[linux/slackware] timeout

Pagina: 1
Acties:

• BKJ
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-04 16:06
ok, na een paar mislukte pogingen via slotje, dan nog maar een keer het uitgebreide verhaal:

Ik heb een server gecoloceerd. Deze server is een pentium 800 met 256 mb geheugen. Hij draait op Linux Slackware en wordt gebruikt voor het serveren van websites, databases etc.

De server hing eerst in R'dam. Aangezien ik in Groningen woon, erg ver weg. Totdat de kans zich voordeed om hem op de GN-IX (hier in Groningen) te hangen op het terrein van de Universiteit (waar ik toch al elke dag kom :)). Geen zin hebbende in het rijden naar R'dam besloot ik UPS in te schakelen. Kosten: 40 euro voor afhalen en afleveren. Ik dacht mooi: voor 40 euro ga ik niet 2x2.5 uur in de auto zitten.

Na wat vertraging van de kant van UPS en dat ik een paar x niet thuis was, kwam hij dan eindelijk. Na opengeschroefd te hebben kreeg ik de schrik van mijn leven:

- de koeler was los en zweefde door de bak
- de HD hing nog maar aan 1 schroefje
- koelpasta door de hele bak :(

Alles schoongemaakt en weer netjes geplugd en opgehangen bleek er weinig qua software aan de hand te zijn. iig niks wat ik zo kon ontdekken. Dus de bak maar weer opgehangen in de nieuwe locatie. Totdat de websites weer up kwamen (dns update enzow). Heel veel sites geven maar halve pagina's als het gaat om grote datatransfers. (check logo maar es: http://www.medavastgoed.nl pas na een paar keer F5 gaat het beter)

Ik dus ff kijken in de /var/log/. Ontdek ik daar in de kernel.log het volgende:

Mar 14 17:13:43 kernel: schedule_timeout: wrong timeout value ffffffff from c01d8ce6

Er komen nu direct twee vragen bij me op:

1. wat zegt deze foutmelding?

2. wat the hell is c01d8ce6

Waar ik aan dacht:

1. hardware probleem? door de behandeling van UPS?

2. hmm..ik dacht een IO adres..maar hoe kom ik erachter wat dit adres inhoudt?
ik heb al gekeken naar progs die dat soort dingen kunnen uitlezen maar helaas....

info over de bak:

Linux 2.4.20-grsec #2 Mon Mar 3 21:37:28 CET 2003 i686 unknown

(ff denken of ik aan de eisen voldoe van dit rubriekje........ja denk het wel...:) )

Kamer huren

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:38

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NOS

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

hitchhacker schreef op 14 maart 2003 @ 17:11:
Mar 14 17:13:43 kernel: schedule_timeout: wrong timeout value ffffffff from c01d8ce6

Er komen nu direct twee vragen bij me op:

1. wat zegt deze foutmelding?

2. wat the hell is c01d8ce6
c01d8ce6 is een 32bit hexadres van je device in software (driver). Niks speciaals dus. ffffffff is de max value van een 32bit iets. De timeout zelf is iets anders en zegt dat je I/O controller of HD waarschijnlijk fucked up is. Gezien de rest van je verhaal zou ik de schuld aan UPS geven ja, maar die zullen glashard ontkennen en hebben bovendien waarschijnlijk een "no responsibility" in hun overeenkosmt met jou staan...

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-05 14:35

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Toevallig een Compaq RAID-controller??? Ik heb het zelfde probleem thuis en ben teruggegaan naar een oudere kernel met een andere grsec patch

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• BKJ
nee...geen compaq....een gewone maxtor oid......

Is er niets iets te doen aan die timeout door gewoon ergens een hogere timeout in te stellen?

Kamer huren

• BKJ
hmmm...het lijkt of de server maar een beperkt aantal data wil doorsturen. Steeds per request aan de server maar een x aantal bytes. Zou het alleen aan netwerk opdraachten liggen of zou de bak intern ook deze timeouts geven?

Kamer huren

• BKJ
ok...een nieuwe ontwikkeling:

Ik heb ff wat tests gedaan. Ik heb de server ff een flinke file laten downloaden en deze in een dir gezet die ik via IE kon aanroepen (een webdirectory). Dat downloaden ging gewoon goed en zelfs de file heb ik een paar keer verplaatst en dat ging ook perfect.

Totdat ik ging downloaden.........Wat blijkt? Als ik die grote file ga downloaden krijg ALTIJD 25,3 kb......ik heb het ook geprobeerd met ene paar andere files...precies hetzelfde verhaal....precies 25,3 kb.

Het lijkt wel of iets de download (of upload voor server) constraint...... maar wat?

Kamer huren

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Hoe vaak verschijnt die melding in je logs? Wanneer verschijnt hij (bij diskactiviteit, netwerkactiviteit, etc)?

Wat je sowieso kan doen is het programmaatje badblocks draaien, als je HD niet lekker meer is zou dat iig aan het licht moeten komen, al heb ik niet echt het idee dat die foutmelding daarvandaan komt.

• BKJ
nee...HD is in orde...had ik al gechecked voordat ik hem had opgehangen.

Diskaktiviteit is geen error gever. Als ik een mv doe met een groot bestand gebeurt er niks. Als ik een pagina opvraag > een aantal bytes dan krijg ik de error:

Mar 14 21:06:17 kernel: schedule_timeout: wrong timeout value ffffffff from c01d8ce6
Mar 14 21:06:23 last message repeated 1765 times

(zoals je zier 1765x herhaald.....hmmmm)

Probeer maar es http://www.ucfaceoff.nl Zodra het flashmenu de bal in beeld krijgt kapt hij en en geeft hij error zoals hierboven. (prolly omdat de swf file de complete transfer boven de 25 kb laat uitkomen)

Het is dus duidelijk een error bij netwerkactiviteit naar BUITEN toe......

Kamer huren

• BKJ
Ik heb ff getest of een ftp sessie ook een constraint had. Ik heb ff dezelfde files gedownload en het gaf geen errors. (terwijl dat ook uitgaand verkeer is!)

Ik heb het gevoel dat apache oid een instelling fout heeft staan......

Kamer huren

• BKJ
ok...ik ben erachter welke file de error geeft. Het is sched.c in de dir: linux/kernel/.
De code:

if (timeout < 0)
434 {
435 printk(KERN_ERR "schedule_timeout: wrong timeout "
436 "value %lx from %p\n", timeout,
437 __builtin_return_address(0));
438 current->state = TASK_RUNNING;
439 goto out;
440 }

Kamer huren

Verwijderd

Check anders je httpd.conf eens. Misschien staat er per abuis een waarde op "-1" i.p.v. een positief getal want als ik zo die code zie die je gepost hebt ga je dus die loop in bij een negatief getal. "-1: ligt imo wel voor de hand bij dit soort meldingen omdat "-1" vaak de indruk geeft van geen time-out. Ik kan me voorstellen dat jij of iemand anders daar de fout is ingegaan in dit geval.

uit mijn httpd.conf de timeout value.
#
# Timeout: The number of seconds before receives and sends time out.
#
Timeout 300

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Heel stomme opmerking misschien, maar kan het niet aan de verandering van infrastructuur liggen van de hosting?
Pagina: 1