Toon posts:

[Macintosh] scanner + cdrw vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een paar vragen over mijn mac

1* cd-speler openen
Ik heb een PowerMac G4 733MHz / 640MB RAM (quicksilver).
Ik heb niet de orginele Apple Pro Keyboard en Apple Pro Mouse. Ik heb de Logitech Internet Navigator Keyboard. Om de CD-speler (CDRW eigelijk in mijn geval) te openen moet je normaal op de open-cd toetst rechtboven op het toetsenbord drukken. Maar ik heb nu dus een andere toetsenbord en elke keer als ik mijn cdrw wil openen moet ik in iTunes op het eject-knopje drukken. Is er een programma'tje voor macos 9.2 die met een toetsencombinatie de cd/cdrw kan openen ?

2* SCSI-kaart en scanner
Ik heb een SCSI-scanner (de Artec AM 12S), normaal heb ik die op mijn pentium 4 maar ik heb de scanner alleen maar op de mac nodig. Nu heb ik de SCSI-kaart uit mijn pc gehaald, de mac-drivers voor de scsi kaart (Domex DMX-3191 heb ik, ik heb drivers voor de DMX-3191E gedownload, van mijn scanner waren geen drivers) geinstalleerd voor MacOS 9.2. Ik heb mijn scanner er netjes op aangesloten, scannerdrivers geinstalleerd. Dus ik start photoshop 6 op en ik zie netjes bij File -> Import "AM 12S" staan. Maar als ik erop klik dan krijg ik "Can't find flatbat scanner". Hoe lost ik dit op ?

alvast heeeeeeeeeeel erg bedankt!
(r)anus

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-05 12:23

chem

Reist de wereld rond

• probeer F12, ctrl-F12 oid eens
• laatste is moeilijk 1-2-3 op te lossen, wat zeggen de system profiler, werkt twain wel, is je terminatie in orde?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
F12 of CTRL+F12 werkt bij mij niet. Niet in MacOS 9.2 in ieder geval.

mijn systemprofiler herkent wel een PCI-kaart, maar niet dat het een SCSI-kaart is (staat er tenminste niet bij). Wat is twain en wat is terminatie ?

Verwijderd

Gewoon je normale toetsenbord kan welk helpen.... maar is er niet ergens bij regelpanelen een schermpje waar je die toets kan instellen? Lijkt me wel vaag als dat niet kan...

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
Je schijf verslepen naar de Trash dan zal ie opengaan. Voor het 2de: zie je ID's na, heb je onder een ander programma dan fotosoep geen problemen?

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:24

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 14 maart 2003 @ 21:21:
Wat is twain en wat is terminatie ?
Kom kom, ook wat zelf zoeken he, niet alles voorgekauwd willen krijgen ;)

Met terminatie bedoelt chem SCSI terminatie. Daar is met google of op GoT (in Opslagmedia & I/O Controllers bijvoorbeeld) vast het een en ander over te vinden.

[ Voor 1% gewijzigd door deadinspace op 15-03-2003 01:03 . Reden: tolower("Chem"); ]

Verwijderd

Topicstarter
sorry hoor, ik ben net 14 dus verwacht niet te veel.

ik wist al dat ik een cd op de desktop naar de prullemand kan slepen. maar als er geen cd in mijn cdrw zit dan moet ik eerst itunes openen om alleen de cdspeler te openen, ik dacht: dat moet makkelijker kunnen...

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Op de support site van Apple staat deze melding:
Hardware compatibility issues

Opening the optical drive with third-party keyboards

If you use a keyboard that doesn't have a Media Eject key, you can assign a key to open and close the optical drive. Follow the instructions in your manual to start up your computer in Mac OS 9. Then follow the instructions in the Read Me in the Eject Extras folder located in the Apple Extras folder (in the Applications folder).
Maar als je de nederlandse versie draait van 9, dan is die folder er niet, hij staat gelukkig wel op je installatie CD( niet de programmatuur herstel, maar de "Installatie Mac OS 9" CD)

In de CD-extra's map zit een Eject-extra's map.

Daar staat een control-strip module, maar ook de handleiding om een functie toets te configureren voor eject.

Verwijderd

Topicstarter
thanks bro ;) ik zal het meteen ff uitproberen

edit:
thanks, het werkt perfect.
ik moest F12 bijvoorbeeld verwijzen naar het programma "Eject" en/of de regelbalkmodule naar mijn regelbalk slepen :).

/edit: weet er iemand hier hoe ik mijn probleem met mijn scsi-scanner kan oplossen ?

modbreak: kicken doen we pas na 24 uur op dit forum, zie ook [rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml]

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2003 01:29 ]

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Verwijderd schreef op 14 March 2003 @ 21:11:
ik heb een paar vragen over mijn mac
...
2* SCSI-kaart en scanner
Ik heb een SCSI-scanner ...
Probeer het eens met VueScan van Hamrick:
http://www.hamrick.com

Die werkt met verschillende merken/typen scanners
(Hoewel onder MacOS X niet met een Minolta Dimage Scan Dual :( )
Pagina: 1