[Geheugen] -> Wat heeft zin

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2025
Ik heb dus dit vorige topic geopend en had daarvoor al veel gelezen over geheugen. Nou weet ik dat een AMD proc voldoende heeft aan PC2100 Geheugen.

Berekening voor proc:

266 Mhz bussnelheid (AMD Proc)
geheugenbus is 64 bits (8 bytes)

266*8=2128 Mb/s dus PC2100 zou dit betekenen

Berekening voor geheugen:

266 Mhz bussnelheid (Geheugen (PC2100))
geheugenbus is 64 bits (8 bytes)

266*8=2128 Mb/s dus AMD (266) zou dit betekenen

Uit deze 2 berekeningen zou dus blijken dat je voor een normale 266 processor dus maar PC2100 geheugen nodig hebt.

Wat ik dus niet snap is dat veel mensen PC2700 of hoger kopen om mee te gaan overklokken. Dit was misschien niet helemaal duidelijk in mijn vorige topic:

[rml][ Geheugen] Wat op mobo[/rml]

Deze FAQ die hier gegeven zijn heb ik helemaal door zitten kijken en kon der eigenlijk niks over lezen. In mijn ogen niet iets wat exact met mijn vraag heeft te maken.

Ik weet dat als je je proc gaat klokken je je FSB omhoog wil gooien en je Multipliers. Maar als je dus je FSB omhoog zet betekent dat dat je geheugen sneller gaat (en moet) werken. Hoogste wat dus haalbaar zou zijn is 200 Mhz (maal 2=400Mhz, omdat 266 (oorspronkelijk 133) al verdubbeld is).

400 Mhz is dan 8*400= 3200 dus PC3200 geheugen. Is dit de reden dat je dan dus PC3500 geheugen koopt. Zdat je je FSB omhoog kunt zetten zonder dat je geheugen de belemmerende factor is.

Dit is het enigste wat ik kan bedenken.

Vraag aan de mod's gooi dit nou is niet dicht. (Mijn vorige vraag was misschien wat kinds gesteld, wat niet wilde zeggen dat ik het niet begreep). Ik ben gewoon benieuwd (heb geen zin veel meer uit te geven als strikt noodzakelijk is)

• _Droopy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-08-2019

_Droopy

Tweaken of school?,....Hmmm..

De reden die je zelf weet te bedenken is inderdaad (voor zover mij bekend) de enige zinnige reden om PC3200 geheugen te kopen.

Op een deel van je gegevens kan inmiddels een aanpassing gemaakt worden.
Je stelt dat een FSB van 200MHz de max is, iets dat sinds het uitkomen van de nForce2 chipset van Nvidia niet meer helemaal opgaat.
Met deze chipsetting is het mogelijk om een FSB boven de 200MHz in te stellen.

Als voorbeeld kan ik het bord van EPoX (de 8RDA (+)) aandragen.
met dit bord is het mogelijk een FSb van 250MHz in te stellen.
Het is wel zo dat een FSB boven de 200MHz zelden gehaald word zonder een Volt-mod voor de northbridge.
Daarom zie je veel mensen met een nForce2 bord PC3500 geheugen draaien.

Ook is het zo dat deze chipsetting dual channel kan draaien.
dit houdt in dat er een 2de mem-controller aanwezig is die dus voor een theoretische verdubbeling van de datadoorvoer zorgt.
Als de gebruiker een 2de broodje geheugen in het brod prikt (in de juiste, daarvoor aangegeven sloten) dan ontstaat er een 128bits brede bus. (2x64bits)

Ik hoop je weer van wat info te hebben voorzien en hoop uiteraard dat je er war aan hebt. ;)

Life is but a joke,.... But i see nobody laughing. Specs 3DMark2k1se 21671 3D Mark03 7195

• BSeB
OK, ik snap nu waarom mensen van die modules kopen en gebruiken. Maar wat als je moederbord maar PC2700 aan kan. In mijn voorbeeld:

Gigabyte Ga-7VRXP -> Deze kan PC2100 en PC 2700 aan.

Dan kan ik hier dus geen PC3200 op kwijt, werkt wel alleen werkt niet op die snelheid. Of heb ik het dan is en kan ik het wle gewoon gebruiken op die snelheid. Dat is nog iets wat mij nu nog ontbreekt.

Nu gebruik ik dus Kingston PC2100 en wil gaan klokken op het moment dat ik een T-bred heb. Maar ik weet dat er met dit bord hoge waardes te halen zijn in FSB (166 met gemak). In dat geval zou PC2700 voldoende zijn.

Dus concrete vraag is het zinvol om PC3200 erin te stoppen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Inderdaad. Wanneer je wil gaan overclocken, dan neem je de mogelijkheid weg dat het geheugen een bottleneck vormt door om geheugen te nemen dat een tandje sneller is. Zo heb je genoeg headroom om de FSB op te krikken :)

Daarnaast is er ook nog het upgradeaspect: de huidige Athlons lopen op FSB@133 (Palo/T'bred) danwel FSB@166 (T'bred/Barton) en daar hoort dan resp PC2100 en PC2700 bij. Maar wanneer je gelijk PC3200 neemt, dan hoef je in de toekomst enkel de CPU te vervangen door een FSB@200 exemplaar (Barton).

Bijvoorbeeld: je hebt nu een 7VRXP met een Palomino en PC2100. Wanneer je de CPU wil upgraden naar T'bred@333, dan moet je het geheugen ook nog mee upgraden. Dit was niet nodig geweest als je al gelijk PC2700 had gekocht (prijsverschil is relatief klein).

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Als jij niet verder wilt clocken dan een FSB van 166MHz kun je idd het beste PC2700 nemen (als het prijsverschil idd zo groot is). Je kan met menig moederbord het geheugen sneller laten draaien dan de FSB maar als jij de FSB op 166MHz instelt en het geheugen op 200MHz schiet je er qua performance niks mee op, integendeel(!). Waar je meer aan hebt is een DIMM die dan op 166MHz draait met strakkere timings :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• BSeB
BalusC schreef op 15 maart 2003 @ 10:25:
Inderdaad. Wanneer je wil gaan overclocken, dan neem je de mogelijkheid weg dat het geheugen een bottleneck vormt door om geheugen te nemen dat een tandje sneller is. Zo heb je genoeg headroom om de FSB op te krikken :)

Daarnaast is er ook nog het upgradeaspect: de huidige Athlons lopen op FSB@133 (Palo/T'bred) danwel FSB@166 (T'bred/Barton) en daar hoort dan resp PC2100 en PC2700 bij. Maar wanneer je gelijk PC3200 neemt, dan hoef je in de toekomst enkel de CPU te vervangen door een FSB@200 exemplaar (Barton).

Bijvoorbeeld: je hebt nu een 7VRXP met een Palomino en PC2100. Wanneer je de CPU wil upgraden naar T'bred@333, dan moet je het geheugen ook nog mee upgraden. Dit was niet nodig geweest als je al gelijk PC2700 had gekocht (prijsverschil is relatief klein).
Dit snap ik maar ik draai mijn conf al anderhalf jaar en toen was het verschil best groot in prijs nu niet meer. Maar mijn vraag was dus (ik heb nu die mogelijkheid)
of dat ik er pc27oo in moet doen of pc3200 of pc3500, aangezine ik met de fsb denk ik toch niet hoger kom als 166 zou pc 2700 genoeg zijn, of kun je dan wel hoger komen. Mijn mopbo ondersteunt pc2700.

Verwijderd

T'is DDR, tenzij je een dual channel mobo hebt, is zelfs een DDR400 systeem nog steeds maar 200 Mhz in bandbreedte, geen 400.. ;)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Denk dat als je niet hoger wilt gaan dan 166MHz dat je dan genoeg hebt aan PC2700 geheugen (ga dan wel voor goede CAS 2 reepjes) Maar je zou ook met het oog op de toekomst al sneller geheugen kunnen kopen, dan hoef je dat dan in je volgende pc niet te vervangen ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• BSeB
Er heeft op twekers naar mijn weten altijd een review gestaan met verschillende soorten geheugens.

Weet iemand waar ik deze terug kan vinden, kan hem iig niet meer bij de reviews of het nieuws (oude) terugvinden.

Ben namelijk op zoek naar de kwaliteit van corsair en samsung en twinmos.

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Daarnaast is de processor niet de enige die van het geheugen gebruik kan maken. De northbridge trekt ook geheugenbandbreedte voor AGP en PCI-apparaten die DMA gebruiken (harde schijven, netwerkkaarten, geluidskaarten). Er kan dus wel degelijk meer geheugenbandbreedte gebruikt worden dan de FSB van de processor aankan.

Professioneel Hyves-weigeraar

• BSeB
Niemand die die review of test zich weet te herinneren?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Je zoektocht naar de verschillen tussen Corsair, Samsung, Twinmos e.d. moet je hier niet beginnen met een vraag. Check: [rml][ OC] Het grote DDR geheugen topic[/rml] Een beetje zoeken kan geen kwaad hoor.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• BSeB
Abbadon schreef op 15 March 2003 @ 13:59:
Je zoektocht naar de verschillen tussen Corsair, Samsung, Twinmos e.d. moet je hier niet beginnen met een vraag. Check: [rml][ OC] Het grote DDR geheugen topic[/rml] Een beetje zoeken kan geen kwaad hoor.
_/-\o_ Het spijt mij-> dacht dat het op een andere site stond wat ook al op de frontpage heeft gestaan 8)7

• BSeB
Ok, ik ben nu weer wat verder, ben dus van plan om hoger geheugen te kopen, maar wat is dan zinvol:

Vraag 1: Kan ik pc3500 op een kt333 chipset kwijt en is dit zinvol (als ik pc3500 zou kopen)

Vraag 2: Hoe lang duurt het nog voordat er weer nieuw ddr komt, bijvoorbeeld ddr-2, staat nu iets van op de frontpage -> als dit niet al te lang duurt hoef je ook geen rekening te houden met toekomstige upgrade?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

1: ja, dat kan; nee, het is niet zinvol :P (tenzij je wil OC'en naar FSB>200 of het geheugen wil meenemen naar volgende upgrades oid, waarbij je PC3500 100% volledig kan benutten)

2: hoogstwaarschijnlijk aan het eind van dit jaar, check de roadmaps enzo [google=DDR II roadmap]

• BSeB
Kijk dan is het dus zinvoller om gewoon pc2700 chippies van twinmos met winbond chippies te nemen, die zijn goed te klokken en goede kwaliteit en vooral niet duur, of natuurlijk gewoon infinion/infinion, ook goedkoop.

Anders ben ik volgend jaar weer een klap geld kwijt om ander mem te kopen.
Pagina: 1