zwart plaatje onder heatsink?

Pagina: 1
Acties:
  • 244 views sinds 30-01-2008

• Bartjeuhz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:58
misschien een enorme n00bvraag, maar kheb net een nieuwe koeler gekocht voor mijn processor, en nu zit er onder de heatsink, waar die op de processor moet dus, een zwart plaatje.
tis soort folie met een klein zwart laagje erover wat je er af kan krassen.
wat is dit? moet dit eraf of is het een soort vervanger voor pasta ofzo?

Steam: CatBearCow

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 14:29
zal wel een warmtegeleidende laag zijn, die er voor zorgt dat je heatsink goed contact maakt met je CPU.

• Bartjeuhz
Byte_Me schreef op 14 March 2003 @ 15:46:
zal wel een warmtegeleidende laag zijn, die er voor zorgt dat je heatsink goed contact maakt met je CPU.
ja daar zat ik ook aan te denken. er zit ook verder geen pasta bij ofzo. dus misschien is dat niet nodig dan omdat het zo goed aansluit. :?

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

dat spul is meestal troep, koop liever echte thermal grease en krab de oude troep eraf, met alcohol ofzo

EDIT:

het originele spul wordt met der tijd vaak plakkerig/papperig, wil dan weleens scheurtjes krijgen enzo ..koelt dan ook niet echt denderend meer, vandaar

[ Voor 45% gewijzigd door Losha op 14-03-2003 15:50 ]

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 08:27
Is idd soort van koelpasta, zorgt dus gewoon voor warmtegeleiding.. Standaard P4 koelers hebben ook zown laagje..

| I've got permission to color outside the lines |

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Wat voor koeler heb je ? Toevallig een intel retail heatsink?

Dan moet die sticker er echt wel af. Je MOET er koelpasta tussen doen, anders heb je niet lang plezier van je CPU

• Bartjeuhz
418O2 schreef op 14 March 2003 @ 15:50:

Dan moet die sticker er echt wel af. Je MOET er koelpasta tussen doen, anders heb je niet lang plezier van je CPU
tis inderdaad een standaard intel koeler met heatsink.
wat is trouwens niet lang bij jou?

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Dat valt wel mee hoor, Intel is nog steeds thermisch beveiligd. Mijn ervaring is dat beide middelen zowel thermal grease als het originele pad geen duidelijk aantoonbare verschillen maken. Wel heb ik meegemaakt dat wanneer ik de oude laag verwijderd had ik de beugels moest aanpassen voor een beter contact tussen HS en CPU.

Meh ...

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

het originele pad, wat geen pad is, is volgens mij alleen een bescherming tegen krassen op de heatsink (bij mijn retail koeler).

Hij zal idd niet doorbranden, maar echt veel zal er niet gebeuren. Volgens mij is dat namelijk GEEN warmtegeleider, maar een kras-bescherming.

Verwijderd

Staat er niks op 't doosje waar de koeler inzat :?

• Bartjeuhz
418O2 schreef op 14 maart 2003 @ 15:59:
het originele pad, wat geen pad is, is volgens mij alleen een bescherming tegen krassen op de heatsink (bij mijn retail koeler).

Hij zal idd niet doorbranden, maar echt veel zal er niet gebeuren. Volgens mij is dat namelijk GEEN warmtegeleider, maar een kras-bescherming.
waarom zit er dan een dun laagje zwart spul op?
Verwijderd schreef op 14 March 2003 @ 16:01:
Staat er niks op 't doosje waar de koeler inzat :?
nee, staat alleen op hoe je em bevestigd... verder nix over dat plaatje/laagje

[ Voor 23% gewijzigd door Bartjeuhz op 14-03-2003 16:03 ]

Verwijderd

Wat een onzin zeg |:( Dat dingetje is best ok. Als je niet te hoge eisen aan de koelprestaties stelt (geen die-hard overclocker) zou ik het er lekker op laten zitten. Een Intel Retail cooler is kwalitatief dik in orde!

En bovendien: Intel CPU's hebben nauwelijks last van warmte. Ze klokken automatisch terug bij absurd hoge temperaturen, en die Intel Retail cooler koelt zat om je P4 op < 50 graden te houden.

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

ik flame niet tegen de retailkoeler... die vind ik perfect !! ik had hem zelf ook

maar ik waarschuw alleen maar dat dat dingetje onder je heatsink volgens mij geen warmte geleid, maar alleen maar daar zit zodat er tijdens transport naar de winkel enzo geen krassen op de onderkant komen. Ik heb namelijk die koeler zelf ook gehad en toen ik hem uitpakte kwam dat niet over op mij als koelpasta.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

418O2 schreef op 14 March 2003 @ 16:07:
ik flame niet tegen de retailkoeler... die vind ik perfect !! ik had hem zelf ook

maar ik waarschuw alleen maar dat dat dingetje onder je heatsink volgens mij geen warmte geleid, maar alleen maar daar zit zodat er tijdens transport naar de winkel enzo geen krassen op de onderkant komen. Ik heb namelijk die koeler zelf ook gehad en toen ik hem uitpakte kwam dat niet over op mij als koelpasta.
Pasta is het niet nee, maar het is wel een warmtegeleidingslaag waar Intel 3 jaar garantie op geeft. Als je een specifieke reden hebt het te verwijderen (bijv: andere koeler), eraf halen, zo niet lekker gebruiken waar het voor bedoeld is :z

Oslik blyat! Oslik!

• Bartjeuhz
ah ik weet genoeg...kga em er maar opzetten....ben toch geen overclocker :)

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-08 13:58
best gappig wat doet zon koelblok nou koelen het zal wel niet zijn om de hitte tegen te houden :D

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sorry hoor, maar ik lach me dood :D

..........gewoon thermal pasta.. :D

alles wat jij meldt is incorrect :+
Behalve dat het een Intel retail cooler betreft :o

[ Voor 15% gewijzigd door Glashelder op 14-03-2003 17:26 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

weet je dat wel zeker ? Ik vond namelijk ook een zwart sticker iets onder mijn hsf. Dit leek mij gewoon een sticker ofzo.. er onder zat namelijk niks.. en het was ook hol onder de sticker.

maar als jij zegt dat het wel voor warmtegeleiding is geloof ik je maar

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:59

The Third Man

The Third Jellyfish

Cath22: Hoe kunnen er krassen op komen tijdens transport naar de winkel als de koeler in zo'n plastic omhulseltje zit? Het is trouwens dan ook raar dat Intel helemaal niet waarschuwt voor de 'zwarte isoleersticker' van jou hè :).

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

418O2 schreef op 14 March 2003 @ 17:30:
weet je dat wel zeker ? Ik vond namelijk ook een zwart sticker iets onder mijn hsf. Dit leek mij gewoon een sticker ofzo.. er onder zat namelijk niks.. en het was ook hol onder de sticker.

maar als jij zegt dat het wel voor warmtegeleiding is geloof ik je maar
Probeer het zou ik zeggen. Het doet je P4tje iig geen kwaad. Die zwarte prut onder de P4 Retail cooler is warmtegeleidend materiaal dat gewoon z'n werk doet. Ter illustratie een screenie van mijn temps. En laat je niet weerleiden, dit is met ECC-109 aan, dus deze proc staat al iets van 4 uur op 100% belasting :)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/tempslolmodenoobmode.gif
Klaag aub niet over de kwaliteit, in JPEG kon ie niet op theforuimisdown
:D :+ :o :'( :X :)

[ Voor 9% gewijzigd door Glashelder op 14-03-2003 17:45 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Grappig... Deze discussie heb ik meer gelezen..

Staat het niet gewoon in de handleiding? Of op de Intel site anders?

Expanding the inexpandable

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Expander schreef op 14 March 2003 @ 17:44:
Grappig... Deze discussie heb ik meer gelezen..

Staat het niet gewoon in de handleiding? Of op de Intel site anders?
staat er idd. Zal het effe opzoeken

Hier is ie dan:
The boxed Intel Pentium 4 processor will have thermal interface material attached to the bottom of the heatsink shown in Figure 15a (Be careful not to damage the thermal interface material.) or included in an applicator (Figure 15b). If included in an applicator with the boxed processor, apply all of the thermal interface material to the center of the processor's integrated heat spreader (see Figure 15b).
Figuur 15:

Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/support/processors/pentium4/Img/figure15.jpg

:)

[ Voor 53% gewijzigd door Glashelder op 14-03-2003 18:03 ]

Verwijderd

Staat fijn in de handleiding beschreven ja (8>

Eerst goed kijken voordat je een topic opent.. ik heb dit onderwerp als 4 keer voorbij gekomen in mijn (korte) historie @ GoT

Maargoed.. het maakt wel degelijk verschil als je het zwarte plaatje door (goeie) koelprut vervangt. Bij mij zelfs 4 graden >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2003 18:05 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Woei, C"t redactie. Doen jullie ook aan overclocking? :+

Als je daar werkt had je dit toch wel moeten weten ? :/ :P

[ Voor 87% gewijzigd door Glashelder op 14-03-2003 18:07 . Reden: Quote onnodig ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:59

The Third Man

The Third Jellyfish

dual-zip schreef op 14 March 2003 @ 18:06:
Woei, C"t redactie. Doen jullie ook aan overclocking? :+

Als je daar werkt had je dit toch wel moeten weten ? :/ :P
Ja, maar hij kan ook schoonmaker van de redactiewerkvloer zijn hè :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door The Third Man op 14-03-2003 18:38 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Lekkere Kwal schreef op 14 March 2003 @ 18:38:
[...]
Ja, maar hij kan ook schoonmaker van de redactiewerkvloer zijn hè :Y)
Dan behoort ie niet tot de redactie :Y)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OK, het is onderhand wel duidelijk waat het om gaat, wat de nut ervan is én dat dit allemaal ook gewoon in de handleiding staat.

Dit topic gaat way offtopic, dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.