Toon posts:

DVD-Box: Welk OS?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of dit in de goede categorie is, maar ik vond het ook wel thuishoren onder video.

Ik wil graag een pc samenstellen die ik op de TV aan kan sluiten, om er dan DVD en/of DIVX op af te spelen, en mp3.

Qua moederbord denk ik aan een Via Epia 8000, omdat deze klein zijn, en denk ik snel genoeg voor deze applicaties.
Ik heb een paar topics op GOT bekeken, om te kijken wat het handigste is om het OS op te zetten. Daarbij viel mijn oog op de mogelijkheid om van CompactFlash te booten. Het lijkt me leuk om hiermee te experimenteren i.p.v. een harde schijf(als het goedkoper is :) )

Het enige probleem waar ik dan nog mee zit is : Welk OS moet ik gebruiken? Mij (ik ben noob) lijkt linux wel redelijk, omdat het gratis is, en in veel smaken verkrijgbaar. Heeft iemand van jullie een advies over welke distributies geschikt zijn?

Hartelijk dank

Jaap

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Daarbij viel mijn oog op de mogelijkheid om van CompactFlash te booten. Het lijkt me leuk om hiermee te experimenteren i.p.v. een harde schijf(als het goedkoper is )
Als je een heel volledig OS op CF wil zetten dan ben je zeker niet goedkoper uit als een CF kaartje gebruikt. Verder moet het hele OS er ook op ingericht zijn omdat schrijven en lezen van CF echt bagger traag gaat. En je mag niet teveel naar je CF kaart schrijven want dan gaat ie kapot.
Voor 100 euro heb je al 40 GB en een CF schijfje kan daar nooit tegenop. Een 512MB CF kost al een paar honderd euro.
Het enige probleem waar ik dan nog mee zit is : Welk OS moet ik gebruiken? Mij (ik ben noob) lijkt linux wel redelijk, omdat het gratis is, en in veel smaken verkrijgbaar. Heeft iemand van jullie een advies over welke distributies geschikt zijn?
In combinatie met het booten met CF weet ik het niet.
Als je een gewone Linux distributie zoekt om mee te beginnnen, neem dan Mandrake want die is goed compleet, vriendelijk voor de gebruiker en makkelijk te installeren.
Ook extra software is er makkelijk bij te zetten.

Ik weet niet hoe snel die Via Epia 8000 CPU's zijn maar sommige mensen hebben nogal wat problemen om DVD's soepel te laten lopen. Ik weet niet of het in de nogal zwakke Floating-Point unit van de Eden CPU zit, maar het beste kan je even nog wat zoeken op GoT of het bordje wat je voor ogen hebt ook kan doen wat je wil.
DivX schijnt lichter te zijn dan DVD zover ik weet en mp3 stelt natuurlijk niets voor qua CPU-kracht :)
Wat extra leesvoer voorkomt dat je iets koopt dat niet doet/kan wat je wil. :)

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
ok :)

hehehe idd k had ff wat langer na moeten denken over dat CF en harddisk gedoe :) foutje ...
k heb al wat info over t bordje opgezocht, maar t schijnt dat ie dvd best goed af kan spelen, en alleen bij erg zware scenes even vertraagt.

nogmaals bedankt voor de hulp qua t OS

jaap

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Linux is nonsens

Voor deze toepassing voldoet ELKE Windows, en waarom? Er vinden vrijwel geen veranderingen in de configuratie plaats; je installeert alles (ach, wat heet alles) een keertje en that's it. Windows 9x wordt pas trager wanneer je shit uninstalled, er overheen, eraf, erop, etc.

In deze toepassing hou je altijd een nagenoeg "cleane" installatie dus kan zelfs Win9x het prima af!

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

Er is hier al een soortgelijk topic over: [rml][ htpc] Alles-in-een software voor home-theater gezocht[/rml]

Verwijderd

Topicstarter
whooops..... niet gezien :*)

ok :) maar alsnog, het lijkt me ook wel leuk om eens met linux te expirimenteren. Misschien is zo'n dvd-speler dan niet ideaal, maar goed :). Ik heb nog een paar distributies(gratis dan ) liggen, en daar wil ik eigenlijk wel eens mee klooien.

Maargoed, ik denk dat ik nu genoeg weet voor het systeem, nu fijn klooien :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2003 00:22 ]

• Captain Pervert
  • Laatst online: 21-12-2025
"Wel leuk om te experimenteren" is een acceptabel excuus. Voor de rest is het niet nodig. In dit geval dan.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Linux is inderdaad grote nonsens.

Windows XP Media Center Edition is hier UITERMATE goed voor geschikt. Deze beschikt over een "grote knoppen" interface speciaal voor TV schermen zodat je makkelijk je media kunt selecteren. Er worden nu (dure) Media Center PC's verkocht, maar je kunt dit ook zelf wel voor elkaar boxen met een 1 Ghz Duron PC met 256 Mb geheugen ofzo. Een goedkope Geforce 2 MX kaart is ruim voldoende voor DVD-video en DivX.

Media Center Edition heeft ook support voor afstandsbedieningen - mits je een afstandsbediening koopt voor je PC uiteraard - waarmee je o.a. Windows Media Player en andere applicaties kunt bedienen.

Deze Media Center PC is natuurlijk heel erg mooi en heeft o.a. de mogelijkheid te dienen als digitale vidoe recorder a-la TiVo.

NOW we're talking :9~

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-01 18:59

Mary Wana

keyboard nut

www.myhtpc.net :) enneh ik wens je veel succes met zo een via epia ding , die dingen zijn nog erger dan hele Cyrix generatie :S

Ikzelf had ook zo een idee maar het schijnt dat sommige mensen zelfs met 933mhz variant problemen hebben met xvid en divx , als je daarnaast ook nog een een AC3 track laat draaien wil ik neit eens weten hoe triest traag het gaat lopen :)

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Verwijderd

Topicstarter
Goed..... ik ben iig wat wijzer over het onderwerp. Ik ben vandaag langs ACI-computers geweest, die hebben sinds kort ook die Via Epia. Volgens de man van de TD (die ons al vaak heeft geholpen met systemen etc.) was de 933 mhz variant in elk geval geschikt voor dvd, divx wist hij niet zeker. Als ik het geld heb, ga ik maar eens kijken :)

bedankt allemaal voor het advies.

Jaap

• Muyz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-01 13:24
maartena schreef op 15 March 2003 @ 01:39:
Linux is inderdaad grote nonsens.

Windows XP Media Center Edition is hier UITERMATE goed voor geschikt. Deze beschikt over een "grote knoppen" interface speciaal voor TV schermen zodat je makkelijk je media kunt selecteren. Er worden nu (dure) Media Center PC's verkocht, maar je kunt dit ook zelf wel voor elkaar boxen met een 1 Ghz Duron PC met 256 Mb geheugen ofzo. Een goedkope Geforce 2 MX kaart is ruim voldoende voor DVD-video en DivX.

Media Center Edition heeft ook support voor afstandsbedieningen - mits je een afstandsbediening koopt voor je PC uiteraard - waarmee je o.a. Windows Media Player en andere applicaties kunt bedienen.

Deze Media Center PC is natuurlijk heel erg mooi en heeft o.a. de mogelijkheid te dienen als digitale vidoe recorder a-la TiVo.

NOW we're talking :9~
Je moet je wel realiseren dat je DVD playback op een EPIA met een 800 MHz of een EPIA M9000 met een 933MHz C3 kunt vergeten in combinatie met Windows Media Center Edition. Ik weet dit uit eigen ervaring. De uitleg is als volgt:

DVD playback op een EPIA kan alleen als je de hardware accelleratie van je chipset kunt gebruiken. Voor een EPIA M9000 gebruik je hiervoor de CLE266 chipset. Er zijn voor zover mij bekend is op Windows slechts twee programma's die dit ondersteunen: PowerDVD en (blijkbaar, van horen zeggen) een Intel player (al heb ik die zelf nog niet gevonden). In Windows Media Center Edition (MCE) zou je deze decoders dus kunnen gebruiken, want MCE gebruikt 3rd party decoders voor DVD playback. Nu komt de catch: MCE gebruikt de DirectShow decoders van deze 3rd party suppliers, maar de DirectShow componenten zoals van bv. PowerDVD ondersteunen geen hardware accelleratie. Als gevolg hiervan stottert je DVD playback in MCE of bv. in de Windows Media Player. De performance van de 800 en 933 MHz C3 CPUs is onvoldoende om software MPEG decoding voor DVD playback te doen.

Het is dus absoluut niet zo dat MCE geschikt is voor DVD playback op 800 en 933 MHz C3 CPUs. Mogelijk dat dit wel heel goed gaat op een Duron op 1GHz, maar dat heb ik zelf niet kunnen testen.

[ Voor 4% gewijzigd door Muyz op 19-03-2003 16:53 ]

i9-12900K | MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G | NZXT Kraken X72 | 64GB 2xG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | Gigabyte Z690 AORUS ELITE | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750i | NZXT H710i Wit | LG UltraGear 38GL950G | Bose Companion 20

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:15
Koop een XBOX en laat die ombouwen. 100x makkelijker en het werkt supergoed.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik zie hier al adviezen over een geforce 2 enzo die prima dvd trekken.

Ze kunnen het makkelijk handlen. Maar jullie vergeten iets. Zeker bij een dvd box zou je wel wat beeldkwaliteit willen neem ik aan :)

Geforce 2 kaarten zuigen qua tv-out. De v-sync bij alle geforce kaarten is ruk. Vooral bij de tweede monitor zie je dikke strepen door beeld als de camera beweging een beetje diagonaal gaat. Dat is een eigenschap van mpg2 maar het lijkt wel alsof de geforce kaarten dit versterken.

Ik heb wat vrienden die het niet eens zien maar als je een beetje op de beeldkwaliteit let zit je je de rest van de film kapot te ergeren.

Ga voor bijvoorbeeld een hollywood kaart als je kwaliteit wil. Die hebben hardware divx ondersteuning enzo. Of neem een matrox dualhead kaart omdat die goeie 2d eigenschappen hebben.

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
Pixal schreef op 20 March 2003 @ 09:46:
Ik zie hier al adviezen over een geforce 2 enzo die prima dvd trekken.

Ze kunnen het makkelijk handlen. Maar jullie vergeten iets. Zeker bij een dvd box zou je wel wat beeldkwaliteit willen neem ik aan :)

Geforce 2 kaarten zuigen qua tv-out. De v-sync bij alle geforce kaarten is ruk. Vooral bij de tweede monitor zie je dikke strepen door beeld als de camera beweging een beetje diagonaal gaat. Dat is een eigenschap van mpg2 maar het lijkt wel alsof de geforce kaarten dit versterken.

Ik heb wat vrienden die het niet eens zien maar als je een beetje op de beeldkwaliteit let zit je je de rest van de film kapot te ergeren.

Ga voor bijvoorbeeld een hollywood kaart als je kwaliteit wil. Die hebben hardware divx ondersteuning enzo. Of neem een matrox dualhead kaart omdat die goeie 2d eigenschappen hebben.
Nadeel van die hollywood+ is dan weer dat de tv-out daarvan alleen kan worden gebruikt voor het afspelen van dvd's. divx zal je dan alsnog moeten afspelen via de tv-out van je videokaart. Maar de kwaliteit van zo'n hollywood kaartje is perfect.

ZeeGeit, ik heb trouwens nog een hollywood+ liggen waar ik niks mee doe. interesse? voor 25 euro is ie van jou.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

aatos schreef op 20 March 2003 @ 10:42:
[...]

Nadeel van die hollywood+ is dan weer dat de tv-out daarvan alleen kan worden gebruikt voor het afspelen van dvd's. divx zal je dan alsnog moeten afspelen via de tv-out van je videokaart. Maar de kwaliteit van zo'n hollywood kaartje is perfect.

ZeeGeit, ik heb trouwens nog een hollywood+ liggen waar ik niks mee doe. interesse? voor 25 euro is ie van jou.
count me in!

kan je me effe vertellen welk model het is en of je er boekjes of afstandsbediening bij hebt? dan kan ik effe erover nadenken!

• aatos
Pixal schreef op 20 March 2003 @ 23:30:
[...]

count me in!

kan je me effe vertellen welk model het is en of je er boekjes of afstandsbediening bij hebt? dan kan ik effe erover nadenken!
Ik zit nu op het werk, zodra ik thuis ben kijk ik wel even. AB zit er in ieder geval niet bij (nieuw toch ook niet?), wel wat kabels en boekjes dacht ik.

• smooky
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Volgens mij is er maar 1 Realmagic Hollywood+ kaart. De andere, waarmee je ook divX kan afspelen, is de Realmagic Xcard. Bij de Xcard zit wel een afstandsbedienging.

• aatos
Voor specs:

http://www.hopoint.com/hollywood+.htm

Wat zit erbij:

-de kaart
-vga doorluskabel (van de uitgang van je videokaart (d-sub) naar de vga ingang van de hollywood+ kaart (wazige aansluiting)).
-boekje
-indien gewenst drivers (gedownload en gebrand)

Verwijderd

Tja het beste wat je kan doen is een Xbox kopen en een groter hd erin proppen.
dan heb je alles wat je wilt ...maar dan incl. een vette console

OOPz...ik had het advies van red devil nog niet gelezen :X

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2003 18:55 ]

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-01 13:54

dawuss

gadgeteer

Movix 2 is een compleet op dit doeleinde gerichte linux distributie. Is iets van 20mb groot, dus daar hoef je het niet voor te laten.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Pagina: 1