ADSL op ISDN met huiscentrale - rare installatie

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-05 21:40
Ik probeerde vandaag ADSL te installeren bij iemand met ISDN, maar dat bleek toch wat lastig te zijn.

De situatie is als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/j.klmn/tweakers/isdnschema.gif

De lijn gaat de NT1 (S4) in, waarvan alleen de blauwe draad (met wit) er in gaat, en de rest naar de huiscentrale. Hij wordt daar dus gesplitst.

In de handleiding (waar ze niet van een huiscentrale uitgaan) is netjes een RJ-11 plug in de linkerpoort van de NT1 gestoken, maar dat is hier dus niet het geval.

Op http://gathering.tweakers.net/forum...messages/699413 staat wel een vergelijkbaar probleem, maar bij mij is de situatie volgens mij net iets anders. Verder heb ik weinig kunnen vinden, ook met Googlen.

Wat ik wil doen, is wat Kaaskoekje ook zei. Kan ik die blauwe (en witte) kabel loshalen en daar een RJ 11 plug aanhangen en in de linkerpoort steken (A)? Of werkt de telefoon dan niet meer? Of moet ik hem nog voor die blauwe afknippen?

Mijn dank is groot! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Hark_k op 14-03-2003 23:06 ]

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

grimson

domeingrommer

Waarom heb jij die B->C kabel ??
Waar is je ADSL Splitter ?

Mij lijkt logisch;

KPN->
_/Splitter->NT1->Quattrovox
--\Splitter->ADSL modem

toch ?

[ Voor 110% gewijzigd door grimson op 14-03-2003 23:10 ]

• Hark_k
grimson schreef op 14 March 2003 @ 23:06:
Waarom heb jij die B->C kabel ??
Waar is je ADSL Splitter ?

Mij lijkt logisch;

KPN->
_/Splitter->NT1->Quattrovox
--\Splitter->ADSL modem
Hmmm ja, daar zit wel iets van logica in. 8)7 Ik heb het niet aangelegd verder, maar vind het wel raar in elkaar zitten. Morgen eens ff kijken.

Dus ik zou de kabel van buiten maar in tweeen moeten knippen om de splitter er tussen te kunnen plaatsen? Welke kabeltjes (kleurtjes) zouden in de RJ11 plug voor in A moeten?

[ Voor 25% gewijzigd door Hark_k op 14-03-2003 23:13 ]

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:14

Korakal

Up up up!

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/xtram/isdnschema.gif

Zou het niet zo moeten zijn?

edit:
modem ook nog toegevoegd, maar dat sprak voor zich dacht ik ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Korakal op 14-03-2003 23:16 ]

• grimson
  • Nu online

grimson

domeingrommer

In A komt normaal de buitenlijn van KPN binnen bij mij.

Deze moest ik losmaken en omleiden naar de splitter.
Vanuit de splitter gaat het weer o.a. naar het NT1 kastje.
Ook gaat vanuit de splitter een lijn naar je ADSL-modem
Uit het NT1 kastje kan je weer 2 ISDN lijnen halen, eentje moet naar de quattrovox gaan.

Het kabeltje B->C kan ik niet plaatsen zo, het lijkt alsof er zo direct KPN-ISDN naar de telefoons gaan :)

EDIT:
Plaatje is correct in mijn ogen ! _/-\o_

Zo heb ik het hier ook gedaan !!

Ik weet alleen niet de juiste aansluiting voor de kleurtjes :o

[ Voor 17% gewijzigd door grimson op 14-03-2003 23:17 ]

• Korakal

Korakal

Up up up!

grimson schreef op 14 March 2003 @ 23:15:
In A komt normaal de buitenlijn van KPN binnen bij mij.

Deze moest ik losmaken en omleiden naar de splitter.
Vanuit de splitter gaat het weer o.a. naar het NT1 kastje.
Ook gaat vanuit de splitter een lijn naar je ADSL-modem
Uit het NT1 kastje kan je weer 2 ISDN lijnen halen, eentje moet naar de quattrovox gaan.

Het kabeltje B->C kan ik niet plaatsen zo, het lijkt alsof er zo direct KPN-ISDN naar de telefoons gaan :)

EDIT:
Plaatje is correct in mijn ogen ! _/-\o_

Zo heb ik het hier ook gedaan !!

Ik weet alleen niet de juiste aansluiting voor de kleurtjes :o
't is natuurlijk ook maar net welke kleurtjes je hebt gebruikt, als je ze maar consequent in de goeie volgorde hebt gebruikt... ;)

Als het goed is zou het dus moeten werken.

• grimson
  • Nu online

grimson

domeingrommer

Ik denk dat het je zo gaat lukken !!
Succes ermee ! (ik ga slapen :))

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Bijna goed, je kan vanaf de splitter een kabel met 2x RJ11 gebruiken en die in A van je NT1 kastje stoppen, heb ik ook zo. Die aansluiting B is electrisch hetzelfde als A, maar dan voor losse draadjes. Alles via RJ11 is natuurlijk veel makkelijker.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Hark_k
Okeee, dit moet wel gaan lukken denk ik!

Ik haal die groene en oranje op de Quatrovox los en kijk of het werkt. Zo ja (moet wel), knijp ik een RJ11 op de blauwe, die in de hoofdingang van de splitter gaat. Een naar de modem, de ander naar A, lijkt me dat dat ook wel lukt.

Blijf het allemaal raar vinden. Net zoals het feit dat de analoge telefoons niet gewoon op 1 & 2 zitten op de Quatrovox maar op die andere plaats. Iemand :?

Bedankt! _/-\o_

• Korakal

Korakal

Up up up!

Marco K schreef op 14 March 2003 @ 23:42:
Net zoals het feit dat de analoge telefoons niet gewoon op 1 & 2 zitten op de Quatrovox maar op die andere plaats. Iemand :?

Bedankt! _/-\o_
Uit 1&2 komt zeg maar 'ISDN signaal' en dat is heel wat anders dan 'analoog signaal'. Die A/B poorten waar de telefoons op zitten is gewoon een soort 'extra'tje' van de centrale. In feite doe je daarmee alweer deels afbreuk aan het ISDN concept, maar dit is onder het mom van 'backwards compatible'.

Verwijderd

Ik heb zo'n idee dat die kabel dubbel wordt gebruikt. 2 aders voor naar de NT1 en 2x2 aders voor 2 telefoons. Volgens mij zitten er 4 telefoons aangesloten totaal. Gewoon gedaan om kabel te sparen. Heb ik ook gedaan. 2 aders voor naar de NT1 boven, 2 aders terug voor een analoge telefoon beneden vanaf de quatrovox en nog 4 aders naar beneden voor een UTP 10/100 aansluiting. Zo kun je een 8 aderige UTP kabel heel functioneel gebruiken! Een quatrovox heeft trouwens geen ISDN uitgangen, maar 4 analoge uitgangen. Aansluiting 1 en 4 gaan denk ook naar 2 telefoons dus, zeer waarschijnlijk in de buurt van de hoofdaansluiting.

[ Voor 119% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2003 00:19 ]

• Hark_k
Het werkt! Woei!

Die groene kabel bleek toch een telefoon te zijn, het lijkt me net zoiets als wat TAraBoss zegt. Meerdere kabeltjes van een kabel gebruiken. Die oranje zat er voor Jan Lul volgens mij.
Wel een hoop gedoe gehad met die stekkertjes op die draden krijgen. Heb er 10 gebruikt voor 3 succesvolle aansluitingen :( maar ben blij dat het werkt!
Bedankt!
Pagina: 1