[W2k]Monitor tool computergebruik

Pagina: 1
Acties:

• pbd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 17:02
Ik ben op zoek naar een tool om statistieken te genereren over het computergebruik in ons netwerk. Het gaat om de hoeveelheid tijd dat een computer gebruikt wordt.
Even een korte verduidelijking: wij hebben vrij veel flexplekken die gebruikt worden door parttime medewerkers. Nu is er de eeuwige discussie intern waarbij de ene partij zegt er zijn te weinig pc's, mensen moeten soms wachten en andere mensen die zeggen dat veel computers nauwelijks gebruikt worden. Het betreft een netwerk van ca. 400 pc's verspreidt over 50 lokaties dus even lokaal iets instellen is geen optie.
Binnen win2k zijn er de normale auditing opties om bijvoorbeeld users te monitoren maar dit is niet wat ik zoek. Ik wil eigenlijk een tool (als die al bestaat) die per pc in bijvoorbeeld een grafiek de tijdsduur per dag aan kan geven dat een pc op het netwerk ingelogd is geweest (een pc staat ook wel eens aan terwijl er geen gebruiker ingelogd is namelijk en dat moet niet mee gerekend worden). Verschillende searches hebben me niets opgeleverd tot nu toe. Mogelijk heeft iemand hier ervaring mee.

Verwijderd

Waarschijnlijk is de handigste manier om de auditing logs met een rapportgenerator te bewerken. Hiermee kun je de gegevens per gebruiker optellen en het genereren van een rapport automatiseren.
Met Crystal Reports kun je dan bv. het rapport weer laten mailen.
Overigens kan Crystal standaard al de eventlogs uitlezen, zit er ingebouwd.

Een andere methode is om met scripting het in- en uitloggen naar bv. een db te loggen en hieruit te rapporteren.

Als je je log niet te groot wil laten worden kun je bv. ook een importfunctie in Access maken die de logs elke week in Access importeerd of een andere db.

Volgens mij zijn hiervoor legio oplossingen te bedenken die je vaak in een dagje bouwt.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2003 22:51 ]

• pbd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 17:02
Ik zal even naar dat Crystal Reports gaan kijken. Heb deze al vaker voorbij zien komen maar me daar nog nooit in verdiept. Moet alleen niet per gebruiker want dat is inderdaad geen enkel probleem, het specifieke zit hem juist dat ik het op computerniveau wil. Mogelijk dat Crystal Reports dit ook kan.
Access heb ik net even te weinig kennis om e.e.a. meteen uit te voeren en te weinig tijd om me daarin te storten.
Ik ging er vanuit dat ik vast niet de eerste ben om dit te willen waardoor er mogelijk al iets voor ontwikkeld zou zijn wat mij tijd zou kunnen besparen. We gaan natuurlijk niet altijd het wiel uitvinden toch...:)