Oude bak, BIOS geen keuze voor cd-rom boot

Pagina: 1
Acties:

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-03 18:11
Ik heb een oude pc die ik laatst geformateerd heb. Ik wilde er linux debian op gaan zetten, maar nu blijkt dat de pc helemaal niet kan booten van de cd-rom.
(weet dat ik ook met flops aan de gang kan)

Ik vroeg mij dus af of er mensen zijn die dit ook hebben gehad. Kan ik de bios upgraden waardoor de optie bootsequence cd-rom gekozen kan worden. Dat kan nu dus niet. Kan alleen kiezen tussen 'a:' en 'c:'.

Cd-rom leest wel gewoon cd's, maar het gaat dus om het booten. Cd-rom speler is een 40x.

Andere specs:

Processor: Pentium 75 (socket 7)
Moederbord: Soyo 5CTU (met zoeken naar BIOS version: 2a59C S2 achter gekomen)
Award Software chip: pci/pnp 586

Was al bezig met bios update, maar exe-file geeft aan wanneer ik de bios wil overschrijven dat m'n ROM niet up to date is.
Wat kan ik nog meer doen

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De mogelijkheid dat je met dat ding van cdroms kunt booten is zeer klein.
Ik zou zegge, zoek naar de nieuwste bios en kijk of die dat ondersteund.

en Rom niet up to date, is hij niet schrijfbeveiligd?>

[ Voor 17% gewijzigd door TERW_DAN op 14-03-2003 13:05 ]

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 10:47

keur0000

-------- N O N E --------

Zelfde prob met oude p166, gewoon bootfloppy maken, debian doet er verder niet moeilijk over, staat op de 1e cd, kun je onder windows maken. Suc6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:46
Er zijn naar mijn idee 2 dingen die je nog zou kunnen proberen. Ten eerste heb je al gekeken wat hij doet als je ervoor zorgt dat er geen C: is om van te booten en geen A: ? Het wil namelijk nog wel eens zo zijn dat moederborden gewoon alle mogelijke bootdevices af gaan als de standaard bootdevices geen resultaat op leveren.

Wat betreft je bios update: Controleer nog eens of je echt met de goede bios bezig bent , je echt in 100% dos modus bezig bent en zoals hierboven al gezegd kijk naar schrijfbeveiliging.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb laatst Debian geinstalleerd op een laptop zonder CDROM.

Hoe :?

Tussen de NOS stickies staat een Debian installatie verslag. Het geeft instructies voor Debian Potato, maar omdat het eigenlijk 'stable' installeert en dat nu Woody is, krijg je op dezelfde manier nu dus Woody.

Je moet 3 flops maken ('boot', 'root' en 'drivers'), die erin gooien en dan een netwerk install doen- de enige vereiste is een NIC en een internetaansluiting :z

Want ik kan je 100% zeker vertellen dat deze ouwe plank niet van CDRom gaat booten :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Je kunt evt ook nog booten van een IDE of SCSI zip-drive.,.. of van een SCSI-schijf :+

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 14 March 2003 @ 13:22:
Je kunt evt ook nog booten van een IDE of SCSI zip-drive.,.. of van een SCSI-schijf :+
Ik denk dat dat ook overdreven optimistisch is- Mickman zegt het al, hij kan hier A: dan C: of C: dan A: kiezen en niets anders. Never underestimate the simplicity of an ancient BIOS :+

Oslik blyat! Oslik!

• JaY-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

JaY-

Het is mij.

ff een windows bootdiskette maken, daarvanaf booten met ondersteuning voor cd-rom en dan vanuit dos de setup starten.
Zo heb ik zojuist win98 op een laptop (p133) geinstalleerd die ook niet vanaf cd-rom wilde booten.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:57

The Third Man

The Third Jellyfish

dion_b schreef op 14 March 2003 @ 13:17:
Heb laatst Debian geinstalleerd op een laptop zonder CDROM.

Hoe :?

Tussen de NOS stickies staat een Debian installatie verslag. Het geeft instructies voor Debian Potato, maar omdat het eigenlijk 'stable' installeert en dat nu Woody is, krijg je op dezelfde manier nu dus Woody.

Je moet 3 flops maken ('boot', 'root' en 'drivers'), die erin gooien en dan een netwerk install doen- de enige vereiste is een NIC en een internetaansluiting :z

Want ik kan je 100% zeker vertellen dat deze ouwe plank niet van CDRom gaat booten :z
Je kan ook gewoon zodra je bent opgestart de cd gebruiken hè, want een cd heeft hij al.

EDIT
De driver flop heb je niet nodig als je niet de extra loadable modules wilt gaan gebruiken. Installeer later gewoon een nieuwe kernel van de cd, die hebben zowat alle modules die maar mogelijk zijn.

EDIT2
Die truuk van Jay- werkt trouwens ook, nog makkelijker dan de 2 debianfloppen gebruiken.

[ Voor 29% gewijzigd door The Third Man op 14-03-2003 13:47 ]

Verwijderd

dion_b schreef op 14 March 2003 @ 13:30:

[...]

Ik denk dat dat ook overdreven optimistisch is- Mickman zegt het al, hij kan hier A: dan C: of C: dan A: kiezen en niets anders. Never underestimate the simplicity of an ancient BIOS :+
Ach sorry hoor... Ik heb dergelijk mamaplankjes nog steeds in gebruik... Gebruik gewoon een DOS/windows/Linux-Bootdiskette... :+
Dan kun je tenminste overal van booten! (CD (al dan niet SCSI of IDE), ZIP-drive (zelfs parallel!!!))

Wat ook kan (LANG LEVE de Schroevendraaier _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_)
Druit schroeven, in andere PC zetten... eerste deel van de installatie op andere PC uitvoeren... terugzetten... rest uitvoeren!
Of extra schijf bij zetten met de installatie informatie :p :9 :p

edit:
BTW een goeie bootable SCSI-kaart (i.e. de adaptec 2940) heeft een eigen BIOS, en als je daar een SCSI-CDROM aan hangt, ben je van t hele gezeik af!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2003 17:30 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 14 March 2003 @ 17:28:
[...]

Ach sorry hoor... Ik heb dergelijk mamaplankjes nog steeds in gebruik... Gebruik gewoon een DOS/windows/Linux-Bootdiskette... :+
Dan kun je tenminste overal van booten! (CD (al dan niet SCSI of IDE), ZIP-drive (zelfs parallel!!!))

Wat ook kan (LANG LEVE de Schroevendraaier _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_)
Druit schroeven, in andere PC zetten... eerste deel van de installatie op andere PC uitvoeren... terugzetten... rest uitvoeren!
Of extra schijf bij zetten met de installatie informatie :p :9 :p

edit:
BTW een goeie bootable SCSI-kaart (i.e. de adaptec 2940) heeft een eigen BIOS, en als je daar een SCSI-CDROM aan hangt, ben je van t hele gezeik af!
Ja, op die manier zijn er ook tig mogelijkheden, bijvoorbeeld een extra ide controllertje met bios en cd-romspeler erin (een ide cd-romspeler is ook wat minder zeldzaam dan een scsi cd-romspeler). Ik denk dat topicstarter daar al aan gedacht heeft...

• A_L
  • Niet online

A_L

Ik gebruik Smart Bootmanager geinstalleerd op een floppy. Vandaar uit kun je ook vanaf cdrom booten. (als het goed is :) )

• Mickman
  • Laatst online: 29-03 18:11
Ok heb een aantal mogelijke oplossingen gezien, zal ze gaan proberen, maar er wordt bijvoorbeeld geroepen dat ik met een opstart diskette m'n bak met cd-rom kan laten booten maar volgens mij kan dat helemaal niet, booten vanaf je cd-rom drive geef je toch aan vanuit je bios?

En over de installatie van Debian.
Ik heb de volgende diskettes:
- rescue
- root
- 4x driver

en tevens een cd met woody er op

maar als ik de debian installer opstart met flop wil hij gelijk ook de drivers van de flop halen. Ik kan nergens aangeven dat hij die dan wel weer van de cd-rom kan lezen. Lekker vaag allemaal

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Je boot met die floppies je pc ook niet van de cd-rom, je boot gewoon van de floppies en gebruikt vervolgens de cd-rom voor de installatie bestanden (als je Windows installeert kan je toch ook van de Windows 98 bootdisk opstarten om vervolgens vanaf de cd de installatie te starten :?)

De drivers staan op die 4 driver floppies, logisch toch? Als je eenmaal de base system gaat installeren (en daarna gaat apt-getten) dan geef je als bron de cdrom op (dus /dev/hdc of iets in die richting).
Pagina: 1