Toon posts:

F-Prot server-client

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben bezig een virusscanner voor een serveromgeving uit te zoeken, en mijn oog is gevallen op Fprot:

Motivatie Fprot:
Fprot (icm AMaVIS), zéér goedkoop en komt goed uit de tests. Het enige wat mij niet helemaal duidelijk is geworden is de communicatie tussen de server en client?
- Hoe zit het met het vanaf de server instellen van clients, is dit mogelijk?
- Updaten kan geloof ik ook eenmalig door de server worden gedaan die het vervolgens verspreid onder zijn werkstations (met ook Fprot 4 windows geinstalleerd).

Het doel:
Server:
- Virusscan van fileserver (sn8s?)
- Virusscan van mailserver (ad hand van AMaVIS)

Cliënts
- Virusscan van werkstation (realtime en altijd)

Situatie:
1 server, Redhat 8.0, postfix, samba
50 clients, winxp

Wie heeft er ervaring met Fprot en kan antwoord geven op bovenstaande vragen

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:28
Je zou al die harde schijven (SMB- shares) kunnen mounten en dan scannen. Je kunt opgeven dat je alleen bestanden/ mappen in een bepaalde directory wilt scannen, zodat je niet de locale bestanden checkt. De shares moeten natuurlijk wel writeable zijn. Volgens mij heeft f-prot geen eigen protocol, maar werkt via samba.

Dit is ook wel handig:
Another common way for viruses to spread is via fileservers. Samba is a popular method of connecting a Windows client to Linux / BSD fileservers. F-Prot Antivirus™ for Linux / BSD can be used with samba-vscan to prevent such infections by not allowing users to download contaminated files from the server.
http://www.f-prot.com/support/linux_docs/man_pages.html

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt me geen mooie oplossing, sterker nog, dat lijkt me niet mogelijk. 1 server die alle clients afscand...? Realtime scannen is dan onmogelijk en de server zou zich heeeeeelemaal de pleures werken om al die schijven af te scannen terwijl de client uit zn neus eet, niet wenselijk denk ik.

Om realtime te scannen heb je een virusscanner nodig die lokaal op de client staat en weet wanneer een bestand wordt benaderd (moet daarvoor in lokale geheugen draaien).
Bedankt voor je reply!

• ge-flopt
  • Laatst online: 07-05 15:00
Als je realtime scant dan is de oplossing van scannen door een server niet interresant. De server scant nl. niet het geheugen, terwijl daar meestal het virus zit. Kan de server dan het virus verwijderen, staat het virus nog steeds in het geheugen en kan hij zo weer verder alles besmetten. Is niet slim dus.
Ik ken fprot nog van de dos versie, dus ik ken niet alle features van de eventuele linux/windows versie, maar zit er geen optie in dat ze de updates van een (internet) server halen als deze beschikbaar is? ZO kun je bv. als je de updates klaar zet op je eigen server deze bij inloggen distribueren naar de clients, of als deze het van internet halen, meteen een up2 dat versie klaar hebben staan.

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 07:28
ge-flopt schreef op 14 maart 2003 @ 18:46:
Ik ken fprot nog van de dos versie, dus ik ken niet alle features van de eventuele linux/windows versie, maar zit er geen optie in dat ze de updates van een (internet) server halen als deze beschikbaar is?
Ja, dat kan. Je kunt ook de file op de server hosten en via een share uitdelen. Hoe je een script kan laten lopen op de clients die de boel kan updaten kan weet ik niet, maar ik ben dan ook geen systeembeheerder. zie ook: http://www.f-prot.com/support/41.html .

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Freez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 09:48
wat ik zelf iets beter vind werken dan f-prot is sophos, kwa server kant is het iets duidelijker vooral, beschikbaar voor windows, unix, netware etc kan verder hetzelfde als f-prot dacht ik. op m'n werk gebruiken we hier sophos, het is redelijk betaalbaar en updates zijn automatisch te downloaden en te distributeren naar de clients, meer info is hier te vinden, ook tevens een trial versie: http://www.sophos.com/products/software/antivirus/

• DPLuS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

DPLuS

Ik heb ook F-Prot op mijn server geinstalleerd.
Samen met MailScanner (www.mailscanner.info) en SpamAssassin (www.spamassassin.org).

MailScanner voert automatisch virusdefinitie-updates uit voor F-Prot en scant ook alle in- en uitgaande email.
En icm SpamAssassin maakt het geheel compleet!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:36
Ik gebruik F-Prot eigenlijk alleen maar voor MSN "trutjes" die met win98 op een FAT32 partitie alles maar aanklikken en dan alles vern*kt hebben: C't virusscan linux CD erin, floppy met updates erin en scannen maar. Onder het scannen nog allemaal zooi wegflikkeren, ideaal.

Voor serveroplossingen gebruik ik Sophos. Sophos is met Enterprise Manager voor windows netwerken makkelijk bij te houden, sterker nog: het gaat vanzelf :) Wel een duur pakket trouwens, geloof dat het 2000 euro ex BTW voor 3 jaar voor 15 workstations is.
Voor linux gebruik ik gewoon wat perl en shell scripts om mn updates van sophos uit te voeren. Scannen van mail doe ik niet via sweep maar via een Daemon: Sophie. Overigens ondersteunt sophie behalve socket connectie vanaf de server waar het op draait ook netwerk connecties, dus in principe zou je met 1 sophie scanserver en 10 mailservers nog steeds geen problemen hebben.
Pagina: 1