Toon posts:

Winkel levert verkeerde koeler proc dood...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
K'heb een leuke situatie :)

Een collega had vorig weekend last van een lawaaierige koeler op z'n XP1600 proc. Dus hij volg goede moed naar de winkel gegaan en om een Socket A koeler gevraagd. Zo gezegd zo gedaan... 2 uur later belt ie mij op dat z'n pc niks meer doet... Dus ik heb zoiets van neem die proc maar mee dan leggen we hem onder de microscoop. Hij zij wel dat er een zwart puntje zat op de koeler. Nu blijkt dat hij in die winkel een Ice Berg IB-70 Extreme FCPGA koeler had mee gekregen. En inderdaad.. die stonk naar een brand lucht... Nu zij ik dus dat er nooit zo'n koeler had opgemogen... FCPGA is toch voor P3 en Celeron 2? De koeler werd bevestigd met een ring die je een kwartslag moest draaien wat ik zelf nogal raar vind voor een Socket A koeler. Nu is ie dus terug gegaan naar de winkel om verhaal te halen (jammer dat ik niet mee kon, hij kan nogal driftig worden }) ) Nu heeft ie het geld voor de koeler terug gekregen maar niet voor z'n gefrituurde proc die inderdaad dood bleek. Wie is er nu dus eigenlijk fout? En bestaat er de kans dat hij z'n geld terug kan krijgen? Hij vroeg duidelijk om een Socket A proc. Zoja, dan wordt het een loopgraven oorlog aangezien de winkel erg moeilijk doet... })

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Rot voor je vriend maar hij kan een vergoeding voor de processor gewoon vergeten.

Zal mijn motivatie er maar even bijzetten.

A: 'Nee, meneer, U vroeg een koeler voor een Slot 1 processor'
B: 'Tja meneer, montage zal door U wel fout zijn gedaan'
C: 'Kunt U bewijzen dat de processor niet al kapot was'

En zo kan ik me nog wel iets voorstellen.

[ Voor 67% gewijzigd door Guardian Angel op 15-03-2003 08:31 ]

ARME AOW’er

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:43

Croga

The Unreasonable Man

Over het algemeen zal een FCPGA koeler ook gewoon passen op een SocketA proc. Dus daar hoef je geen probleem te verwachten. Zeker een XP1600+ zal niet veel meer warmte produceren dan een grote P3. (Overigens meld Iceberg ook dat de IB70 zowel voor FCPGA als voor SocketA geschikt is....)

Als je collega al zijn geld terug geaccepteerd heeft voor de koeler, heeft hij in principe ook geen case meer voor het claimen van zijn proc, aangezien er al een "regeling" is getroffen, en hij daarmee accoord is gegaan.

Als laatste; als je collega inderdaad driftig is geworden, geef ik de winkel ook groot gelijk dat ze moeilijk gaan doen.

Verwijderd

Topicstarter
Nouja.. echt driftig niet... maar die verkoper kwam niet erg simpatiek over... Maar hoe komt het dan dat er bij de IB-60 duidelijk staat dat die socket A is? Bij de 70 staat er fcpga op..

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:07

KneoK

Not in a million lightyears

Het enige wat ik op internet over die 70 kan vinden is dat het een extreme FCPGA cooler is die ALLEEN maar voor Celeron/P3 geschikt is.

Zoek maar eens naar Ice Berg IB-70 op yahoo of google. Paar hits die allemaal zeggen: Celeron/P3

Teruggaan naar de winkel met een paar printjes van de hits die je krijgt lijkt mij heel verstandig want ze hebben gewoon de verkeerde cooler meegegeven.

[ Voor 3% gewijzigd door KneoK op 15-03-2003 13:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat zij ik dus ook al :) alleen in dei winkel zeggen ze dat het wel kan... maar het bevestigings systeem is echt brak met die draai ring van de IB-60 zeggen ze wel dat ie Socket A is maar hij heeft dus die 70 gekregen. Hij gaat maandag weer terug naar die winkel :) Ben benieuwd hoe het afloopt...

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 17:10

Steve

Krokodil \o/

Ik denk dat je die winkel niks kan maken.

Socket 370 en 462 gebruiken hetzelfde bevestigingsmechanischme voor heatsinks, ze zijn dus backwards compatible. Volgens mij heeft je vriend de koeler er gewoon omgekeerd op gezet, waardoor de druk van de koeler op één kant van de core kwam liggen, gevolg => core crunch. Correct me if wrong.

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-08 10:04
er bestaat ook nog zoiets als de billijkheid en de redelijkheid, dit is in de ogen van de wet ook nog een belangrijk punt, en op grond daarvan zou je nog wel een kans maken...

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08 17:14

Deem

Ontcijfer mij!

ik denk ook dat je vriend het kan shaken! De processor is onzorgvuldig geinstalleerd en daar zit geen garantie op.(dat zullen se ook vast wel in de winkel gezecht hebben of het hing ergens op stond geschreven...) Amd geeft ook geen rarantie hierop dus dit is echt vette pech.

"May our framerates be high and our temperatures low."

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:07

KneoK

Not in a million lightyears

Jupiler schreef op 15 maart 2003 @ 19:17:
Ik denk dat je die winkel niks kan maken.

Socket 370 en 462 gebruiken hetzelfde bevestigingsmechanischme voor heatsinks, ze zijn dus backwards compatible. Volgens mij heeft je vriend de koeler er gewoon omgekeerd op gezet, waardoor de druk van de koeler op één kant van de core kwam liggen, gevolg => core crunch. Correct me if wrong.
Dit is niet helemaal waar want de IB-60 bijvoorbeeld is speciaal voor Celeron/Duron wat voor mij alleen maar bevestigd dat ze onderscheid maken tussen AMD en Intel coolers. De specifieke cooler die hij heeft meegekregen is volgens fabrikant alleen voor P3/Celeron en hij heeft 'm meegekregen als zijnde "ook geschikt voor AMD". Dit is gewoon niet waar en hij is opgelicht en voorgelogen punt.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:46
Er staat bij:
Extreme Duron / Thunderbird processor cooler. Deze cooler beschikt over een van hoge kwaliteit zijn de ventilator. Deze ventilator is kogelgelagerd, wat het geluid reduceert en de levensduur van de cooler aanzienlijk verlengt.

Thunerbirds maken veel warmte, en deze zou ze dus op een extreem goede manier moeten koel houden... staat niet preies bij 1800+ op temp x.. .maar volgens mij heeft de winkel wel een redelijke koeler gegeven... bedoel, hij vroeg om een socket a :p

• Icey
Iceberg SocketA IB-60 tot 1.5GHz

stond op internet, tot 1,5 ghz zou hij dus moeten kunnen koelen.

Verwijderd

Topicstarter
maar hij kreeg de IB-70 = FCPGA wat is dan het daadwerkelijke verschil tussen de IB-70 en IB-60?

• Icey
Verwijderd schreef op 15 March 2003 @ 20:08:
maar hij kreeg de IB-70 = FCPGA wat is dan het daadwerkelijke verschil tussen de IB-70 en IB-60?
hmm.. leesfoutje van mij kant dus.

ib-60
Afbeeldingslocatie: http://hcomp.prodejce.cz/images/ib60.gif
ib-70
Afbeeldingslocatie: http://hcomp.prodejce.cz/images/ib70.gif

• Beelzebub
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-08 08:30
Als ie gevraagd heeft naar een slot-A koeler en hij krijgt een andere, waarmee hij de proc gaat koelen en de proc gaat kapot door die koeler dan is de winkel toch fout? Die heeft hem de verkeerde koeler meegenomen. Hij kon niet weten dat die koeler niet bedoeld was voor zijn proc dat moet de winkel weten, maar dat wisten ze dus niet.
Dus nieuwe proc moet ie krijgen vind ik.

www.hetbsg.nl

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ik zie het verschil qua bevestiging tussen beide koelers niet.. Ze gebruiken beiden het lipje aan het socket.

Dus ik betwijfel of dat de doodsoorzaak van de CPU was.

Maar als het toch zo is, is de winkel volgens mij inderdaad (moreel) verplicht een nieuwe CPU te betalen. Het is door gebrekkige technische kennis bij hen dat de CPU is overleden.

[ Voor 36% gewijzigd door Steve op 15-03-2003 20:19 ]

Verwijderd

volgens mij is de inkeping van een amd koeler dieper dan van een pentium koeler
als je dan een pentium koeler op een socket a monteert
zit hij dus scheef op de core
de rest spreekt voor zich 8)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Fouten van het winkelpersoneel zijn menselijk, als die vriend van je weet dat ie een Socket A koeler nodig heeft waarom zet hij er dan alsnog een FCPGA koeler op.

Als je het verschil daartussen niet ziet bouw dan geen systemen en laat iemand anders ermee prutsen.

Wil ik nog even daarbij toevoegen dat naar een winkel teruggaan met een duivelsmile op je gezicht nooit in je voordeel werkt, en kwaad worden en schelden al helemaal niet.

Just my 2 cents.

----

edit: Het verhaal omdraaien is altijd makkelijk he... "jamaar het was een verkeerde koeler dus is het personeel fout"

Right, als het personeel je een Pentium MMX koelertje van 30x30 meegeeft ga jij die ook proberen? Of een P4 koeler op je AMD modden?
Je bent nog altijd zelf degene die het erop zet, dus is aan jou de verantwoordelijkheid als het stuk gaat.

[ Voor 29% gewijzigd door dreeke op 15-03-2003 23:24 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Verwijderd schreef op 15 March 2003 @ 23:19:
volgens mij is de inkeping van een amd koeler dieper dan van een pentium koeler
als je dan een pentium koeler op een socket a monteert
zit hij dus scheef op de core
de rest spreekt voor zich 8)
P3 koeler heeft toch geen inkeping ?
En zitten daar ook niet van die plastic voetjes op waar op een AMD die rubber noppen zitten ?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

P3-koeler heeft als het goed is wél een inkeping.. Net als Socket 462 heeft een Socket 370 ook een hogere rand.

En dit zijn trouwens Orb-koelers, dus veel last zullen ze niet hebben van die rand.

• Sovereign
  • Laatst online: 27-06 19:01
dreeke schreef op 15 March 2003 @ 23:21:
Right, als het personeel je een Pentium MMX koelertje van 30x30 meegeeft ga jij die ook proberen? Of een P4 koeler op je AMD modden?
Je bent nog altijd zelf degene die het erop zet, dus is aan jou de verantwoordelijkheid als het stuk gaat.
Dat is dus totale onzin, Dreeke.

Zucht...

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Als je die uitspraak nu nog even zou kunnen motiveren..

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Kijk, weet je wat er ook aan de hand kan zijn geweest? het er bij het draaien (het vastklemmen) van de cooler de Chip gechusht is, doordat er nog gedroogde resten coolpasta op de CPU zaten. dat werkt al schuurpapier en is ook niet goed voor de warmtegeleiding. Trouwens, dit type processor zou je eigenlijk nooit mogen plaatsen zonder verse coolpasta want ander schuurt de cooler met veel kracht op de core. hoe je het ook went of keert, de vriend is de pineut vanwegen ondeskundig plaatsen van cooler.

• Shaflic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:35
Aangezien deze vriend van je het verschil tussen de koelers niet kon zien, had hij er dan wel aan gedacht om er voldoende en op juiste wijze koelprut op te smeren?

Ik heb verder geen ervaring met pcfga koelers maar weet wel dat voor voor p3 en celeron2 zijn. Ik vind eigenlijk dat de winkel fout zit door de verkeerde koeling mee te nemen.
dreeke schreef op 15 maart 2003 @ 23:21:
Fouten van het winkelpersoneel zijn menselijk, als die vriend van je weet dat ie een Socket A koeler nodig heeft waarom zet hij er dan alsnog een FCPGA koeler op.

Als je het verschil daartussen niet ziet bouw dan geen systemen en laat iemand anders ermee prutsen.

...........
Dit is echt grote onzin. Die man vraagt de computerwinkel om een socket A koeler. DUS hij gaat ervan uit dat die koeler er dan gewoon op moet. Ook al past het niet geweldig goed. het is een socketA koeler denkt hij. Dus kan het goed zijn dat hij heeft gewrongen maar die schuld ligt imo volledig bij de ondeskundigheid van het winkelpersoneel.

[ Voor 22% gewijzigd door Shaflic op 16-03-2003 03:04 ]

• Sovereign
  • Laatst online: 27-06 19:01
Jupiler schreef op 16 March 2003 @ 02:08:
Als je die uitspraak nu nog even zou kunnen motiveren..
Waarom zou ik? Dreeke weet wel wie van ons het meeste over consumentenrecht weet. ;)

Verwijderd

Ik had ook het zelde probleem . Ik had een akasa kooler die maar €10 koste en me athlon thunderbird 1.3 ging er door kapot. Maar dat ging niet zo snel als die geval van je vriend . Het nam me een week ofzo . De temp was 60 voor een week (noobish maar ik vetrouwde die zooi ) . Dus had ik een doode proc. Ik terug naar die winkel boos met me dooie cpu'tje . De winkel eigenaar me vertellen dat die kooler geschikt is voor die cpu'tje . Maar deed die kooler wel z'n werk goed , nee dus . In mijn geval was de kooler gewoon kapoet . Na lang zeuren en op stap zijn gegaan met me 3 broers kreeg ik me nieuwe baby proccesortje .Die winkel eigenaar wist dat ie fout zat dus

-=the end=- what a happy ending :D

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Zoals je al merkt is je vriend erg afhankelijk van het humeur/vriendelijkheid van de eigennaar van de zaak.

Verwijderd

Topicstarter
Hij wist dus niet dat FCPGA anders is dan Socket A... En in princiepe klikte de FCPGA wel goed vast... Hopelijk is iedereen morgen in een goed humeur :)

Verwijderd

Shaflic schreef op 16 maart 2003 @ 03:01:
Aangezien deze vriend van je het verschil tussen de koelers niet kon zien, had hij er dan wel aan gedacht om er voldoende en op juiste wijze koelprut op te smeren?

Ik heb verder geen ervaring met pcfga koelers maar weet wel dat voor voor p3 en celeron2 zijn. Ik vind eigenlijk dat de winkel fout zit door de verkeerde koeling mee te nemen.

[...]

Dit is echt grote onzin. Die man vraagt de computerwinkel om een socket A koeler. DUS hij gaat ervan uit dat die koeler er dan gewoon op moet. Ook al past het niet geweldig goed. het is een socketA koeler denkt hij. Dus kan het goed zijn dat hij heeft gewrongen maar die schuld ligt imo volledig bij de ondeskundigheid van het winkelpersoneel.
Als je iets nieuw koopt kijk je toch zeker in de handleiding voor je het inbouwd? daar staat vast niets over dat ie geschikt is voor AMD, dus ik denk ook dat ie naar z'n proc fluiten kan. :X

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:44
Winkelier geeft een verkeerd product mee ----> zaaksschade -----> moet die vergoeden. Maar ik weet hoe die winkeliers zijn, dus ik geeft je weinig kans, ookal benje heel aardig. Advocaat is al duurder dande waarde vandie cpu, dus je vriend zal op de blaren moeten zitten.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:58
die ripp-off golden orbs met draai mechanismen zijn echt fataal voor een socket a!
winkel zit echt goed fout.
ik heb zelf ook zo'n ding gehad toen ik om een socket a vroeg. tja, had er toen nog niet zoveel verstand van. gelukkig kreeg ik nog een nieuwe proc :)

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:25
Vraag aan de winkel of zij deze instalatie van de koeler willen voordoen op een amd van hun winkel

komen ze erzelf wel achter dat deze koeler een amd volledig vernielt

en zullen ze je wel moeten geloven aangezien ze het nu zelf hebben gezien

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Verwijderd

Topicstarter
We hebben ook eens AMD gemaild:

Hello Jan,

Thank you for contacting AMD's Technical Service Center.

Unfortunately I cannot comment on the cooler, since I am not familiar
with it, I will suggest for you to contact the manufacturer of the
cooler, to find out if that particular heat sink was designed for our
processors. The twisting of the heat sink doesn't sound good, but then
again, if the heat sink and fan was design for our processors, it
should be ok.

Hope this helps. If you have any other questions, please feel free to
contact me.

Regards,
Jesus
Customer Support Analyst
AMD TSC

We zien wel hoe het afloopt :)

Verwijderd

Ik denk dat het lastig is om je processor vergoed te krijgen. Het is namelijk niet aantoonbaar dat het door de koeler defect is geraakt, en dat hij in de winkel uitdrukkelijk om een socket A koeler gevraagd heeft.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Verwijderd schreef op 30 March 2003 @ 15:48:

Regards,
Jesus
Ehh? :+

Verwijderd

De iceberg ib-70 is een cooler die alleen op de core rust dus daarom alleen geschikt is voor intel fcpga cputjes

de iceberg ib-60 is hetzelfde idee maar gebruikt ook de 4 rubbere voetjes van de cpu om daarop te rusten en waardoor je de druk op de core niet te extreem groot maakt...

just my 2 cts

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 March 2003 @ 15:48:

Hope this helps. If you have any other questions, please feel free to
contact me.

Regards,
Jesus
Customer Support Analyst
AMD TSC

We zien wel hoe het afloopt :)
Hahaha hij noemt zichzelf Jesus :D .

Als je mazzel hebt krijg je een nieuwe processor na 5 weken ofzo :o ,
Maar eigenlijk had de winkel het kwa "support" moeten betalen, ze verliezen dan zeker weten een klant, plus de slechte reclame...

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

dreeke schreef op 15 March 2003 @ 23:21:

Wil ik nog even daarbij toevoegen dat naar een winkel teruggaan met een duivelsmile op je gezicht nooit in je voordeel werkt, en kwaad worden en schelden al helemaal niet.

Just my 2 cents.

----

edit: Het verhaal omdraaien is altijd makkelijk he... "jamaar het was een verkeerde koeler dus is het personeel fout"

Dus als je bij een apotheek een verkeerd medicijn meekrijgt, waardoor je dood gaat is het ook je eigen schuld? :D

[edit]
Ok, het probleem is dat die winkel gewoon kan vertellen dat hij de verkeerde vroeg, dan is het zijn woord tegen die van de winkel. (Bij een apotheek heb je een bewijs, het recept ;))

[ Voor 10% gewijzigd door BrZ op 30-03-2003 16:54 ]

Verwijderd

Het enige wat je nog kan doen is nooit meer naar die zaak gaan en een negatieve shopsurvey invullen, ik zie geen andere oplossing. Ik weet wel dat ze verschrikkelijk moeilijk doen over afgefikte amd proc's.

Verwijderd

De proc is stuk. De cooler is dubieus. Het kan door de cooler komen, het kan ook door het monteren komen. Eerlijk gezegd denk ik door alletwee. Waarschijnlijk is het een lastige zoniet onmogelijke cooler om te installeren, maar als je vriend niet eens reviews leest, vervolgens een goede cooler koopt en die gebruikt maar in plaats daarvan om "een socket-A cooler" vraagt twijfel ik eerlijk gezegd aan zijn kundigheid.

"Gelukkig" was het maar een 1600+..

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

He zo'n soort golden orgb heb ik ook voor mijn oude TB750 gebruikt. Koelde best kut om eerlijk te zijn.
Zou hem zelf nooit op een 1600 willen zetten ook al ziet ie er mooi uit. die 1600 gaat echt dik over de 60 graden heen en die koelers zijn nog niet eens stil vond ik.
Je had beter een Arctic supersilent pro kunnen kopen voor 10 euro zonder verzendkosten!!!

>Systeemspecs<

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Daar is de topicstarter nu niets mee hé.. Feit is: hij vraagt een Socket A-koeler, en hij krijgt een Socket 370-koeler.

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

is er iemand die rechten studeert in de zaal?

misschien een zaak voor de rijdende rechter >:)

specs

Pagina: 1