Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Fan op 7 volt. Is dit schema mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:17
Hallo mensen,

In mijn server zit een fan die op 12 volte en beetje een straaljager nabootst en wil hem dan ook op 7 volt laten draaien als ik naar bedje ga. Nu kan ik die roodgeel trick doen maar dan heb ik gemerkt dat ik geen rpm meerkan zien in speedfan. Nu had ik dit schema in gedachten:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/j.somhorst/schema.jpg

De weerstand wordt 22 k ohm. Weet iemand of dit schema mogelijk is en zo nee wat ik hier dan fout doe?

[ Voor 0% gewijzigd door Webgnome op 15-03-2003 13:13 . Reden: verkeerde schema :P ]

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

mooie paint skillz

• Webgnome
is that good or bad? heb je ook een reacite op mijn vraag? :P

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

is de rode draad niet 12 volt? en de gele 5 volt? evengoed een weerstandje in serie is wel goed. Weet niet of het de goeie waarde is maar dat is gewoon simpel ff testen.

ow en haal 1 nul draad van die schakelaar.. anders kan ie niet uit ;)

uuh nog een keer edit. hij is goed.. als je hem op rood stopt ;) ik snapte je bedoeling eerst niet goed maar ik zie dat je een switch wilt.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2003 13:40 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wat je fout doet is het volgende:

- op deze manier krijg je geen 7 volt. Daarvoor moet je rood en geel nemen.
- je gebruikt beide draadjes voor massa/grond. Wat wil je daar mee bereiken? Je bereik iig niet dat je verschillende snelheden kan kiezen.

- Je zal de rode en gele draad aan je switch moeten solderen, dan kan je kiezen tussen 5 volt of 12 volt. Wellicht niet jouw beoogde 7v, maar ook een mooie oplossing denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://www.microkid.demon.nl/images/fan2.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 15-03-2003 13:24 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 16:56
ik zou het niet weten, ik ben erg benieuw dit in nl een erg gemakkkelijke oplossing ik hoop dat het werkt.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Verwijderd

Jah duh misschien dat hij wil berijken dat hij tussen 12 Volt ( dus volle snelheid ) en op een ander voltage ( afhankelijk van de weerstand ) kan schakelen, Echt moeilijk. Btw de gele draad is 12 Volt en alles klopt goed.

Maar houd er wel rekening mee dat de weerstand meer Watt moet kunnen hebben als de fan is. Dus een 3 Watt ( of 6 Watt ) weerstand zal nodig zijn. Deze kun je allemaal vinden op www.conrad.nl

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2003 13:23 ]

• Webgnome
een 5 watt weerstand is dan toch voldoende (12 - 7 = 5?)

Strava | AP | IP | AW

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

misschien is deze site iets voor je: http://www.fanbus.com
staat duidelijk uitgelegd hoe je een schakeling maakt waarmee je tussen 12 en 7 volt kan schakelen.
Da Monkey schreef op 15 March 2003 @ 13:25:
een 5 watt weerstand is dan toch voldoende (12 - 7 = 5?)
uhh, nee. wattage is heel wat anders dan voltage.
om uit te rekenen welke weerstand je nodig hebt moet je weten hoeveel amperes je fan gebruikt. en weerstand meet je trouwens in ohm.

maar kijk maar eens op die site.
ohja, en lees wat betreft de weerstanden de ledfaq hier in [CME] is wel bedoelt voor led's maar werkt natuurlijk ook voor fan's

[ Voor 66% gewijzigd door job op 15-03-2003 13:28 ]

• Webgnome
HEb net even uitgerekend:

U = 5 (12-7)
I = 0.17

r = 29.41 (5/.17)

dan hebik dus een weerstand nodig van 29,41 ohm (volgens de ledfaq) Als ik die er dan tussen zet in dat schema van nu dan zou dat toch moeten werken? :)

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

nee , omdat je fan op 12 Volt wel 0.17 Ampere verbruikt. Maar op 5 volt niet meer
zet hem even op 5 volt en meet met een ampere meter even hoeveel verbruik je hebt

ik denk dat je eerder rond de 60 ohm moet komen en ik zou ook eerder een weerstand gebruiken als de voltage's elkaar tegen laten werken. Puur omdat de kans dat het ooit mis mocht gaan toch wel groot is en het verbruikt 2X zo veel

• Webgnome
heb geen amerpemeter hier en hoe bedoel je prcies de voltages elkaar tegen werken?

Strava | AP | IP | AW

• Pitchin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:12
Pak eerst een potmeter (regelbare weerstand) die tegen 0.17A kan, ff regelen totdat je een goeie rpm hebt en dan meten wat de weerstands-waarde is en een weerstand nemen die het dichts bij die waarde is.

Let trouwens wel op dat de weerstand de goeie power rating heeft. (dat ie niet zwart wordt zeg maar)

-edit-
wat je berekening betreft:
Da Monkey schreef op 15 March 2003 @ 13:43:
HEb net even uitgerekend:

U = 5 (12-7)
I = 0.17

r = 29.41 (5/.17)

dan hebik dus een weerstand nodig van 29,41 ohm (volgens de ledfaq) Als ik die er dan tussen zet in dat schema van nu dan zou dat toch moeten werken? :)
Dan ga je er dus van uit dat er bij 7V ook 0,17A loopt, maar dat kun je niet met zekerheid zeggen, aangezien die 0,17A geldt voor 12V.
Waarschijnlijk zal er iets minder stroom lopen.
Maar aannames kunnen fataal zijn dus :)

[ Voor 50% gewijzigd door Pitchin op 15-03-2003 13:57 ]

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-11 10:57
Volgensmij zijn de schema's hier boven fout, dit is het goede schema (volgenmij switch je zo tussen 12 en 7 volt):
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~pierr023/fan.jpg
Bij switchen van 12 naar 7 volt wisselt de 12 volt lijn nooit, want die is er altijd, of je nu 12 - 0v draait (voluit) of 12 - 5 (7 volt) gebruikt.
Je moet dus de 0 en de 5 switchen, op deze manier. Je kan dan 3 optie-schakelaar nemen, dan kan je de fan ook uitzetten (in het midden). Die gele draad aan de fan zou je kunnen proberen door te lussen aan je mobo, dan geeft ie de snelheid van de fan nog steeds weer :)

[ Voor 69% gewijzigd door Novah op 15-03-2003 13:58 ]

Verwijderd

Da Monkey schreef op 15 March 2003 @ 13:49:
heb geen amerpemeter hier en hoe bedoel je prcies de voltages elkaar tegen werken?
om de 7 Volt te maken , zal de 5 Volt de 12 volt moeten tegenwerken

• DCBJ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-11-2021
Novah schreef op 15 March 2003 @ 13:55:
Volgensmij zijn de schema's hier boven fout, dit is het goede schema (volgenmij switch je zo tussen 12 en 7 volt):
[afbeelding]
Bij switchen van 12 naar 7 volt wisselt de 12 volt lijn nooit, want die is er altijd, of je nu 12 - 0v draait (voluit) of 12 - 5 (7 volt) gebruikt.
Je moet dus de 0 en de 5 switchen, op deze manier. Je kan dan 3 optie-schakelaar nemen, dan kan je de fan ook uitzetten (in het midden). Die gele draad aan de fan zou je kunnen proberen door te lussen aan je mobo, dan geeft ie de snelheid van de fan nog steeds weer :)
Uhm.. volgens mij heeft hij zoiets dus al geprobeerd, maar dan kan hij de rpm niet meer aflezen. Dat wil hij dus wel. Daarom wil hij het met een weerstandje proberen. En die schema's kloppen volgens mij ook.

Of heb IK het nou helemaal verkeerd begrepen?

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-11 10:57
DCBJ schreef op 15 March 2003 @ 15:05:
[...]

Uhm.. volgens mij heeft hij zoiets dus al geprobeerd, maar dan kan hij de rpm niet meer aflezen. Dat wil hij dus wel. Daarom wil hij het met een weerstandje proberen. En die schema's kloppen volgens mij ook.

Of heb IK het nou helemaal verkeerd begrepen?
Hmm jah dat staat in mijn post, de gele draad op de FAN is de draad waar het mobo de fanspeed vanaf kan lezen, nu je de fanstekker toch niet meer nodig heb kan je die eraf mollen, vervolgens verlang je de draad tot naar je mobo en zet je het stekkertje erop. En voila, RPM speed. :)

Verwijderd

Uuhm.... je doet rood geel truc met een molex.... Dan kan je toch nooit de RPM's aflezen?

Als je je mobo stekker heb gemod dan heb je geluk dat je mobo niet naar de hell is gegaan, aan die stekker zitten 3 draadjes, 1 voor aarde, 1 voor rpm signaal en 1 voor stroom. Sluit je het verkeerde aan op het rpm signaal dan kan je goed iets kapot maken.

RPM meting werkt meestal niet meer, ook niet als je dmv een weerstand de snelheid omlaag brengt. De voltages kloppen dan niet meer en de meestel mobo's pikken dan het rpm signaal niet meer.

• Webgnome
Verwijderd schreef op 15 March 2003 @ 15:37:
Uuhm.... je doet rood geel truc met een molex.... Dan kan je toch nooit de RPM's aflezen?

Als je je mobo stekker heb gemod dan heb je geluk dat je mobo niet naar de hell is gegaan, aan die stekker zitten 3 draadjes, 1 voor aarde, 1 voor rpm signaal en 1 voor stroom. Sluit je het verkeerde aan op het rpm signaal dan kan je goed iets kapot maken.

RPM meting werkt meestal niet meer, ook niet als je dmv een weerstand de snelheid omlaag brengt. De voltages kloppen dan niet meer en de meestel mobo's pikken dan het rpm signaal niet meer.
Die kleuren van die draadjes is een standaard naar mijn weten. Rood is + Zwart is - (dus aarde) en alle andere kleuren is de rpm meter

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Als je een 170mA/12V fan op 7V wilt laten draaien zet je er een weerstand van 50 Ohm / 1W voor.

Het weerstandje hang je gewoon aan de + 12V en met de schakelaar kun je dan kiezen uit
12V en 7V.

Zo dus:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/7V.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2003 16:25 ]

• PC-Medic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-11 11:56
ik zou toch gaan voor de mooie schema's van novah of microkid. je kunt dan mooi switchen tussen 12,0 en 7volt.

je kunt dan waarschijnlijk geen rpm meer zien maar ja das toch niet zo erg :?

• Webgnome
Nee ok, het is geen ramp maar het is toch wel leuk.die sensor zit er niet voor jan doedel op

Strava | AP | IP | AW

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
ik zou ook voor de rood-geel truc gaan, ondanks dat je de fan snelheid dan niet meer kunt uitlezen.
dus van het mobo afhalen en op een molex aansluiten.
werkt perfect

Verwijderd

PC-Medic schreef op 15 March 2003 @ 22:32:
ik zou toch gaan voor de mooie schema's van novah of microkid. je kunt dan mooi switchen tussen 12,0 en 7volt.

je kunt dan waarschijnlijk geen rpm meer zien maar ja das toch niet zo erg :?
En wat dacht je dat je met mijn schemaatje kon?

Ik draai al jaren zo en met toerentaluitlezing.

• ComBax
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2021
Heb dit onlangs in mijn pc geïnstalleerd, hier een schema:
Afbeeldingslocatie: http://combax.no-ip.com/pictures/circuit2.bmp
Sorry,mijn Paint-skills zijn niet zo denderend :)
Even een korte uitleg: De zwarte rechthoek met de zes bolletjes in is een dubbel-polige 3-standige (aan-uit-aan) schakelaar. Als je geen leds erbij wil is een enkelpolige voldoende. De leds bij mij stellen die roze bollen voor, de gele en rode rechthoeken weerstanden. Het gele vierkant met grijze bol is de fan. Je hebt nu twee standen: bij de ene worden de vier bovenste bolletjes van de schakelaar vertikaal verbonden, hierdoor gaat de bovenste led branden en de fan op 12 V draaien, bij de andere stand worden de onderste vier bolletjes vertikaal met elkaar verbonden en gaat de onderste led branden en draait de fan op 7v. Bij mij werkt dit, maar op virtual-hideout.net wordt een ander soort schakelaar gebruikt, waar de pinnetjes op een andere manier met elkaar verbonden worden in de verschillende standen, best even eerst uitmeten dus. Hopelijk versta je het een beetje en ben je er ook wat mee. Anders laat je maar wat weten. Succes :)

Verwijderd

Ehmzz... wat doet die weerstand daar rechtsonder in TS's plaatje :+
Pagina: 1