Toon posts:

[Notebook & usb] 8 apparaten op één poort. Kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een Sony Vaio (kleintje, 10 inch, 600 mhz, 64 mb werkgeheugen met één usb 1.1 poort) uitbreiden. Er moet aan: netwerkdapter, toetsenbord, muis, bankpaslezer, gewone printer, camera, bluetoothdongeltje en diskettestation. Uiteraard hang ik er een hubje aan, technisch gezien kan het. Maar trekt dat ene poortje dat wel als ik er zo veel aanhang? Als ik bijvoorbeeld aan het printen ben kan ik dan nog iets anders muizen? Ik heb er geen ervaring mee, wel met wat losse dingen.

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 11:09

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

waarschijnlijk mag je niet zoveel stroom trekken uit 1 usb port om alle apparaten tegelijk aan te hebben. maar als je je hub gewoon aansluit via een adapter op het lichtnetis dat volgens mij geen probleem meer. ik neem aan dat je ook niet met al die 8 dingen in de trein wil gaan werken, of wel ?

dan is er het probleem van bandbreedte die bij usb1.1 maar iets van 12mbit is. ik heb hier geen ervaring mee maar als je via het netwerk iets wil uitprinten en ondertussen bluetooth aan hebt kan ik me voorstellen dat een muis minder goed gaat werken.

Waarom moet ook alles tegelijk zijn aangesloten ? als je je camera wil gebruiken kun je die toch gewoon aansluiten als het nodig is e.d.
alleen toetsenbord, muis en netwerk lijken me echt nodig. printer en bankpas lezer erbij is wel handig. bluetooth lijkt me alleen voor onderweg van belang.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Verwijderd

Topicstarter
Het zou een hoofdsysteem worden thuis voor iemand de veel reist. Thuis moet dus alles er aan gehangen worden. Waarbij ik nog de ISDN adapter vergeet, ook. En al die dingen worden regelmatig gebruikt, ws. ook tegelijkertijd. Dus internetten en iets printen, (waarbij ik OOK de fotoprinter nog vergeten ben). Die 12mbit is dan niet veel. Ik had inderdaad ook niet gedacht aan de stroonvoorziening.

Ik heb het "gevoel" dat je het beter niet kunt doen maar bijvoorbeeld een gewoon systeem kopen en daar alles aan hangen. De vaio gebruiken om gegevens mee te nemen en te bewerken onderweg. Zou er geen raar probleem onstaan met al die drivers die allemaal ruzei maken om dat ene poort? Alleen HP al heeft drie programma'tjes die de usbporrt in de gaten houden....

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 11:09

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Ik heb geen conflicten gezien bij het aansluiten van 2 usb apparaten dus lijkt me niet dat dat bij 8 of meer anders is. er kunnen technisch 127 apparaten aangesloten worden dus ik neem aan dat elk apparaat een uniek 8bits nummer krijgt oid. en volgens mij moet je dan geen conflicten krijgen.

Die bandbreedte is wel weinig maar je gebruikt toch niet alles tegelijk en bovendien heb je bijna geen devices die veel bandbreedte nodig hebben. alleen een 100mbit netwerk aansluiting wordt wat lastig. dus als je bestanden gaat kopieren over het netwerk gaat het denk ik mis. de rest moet qua bandbreedte weinig problemen geven lijkt mij.
Maar zo'n ultra klein laptopje is toch ook niet bedoeld om thuis achter te zitten. dan wil je toch ook een groter scherm, lijkt mij.

wordt het netwerk gebruikt voor internetten (omdat je ook een isdn adapter wilt aansluiten) waar wordt het dan wel voor gebruikt ?

Maar er is vastwel iemand die eens heeft geprobeerd om meer dan 6 devices aan te sluiten op 1 poort.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Verwijderd

Topicstarter
ER komt inderdaad een groter scherm en een toetsenbord enzo op als hij thuis zit. De truuk is dat er zoveel losse rommel heen en weer gepiept moet worden als je op reis gaat. Al die leuke verhalen over onderweg mail lezen enzo is vaak kul, omdat je het dan op je laptopje hebt zitten en dan weer moet synchroniseren. En dan dat afgrijselijke adresboek nog... Moet je 's laten doen door iemand die een gewone gebruiker is en niet goed met de Verkenner om kan gaan. En dan nog de bankprogramma's, foto's die je maakt, noem maar op. Daarom dus het idee om dat laptopje als hoofd/enig systeem te gebruiken ipv 3 nu, en daar alles aan te hangen.

Internet komt via de ISDN naar binnen, en het netwerk is om backupgegevens op een andere computer te zetten.

IK heb in idergeval nog nooit 3 uf meer usb devices gebruikt. Mijn nieuwe systeem heeft 4 x 1.1 en 2 x 2.0, enige dat ik er inprik af en toe is een 64 mb stickje...