracude V nemen..
die zijn mega stil :)

met zalman koeling op je proc en video
12 dba papst in je voeding en klaar is kees :)

Audi A8 W12 6.0

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:55

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Als je een nieuwe schijf neemt, zeer zeker een Baracuda V nemen (als je puur voor stil gaat). Ik heb er zelf ook 1, ding is uitermate stil (met acoustic management aan) en bevalt prima. Het is niet de snelste schijf maar de stilte is een verademing :).
Pagina: 1