ik zit met het volgende probleem. Het gaat over magazijnvoorraden op mijn werk. In een file staat het artikelcode (bv. R1234)met daarbij de magazijnvoorraad per artikel. Deze file komt via de exportfunctie van Exact. In het andere filetje staan dezelfde artikelcodes met daarbij de magazijnlocatie. Deze lijst kom uit het SAP systeem. Nu wil ik een lijst hebben met daarop de artikelcodes, de magazijnlocatie en de magazijnvoorraad. Ik wilde dit met een vertical lookup functie gaan doen. Maar op de een of andere manier vindt excel de artikelcode niet in de andere sheet, terwijl die er wel staat. Als ik dezelfde artikelcode zelf nog een keer eroverheen de code typ die er al staat, dan vindt excel hem opeens wel. Er is denk ik wat raars gebeurd met het overzetten vanuit SAP of Exact, maar ik weet dus niet wat. Staat het dan niet in de juiste format ofzo? Iemand een idee of oplossing?
als je op een cel staat en je drukt op F2 zie je daarna nog steeds dezelfde waarde in de betreffende cel staan?
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
dat moet ik maandag op mijn werk checken. Wat doe de F2 dan? Gebruik die eigenlijk alleen maar om een cursor in een formule te krijgen zodat je die kan bewerken
Vaak zie je dat deze problemen voortkomen uit het feit dat een nummerieke waarde door excel word gezien als string (komt dan ook zo uit export)
Begrijp ik je goed dat je met R1234 een artikelnummer bedoeld ?
Als dit zo het geval is, dan is dit veld dus sowieso altijd al een tekst veld. Kijk eens of er misschien een trailing of leading spatie in zit. (spatie ervoor of erachter dus)
Zoja ff met een macro (zoek/vervang) die spatie's eruit , of zorgen dat je export goed is.
Begrijp ik je goed dat je met R1234 een artikelnummer bedoeld ?
Als dit zo het geval is, dan is dit veld dus sowieso altijd al een tekst veld. Kijk eens of er misschien een trailing of leading spatie in zit. (spatie ervoor of erachter dus)
Zoja ff met een macro (zoek/vervang) die spatie's eruit , of zorgen dat je export goed is.
offtopic:
Ik hoop voor je dat je dit maar een eenmalige actie betreft, lijkt me namelijk niet dat je 2 systeem naast elkaar gebruikt.
de kans op discrepanties is nl. zeer groot
Ik hoop voor je dat je dit maar een eenmalige actie betreft, lijkt me namelijk niet dat je 2 systeem naast elkaar gebruikt.
de kans op discrepanties is nl. zeer groot
[ Voor 1% gewijzigd door Bud_s op 14-03-2003 22:49 . Reden: typo ]
ik ben een leek wat betreft termen, maar wat bedoel je precies met een string? En wat kan je daaraan doen?
Dit is een eenmalige aktie, of beter gezegd 1 keer per jaar ofzo. Een ander bedrijf beheert ons magazijn en die levert ons de file met de magazijnlocaties. Zij gebruiken het SAP systeem. Wij houden onze voorraden bij en wij gebruiken Exact, vandaar.
Dit is een eenmalige aktie, of beter gezegd 1 keer per jaar ofzo. Een ander bedrijf beheert ons magazijn en die levert ons de file met de magazijnlocaties. Zij gebruiken het SAP systeem. Wij houden onze voorraden bij en wij gebruiken Exact, vandaar.
Wat Bud_s zegt zou heel goed de oplossing kunnen zijn, allen denk ik niet dat je er een macro voor nodig hebt om de spaties weg te krijgen. Als in in de artikelnummers geen spatie zit (dus bv niet R1 234, maar R1234), kun je gewoon de betreffende kolommen selecteren en dan via het menu Edit -> replace bij finf een spatie tikken, en dan op replace all drukken.
Om je vraag te beantwoorden: een string is meestal gewoon een woord of een zin. De inhoud van een cel kan een string zijn, maar ook bv een getal of een datum. Als excel niet weet wat het is, is het een string.
Om je vraag te beantwoorden: een string is meestal gewoon een woord of een zin. De inhoud van een cel kan een string zijn, maar ook bv een getal of een datum. Als excel niet weet wat het is, is het een string.
Men moet het denken bijbrengen, niet wat al gedacht is. ~C. Gurlitt
zo op het eerste gezicht zitten er geen spaties in. Misschien nog op het einde, dat zou nog kunnen. De artikelcodes zijn beiden dan toch een string, of zie ik dat verkeerd? Want het is beide geen getal en ook geen datum. Of is het zou dat de ene code een string is en de andere code iets anders en dat exact het daarom niet als hetzelfde ziet, ook zien ze er op het eerste gezicht hetzelfde uit??
Pagina: 1