Toon posts:

Nameserver configureren

Pagina: 1
Acties:
  • 393 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

ik heb vorige week een nameserver gekocht. Het beheer daarvan besteed ik uit, aangezien mij dat teveel tijd zou kosten en ik er verder maar weinig verstand van heb. Nu is er alleen een groot probleem. Ik heb al gegoogled en gesearched maar daar vond ik geen antwoord (en ben al 2 uur aant zoeken :/)

Ik wil graag dat als ik voor klanten een domein registreer dat het gaat via mijn nameserver, dus ns1.mijnbedrijf.nl en ns2.mijnbedrijf.nl. Ik heb nu 2 ip adressen gekregen van mijn nameserver(s) maar als ik via sidn.nl de nameserver check doe dan is het net alsof mijn nameserver niet bestaat. Welk domein ik ook uitkies, zodra ik ns1 en ns2.mijndomein.nl intyp krijg ik een error, en wel dat hij niet bestaat. Ook als ik ga pingen naar ns1.mijnbedrijf.nl krijg ik time outs. Terwijl als ik ping naar het ip adres dan krijg ik netjes antwoord van de server.

Ik heb dus met de mensen gebeld die de nameserver onderhouden, deze zeggen mij dat ik naar SIDN moet gaan om de ns1 en ns2.mijnbedrijf.nl te registreren alvorens ik de nameserver kan gebruiken. Maar als ik SIDN bel dan wordt me verteld dat ik bij diegene moet zijn die mijn nameserver beheert, en dat het local side ingesteld moet worden.

Ik word van de ene persoon naar de andere verwezen en wil nu eens eindelijk een antwoord. WIE moet er iets instellen, is dat SIDN of is dat diegene die mijn nameserver beheert...? En in het laatste geval, wat moet deze precies instellen?

Verwijderd

Je moet de mensen die het voor je beheren laten bellen met SIDN , zij kunnen zouden er meer verstand van moeten hebben en het probleem beter kunnen uitleggen, zo word het sneller opgelost.

Verwijderd

Simpel ...

Je isp (waarvan je dus een ip adres krijgt) doet helemaal niets.
Bij sidn registreer je een domeinnaam bijvoorbeeld mijnbedrijf.nl

Dan heb je een eigen server waar dns op draait.
Bij sidn zeg je dat de ns1 (ip addr 1) en ns2 (ip addr 2) de nameservers zijn voor mijnbedrijf.nl welke uiteraard wel eerst geconfigureerd zijn op je dns server.

Je schrijft ook "Het beheer daarvan besteed ik uit" .. aan wie dan? Als ze dit al niet kunnen regelen ... en je schrijft ook "ik heb vorige week een nameserver gekocht" .. toch niet te veel voor betaald hoop ik? voor 100 euro heb je al een nameserver .. en nog meer.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb daar zo'n 1200 Euro voor neergeteld.

Het probleem is dat diegene die hem voor me beheert Grieks is. Ik kan dus moeilijk tegen hem zeggen of hij even met een nederlandse helpdesk medewerker van SIDN wil bellen...

Nog iets, ik ben zelf een ISP (ben dus ook deelnemer cat. I bij SIDN), die ip adressen vertegenwoordigen simpelweg de server direct op de NAC. Daar komen verder geen andere ISP's bij kijken.
Bij sidn zeg je dat de ns1 (ip addr 1) en ns2 (ip addr 2) de nameservers zijn voor mijnbedrijf.nl welke uiteraard wel eerst geconfigureerd zijn op je dns server.
Dat is dus mijn vraag, ik heb alleen twee IP adressen gekregen van de nameserver en hoort daar niet ook een naam bij te zitten..?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2003 01:42 . Reden: Typfoutje ]

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
JIJ bent ze de persoon om ervoor te zorgen dat ns1.mijndomein.nl en ns2.mijndomein.nl resolven naar de het juiste ip. (Of de beheerder van dat domein)

Als je mijndomein.nl eens invult wordt het al iets makkelijker om wat concreter te zeggen wie wat moet doen.

[off toppic]
1: Als ik jou was zou ik eens goed kijken met wie ik zaken doe
2: Ik zou me wel 100x bedenken voordat ik een dient bij zou afnemen. Dit zijn zulke triviale vragen die je hier helemaal niet zou moeten stellen.
[/off toppic]

Verwijderd

Topicstarter
JIJ bent ze de persoon om ervoor te zorgen dat ns1.mijndomein.nl en ns2.mijndomein.nl resolven naar de het juiste ip. (Of de beheerder van dat domein)
Ja en hoe realiseer ik dat...?

• Bartjo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-08 14:46
Lijkt me toch de SIDN...
Stel dat iemand wil browsen naar www.jouwdomein.nl, dan is het IP adres van die www-server bekend in je eigen nameserver. Maar om bij de nameserver voor jouwdomein.nl te komen, moet de client via de nameserver van het .nl domein (en die is bekend, desnoods via een root-server). De SIDN moet dus weldegelijk jouw nameserver opnemen in hun record voor jouwdomein.nl.
Doe eens een nslookup voor je domein en kijk wat er allemaal tevoorschijn komt.
(of geef ons de domeinnaam, maakt het helpen wel wat makkelijker :) )

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben zelf Deelnemer cat I, dus ik kan zelf alles configureren wat ik maar zou willen daar. Nu weet ik alleen niet hoe ik de ip adressen voor mijn nameserver:

66.246.3.238
66.246.3.239

Een hostnaam moet toewijzen. Dus dat ns1.blabla.nl gekoppeld is aan 66.246.3.238 en ns2.blabla.nl gekoppeld is aan 66.246.3.239... Ik heb dus wel een nameserver, alleen heb ik enkel een IP adres daarvoor terwijl er ook een hostnaam aangekoppeld moet worden. En niemand schijnt te weten hoe dat moet..?

• Arx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 17:32

Arx

Two Thoughts Ahead!

Th3FreaK,

Je moet eerst contact leggen met je internet provider dat jij primairy domain gaat hosten. Uitgaande dat je bind server werkt en de provider jou als primairy domain laat draaien kun je de volgende test doen bij stichting sidn:

http://www.domain-registr...eserver_check/index.shtml als je daar ongeschonden door heen komt kan de stichting jouw registreren als nameserver user zodat je je eigen dns kunt draaien. Als je je test doet moet je niet schrikken dat je allemaal warnings krijgt dat je niet geaccepteerd bent want dat ben je immers nog niet. Errors moet je natuurlijk niet hebben. Je vindt trouwens ook op de site van sidn een handleiding over hoe het ongeveer zou moeten gaan werken.

Het meest pittige is eigenlijk de named.conf file configureren. Als de conf file niet goed is, kom je niet door de test. Misschien dat iemand hier een werkende conf file kan posten. Daarin zit het meeste werk namelijk. Voor de rest is het wachten op jou privider en op sidn.

[ Voor 3% gewijzigd door Arx op 15-03-2003 11:43 ]

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

Verwijderd

Wellicht een hele stomme vraag maar waarom ben je deelnemer en heb je geen idee waar je over praat of hoe het enigzins technisch in elkaar steekt en heb je ook niemand die je daarmee helpt? Dat bedrijf waar je die nameserver hebt 'gekocht' (wat ik al erg vaag vind overgens), zou je toch op zijn minst kunnen helpen hoe je een record in die nameserver(s) zet...

In het kort zal ik even uitleggen hoe het ongeveer zit:

De SIDN heeft helemaal niks te maken met jou nameserver configuratie en de SIDN maakt het ook niet uit hoe je je nameservers noemt. Je moet gewoon een primaire en secondaire nameserver hebben en er moet een record zijn van het domein dat je wil registreren/verhuizen. Technische gegevens en een nameserver check zijn te vinden op hun site.

Als je 2 werkende nameservers hebt; dwz 2 nameservers waar je domeinen aan kunt toevoegen dan is het gewoon een kwestie van toevoegen op de juiste manier. En dit is weer te vinden op de SIDN site en ook dat bedrijf waar je die nameservers 'gekocht' moet je hiermee verder kunnen helpen.

Je kunt een hostname toewijzen door inprincipe 2 records aan te maken per nameserver, nl een reversedns record en een gewoon record. Dit 1e kan de eigenaar van de ip adressen doen en de 2e moet je zelf in je eigen nameservers doen met het domein/adres dat je aan de ip adressen wil koppelen.

Maar met andere woorden, je moet dus niet meer de SIDN lastig vallen, hun hebben inprincipe niets te maken dat jou nameservers niet werken of hoe jij je nameservers wilt configuren. Je moet het ofwel zelf doen ofwel dat bedrijf laten doen. Gezien de nogal vage houding van die partij (?) en het feit dat je echt helemaal geen kennis van dit hebt zou ik eens gaan kijken of je niet beter ergens anders een bedrijf kunt vinden die nameservers voor je wil draaien en technische ondersteuning geeft.

Verder zou het helpen om eens wat meer kennis van zaken zelf op te doen, ik weet niet wat je van plan bent maar als je domeinboer danwel webhoster ofzo wil worden, dan ben je echt heel onverstandig bezig.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet wel hoe ik moet werken met een nameserver, dat is het probleem niet. Het probleem is onvolledige aflevering door die Griek die maar tegen mij roept dat IK dat zou moeten regelen. In ieder geval bedankt, nu weet ik bij wie ik het zoeken moet. :)
Pagina: 1