Toon posts:

[HD] Binnekort harddisk dood?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb sinds een paar dagen een nieuwe harde schijf. Een Seagate Barracuda V 120Gb, 8Mb cache (ATA) :9 . Ben er erg blij mee. Maar...
Nu heb ik een tooltje (Drive Health) geinstalleerd die de S.M.A.R.T. van m'n harddisk uitleest, en die zegt dat m'n harddisk binnekort dood gaat. :(
Zou ik wel erg vervelend vinden, op z'n zachts gezegd.
Moet ik er nu vanuit gaan dat dat progje gelijk heeft (ik heb ook andere progjes geprobeerd en die zeggen hetzelfde)? Of moet ik het met een korreltje zout nemen en kloppen die waardes wel vaker niet?

Hieronder een screenshot van Drive Health over m'n harddisk:
Afbeeldingslocatie: http://www.lynx10.nl/ff/smart.jpg

P.S. De harddisk heeft 1 a 2 dagen gedraait zonder koeling en werd volgens de smart ca. 50 graden. Dit vond ik wat hoog en heb toen een thermaltake hardcano5 gekocht. De schijf is nu 31 graden.

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-03 14:28

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

neem dan toch alvast het zekere voor het onzekere maak een bakup van je belangrijke files.
Stel dat i er toch door gaat heb je dat zeker gesteld.

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
hahahaha
mijn maxtor word zonder koeling en de verwarming heel hoog 60 (dan ben ik altijd bang dat ie vastslaat, dus dan zet ik de fans aan ;) )

"maar 50 valt nog wel mee"
het is ook veel, maar kan wel

maar hoe kan jou cuda nou zo heet worden
ik heb net een nieuwe binnen (gisteren!!!!!!)
een cuda 7200.7 (nieuwe V serie !!)
en die word niet warmer als 33 graden (ik geloofde het eerst niet, maar het is echt waar... en ze zijn ongelofelijk stil.... voortaan altijd seagate for me!!! :) )

Verwijderd

Topicstarter
Backup van de allerbelangrijkste files heb ik inmiddels gemaakt. Al het overige wat iets minder belangrijk is, maar ik liever wel wil houden gooi ik morgen over naar een andere harde schijf, dus dat zit wel goed.

edit:

Ik denk dat m'n schijf zo warm werd door m'n brakke airflow (1 noiseblocker intake en 1 noiseblocker outtake en een papst 12dB in m'n voeding en een zalman ZM-80A HP op m'n geforce 4200)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2003 23:31 ]

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-03 14:28

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

ixl85 schreef op 14 March 2003 @ 23:23:
hahahaha
mijn maxtor word zonder koeling en de verwarming heel hoog 60 (dan ben ik altijd bang dat ie vastslaat, dus dan zet ik de fans aan ;) )

en die word niet warmer als 33 graden (ik geloofde het eerst niet, maar het is echt waar... en ze zijn ongelofelijk stil.... voortaan altijd seagate for me!!! :) )
[flame mode]
Ja lekker belangrijk voor de persoon waar het omgaat.
Erg fijn dat jij eeen seagate koopt. maar daar heeft hij toch niets aan.
En wie zegt dat jij misschien ook wel een maandag morgen model krijgt.
[/flame mode]

- Je hebt een backup gemaakt tsja ennu maar afw8en. (ik hoop het beste voor je :/ )

suc6

[ Voor 4% gewijzigd door loodgieter op 14-03-2003 23:30 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ixl85 schreef op 14 maart 2003 @ 23:23:
hahahaha

offtopic: geweldig! Mijn IBM is 29 graden :+

En dat stille schijnt ten koste ten gaan van de performance, dus ik zou er niet zo blij mee zijn >:)

[ Voor 10% gewijzigd door Glashelder op 14-03-2003 23:43 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Check de schijf voor de zekerheid met Seatools :)

ixl85, je gaat hier way offtopic en je komt ook flamerig over met jouw gelach. Zou je het ook leuk vinden wanneer ik jou uitlach dat ik nog vier gezonde 20GB Quantums heb, terwijl jouw harddisk met gigabytes aan stuff op sterven na dood is..? Nee, ik dacht het niet..

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Twix schreef op 14 maart 2003 @ 23:29:
[...]

[flame mode]
Ja lekker belangrijk voor de persoon waar het omgaat.
Erg fijn dat jij eeen seagate koopt. maar daar heeft hij toch niets aan.
En wie zegt dat jij misschien ook wel een maandag morgen model krijgt.
[/flame mode]

- Je hebt een backup gemaakt tsja ennu maar afw8en. (ik hoop het beste voor je :/ )

suc6
blij dat je het zelf zegt,
FLAME MODE
sorry hoor ben gewoon happy... :Z

maar ik vroeg me af waarom zijn CUDA zo warm werd...
omdat die vanmij dat niet vertoond.... :O

Verwijderd

ik heb ook 2 hdd`s die half gaar zijn volgens speedfan terwijl ze het al maanden goed doen. 1 maxtor 60 gig 5400 rpm [1 jaar oud en nog 2 in de garantie] en een zeegat 10 gig 5400 rpm [3 jaar oud]

die zijn in een zwart verleden ook te heet geweest en dan geeft speedfan meteen aan dat je schij bijna dood is. maar da is nie zo aangezien ze het perfect doen en volgens maxblast oke zijn .

nu zijn ze overegens netjes 21 graden dankzijn mijn super airflow[1 case fan]. case temp = 26 graden.

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Maxtor schijven kunnen met een tooltje van Maxtor zelf uitgelezen worden. Bootfloppy, test runnen. Alster een error code uit komt rollen krijg je garantie. (mits binnen de gatantie periode.)

80 GB-er in een raid 5 leek afentoe neit mee te willen komen... de tool wees uit dat er idd shit was, en de disk is gewoon onder garantie vervangen.

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

• F.U.B.A.R
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-11-2025
Neuh, je hoeft je voorlopig geen zorgen te maken ivm je HDD. Als je het programma een paar dagen draait merk je dat die voorspelde datum elke keer wat opschuift.

Dat had ik tenminste met SiGuardian. Die zei eerst ook dat mijn HDD's maar een maand meer te leven hadden. Na een week of drie voorspelde het programma dat mijn harde schijven nog 5 jaar mee gingen! :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb inmiddels al m'n data gebackupt...
Maar wat nu het rare is: M'n "Raw Read Error Rate" is inmiddels van 66 naar 69 gegaan (beter geworden dus) en nu geeft Drive Health geen TEC waarschuwing meer.
Heb m'n compu vandaag nauwelijks gebruikt maar hij stond wel aan. Houdt dit in dat als ik m'n compu lang aan laat staan maar er niets mee doe, dat dan die waardes vanzelf beter worden? :?
Lijkt me sterk, aangezien m'n harde schijf zichzelf echt niet repareert 8)7

Zal zo even SeaTools draaien, kijken wat die ervan zegt...

[edit]
@ F.U.B.A.R.
Ik hoop niet graag, maar in dit geval hoop ik echt dat je gelijk hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2003 20:06 ]

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Moet je mij es vertellen hoe je uit die gegevens kunt lezen dat je harddisk binnenkort dood gaat...

Ik blijf me verbazen hoe mensen zo'n hoge temps krijgen van hun harddisk. Ik heb een baggur kast, alleen een aantal fannetjes her en der, maar geen actief op de harddisk, en ik vind dat ik een groot aantal schrijfbewegingen maak, want hij staat bijna dag en nacht aan, maar toch komt hij nooit boven de 25 graden uit.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:22
Probeer eens speedfan. Die doet geen voorspellingen, die kloppen toch niet. Als je schijf een keer heet is geweest en nu stukken minder heet, dan geeft dat allerlei vreemde voorspellingen. Speeddisk gaf al tijden aan dat mijn seagate schijf (barracuda 3) aan het overlijden was. Hij geeft aan hoeveel % healthy en performance hij is. Ook alle smart-indicatoren geeft hij aan. Bij mij zijn het dus "Reallocated Sector Count" en "Raw Read Error Rate" waar de fouten zitten. Ook mijn IBM geeft hij aan als doodgaand. En dat had ik inderdaad al door. Even wachten tot mijn Seagate terug is en dan de IBM de deur uit.

[ Voor 9% gewijzigd door White Feather op 16-03-2003 11:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Moet je mij es vertellen hoe je uit die gegevens kunt lezen dat je harddisk binnenkort dood gaat...
Als je goed kijkt naar m'n screenshot zie je staan:
+ Raw Read Error Rate: T.E.C. 3/20/2003
+ Hardware ECC Recovered: T.E.C. 3/20/2003

Uit Drive Health help file:
Q: What is T.E.C.?

A: T.E.C. is "Threshold Exceeded Condition" and basically it means a disk failure. When your Drive Health software reports a "Nearest T.E.C." you should consider it as a "Failure date".
M.a.w. het progje geeft aan dat m'n harddisk op 3/20/2003 overlijdt.

P.S. inmiddels geeft hij iets andere (positievere) waarden weer, maar blijft een T.E.C. waarschuwing geven.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:34

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Uhm jongens, als jullie goed kijken zie je dat allebei de waarden met -1 zijn toegenomen. Dat is 'normaal' en kan gewoon liggen aan een meetafwijking. Het kan bij de volgende keer weer gewoon 'normaal' zijn.

Je kunt geen lijn naar 'beneden' trekken tussen 2 punten die naast elkaar liggen.

Je moet je pas zorgen maken als het elke dag 1 minder wordt.

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-03 19:18

Robtimus

me Robtimus no like you

Ik krijg sinds kort ook dit soort foutmeldingen op mijn eerste HD. Wel met verschillende waarden (eerst na 20-5, gisteren 15-5, vanmorgen eerst 5-6 en na een refresh 6-6). Het enige attribuut dat deze waarschuwing geeft is de Seek Time Performance, hoewel deze nu op 252 staat (worst van 250) met een Threshold van 187.

Nu ben ik wel voorzichtiger aan het worden (regelmatig backupen enz), maar ik heb toch nog geen zin om de HD te vervangen (is ook nog maar 2 jaar oud). Ik heb Powermax al gedraaid en die gaf geen foutmeldingen.

Omdat ik me wel zorgen begin te maken vroeg ik me af of de HD van de TS het nog doet.

Edit: heb net ff mijn PC opengeschroefd om een case koelertje bij te plaatsen, en zag dat ik de vorige keer de andere HD er amper 2cm onder had geplaatst |:(
Eventjes een heel stuk hoger gehangen, en nu geeft Drive Health opeens 27-6 aan...

[ Voor 27% gewijzigd door Robtimus op 06-05-2003 17:44 ]

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-03 19:18

Robtimus

me Robtimus no like you

Ik heb ondertussen al een stuk minder vertrouwen in Drive Health.

Gisteren had mijn schijf een spin up time waarde van 204 (worst 203, threshold 63). Totaal geen problemen of waarschuwingen.
Vandaag is de spin up time met 1 toegenomen (205), en opeens was er een TEC van 11-10-2003, met een drive health van 75% ipv de 100% van gisteren. En ik heb al eerder meegemaakt dat wanneer een waarde toeneemt de drive health afneemt. Ergens zit dus toch een bug in dat programma.

Ik ga me iig niets aantrekken van deze TEC, zeker omdat ik nog ruim 140 punten boven de threshold zit. Ik hou met SpeedFan zelf wel de waarden in de gaten (meteen geen verborgen waarden meer), en trek zelf mijn conclusies als de threshold waarden dichtbij komen.

[ Voor 13% gewijzigd door Robtimus op 24-08-2003 14:31 ]

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

had gister overhittings probleem van een
40gb maxtor. Schijf crashte terwijl windows
zei dat healt goed was. Geformat en in bracket gezet
met een fan, werkt nu weer goed.

Ik gebruik Siggaurdian voor het bijhouden van mijn
schijven. 120gb zonder koeling = 30c
en een 80 gb maxtor met koeling wordt 20c.

Trouwens zulke programma's kunnen nooit
voorspellen wanneer de betreffende schijf gaat uitvallen.
Dat is gewoon bullshit :D

edit; ik d8 ergens gelezen te hebben dat een maxtor maar
maximaal 55 graden mag worden ? zal even opzoeken

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2003 18:05 ]

Verwijderd

De SMART informatie van Segate is niet al te lekker, wat als gevolg heeft dat dit soort progs aangeeft dat de schijf aan het sterven is, terwijl er in feite niks aan de hand is.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Tja, volgens mij kan je de het beste de schijf checken met de tool van je hdd-fabrikant.
Er zullen misschien wel betrouwbare 3d-party tools zijn, maar welke zijn dat en doen die dat ook goed met jouw schijf/merk/model.

Net nog ff getest met de WDC Diagnosetool, duurde 5 minuten (quick test noemen ze dat)
en gelukkig was er geen beduidend gebrek. errorcode= 0 0 0 0

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
ik heb hier een hd die moeilijk doet en speedfan geeft aan dat er niets mis mee is :/

Verwijderd

volgens speedfan is mijn maxtor nog maar 43% goed ;), maar hij doet het prima.
HDD is snel, maakt weinig geluid (soms alleen tijdens seeken , hoor ik alleen maar snachts)
Zolang de Seatools software geen errors aangeeft en je hdd maakt geen rare geluiden oid dan zou ik me geen zorgen maken!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik me wel zorgen begin te maken vroeg ik me af of de HD van de TS het nog doet.
Heb m'n schijf inmiddels een aantal maanden en hij doet het nog prima. DriveHealth en andere progjes geven soms nog steeds een TEC aan, maar dat is dan in 2006 ofzo.

Wat me opvalt is dat m'n Raw Read Error Rate en m'n Hardware ECC Recovered waarden zakken, slechter worden dus, nadat ik een game heb gespeeld :?

Verder zegt die Seagate Diagnostic tool alleen dat ie goed is, geen waardes.
Kan daaruit dus niet opmaken of m'n schijf inmiddels iets minder goed is...

Maar dus, weet ook niet goed wat ik van die waarden en van SMART moet denken.
Negeer het dus inmiddels gewoon en merk het wel...
Pagina: 1